Dr. Aysel BADIR ERİŞKİN SAĞLIĞI II

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BEP : Her bir engelli çocuk için yazılı olarak, bireyin bağlı olduğu eğitim kurumunda oluşturulan birim tarafından geliştirilmiş olan ve engelli çocukların,
Advertisements

II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
SINIF YÖNETİMİ Sınıf; eğitim-öğretim etkinliklerinin
Yrd. Doç. Dr. Yasemin ÇAYIR
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
TÜKETİCİ DAVRANIŞI KAVRAMI VE ÖZELLİKLERİ
KRONİK HASTALIK TANISINA İLK TEPKİLER Fadime Şahin
SAĞLIKLI YAŞLANMA: SOSYAL BİR OLGU
Yaş Basamaklarına Göre Eğitim Gereksinimleri. Yaş Basamakları  8-11 Yavrukurt  İzci  Ergin İzci.
2. Sağlık hizmetleri.
BÖLÜM 1. BÖLÜM 1 Yaşam Boyu Bakış Açısı A) Yaşam Boyu Bakış Açısı B) Gelişimin Doğası C) Gelişim Kuramları D) Yaşam-Boyu Gelişimde Araştırma.
BEP : Her bir engelli çocuk için yazılı olarak, bireyin bağlı olduğu eğitim kurumunda oluşturulan birim tarafından geliştirilmiş olan ve engelli çocukların,
Yaşlı Bakım ve Rehabilitasyonda Disiplinler Arası Yaklaşım
ENGELLİ BİREYLERİN BAKIMI
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
BEP GELİŞTİRME BİRİMİ VE GÖREVLERİ
KİŞİLER ARASI İLETİŞİMİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER
GELİŞİMSEL YAŞAM KRİZLERİNE MÜDAHALE SÜRECİ
Bilgi Gereksinimi BBY 254-3
KONU BAŞLIKLARI Özel eğitimin tanımı ve önemi
ÇOCUĞUN OKULA UYUM BAŞARISINI ARTTIRMAK İÇİN VELİYE DÜŞEN GÖREVLER
ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLAR
BÖLÜM 1 Hemşirelik Süreci, Fiziksel Tanılama, Sık Kullanılan Laboratuvar ve Tanı Testleri
GERİATRİ.
1. HAFTA: Özel Gereksinimli Bireyler
KENDİNİ TANIMA Ses tonumuzun ve davranışlarımızın, yani iletişimde mesajlarımızın % 90'ının kontrolünü elimizde tutabilmemiz ancak kendimizi tanımamızla.
KİŞİLİK,SOSYAL, DUYGUSAL VE AHLAKSAL DEĞİŞİM
DİĞER TUTUMLAR.
ÖĞRENMEYİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER
Kişisel Rehberlik.
TÖREL- AHLAK GELİŞİMİ AHLAK; Bir toplumda bireylerin tümü için geçerli ve uyulması gereken davranışlar, kurallar bütünlüğüdür. AHLAKLI OLMA; Toplumun gelenek,
Logo Sağlığı Algılama- Sağlığın Yönetimi Kendini Algılama Örüntüsünde Değişim Yaşayan Çocuk ve Erişkinin Değerlendirilmesi.
Suç Olgusu, Nedenleri ve Sonuçları
Aile Hekimliğinde Sürekli Sağlık Bakımı
ÖZEL EĞİTİME GEREKSİNİM DUYAN ÇOCUKLAR VE ÖZEL EĞİTİM
BÖLÜM 2 NEREYE VARMAK ÜZEREYİZ: PROBLEM VE PROBLEMİN BÜYÜKLÜĞÜ.
ENGELLİLER VE SPOR  Bilindiği gibi spor, sağlıklı ve mutlu bir yaşam için gerekli bir uğraştır ve tüm insanlar için önemlidir. Ancak sporun, engelli bireyler.
ERGENLİK.
YAŞLILIKTA DEPRESYON ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
HEMŞİRELİK FELSEFESİ VE BAKIMDAKİ DEĞİŞİMLER
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
Anadolu Üniversitesi, Eğitim Fakültesi,
HEMŞİRELİĞİN TARİHÇESİ ve DOĞASINI OLUŞTURAN KAVRAMSAL ÇERÇEVE
ÇOCUKLUK ÇAĞI KANSERLERİNDE PALYATİF BAKIM
Yrd. Doç. Dr. Tülay KUZLU AYYILDIZ
GÜNLÜK YAŞAM AKTİVİTELERİ
Beslenme Durumunun Saptanması GİRİŞ
TERMİNAL DÖNEM Terminal evredeki hasta, yaşamının son günlerini yaşayan, ölmek üzere olan hasta anlamına gelir. Çok az insan ani bir ölüm yaşarken, çoğunluğu.
Aile katılımının artırılması
GELİŞİMSEL YAŞAM KRİZLERİNE MÜDAHALE SÜRECİ
Fiziksel hastalıklara ruhsal tepkiler
TIBBİ SOSYAL HİZMET DERSİ
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
AİLE HEKİMLİĞİNİN TANIMI VE TEMEL ÖZELLİKLERİ. AMAÇ Bu oturum sonunda katılımcıların; Aile Hekimi ve Aile Hekimliğinin tanımını yaparak bugünkü durumunu.
REHBERLİK PSİKOLOJİKDANIŞMANLIK VE İLGİLİ BİLİMLER
SOSYAL UYUM GÜÇLÜĞÜ OLAN BİREYLER. Tanım ve Sınıflandırma Sosyal Uyum: Bireyin aynı anda çevresindeki değişiklikleri algılaması, yeniliklere uyum sağlaması,
BAKIMIN KALİTESİNİN GELİŞTİRİLMESİNDE
Portfolyo çocuğun kişisel başarılarını, ilgi ve yeteneklerini, çaba ve ilerlemelerini çoklu ve çeşitli araçlar kullanarak oluşturduğumuz bir dokümantasyon.
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
Sağlık sosyolojisi Bireyin içinde bulunduğu sosyal, kültürel ve ekonomik yapı ile birlikte sağlık ve hastalık olgularına yüklenen anlamların, hastalığa.
ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK
10. hafta: Özel gereksinimli bireylerin korunması, ihmal ve istismar
Güdülenme ve Bireysel Farklılıklar
Sağlık Bilimleri Fakültesi
EMPATİ-YARDIM ETME PROSOSYAL DAVRANIŞ
AİLEDE İLETİŞİM.
Spor hareketleri dönemi
EMPATİ-YARDIM ETME PROSOSYAL DAVRANIŞ
EMPATİK İLETİŞİM.
Sunum transkripti:

Dr. Aysel BADIR ERİŞKİN SAĞLIĞI II KRONİK HASTALIĞI OLAN ERİŞKİNİN BAKIMINDA YAŞAM KALİTESİ, ÖZ-BAKIM VE BEDEN İMAJI Dr. Aysel BADIR ERİŞKİN SAĞLIĞI II

İÇERİK Kronik hastalıklarda yaşam kalitesinin önemi Yaşam kalitesi tanımları Yaşam kalitesinin boyutları Öz-bakımın tanımı Orem’in Öz-Bakım Kuramı Öz-Bakım ile ilişkili kavramlar (insan, çevre, aile) Orem’e göre hemşirelik ve hemşirelik sistemleri Orem’e göre yardım etme yöntemleri

YAŞAM KALİTESİNİN KRONİK HASTALIKLARDAKİ ÖNEMİ? Teknolojik alandaki ilerlemeler Bilgi birikiminde artma Yeni tedavi ve bakım olanaklarında artma YAŞAM SÜRESİNİN UZAMASI Beraberinde yaşamın kalitesinde artış getiriyor mu?

Yaşam Kalitesi Nedir? Tarih boyunca, tüm kültürlerde yaşam kalitesinden “iyi yaşam” olarak söz edilmiş Sağlık alanındaki literatüre 1970’lerde girmiş Kavram çok yönlü, subjektif, çok boyutlu olduğu için tanımlamak zor Yaşama yüklenen anlam, birey, toplum ve çağa göre farklılık göstermekte

TANIMLAR “Bireyin deneyimi ve beklentileri ile var olan ve algılanan amaçlar arasındaki fark” (Calman) Hastaların şu andaki fonksiyonel düzeyi ile onların olası ve ideal olarak algıladıkları şeyi karşılaştırmaları ile hastanın doyumunu belirleyen/gösteren çok boyutlu bir yapı (Cella, Cherin) “Bireyin psikolojik, fiziksel ve sosyal sağlık durumunun tam olmasını kapsayan çok boyutlu kavram”(Schron&Schumaker)

YAŞAM KALİTESİNİN BOYUTLARI Spitzer kavramın boyutlarını; 1. Fiziksel işlev 2. Sosyal işlev 3. Emosyonel/mental durum 4. Semptomların etkisi 5. Algılamalar ve iyilik hali Ortak görüş; çok faktörlü/boyutlu, subjektif ve dinamik bir kavram

YAŞAM KALİTESİNİN SUBJEKTİFLİĞİ ve DİNAMİKLİĞİ Yaşam kalitesi bireyin deneyimini içerir, Yaşam kalitesi ölçümlerinde kaynak bireyin kendisi olmalıdır. Diğer önemli özellik de zaman içinde değişkenlik gösterebilmesi, dinamikliğidir.

ÖZ-BAKIM “Yaşami, sağlığı ve iyilik halini devam ettirmek için bireyler tarafından başlatılan ve gerçekleştirilen tüm etkinlikler” olarak tanımlanabilir. “Erişkin bir bireyin kendi sağlığı ve iyilik halini koruma ve sürdürmeye yönelik aktivitelere sürekli olarak katılımıdır”

Dorethea Orem Hemşire kuramcı Dorethea Orem tarafından geliştirilmiş “Öz-Bakım Kuramı” özellikle kronik hastalığı olan bir bireyin bakımında kullanılır. Orem, kuramında öz-bakım gereksinimlerinin karşılanmasında bireyden kaynaklanan yetersizliklerin hemşireliğe gereksinim duyulmasına neden olduğunu belirterek, öz-bakım yetenekleri sınırlı olan bireylere yardım etme yöntemlerini tanımlamıştır.

OREM’İN ÖZ-BAKIM KURAMI Orem’in Öz-Bakım Kuramı üç kuramdan oluşur Öz-bakım Kuramı Öz-bakım Yetersizliği Kuramı Hemşirelik Sistemleri Kuramı

Öz-Bakımın ilişkili olduğu değerler İnsan Çevre Aile Kültür Günlük yaşam değerleri

Orem’in Öz-Bakım Tanımı Evrensel Öz-Bakım: Bireyin günlük yaşam aktiviteleri ile ilgili gereksinimleri Gelişimsel öz-bakım Sağlıktan Sapmalarda Öz-Bakım: “yalnızca rahatsızlıklar, sakatlıklar ve hastalık olaylarında” diye tanımlar

Orem’in Tanımına Göre Öz-Bakım Gereksinimi ve Öz-Bakım Gücü “Hastalıklardan korunma ve sağlığı sürdürme için gerekli tüm öz-bakım eylemlerini terapotik öz-bakım gereksinimi” olarak tanımlar. “Bireyin yaşamını ve sağlığını sürdürebilmesi için gerekli etkinlikleri başlatabilmesi, uygulayabilmesi yeteneğini ise öz-bakım gücü”olarak tanımlar. Birey öz-bakım ajanıdır.

Öz-Bakım Gücünü Etkileyen Faktörler İlgi Eğitim Deneyim Zihinsel performans Sürekli gelişme ve değişme gösterir

Öz-Bakım Yetersizliği Bireyin gereksinimleri bireyin gücünü ya da yeteneğini aşan düzeyde ise “öz-bakım yetersizliği” ortaya çıkar. Öz-bakım yetersizliği öz-bakım gücü ile terapotik öz-bakım gereksinimi arasında bir dengesizlik oluşunca ortaya çıkar

TERAPOTİK ÖZ-BAKIM GEREKSİNİMİ HEMŞİRELİK GİRİŞİMİNE GEREKSİNİM ÖZ-BAKIM GÜCÜ ÖZBAKIM YETERSİZLİĞİ HEMŞİRELİK GİRİŞİMİNE GEREKSİNİM

OREM’E GÖRE HEMŞİRELİK “Tıbbi bakıma katılmada ve öz-bakım eylemlerini/aktivitelerini karşılamada yetersizliğe sahip olan ve yardıma gereksinim duyan bireylere yapılan yardımdır”.

Hemşirelik Gücü Orem Hemşirelik Gücünün 3 ögesini şöyle tanımlar: Hastanın terapotik öz-bakımı ile başaçıkmasına yardım etmek Hastayı öz-bakım eylemlerini yapabilmesi için yönlendirmek Uygun hemşirelik yönetimi ve danışmanlığı ile hastanın bakımını sağlama ve sürdürmede aile ya da bakımdan sorumlu kişilere yardımcı olmak

Orem’e Göre Hemşirelik Sistemleri Tümüyle eksikliği giderici sistem Kısmen eksikliği giderici sistem Destekleyici-eğitimsel hemşirelik sistemi

Yardım Etme Yöntemleri Birey adına davranmak ya da yapmak Bireye rehberlik etmek Bireyi destekleme Bireysel gelişmeyi sağlayan bir çevre oluşturma Eğitim

BEDEN İMAJI/İMGESİ Kişinin bedeninin ve bedene ait tüm duyumlarının zihindeki tablosudur. Bireyin bedeni ile ilgili bilinçli ya da bilinç dışı duygularını, düşüncelerini ve algılarını içerir. Beden imgesi, her bir bireyin gelişimine paralel olarak biçimlenip şekillenir.

Yetişkinlik Döneminde Beden İmgesinde normal fizyolojik değişiklikler nelerdir?

Yaşlılık Döneminde Beden İmgesinde Hangi değişiklikler Görülür?

Hangi Hastalık/durumlar Beden İmgesinde Değişikliğe Yol Açabilir?

Beden İmgesinde Meydana Gelen Değişikliğe Tepkileri Etkileyen Faktörler?

Beden İmgesi Değişikliklerine tepkiler Bu hastalar 4 dönem yaşar. Etkilenme Geri çekilme Kabul Yeniden yapılanma

Etkilenme Dönemi Hastaların büyük bir bölümü, anksiyete, ümitsizlik yaşar Enerjileri kendilerine dönüktür Sağlık ekibi ya da aileye öfkeli ve kaba davranışlar gösterebilirler Kendilerinin hissettiği utanç ya da suçluluğu diğer bireylere yansıtırlar

Geri Çekilme Dönemi Hastanın sorunun gerçekliğinin tam olarak farkına vardığı dönemdir Bu farkına varma ile ani bir reaksiyon Herşeyden kaçma isteği

Kabul Dönemi Kayıp için kederlenme ya da ağlama dönemidir Özürlü kısımdan daha çok kendi güçleri üzerine yoğunlaşmaya başlarlar

Yeniden Yapılanma/Biçimlenme Hasta bedenindeki değişikliğe adapte olmaya başlar Yaşama karşı olumlu duygular hissetmeye başlayabilirler Bunu sanki ikinci bir şans gibi görmeye başlayabilirler Bu dönemde ailenin sabırlı desteği çok önemlidir