DEMOKRATİK OKUL KÜLTÜRÜ YETERLİKLER ÇERÇEVESİ Dr. Emin KILINÇ
PROJENİN AMACI İlk ve orta dereceli okullarda demokratik bir okul kültürü oluşturulması ve yaygınlaştırılmasıdır
Demokratik Okul Kültürü Yeterlilikler Çerçevesi’nin temel amacı demokratik okul kültürünün temel alanlarını tanımlamak okulların demokratik okul kültürünü geliştirmede hangi aşamada olduklarını değerlendirebilecekleri bir çerçeve sağlamak
SÜREÇ Okulların demokratik okul kültürü bakımından hangi aşamada olduklarını belirlemeleri bu çerçevede yer alan hususları okul süreçlerine aktarmaları okullarda var olan kültürünün daha demokratik bir hale getirilmesi
DEMOKRATİK BİR TOPLUMDA Her birey değerlidir. Her birey kararlarının ve davranışlarının bilincinde olup bunların sorumluluğunu taşır. Her bireyin kendini gerçekleştirme ve geliştirme hakkı vardır. Bireylerin görüşleri önemli ve önemsiz gibi nitelendirmelere tabi tutulamaz. Bireyler başkalarının görüşlerini, katılmasalar dahi saygı ve tahammülle karşılarlar.
DEMOKRATİK VATANDAŞLARIN OLMADIĞI YERDE DEMOKRASİ DE YOKTUR. Prof. Dr. Walter Parker
DEMOKRATİK OKUL KÜLTÜRÜNÜN İLKELERİ Aktif Katılım Farklılıklara Saygı Haklar, özgürlükler ve sorumluluklar
HAKLAR, ÖZGÜRLÜKLER VE SORUMLULUKLAR Haklar, özgürlükler ve sorumlulukların katılımcı bir yolla belirlenmesi Hukukun üstünlüğü
AKTİF KATILIM Demokratik okul kültüründe katılım, okul ile ilgili karar alma, uygulama ve hesap verme mekanizmalarına yalnız idarecilerin değil, konuyla ilgili tüm kesimlerin katılması anlamına gelir
FARKLILIKLARA SAYGI herkesi olduğu gibi kabul edip kişisel tercihlerinde ona saygı duymak
DEMOKRATİK OKUL KÜLTÜRÜNÜN TEMEL ALANLARI Kimlik ve Aidiyet Değer Tabanlı Eğitim Karar Alma ve Kamusal Sorumluluk İletişim, Etkileşim ve İşbirliği Öğrenme Ortam ve Süreçleri Davranış Yönetimi
KİMLİK VE AİDİYET Doğal kimlik İradi kimlik
DEĞER TABANLI EĞİTİM Disiplin Kuralları Değerler
KARAR ALMA VE KAMUSAL SORUMLULUK yetki, otorite, görev ve sorumlulukların okul paydaşları arasında paylaştırılması bu süreçlerin şeffaf bir biçimde gerçekleştirilmesi kamuoyuna karşı hesap verebilirliğin olması
İLETİŞİM, ETKİLEŞİM VE İŞBİRLİĞİ
ÖĞRENME ORTAM VE SÜREÇLERİ
DAVRANIŞ YÖNETİMİ Pozitif okul atmosferi Öğrenmeye elverişli ortamlar
NASIL BİR OKUL? bireyler ile okul arasında bir özdeşlik ve aidiyet bağının kurulduğu, İdarecilerin, öğretmenlerin, öğrencilerin, velilerin ve diğer paydaşların kendini okulun bir parçası olarak gördüğü, Sahip olunan farklılıkların zenginlik olarak görüldüğü, İnsan hakları ve demokratik yaşama ilişkin değerlerin okul yaşamının her alanına yansıdığı,
NASIL BİR OKUL? herkesin kendisi için ön planda tuttuğu değerler kadar diğerlerinin değerlerine de saygının bir anlam taşıdığı, tüm bireylerin söz hakkının olduğu, üst düzeyde katılım ile güç ve sorumluluk paylaşımının olduğu, okul paydaşları arasında çok yönlü bir iletişimin olduğu,
NASIL BİR OKUL? Ayrımcılığın hiçbir türüne müsaade edilmediği, Eğitim-öğretim süreçlerinin öğrenci merkezli olduğu, Bireysel ilgi ve farklılıkların dikkate alındığı Okul kurallarının tüm bireylerin katılımı ile belirlendiği BİR OKUL
TEŞEKKÜRLER