İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT II

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Gözün kısımlarını yerleştirme oyunu
Advertisements

BİLİŞSEL SÜREÇLER Abdurrahman İNAN
Bilişsel süreçler Ömer Faruk KOCAMAN
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUTU
Eğitsel Yazılımların Değerlendirilmesi
BİLGİSAYAR SİSTEMİ.
Eleştirel Düşünme Tahir BENEK S
Problemi Çözme Adımları
Beyin Temelli ve Basamaklı Öğrenme S
Merkezi İşlem Birimi, Anakart, Bellek
Yeni Programın Öğrenme Yaklaşımı
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK HİZMET ÇEŞİTLERİ
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YOLLARI
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
ÖĞRENME Yrd. Doç. Dr. Mukaddes Erdem H.Ü. Eğitim Fakültesi
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
Öğretim Tasarımı
YANLIŞSIZ ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
1 eğitimde yeni yaklaşımlar İbrahim KALYONCU Zehra Kitapçıoğlu İlköğretim Okulu Ocak 2007 Tonya Halk Eğitim Merkezi “ y e n i d e r s p r o g r a.
PROBLEME DAYALI ÖĞRENME
BÖLÜM 5 BEBELİKTE BİLİŞSEL GELİŞİM. BÖLÜM 5 BEBELİKTE BİLİŞSEL GELİŞİM.
ÜNİTE ÖZETİ Öğrenciler çevrelerinde gördükleri teknolojik araçlar hakkında bilgi edinecekler. Yeni teknolojik araçlar tanıyacaklar. Tanıdıkları araçların.
Kültürel amaçlı teknoloji kullanımı : çevrimiçi öğrenen toplulukları oluşturma.
Grup üyeleri: Selen ERGÜ Galip Kaya Nazgül BARPİEVA
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YOLLARI
PSİKO-MOTOR (DEVİNİŞSEL) ALAN
Bilgi ve İletişim Teknolojisi Dersi
İnsan Bilgisayar Etkileşimi Alanında Yılları Arasında Türkiye Kökenli Bilim İnsanları Tarafından Yapılan Çalışmalar Üzerine Bir İçerik Analizi.
BİLİŞSEL (KOGNİTİF) GELİŞİM
Bilgisayar Mühendisliği Bölümü
Bölümün Amacı Bu bölümde öncelikle, karar verme ve yöneticilerin aldıkları farklı karar türleri tanımlanmaktadır. Daha sonra, karar vermeye ilişkin.
FİZYOLOJİK PSİKOLOJİ Doç. Dr. Şenol Beşoluk.
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
STRUKTURCULAR Psikolojinin bir bilim olarak ortaya çıkışına eşlik eden ve doğa bilimlerinden esinlenen bir yaklaşımdır. 1879’da Alman psikolog WILHELM.
KISIM 1 Bilgi İşleme Teorisi
KISIM 1 Bilgi İşleme Teorisi BÖLÜM 2 Duyusal, Kısa Süreli ve İşleyen Bellek.
PSİKO-MOTOR (DEVİNİŞSEL) ALAN
Probleme Dayalı Öğrenme
YANLIŞSIZ ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ Öğr. Gör. Fidan Özbey
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERS KİTAPLARI
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT I. İBE’nin en karmaşık parçası KULLANICI yani ‘İNSAN’ dır.
İNSAN-BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ. İnsan Bilgisayar Etkileşimi (İBE) alanındaki pratik ve teorik çalışmalar, bilgi ve iletişim teknolojilerinin insana ve insan.
ETKİLEŞİME FELSEFİ BAKIŞ AÇILARI: NORMAN VE SUCHMAN
İNSAN-BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ. Bağlam Arayüz Görev Kullanıcı İBE Ana Bileşenleri.
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT II. Algı açısından baktığımızda, insanın bilişsel sistemi, etrafımızdaki dünyayı gelen bilgileri  Bağlam.
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT IV. İnsan beyninde kısa süreli ve uzun süreli olmak üzere iki tane bellek merkezi vardır. Kullanıcılar, internet.
NOT: Bu slayt üzerindeki resmi değiştirmek için resmi seçin ve silin. Ardından, kendi resminizi eklemek için yer tutucudaki Resimler simgesini tıklatın.
BİLİŞSEL GELİŞİM.
SUNUCU İŞLETİM SİSTEMLERİ
Bilişsel Gelişim Çocukluk Çağı 1.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
Yrd. Doç. Dr. Süleyman AKYÜREK
Erken çocukluk döneminde fen ve matematiğin önemi
I.BÖLÜM PSİKOLOJİ.
Öğretimin Planlanması
Canadian Tenth Edition
İnsan Bilgisayar Etkileşimi Teoriler ve Yaklaşımlar – 2
Analitik Düşünme Analitik düşünmek  sofistike bir problemi/durumu/konuyu  alt problemlere/durumlara/konulara ayırdıktan sonra her bir alt konunun ana.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Eğitsel Yazılımların Değerlendirilmesi
BİLİŞSEL DAVRANIŞÇI KURAMLAR
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÖĞRENMEDE BİLİŞSEL YAKLAŞIM: BİLGİYİ İŞLEME MODELİ
Başşliyoouu... Başlıyor....
BİLİNÇALTI SONGÜL ÖNELKE ‘BİR BEN VARDIR BENDEN İÇERİ…’
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Sunum transkripti:

İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT II

BİLGİ İŞLEME MODELİ Algı açısından baktığımızda, insanın bilişsel sistemi, etrafımızdaki dünyayı gelen bilgileri Bağlam Alışkanlıklar Beklentiler Deneyimler çerçevesinde değerlendirerek anlamamızı sağlamaktadır.

İnsan beyninin nasıl çalıştığını açıklamaya çalışan yaklaşımlardan en çok bilinen yaklaşım ‘BİLGİ İŞLEME MODELİ – INFORMATION PROCESSİNG MODEL’ dır.

Bilgi İşleme Modeli, bilişsel psikoloji ile ilgili kitaplarda çok yaygın olarak kullanılmakla birlikte, bu konudaki tek bir modelin varlığından söz etmek çok da doğru değildir. İBE, hangi model daha doğrudur yaklaşımından daha çok, etkileşim, arayüz tasarımı ve kullanılabilirlik testleri açısından bu genel yaklaşımların nasıl kullanılabileceği konusuna önem verir.

İBE alanında çalışan kişiler için Algısal işlemci Kısa ve uzun süreli bellek Otomatik ve kontrollü sistemler Zihinsel gösterim Kodlama mekanizmaları Zihinsel model Dikkat mekanizmaları/kaynakları gibi sistemlerin birbirleri ile ve dış dünya ile nasıl etkileştiklerinin anlaşılması en kritik konular arasındadır.

Bilgi İşleme Modelini temel alarak insanın bilişsel yapısı nedir? Bu mekanizma nasıl çalışmaktadır? sorularına yanıt arayalım.

WİCKENS MODELİ (İnsan Bilgi İşleme Modeli)

Dikkat Kaynakları Bellek Algısal Ön İşlemci Karar ve Tepki Seçimi Tepki Gerçekleştirme Bellek Kısa Süreli Bellek Uzun Süreli Bellek

Algısal Ön İşlemci Çevremizden gelen bilgilerin işlendiği ilk bölümdür. Kısa süreli algısal bellek (Short Term Sensory Store) gelen bilgilerin 0.25 ile 0.5 saniye süre ile tutulup işlendiği bir bellek birimidir. Kısa süreli algısal bellek biriminin, etrafımızdaki binlerce farklı sinyali girdi olarak alması nedeniyle kapasitesinin sınırsız olduğu, ancak gelen bilgileri uzun süreli tutma yeteneği olmadığı görülür. Bu mekanizma bilinç dışı (Pre-attentive- Unconscious) çalışır. Kısa süreli bellek birimi, dışarıdan gelen sinyalin fiziksel karakteristiklerine karşı hassastır.

Algı sistemi Algısal ön işlemciden geçen ve detaylı değerlendirilmesi gereken bilginin geldiği bölümdür. Bir önceki aşamada bilinç devreye sokulmadan yapılan bilgi işleme süreci, burada bilinçli olarak gerçekleştirilir. Gelen pek çok veri içinden bir tanesini kategorize etmeye yönelik olarak belirleme (detection), tanımlama (recognition) ve kategorize etme (categorization) işlemleri döngüsel olarak gerçekleşir. Birim gelen bilgiyi kısa süreli belleğe koymakta, gerekirse uzun süreli bellekten bilgi almakta ve dikkat merkezi ile etkileşimde bulunmaktadır. Birimde işlenen bilgi, karar verme ve tepki seçme merkezine iletilmektedir.

Kısa Süreli (Aktif) Bellek Kısa süreli bellek, günlük yaşantımızda gördüğümüz ve duyduğumuz bilgilerin belirli bir süre tutulduğu ancak çevreden gelen diğer bilgiler nedeniyle ya da zaman aşımı nedeniyle içeriği silinebilen belleğimizdir. Algısal Ön İşlemci, bilinçsiz olarak kullandığımız belleğimizken, kısa süreli belleğimizin genelde bilinçli bir şekilde orada olduğunu bildiğimiz bellektir. Kısa süreli bellekte tutulan bilgilerin ortalama 18 sn yaşam ömrü vardır. Miller (1956) çalışmasıyla kapasitesinin 7 birim olduğunu bulmuştur.

Uzun Süreli Bellek Uzun süreli bellek tüm yaşam birikimimizin, anılarımızın, öğrendiklerimizin bulunduğu birimdir. Teorik olarak kapasitesinin sonsuz olduğu ve oraya yerleşen bilginin süresiz olarak orada kaldığı varsayılır. Uzun süreli belleğe bir bilgiyi koymak ne kadar zorsa, konulan bir bilginin unutulması ya da değiştirilmesi de o ölçüde zordur.

Karar Verme, Tepki Seçme Merkezi Dış dünyadan gelip, algı sistemi tarafından önemli olduğu için işlenmeye alınan bilginin kısa ve uzun süreli bellekte yer alan bilgiler ile karşılaştırılması ve değerlendirilmesi ‘Kara Verme ve Tepki Seçme Merkezi’ tarafından gerçekleştirilir. Kararlar iki tür olamaktadır: 1- otomatik karar 2- kontrollü karar NOT: İBE açısından beynimizin bu özelliği büyük önem taşımaktadır. Zira bir arayüz tasarımı kullanıcıyı doğru yönlendirmiyor ve karar verme süreçlerinde belirsizlik yaratıyorsa karar verme ve tepki seçimi yavaşlamakta ve hatta yanlış karar verilmesine neden olmaktadır.