İçten Yanmalı Motorlar (Internal Combustion Engines) Motor Sistemleri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MOTOR DERSİNE HEPİNİZ HOŞ GELDİNİZ!!! 
Advertisements

LPG SİSTEMİNE AİT PARÇALARIN ARAÇ ÜZERİNDEKİ YERLERİ
MOTORLU ARACI OLUŞTURAN KISIMLAR
ARAÇ BİLGİSİ İLE EKONOMİK ARAÇ KULLANMA
BASINÇLI KAPLAR Kazanlar Kompresörler Buhar ve sıcak su kapları
Yakıtlar ve Yanma 7.Hafta
5. Sınıf Fen Ve Teknoloji Dersi
ARAÇ BİLGİSİ DERSİ SUNUMLARI
YAKITLAR VE YANMA GAZLAR
The art of Engineering The art of Engineering.
BORU HATLARINDA DOĞAL GAZIN AKIŞ ENERJİSİNDEN YARARLANILMASININ TEORİK BİR İNCELEMESİ Dr. Kemal BİLEN A THEORETICAL ANALYSIS OF BENEFITING FROM FLOW ENERGY.
DİZEL MOTORLARINDA YANMA
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
Petrolden elde edilen sıvı yakıtların sınırlı rezervlerine rağmen, dünyada otomotiv sektörü hızla gelişmektedir. Bu gelişmeye paralel olarak oto yakıtlarının.
MAKİNA İMALAT VE DONATIM DAİRESİ BAŞKANLIĞI
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
Motorların Ariza Nedenleri ve Giderilmesi
Diesel Motor Karakteristikleri
Multitronik Şanzıman.
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
VTEC (Variable-valve timing and electronic-lift control) Değişken Zamanlı Subap Kontrol Sistemi Gökhan TAŞTAN Cenk SÖKMEN Hakan AVCU.
MOTORLAR-7 HAFTA İYM YANMA
Elektrik Enerjisi Üretimi
DİZEL MOTORLARINA GİRİŞ MOTORLARIN TANIMI VE TARİHÇESİ
Elektrik Enerjisi Üretimi
MOTORLAR-6 HAFTA VOLUMETRİK VERİM
ME 199 ENGINE COURSE Asist. Prof. Dr. Fuat YILMAZ
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
Sıralı Gaz Enjeksiyon Sistemiyle Gaz Yakıt Kullanımına Dönüştürülmüş
Zaman ,ortam, hız, ısı geçişi
DÖRT ZAMANLI MOTORLAR KİMYASAL ENERJİYİ , MEKANİK ENERJİYE ÇEVİRMEK İÇİN DÖRT AYRI ZAMANDAN (STROK’DAN) FAYDALANAN MOTORLARDIR.
Hava Dünyamızda ki hava karışımı; % 78 Azot % 21 Oksijen
MOTORLARIN SOĞUTULMASI Ve YAĞLANMASI
Energy Resources Ayşenur Sekban 9/D 234.
MOTORLAR-4.HAFTA UYGULAMA
Uçak Piston Motorları.
Teknik Eğitim SSH Teknik Müdürlük Hakan Aydoğan Son Bakılan Sayfa 1 İçindekiler 01/05 Egzoz gazı türbini Egzoz borusuna Egzoz gazı türbini kompresöre hareket.
SUBAPAÇILIMININ AYARI İLE PERFORMANSIN DÜZENLENMESİ.
ENERJİ KAYNAĞIMIZ GÜNEŞ
Sensörler - Algılayıcılar
Bazı Kısaltmalar İlk Çalıştırma - Marş : Cranking - H/Y (hava / yakıt oranı) 2:1 ile 12:1 arasında motor soğutma suyu sıcaklığına.
GAZLAR VE GAZ KANUNLARI
Yrd. Doç. Dr. Nesrin ADIGÜZEL. Yakıtlar Günlük hayatımızda ve sanayide enerji; mekanik iş, ısı ve aydınlatma şeklinde kullanılmaktadır. Bu üç enerji şekline.
Hidrojenin motorlarda yakıt olarak kullanılması durumunda petrol kökenli motor yakıtlara oranla birçok önemli avantaj saglanmaktadır. Yüksek alev.
Yücel KILIÇKAPLAN MAKİNA EĞİTİM ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ MAKİNA İMALAT VE DONATIM DAİRESİ BAŞKANLIĞI.
BÖLÜM 3: GERÇEK MOTOR ÇEVRİMLERİ
BÖLÜM 2 MOTOR KARAKTERİSTİKLERİ. BÖLÜM 2 MOTOR KARAKTERİSTİKLERİ.
ERTUĞRUL EKŞİ MUHAMMET SAİT KARMA
MOTOR BİLGİSİ Kemal Nurkan NUR
ARAÇ BİLGİSİ İLE EKONOMİK ARAÇ KULLANIMI
TANKERİN ÖZELLİKLERİ.
MOTORLU ARACI OLUŞTURAN KISIMLAR
Diesel Motor Karakteristikleri
Motorlarda Termodinamik Çevrimler
İçten Yanmalı Motorlar Motor Yanma Odaları Yakıt Püskürtme Sistemleri
İçten Yanmalı Motorlar (Internal Combustion Engines)
5) Emme ve Eksoz Sistemleri
İçten Yanmalı Motorların Sınıflandırılması
3- Yağlama Sistemi.
(2) Motor Denetim Organları)
İçten Yanmalı Motorlar (Internal Combustion Engines)
4. Soğutma Sistemi.
Euro1, Euro2, Euro3, Euro4 motorlarının konstrüktif açıdan incelenmesi
LPG Yakıtının bir Buji Ateşlemeli Motorda Gerçek Yaşam Sürüş Koşulları altında Katalitik Konvertör Sıcaklığına Etkisi Bu çalışmada LPG’nin gerçek yaşam.
Isı Pompaları ve Uygulamaları
KAT ISITMASI Kat kaloriferi.
Hidrojen üretimi. HİDROJEN ÜRETİMİ Hidrojen enerji sisteminin yeni olmasına karşın hidrojen üretimi yeni değildir. Şu anda dünyada her yıl 500 milyar.
Sunum transkripti:

İçten Yanmalı Motorlar (Internal Combustion Engines) Motor Sistemleri

3) Motor Sistemleri (Yardımcı Organlar)

- Motor sistemlerinin Görevleri Motor Sistemleri Yakıt sistemi Dolgu (hava+benzin) hazırlanması, hava veya dolgunun emilmesi, yakıtın yakılması/patlatılması, yanmış gazlarının dışarı atılması, motorun soğutulması, yağlanması, vb işlemleri yerine getirir - 5 bölümde incelenir: Motor Sistemleri Yakıt sistemi Elektrik sistemi Yağlama sistemi Soğutma sistemi Emme ve Eksoz sistemi

1) Yakıt Sistemi Görevi: Yakıtı depodan alarak, farklı hız ve yük koşullarında silindirlere iletmek Parçaları: a) Depo b) Yakıt besleme pompası, yakıt filtresi c) Enjeksiyon pompası d) Enjektör Otto ve Dizel motorlarda farklılık gösterir

Otto Motorda Yakıtı depodan alır, farklı hız ve yük koşullarında yakıt-hava karışımı sağlayarak yanma odasına (silindire) iletir Yakıt sisteminin en önemli parçası enjektörlerdir. Dizel Motorda Depodan gelen yakıtı basınçlandırarak farklı hız ve yük koşullarında enjektörle silindir içinde sıkıştırılan havanın içine püskürtür

Yakıtın bulunduğu kapalı kap Aracın en güvenli yerine yerleştirilir a) Depo Yakıtın bulunduğu kapalı kap Aracın en güvenli yerine yerleştirilir LPG ile çalışan Otto motorlarda depo yüksek dayanıma sahip olmalıdır; gaz yüksek basınçta depo içine sıkıştırılır ve sıvı hale gelir, kullanımdan önce basıncı düşürülür ve tekrar gaz hale gelir - Otto (benzinli) motorlarda depo içinde benzin bulunur - Dizel (mazotlu) motorlarda depo içinde motorin bulunur

1) Yakıt Sistemi (Otto Motor)

Karbüratör: - Sadece karbüratörlü Otto motorlarda bulunur Motor çalışma koşuluna göre, belli oranda hava ile benzini karıştıran parçadır Hava/yakıt (dolgu) karışım oranı 15:1 olmalı Yakıt fazla ise zengin karışım adını alır Parçaları: Hava kelebeği, venturi lülesi, yakıt memesi, gaz kelebeği, şamandıra, sabit seviye kabı

Karbüratör

1) Yakıt Sistemi (Dizel Motor)

Dizel Motor Yakıt Sistemleri Başlıca elemanları; Yakıt deposu Besleme pompası Yakıt filtresi Yakıt pompası Enjektörler Yakıt boruları Geridönüş boruları

b) Besleme pompası Yakıtı depodan alarak enjeksiyon pompasına iletir Hareketini eksantrik (kam) milinden alır Membranlı veya mekanik tipte olabilir

Yakıt Filtreleri Görevi: Yakıt içinde bulunan ve büyüklükleri genellikle 0.001-0.002 mm olan yabancı cisimciklerin, yakıt pompasına ve enjektörlere gitmesini engellemektir. Yapısal olarak; Atılabilir (kağıt filtreler) Temizlenebilir filtreler

Zengin Karışım Nedir? Normalde hava yakıt karışım oranı 15:1’dir Bazı koşullarda karışımda daha fazla yakıt olması istenir ki böyle karışıma zengin karışım adı verilir Örnek: Zengin karışım soğuk havada motorun daha kolay çalışması için uygulanır Rölanti Nedir? Araç hareket etmeden, olduğu yerdeyken, gaz pedalına basılmadan, normal pedal konumunda motorun çalışmasıdır. Rölantide motor devri genellikle 800 d/d civarındadır

Enjeksiyon pompası tipleri c) Enjeksiyon pompası Yakıtı basınçlandırarak, farklı hız ve yük koşullarında enjektörlere gönderir Enjeksiyon pompası tipleri a) Düz: Her enjektör için ayrı bir pompa elemanı vardır b) Yıldız: Her enjektöre sırayla yakıt gönderir, küçük motorlarda kullanılır c) Common Rail: Sadece dizel motorlarda kullanılır. Düz Pompa Yıldız Pompa

Common Rail Direk Enjeksiyon (CRDI) Sistemi: Yeni geliştirilen bir dizel direkt püskürtme sistemidir Basınç oluşumu ve püskürtme ayrı ayrı yapılır Yakıt, yüksek basınçla ortak bir boru (common rail) üzerinden enjektörlere dağıtılır. Yüksek Basınç: Normal dizel yakıt sistemi : 800-1000 bar CRDI: 1500-2000 bar (1 bar=105 Pa)

CRDI Üstünlükleri: a) Yüksek tork ve güç b) Düşük yakıt tüketimi c) Düşük egzoz gazı emisyonu d) Daha az titreşim ve gürültü

CRDI Çok yüksek basınç sayesinde yakıt çok küçük damlalara parçalanarak tekdüze olarak püskürtülür (atomizasyon), yakıtın yanması daha etkin olur Enjektörler elektronik olarak açılıp kapanır (selenoid veya piezoelektrik valf) Yüksek basınçla; bir strokta ön, ana ve tamamlama püskürtmeleri yapılarak, esnek bir püskürtme imkanı sağlanır.

d) Enjektörler Enjeksiyon pompasından gelen basınçlı yakıtı, farklı hız ve yük koşullarında; Enjeksiyonlu Otto motorda manifolddan geçen hava içine veya emme kanalına (süpap arkasına) püskürtür (karışım oranı 15:1) Dizel motorda silindir içinde sıkıştırılan hava (550-700°C) içine püskürtür. İhtiyaç fazlası yakıt, pompa ve enjektör vasıtası ile geri dönüş kanalına oradan da depoya geri döner

LPG’li Motor Yakıt Sistemi LPG: Sıvılaştırılmış Petrol Gazı (Liquified Petroleum Gas) LPG’li Motor Yakıt Sistemi LPG: %70 butan + %30 propan Liquefied Natural Gas or LNG is natural gas stored as a super-cooled (cryogenic) liquid. The temperature required to condense natural gas depends on its precise composition, but it is typically between -120 and -170°C (-184 and –274°F). The advantage of LNG is that it offers an energy density comparable to petrol and diesel fuels, extending range and reducing refuelling frequency. Compressed Natural Gas or CNG is stored on the vehicle in high-pressure tanks - 20 to 25 MPa (200 to 250 bar, or 3,000 to 3,600 psi). Natural gas consists mostly of methane and is drawn from gas wells or in conjunction with crude oil production. As delivered through the pipeline system, it also contains hydrocarbons such as ethane and propane as well as other gases such as nitrogen, helium, carbon dioxide, sulphur compounds, and water vapour. A sulphur-based odourant is normally added to CNG to facilitate leak detection. Natural gas is lighter than air and thus will normally dissipate in the case of a leak, giving it a significant safety advantage over gasoline or LPG.

LPG’li Motor Yakıt Sistemi LPG: Sıvılaştırılmış Petrol Gazı (Liquified Petroleum Gas) Tüpgaz veya Otogaz olarak da bilinir Hafif akaryakıt, %70 bütan + %30 propan Normal koşulda gaz halinde olup yüksek basınç altında sıvı olarak tutulabilir LPG’li motorlarda yakıt sistemi, yakıtı karbüratöre/enjeksiyon sistemine kadar sıvı halde tutacak şekilde olmalı

LPG’li Motor Yakıt Sistemi Yakıtın tüp veya depodan çekilmesi iki şekilde olabilir: a) Sıvı halde b) Buhar halinde (motorun ilk hareketinde kullanılabilir, motor çalışıp ısındıktan sonra bir anahtar sayesinde depodan tekrar sıvı yakıt sağlanır)

LPG’li Motor Yakıt Sistemi Sıvı olarak depodan alınan yakıt, çevirici denilen bir sistemle gaz haline dönüştürülür (buharlaşma), bu amaçla, motor soğutma sistemi suyu sıcaklığı yeterlidir. Yakıt ısınınca buharlaşır LPG ile çalışan motorlarda bu sistem yaygın olarak kullanılır

LPG’li Motor Yakıt Sistemi

LPG Yakıt Sistemi Parçalar a) Depo: Yakıtın yüksek basınç altında sıvı olarak tutulmasını sağlar b) Yakıt filtresi: Yakıtı temizler c) Selenoid subap: Motorda ateşleme devam ettiği sürece yakıt geçişine izin verir d) Çevirici (basınç regülatörü): Yakıta ısı vererek, buharlaşmayı sağlar, sıvı yakıtı gaz haline getirir e) Karbüratör: Yakıt ile havanın uygun karışımını sağlar (Enjeksiyonlu sistemlerde bulunmaz, f) Enjektör: karışım manifold veya emme supabı üstünde enjektörle yapılır

LPG’li Motor Yakıt Sistemi Benzinli Sistemle Kıyaslama: Daha ekonomik Aşınma daha az, yağ tüketimi daha az Motorun daha yumuşak çalışmasını sağlar Egzoz emisyonu daha düşük Sistem elemanları pahalı ve hacimli Soğuk havada motorun ilk çalışması zor Daha çok güvenlik önlemleri gerektirir