Yenidoğan Ünitesinde Çağdaş Hemşirelik Bakımının Özellikleri ve Önemi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
AKILCI İLAÇ KULLANIMI OTURUMLARI İÇİN ÖRNEK SUNUM
Advertisements

Hasta – Doktor İlişkileri ve Sorumluluklar
ORAL MUKOZİT OLUŞAN HASTALARIN BAKIMINA YÖNELİK BİR UYGULAMA ÖRNEĞİ
İLKNUR ERDEM HEMŞİRE TSK ETİMESGUT ASKER HASTANESİ
HASTA KABUL VE TABURCULUK SÜRECİ
TEMEL İLKYARDIM EĞİTİMİ
GENEL İLKYARDIM BİLGİLERİ
ONKOLOJİ ECZACILIĞINA DOKTOR BAKIŞI
TEMEL İLKYARDIM UYGULAMALARI
ISO 9001:2008 Değişiklikleri Mart Madde No ve Değişiklikler Madde 1.2 “ürünün veya kuruluşun yapısı gereği bu standardın bir veya birkaç maddesinin.
Yrd. Doç. Dr. Yasemin ÇAYIR Aile Hekimliği Ana Bilim Dalı
TEMEL İLKYARDIM UYGULAMALARI
TEMEL İLKYARDIM UYGULAMALARI
Yenidoğan Ünitesinde Çağdaş Hemşirelik Bakımının Özellikleri ve Önemi
T.C. OKAN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ SAĞLIK YÖNETİMİ YÜKSEKLİSANS 1.PROGRAM SAĞLIK HUKUKU ÖDEVİ-II HAZIRLAYAN Dr Beytullah ŞAHİN AKADEMİK DANIŞMAN.
KAPSAMLI SAĞLIK BAKIMI
MODERN YÖNETİM VE ORGANİZASYON
9.Sınıf Tıbbi Etik ve Meslek Tarihi
İLKYARDIM GENEL BİLGİLERİ
İ.Ü.CERRAHPAŞA TIP FAKÜLTESİ HASTANESİ
İ.Ü.CERRAHPAŞA TIP FAKÜLTESİ HASTANESİ FİZİKSEL TIP VE REHABİLİTASYON AD HEMŞİRELİK HİZMETLERİ FAALİYETLERİ
İLK YARDIM VE ACİL BAKIM NEDİR?
YOĞUN BAKIM DEĞERLENDİRME ÇALIŞMASI
Yenidoğan bakımında bütüncül yaklaşım
KRİTİK HASTA ÇOCUĞUN NAKLİ
GÖĞÜS CERRAHİSİ YOĞUN BAKIM İLKELERİ
Aile Hekimliğinin Temel Esasları
İŞYERİ HEMŞİRESİNİN GÖREV, YETKİ VE SORUMLULUKLARI
BÖLÜM 11 ORTA ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE FİZİKSEL GELİŞİM.
İLK YARDIM.
HEMŞİRENİN EĞİTİMCİ ROLÜ
VALİDEBAĞ MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
BE P BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI. BEP ; özel eğitim gereksinimi olan her birey için yazılı olarak geliştirilmiş ve özel eğitim gereksinimi olan.
YÖNETİM SÜRECİ VE ÖZELLİKLERİ
BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI. BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI.
Hasta eğitimi terimi 1950’lerde kullanılmaya başlanmıştır. Van den Borne tarafından hasta eğitimi şöyle tanımlanmıştır: Bir takım durumlarla baş etmeyi.
SINIF YÖNETİMİ.
HOŞGELDİNİZ. İLK YARDIM Nedir? Herhangi bir kaza veya yaşamı tehlikeye düşüren bir durumda, sağlık görevlilerinin yardımı sağlanıncaya kadar, hayatın.
Aile Hekimliğinde Sürekli Sağlık Bakımı
YAŞLILIKTA DEPRESYON ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
HEMŞİRELİK FELSEFESİ VE BAKIMDAKİ DEĞİŞİMLER
PALYATİF BAKIM SORUNLAR
İLKYARDIM GENEL İLKYARDIM BİLGİLERİ. İlkyardım Nedir? Herhangi bir hastalık veya kaza sonucu sağlığı tehlikeye girmiş olan kişiye, Olay yerinde Sağlık.
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 2: Yasal Düzenlemeler Prof. Dr. Tevhide Kargın.
Sosyal Hizmet Uzmanının Önemi
KRONİK HASTALIKLI ÇOCUK VE AİLESİNE YAKLAŞIM
İLK YARDIM TEMEL BİLGİLER
GENEL İLKYARDIM BİLGİLERİ
DÜNYA’DA VE TÜRKİYE’DE ÇOCUK SAĞLIĞININ DURUMU ÇOCUK HEMŞİRELİĞİ
HEMŞİRELİK NEDİR??? DOÇ. DR. SEVİM ÇELİK.
İLK YARDIM EĞİTİM MERKEZİ’NE
AFETLERDE TRİAJ HEMŞİRELİĞİ
EKİP ÇALIŞMASI Ekip çalışmasının önemini gözeterek meslekler arası işbirliği yapabileceksiniz.
Aile Katılımı Nedir? Çocuğun gelişimi hakkında anne babaları bilgilendirme. Anne babalara duygusal destek sağlama. Çocuklarına öğretmenlik ve rehberlik.
Özel Körfez Marmara Hastanesi
HEMŞİRELİK SÜRECİ DOÇ. DR. SEVİM ÇELİK.
GÜNLÜK YAŞAM AKTİVİTELERİ
ROLLER ve SORUMLULUKLAR
Dr. Aysel BADIR ERİŞKİN SAĞLIĞI II
Deney hayvanlarının refahı
DOÇ. DR. GONCA POLAT ARŞ.GÖR.CİHAN ASLAN TIBBİ SOSYAL HİZMET DERSİ
ROLLER ve SORUMLULUKLAR
TEMEL İLKYARDIM UYGULAMALARI
olmadığında uygun koşullar sağlanarak
ONKOLOJİ HEMŞİRELİĞİNİN ÖZENDİRİLMESİ için STRATEJİLER
Hasta ve Çalışan Güvenliği. HASTA GÜVENLİĞİ Hasta güvenliği; sağlık hizmeti sunumu sırasında bu hizmetlerden dolayı oluşabilecek zararları önleme eylemleridir.
Şiddetin Birey Üzerindeki Etkileri AD ve SOYAD: Yunus Emre Ataman Sınıf:9/E No:640 Ders: Sağlık Bilgisi ve Trafik Kültürü.
TEMEL İLKYARDIM UYGULAMALARI
AİLEDE İLETİŞİM.
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Sunum transkripti:

Yenidoğan Ünitesinde Çağdaş Hemşirelik Bakımının Özellikleri ve Önemi Nihal OPAN

Son yıllarda yenidoğan alanına bilimsel ve teknolojik açıdan önemli gelişmelere parelel olarak yenidoğan yoğun bakım hemşirelerinin rollerinde de değişiklikler olmuştur. YYBÜ’lerinde verilen hemşirelik bakımının kalitesi artmış ve hemşire ;yenidoğanın en üst düzeyde tedavi ve bakım almasında ekibin çekirdek üyesi olmuştur.

Hemşirelik bakımının kalitesi;hemşirelerin bilgileri, eğitimleri, deneyimlerinin yanı sıra ünitelerin olanakları ile de yakından ilgilidir. Ünitede; görev dağılımları, iş tanımları, iş gücü ölçümleri, personelin nitelikleri, var olan teknik donanım ve olanaklar tespit edilmelidir. Ayrıca ; ünite prosedürlerinin , klinik protokollerinin ve bakım standartlarının oluşturulması kişisel algılama farklarını ortadan kaldırarak bakımın kalitesini artıracaktır.

YYBÜ’ lerde bakımın ana hedefleri; * Bebeğin yaşamını en iyi ve en konforlu şekilde devam ettirme * Ağrı ve acının kontrolü/ azaltılması * Yenidoğanın gelişim kapasitesinin izlenmesi ve * Aile bakımını içermelidir.

YYBÜ’ de çalışan hemşirenin; Çocukları seven Kişilerarası ilişkiler ve iletişim becerileri iyi olan Konusunda deneyimli ve bilgili Bağımsız fonksiyonlarının farkında olan ve uygulayan Sorunları pratik ve akılcı yöntemlerle çözebilen Değişikliğe açık, girişimci, araştırıcı özelliği olan ve GÖZLEM yeteneği iyi olan özellikleri olmalıdır.

YYBÜ Hemşiresinin Rolleri Bakım Verici (Uygulayıcı) Rolü; yenidoğanının bireysel gereksinimlerine uygun bakımın planlanması ve uygulanmasını içerir. En önemli ve vazgeçilmez rolümüzdür. Özellikle yenidoğan yoğun bakım ünitelerinde “bireyselleştirilmiş gelişimsel bakım” ilkerinin bilinmesi ve uygulanması YYBÜ’de başarının anahtarını oluşturur

Savunucu Rolü; bebek konuşamadığı için onun haklarını savunur ve bakımını koordine eder.

Eğitici ve Araştırıcı rolü; Aile eğitimi ve personelin eğitiminin programlanması,personelin eğitime aktif katılımının sağlanması Değişik araştırma yöntemleri kullanarak; bakımın kalitesini geliştirmeyi ve uzmanlaşmayı sağlar. Danışmanlık Rolü; özellikle yenidoğanın ailesine yöneliktir.

YYBÜ Hemşiresinin Hukuksal ve Medikal Sorumlulukları Malpraktis; “sağlık hizmetlerinin kötü uygulanması” yada “sağlık çalışanlarının bilgisizlik, deneyimsizlik veya ilgisizliği nedeni ile hastanın zarar görmesi durumudur.” Hemşirelikte malpraktis ise; kötü hemşirelik uygulaması sonucu hastanın zarar görmesidir.

Çocuğun ve ailenin zarar görmesini önlemek ve yasalar karşısında kendimizi korumak için malpraktis risklerini artıran durumların bilinmesi ve gerekli önlemlerin alınması önemlidir.

Tedavi uygulamaları malpraktis riskini arttıran en önemli girişimdir. Yasalar hemşirenin uyguladıkları herhangi bir ilaçla ilgili temel bilgiye sahip olduklarını varsaymaktadır. Riski azaltmak için iyi bilmediği bir ilacı uygulamaktan kaçınmalı, ilaç hakkında güvenli kaynaktan bilgi almalı, hatalı olduğunu düşündüğü ilacı özellikle “order eden hekimle” görüşmelidir.

Yasalar; hemşirelerin tedaviyi order edildiği şekilde uygulamasını bekler. Yapılan çalışmalarda ilaç uygulamalarında özellikle doğru yol, doğru doz ve doğru zaman kurallarında hata yapıldığı saptanmıştır. Doğru yol kuralında en büyük hata feeding tüp - IV yol ve IV-IM yolla ilaç uygulamalarında olmaktadır.

Doğru doz kuralında ; erişkin dozdan dönüştürme ve doz hesaplamalarında olmaktadır Özellikle orijinal dozdan önemli miktarda düşük dozlarda ilaç hazırlamada risk artmaktadır. Doğru zaman kuralında ;ilacın atlanması, unutulması ve doz tekrarı en sık karşılaşılan durumlardır.Nedeni ise kayıt edilmemesidir.

Tedavi hatalarından sonra ; Bebeği izleme Girişimde bulunma Ve korumada başarısızlık sonucu malpraktisler görülmektedir. Özellikle ekipmanın hatalı kullanımı, yanıklar, düşmeler en sık karşılaşılan durumlardır.

Riski azaltmak için; Kurumun politika ve prosedürleri oluşturulmalıdır. Hastanın durumunun hızlı değiştiği durumlarda mümkün olduğunca sık kayıt tutarak devam eden izlemi ve bakımı belgelemelidir. Kayıt edilmemiş uygulamanın yasal olarak yapılmamış kabul edildiği unutulmamalıdır.

Bir kaydın yasal olarak güvenilir olması için; Kayıt dosyasının doğru hastaya ait olduğu,hastanın adının ve tarihinin yazılı olunduğundan emin olunmalıdır. Unutma riskini ortadan kaldırmak için uygulamadan hemen sonra kayıt tutulmalıdır. Hemşirenin yazısı okunaklı olmalıdır. İfadeler doğru, açık, ayrıntılı olmalı ve belirsiz ifadelerden kaçınılmalıdır. Sadece kurumun onayladığı kısaltma ve paraflar kullanılmalıdır. Hemşire uyguladığı girişim ve tedavileri başkasına kayıt ettirmemeli ya da başkasının uyguladığını kayıt etmemelidir.

Rutin aktiviteler de kayıt edilmelidir. Çocuğa özgü tedbir ve önlemler kayıt edilmelidir. Hatalı bir girişim olduğunda kurum politikasına göre kayıt edilmeli ve hatayı gidermek için neler yapıldığı belirtilmelidir. Ailenin reddettiği uygulamalar kayıt edilmeli durumu anlaması ve ikna edilmesi için harcanan çabalar belirtilmesidir.

Tedavilerin uygulama zamanı,dozu, çocuğun tedaviye yanıtı kayıt edilmelidir. Hekimle yapılan görüşme girişimi kesin zamanı ile birlikte kayıt edilmeli görüşmenin detayları ve hekimin yanıtı kayıt edilmelidir. Sözlü order’da hastanın kimliği tekrarlanarak kesinleştirilmelidir en kısa zamanda hekime yazılı olarak onaylatılmalıdır.Hemşire sözlü order’ı kendisi duymadığı sürece kayıt etmemelidir.

YYBÜ Hemşiresi ve Yenidoğanın Transportu Ülkemizde YYBÜ’lerin sayısı çoğalsa da; bazen doğumlar YYBÜ olan merkezlerden uzakta olmakta bazen de ünitenin mevcut şartları hasta yenidoğanın gereksinimlerini karşılamakta yetersiz kalmaktadır Bu durumda hasta yenidoğanın daha ileri bakım verebilecek bir YYBÜ’ye nakli gerekir.

Hastaneler arası transportta 3 çeşit transport söz konusudur. 1.Bölgesel acil tıbbi servisler ile yapılan transport 2. Sevk eden hastanenin hekim/hemşiresi eşliğinde ambulansla yapılan transport 3. Uzmanlaşmış yoğun bakım tranport ekibinin yönettiği transport.

Transport Hemşiresi; Pediatrik ve Neonatal Yoğun bakımda en az 1 yıllık deneyimi ve sertifikası olmalıdır. Hava yolu açıklığını sürdürme , venöz geçişi sağlama becerisi olmalı, Transport ekipmanını ve sınırlılıklarını tam olarak bilmeli, Tüm cihazları kullanabilmelidir. Transport hemşiresi gönderen hastanedeki personel ve aile üyeleri için danışmanlık rolünü yerini getirir, Tranport esnasında bebeğin bakımından sorumludur.

YYBÜ Hemşiresinin Aileye Yönelik Sorumlulukları ve Aile Desteği Her aile sağlıklı bir bebek dünyaya getirmek için çocuk sahibi olmayı ister.Ancak doğumun zamanından önce gerçekleşmesi telaşı yanında bir de bebeğin sağlıklı olmaması ve yaşam savaşı içinde olması bir çok olumsuz etkileşimi beraberinde getirir

Bu beklenmeyen durumların peşpeşe oluşması ebeveynlerin korku ve anksiyete yaşamasına neden olur. Bebeği hakkında bilgi alamamak ise bu anksiyeteyi artırır. Aşırı anksiyete ile birlikte ebeveynlerin algılamaları da azalacağından çoğu zaman söylenenleri yanlış algılayabilir ya da anlayamadıklarını ifade ederler.

Yaşanan anksiyetenin nedenleri: Bebeğin iyileşmesine ilişkin endişeleri. Acı hissedip hissetmediğine ilişkin endişeleri, Hastane ortamının yabancı olması, tanımadıkları korkutucu araçlarla karşılaşmaları. Bebeğin bakımında hemşire ve doktora göre kendilerini önemsiz hissetmeleri. Suçluluk duygusu. Evdeki diğer bireyler ve mali endişelerdir.

Bütün bu durumları ortadan kaldırmak mümkün olmasa da ebeveynlerin bu durumla başetmelerini kolaylaştırmada girişimlerimiz olabilir.

Unutulmaması Gereken “Ebeveynler ,bebeğin gelişiminde yaşamsal katılımcılardır”

Sorumluluklarımız Açısından Destek Olarak; Atravmatik bakım sağlanmalıdır. (zarar vermemek);hastanın ailenin psikolojik ve fiziksel stresörlerini en aza indirecek yada ortadan kaldıracak girişimlerin uygulanmasıyla, sağlık personeli tarafından teröpatik ortam sağlanarak bakım verilmesidir.(aile için uygun bir ortam sağlamak)

Ebeveynler ekip üyesi olarak değerlendirilmeli ve desteklenmelidir. Ebeveynler ve sağlık ekibi arasında işbirlikçi ilişki ve açık/dürüst ilişki ve iletişim geliştirilmeli Bakımın planlanması ve uygulanmasında ailenin katılımı sağlanmalı, Aileye destekleyici ortam sağlanmalı, Ailenin duygu ve düşüncelerini ifade etmesi sağlanmalı, yargılanmamalı

Ebeveynler kendi gözlemlerini paylaşmaları konusunda cesaretlendirilmeli, Ebeveynlere bebeğin sorunlarını tanıma, bakım verme, bebekle etkileşime geçme (kangru bakımı) konularında destek sağlanmalı, Bebeğin taburculuk planlamasında ve evde izleminde aile eğitimi planlanmalı, Bebek ebeveyn arasında bağlılık sürecinin oluşumu sağlanmalıdır.

YYBÜ’de Unutulmaması Gereken Temel Amacımız Yenidoğanın davranışsal ve gelişimsel organizasyonunu sağlamak, verdiğimiz bakımı daha az gerekli hale getirerek bu görevi en çok hakkı olan sahiplerine yani ana-babalarına devretmektir.

Ebeveynler; Bebeğin kendilerinin yardımına gereksinimi olduğunu anladıklarında ebeveyn desteklenmesinin iyi yapılmış olduğu anlaşılır.

Çağdaş Hemşirelik Bakımının Yenidoğan Morbidite ve Mortalitesi Üzerine Etkisi Yenidoğan alanındaki ilerlemeler; (teknoloji, bakım düzeyleri ve standartları) yüksek riskli bebek ölümlerinde belirgin azalmaya neden olmuştur.

Mortalite oranlarında azalmaya rağmen bu bebeklerde morbidite oranlarında (motor, duyusal ve gelişimsel problemlerde) artış olduğu gözlenmiştir. Bu bulguların sonucu olarak ta; araştırmacılar bu bebeklerin büyüme gelişmesi ile bakım verilen çevre arasındaki ilişkiyi incelemeye başlamışlardır.

YYBÜ’lerine kabul edilen term/pretem yenidoğanlar çok sayıda çevresel uyaran (parlak ışık, yüksek ses, sık dokunulma) ve tekrarlayan ağrılı girişimler gibi çeşitli stres kaynaklarına maruz kalmaktadırlar.

YYBÜ’deki bebekler bu stres ortamından olumsuz etkilenmekte, fizyolojik ve davranışsal belirtiler göstermektedirler. Özellikle kalp hızı ve solunum hızında değişiklikler, renk değişimleri, artan enerji harcaması ile büyümede gecikme, iyileşme sürecinde uzama, kısa ve uzun süreli nörolojik/davranışsal sorunlar ortaya çıkmaktadır.

YYBÜ’de başarının anahtarını; Bütün modern hemşirelik rolleri yanında ; Bebek ile iletişim kurma Bebeği değerlendirme ve Bakımı planlamayı içeren “Bireyselleştirilmiş Destekleyici Gelişimsel Bakım” oluşturmaktadır.

Bireyselleştirilmiş gelişimsel bakım; En özet anlatımla; bebeğin ortamının anne karnındaki ortama benzetilmesi olarak tanımlayabiliriz.

“Bireyselleştirilmiş Destekleyici Gelişimsel Bakım” uygulandığında Büyüme ve gelişme sürecinde ilerleme İyileşme sürecinde kısalma Komplikasyonlarda azalma Kısa ve uzun süreli nörodavranışsal sorunlarda azalma görülmektedir.

Teşekkürler….