Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İşletme Tanımı İşletme: doğrudan veya dolaylı olarak ihtiyaçları karşılamaya yönelik üretim faaliyetinde bulunan ekonomik, teknik ve hukuki birimdir. Fiziksel.
Advertisements

PAZARLAMAYA GİRİŞ PAZARLAMANIN TANIMI
İŞLETMELERİN ÇEVRESİ VE ÇEVRE FAKTÖRLERİ
STRATEJİK PAZARLAMA 1.Hafta Pazarlama Nedir
REKLAMCILIK Hafta 5.
İ.K.Ü.İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi
ISLETME BILIMINE GIRIS 1
REKLAM KAMPANYALARI VE UYGULAMALARI
İŞLETMELER VE ÖZELLİKLERİ
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 3
Bölüm 3 Dış Çevre Analizi
Büyümenin Bileşenleri Yada Belirleyicileri
GİRİŞİMCİ VE GİRİŞİMCİLİK
İŞLETME YÖNETİMİ.
PAZAR YÖNLÜLÜK.
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
KOBİ’LER VE KOBİ’LERİN ORTAK ÖZELLİKLERİ
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
İşletme 1 Ders Copyright S.K.Mirze.
YÖNT 101 – İŞLETMEYE GİRİŞ I
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
Pazarlama Yönetimi Süreci
Yrd. Doç Dr. Ozan BÜYÜKYILMAZ
Pazarlama Giriş 1 1.
Bölüm 10 KOBİ’LERİN GÜÇLÜ VE ZAYIF YANLARI
İŞLETMELERİN KURULUŞ SORUNLARI
İşletmeyi neden kurarız ?
KURUMSAL RİSK YÖNETİMİ
ÜNİTE 1 FİNANSAL YÖNETİM VE FONKSİYONLARI
EKONOMİK YAŞAM SINIRSIZ İNSAN İHTİYAÇLARININ KIT KAYNAKLARLA
ISO ÇEVRE YÖNETİM SİSTEMİ TEMEL EĞİTİMİ
İŞLETME BİLİMİNE GİRİŞ
Pazarlama ve Temel Kavramlar
İŞLETMELERİN KURULUŞU
Pazarlama nedir? iki veya daha fazla taraf arasında gerçekleşen bir değişim/mübadele sürecidir. Marketing mübadele sürecinde insan istek ve ihtiyaçlarını.
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
İŞLETMENİN SORUMLULUKLARI
Pazarlama İlkeleri Pazarlamanın Tanımı Kapsamı ve Gelişimi
Mühendislik Ekonomisi
Mobil Pazar Çevresi ve Pazar Fırsatları
Girişimcilik.
İŞLETME nedir? İnsan ihtiyaçlarını karşılayarak isteklerini tatmin etmek üzere kurulan ve işletilen ekonomik, teknik, yasal ve sosyal nitelikleri bulunan.
Prof. Dr. Remzi ALTUNIŞIK
İşletmenin Kuruluş Çalışmaları
Öğr.Gör Seda AKIN GÜRDAL
İŞ VE İŞLETME AHLAKI.
GENEL İŞLETME İŞLETMENİN AMAÇLARI
İŞLETMENİN EKONOMİK YAPI İÇİNDEKİ YERİ VE İŞLETMENİN ÇEVRESİ
TEMEL İŞLETMECİLİĞE GİRİŞ
İŞLETME’DE KAYNAK YÖNETİMİ
Uzaktan Erişim İşletme Yüksek Lisans Programı MAN519T STRATEJİK YÖNETİM 2. Hafta Dış Çevre Analizi Yrd. Doç. Dr. Pınar FALCIOĞLU.
Pazar Çevresi ve Pazar Fırsatlarının İzlenmesi
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
İŞLETMELERİN KURULUŞ SORUNLARI
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
İŞLETMENİN TARİHÇESİ, AMAÇLARI , SOSYAL SORUMLULUK VE ETİK
Pazarlama Giriş 1 1.
SPOR PAZARLAMASI Nuran KANDAZ GELEN.
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
İŞLETME FİNANSI VE FİNANSAL YÖNETİM
SOSYAL BİLGİLRİN TEMELLERİ
İŞLETME FİNANSI VE FİNANSAL YÖNETİM
ULUSLARARASI TURİZM PAZARLAMASI
PAZARLAMA SİSTEMİNE GİRİŞ Büşra YARADILMIŞ
Bölüm 12. İşletmecilik İşletme, ürün piyasalarındaki ekonomik birim olup, üretim faaliyeti için üretim faktörleri bir araya getirilir. İşletmelerde örgütsel.
TEMEL İŞLETMECİLİĞE GİRİŞ
İŞLETME BİLİMİ VE İŞLETMEYİ TANIYALIM
HEDEF PAZAR.
Pazarlama İletişimi
Sunum transkripti:

Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO İŞLETME YÖNETİMİ-I Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO

4- İşletmelerin Özellikleri 1- İşletmeler maddi ve beşeri fonksiyonlardan oluşan üretim birimleridir. 2- İşletmeler, faaliyetlerini gerçekleştirirken, üretim faktörleri adı verilen doğal kaynak, emek, sermaye ve girişimci unsurlarını faydalı bir biçimde bir araya getirerek mal veya hizmet üretirler 3- işletmeler; iktisadi, yani faydalı mal ve hizmetler üretirler. Yani, bu mal ve hizmetin insan ihtiyaçlarını karşılayabilmesi gerekmektedir. Doğada bol miktarda bulunan ve üretimi için herhangi bir çaba gerektirmeyen taş, toprak ve hava gibi maddeler iktisadi mal niteliği taşımamaktadır. iktisadi açıdan bir mal veya hizmetin iki özelliğinin bulunması gerekmektedir: birincisi, insanların ihtiyaçlarının karşılanması özelliğinin olması ve ikincisi kıt olmalarıdır

4- işletmeler başkaları için mal veya hizmet üreterek maddi veya manevi bir kâr elde etmeyi amaçlarlar. 5- mal ve hizmetlerin üretilmesi ve pazarlanabilmesi için işletmelere gereksinim duyulmaktadır. 6- İşletmeler ekonomik sistemin temel birimleridir. Ekonomik sistem, bir ülkenin sahip olduğu kaynakların, gereksinme ve isteklerinin karşılanması amacıyla, vatandaşları -bireyler ve kurumları‐ arasında dağılımını temel alan kurallar bütünüdür.

Plânlı ekonomilerde, üretim faktörlerinin tümü veya büyük kısmı devlet denetimindedir, üretim ve dağılım kararları devlet tarafından alınır. Pazar ekonomilerinde ise, üretim ve kaynak dağılımı, arz‐talep dengesine göre bireyler yani üretici ve tüketiciler tarafından şekillendirilir. Plânlı ekonomiler ve pazar ekonomileri iki uç kuramsal noktayı temsil eder. Uygulamada, iki sistemin özelliklerini taşıyan karma pazar ekonomisi (karma ekonomik sistem), ülkelerin çoğunda görülen bir sistemdir.

İşletmeyi tanımlayalım Kar Kar Kar Mal ve Hizmet Pazarı Mal ve Hizmet İŞLETME TÜKETİCİLER Emek ,Sermaye ,Doğal Kaynaklar,girişimci Bilgi Üretim Faktörleri Pazarı Ücret Faiz Kira (para)

5-İşletmelerin Amaçları Genel Amaçlar Kâr sağlama amacı Sosyal sorumluluk (Topluma hizmet) İşletmelerin Sorumlulukları Devlete karşı Topluma karşı Ortaklarına karşı Çalışanlarına karşı Çevreye karşı Toplumda yer alan kurumlara karşı Rakiplerine karşı Uluslararası sorumluluklar Varlığını sürdürme ve büyüme amacı

İşletmelerin Amaçları Özel Amaçlar Daha kaliteli ve /veya ucuz mal ve hizmet sunma Çalışanlara iyi ücret verme ve çalışma şartlarını iyileştirme Yönetici yetiştirme ve çalışanları eğitme Sürekli istihdam yaratma

İşletmenin belli başlı SOSYAL amaçları Doğanın ve kültürel mirasın korunması Eğitim ve kültür, sanat faaliyetlerinin desteklenmesi Toplumsal değerler ve iş ahlakı Çalışma hayatının niteliğinin geliştirilmesi Sosyal faydayı arttıracak yatırımın yapılması Tüketicinin korunması

6- İşletmelerin İşlevleri Üretim Dağıtım Pazarlama Muhasebe Finansman Eğitim AR-GE Reklam İnsan Kaynakları Bu işlevlerden hangilerinin uygulanacağı ya da hangileri için ayrı bölümler açılacağı; üst yönetimin yaklaşımı, işletmenin içinde bulunduğu özel koşullar, işletmenin büyüklüğü gibi unsurların etkisi altında kararlaştırılır.

7- İşletme ve Çevre İlişkileri İşletmeler faaliyetlerini gerçekleştirirken kendi iç çevrelerinden ve dış çevrelerinden bazı etkiler alırlar. Bir işletmenin yerine getirmesi gereken bir çok fonksiyon olduğu düşünülürse, çevresinden etkilenmeyen bir yapıda olması çok zordur. Bunun içindir ki işletmeler kapalı değil, açık bir yapıda olmalıdır. İşletme çevresinde meydana gelen değişimlere göre iç yapılarında değişiklik yaparak faaliyetlerini sürdürmelidir. İşletmeler çevreden etkilenen açık bir yapıda olarak faaliyette bulunurken işletmeyi oluşturan faktörlerin bu değişikliklere uyum göstermeleri gerekir. Bir işletmeyi oluşturan faktörler; bilgi ve teknoloji, insan (hissedarlar, yöneticiler ve çalışanları), sermaye, organizasyon ve hiyerarşik yapı, amaçlardır.

Genel olarak işletmeyi etkileyen genel çevre faktörlerini; Sosyo-kültürel çevre, Ekonomik çevre, Hukuki ve politik çevre, Teknolojik çevre, Tabii çevre başlıkları altında inceleyebiliriz.

İç Müşteri İşletme Sahibi Hissedarlar Ekonomik Teknolojik İç Çevre ve Dış Çevre İç Müşteri İşletme Sahibi Hissedarlar Ekonomik Teknolojik Sosyo-Kültürel Hukuki-Politik Doğal Çevre

Yakın Çevre Tüketiciler Kredi Kuruluşları Rakip Firmalar

Genel Çevre Yakın çevre İşletme İçi Çevre Doğal Politik Tüketiciler Rakipler Yasal Uluslararası Çalışanlar Kurum Kültürü Yönetim Yapısı Sistemler Devlet Fin.Kur. Davranış, İlişkiler, Dinamikler Demografik İşletme İçi Çevre Ekonomik Tedarikçiler Müşteriler Yakın çevre Teknolojik Sosyo-kültürel Genel Çevre

BÖLÜM2: İŞLETME AMAÇLARI VE ÇEVRE İLİŞKİLERİ Daha önce de belirttiğimiz gibi, bir işletmenin başarılı olması, işletme amaçlarının (hedeflerini) ne derecede gerçekleştirdiği ile orantılıdır. Bu açıdan ele alındığında; amaçlar belirli bir süre içinde gerçekleştirilmesi düşünülen veya ulaşılmak istenen sonuçlar demektir. Aslında bir işletmede veya sosyal bir grupta çalışanlar ayrı amaçlara sahiptirler. Kişisel amaçların gerçekleştirilebilmesi için organizasyon içerisindeki tüm bireylerin onay verdiği ortak amaçların gerçekleştirilmesi gerekir. Bunun için hissedarlar, yöneticiler ve diğer çalışanlar belirli bir amaç için çalışmalıdırlar. İşletme amaçlarını organizasyon içinde tepe yönetim belirlemektedir. Bundan dolayı işletme tepe yönetimi tarafından belirlenen amaçların bütün çalışanlar tarafından benimsenmesi ve gerçekleştirilmesi gerekir.

İşletme amaçları aşağıda maddeler halinde belirtilen özelliklere sahip olmalıdır ki başarılı olsun: 1- Amaçlar kabul edilebilir olmalıdır. Amaçlar ne kadar çok çalışan tarafından benimsenirse o kadar başarılı olacaktır. Bunu tüm çalışanlara benimsetebilmek için; amaçların oluşturulma sürecine çalışanların da dahil edilmesi etkili bir yöntemdir. 2- Amaçlar başarılabilir olmalıdır. Çalışanların işletme amaçlarını yerine getirirken ne çok zorlanmaları, ne de çok kolay bulmaları gerekir. Çok kolay gerçekleştirilebilecek amaçlar çalışanların çabalarını azaltabileceği gibi, zor amaçlar ise çaba sarf etmeyi önleyebilir. Bundan dolayı çalışanlar mümkün olduğunca bilgi ve yetenekleri ölçüsünde işletme amaçlarını gerçekleştirmeye sevk edilmelidir. 3- Amaçlar açıkça tanımlanmış olmalıdır. Çalışanların yerine getirmek durumunda oldukları amaçları ne kadar iyi bilirlerse, o derecede başarılı olurlar. Bundan dolayı çalışanlara yerine getirecekleri işletme amaçlarını açıklarken “işletme kârlılığımızı arttırmalıyız” veya “ işletme faaliyetlerini genişletmeliyiz” gibi kapalı ifadelerden kaçınılmalıdır. Bu tip tanımlamalar belirsizlik ifade eder. Nitekim, “2006 yılında mevcut satış hasılatını %20 oranında arttırmalıyız” ifadesi çalışanlar için daha çok hedef belirleyici olacaktır.

4- Amaçlar birbirleri ile uyumlu olmalıdır 4- Amaçlar birbirleri ile uyumlu olmalıdır. Daha önce de belirtildiği üzere temel olarak her işletmede bulunan pazarlama, üretim, muhasebe, personel gibi birimlerin farklı seviyede değişik amaçları olabilir. Bu yüzden işletme içinde yer alan bütün birimlerin birbirleriyle ahenkli ve uyumlu olması gerekmektedir. Örneğin; İşletmenin daha fazla üretim miktarı ve daha kaliteli ürün üretmek olarak tanımlanmış amaçları olduğunu düşünelim. Bu iki amaç ilk bakışta birbirine zıt olarak görülmeyebilir. Ama üretim aşamasında kalite kontrol bölümünün tespit ettiği standartlar üretim bölümünün üretmeye çalıştığı miktarı üretmeye imkan bırakmayabilir. İşletme içinde buna benzer durumlar ve amaçların birbiriyle çeliştiği anlar meydana gelebilir. Bundan dolayı amaçlar birbirini desteklemelidir. 5- Amaçlar işletmeye ve duruma özel olmalıdır. Amaçlar belirlenirken birden çok alternatif arasından belirlenir. En uygun alternatifin işletme amacı olarak belirlenmesi organizasyon yapısına, kültürüne; kısaca işletmenin tüm özelliklerine bağlıdır. Ayrıca, amaçlar belirlenirken dış çevre etkisi de göz önüne alınmalıdır. 6- Amaçların fırsat maliyeti göz önüne alınmalıdır. Burada fırsat maliyetinden kastedilen işletmenin belirli bir amacı belirlediğinde, vazgeçtiği alternatiflerin faydasını ifade eder. Seçilen amacın fırsat maliyeti, diğer alternatiflerin sağlayacağı fayda değeridir. Bu değer, seçilen amacın değerinden daha düşük olmalı ki belirlenen amacın uygulanması ve başarılması daha etkili olsun.