İSTATİSTİĞE GİRİŞ
İSTATİSTİK NEDİR? İstatistik : Belirli bir amaç için - verilerin toplanması - sınıflandırılması - çözümlenmesi (analiz) - sonuçların yorumlanması ile ilgili teknik ve yöntemleri içeren bir bilim dalıdır.
İSTATİSTİK NEDİR? İstatistik : Fen bilgisi öğretmenliği ana bilim dalında eğitim gören öğretmen adaylarının sınıf düzeyleri, mezun olduklar orta öğretim türleri ve cinsiyetlerinin fen öğretimine yönelik öz-yeterlik inanç düzeyleri üzerinde anlamlı etkisi bulunmakta mıdır? http://dergipark.gov.tr/download/article-file/256422 İstatistik :
NEDEN İSTATİSTİK ÖĞRENİYORUZ? Temel istatistik bilgilerini meslek hayatında kullanabilmek (ör: öğrencilerin fen bilgisi dersindeki not dağılımları ve not ortalamaları) Temel istatistik bilgilerini günlük hayatta çevremizde olanları anlamak ve yorumlamak için kullanabilmek (ör: ortalama hava sıcaklığı, seçim sonuçları, spor yapma süresi ile yakılan kalori arasındaki ilişki ) Biyoloji, kimya, fizik, teknoloji, eğitim vb. alanlardaki bilimsel gelişmeleri aracı kaynaklardan değil, çalışmaların kendilerine başvurarak takip edebilmek (ör: bilginin pasif alıcısı olmak yerine eleştirel bir yaklaşımla özümleyici olmak)
TEMEL KAVRAMLAR Temel
İSTATİSTİK TÜRLERİ İSTATİSTİK 1. Tanımlayıcı (Betimsel) İstatistik 2. Çıkarımsal (Kestirimsel)İstatistik (Descriptive Statistics) (Inferential Statistics) - Örneklemden toplanan verileri - Örneklemden yola çıkarak evreni özetlemek için kullanılır. Sonuçlar tanımlamak ve evren hakkında evrene genellenemez. çıkarımlarda bulunmakta kullanılır. - Grafiksel Gösterim (ör. Histogram - Hipotezleri test etme ve pasta grafikleri) - Noktasal kestirim - Sayısal Ölçüler (ör. merkezi eğilim - Güven aralığı belirleme ve dağılım ölçüleri - İstatiksel testler ve modeller (ör: t-test, z-test, korelasyon, regresyon)
İSTATİSTİK TÜRLERİ İstatistiksel Çıkarımın Aşamaları: Evren -> Örneklem -> Tanımlayıcı İstatistik -> Çıkarımsal İstatistik -> Evren Örnek: Türkiye genelinde fen bilgisi öğretmenliği ana bilim dalında eğitim gören öğretmen adaylarını (evren) temsil etmek üzere 260 öğrenci (örneklem) ile öz-yeterlik inançlarını ölçmek için bir anket çalışması yapılmıştır. Tablo 1’de öğrencilerin anket sonuçları için, lise türüne göre merkezi eğilim ve yayılma ölçüleri verilmiştir (tanımlayıcı istatistik). ANOVA analizi (istatistiksel model) yapılarak öğretmen adaylarının öz-yeterlik inançlarında lise türüne göre anlamlı bir fark olup olmadığı araştırılmıştır (hipotez testi). Fen bilgisi öğretmenliği ana bilim dalında eğitim gören öğretmen adaylarının (örneklem) öz-yeterlik inançlarında lise türüne göre anlamlı bir fark bulunamamıştır (çıkarım). Not: Koyu renk ile belirtilen cümleler çıkarımsal istatistik kapsamına girmektedir.