ÇEVİRİBİLİM KAVRAMLARI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖĞRENME ÇIKTILARI Öğrenme Çıktıları :
Advertisements

Ankara Yenilikçi Kütüphane Girişimleri Grubu
Terim Çalışmaları Doç. Dr. Ender Ateşman.
Makale İnceleme Soruları
 Doç.Dr. Şirin Karadeniz. Hedefler, görev analizine dayanır.
Etkin ve İşbirliğine Dayalı Öğrenme S
SINIF YÖNETİMİ Sınıf; eğitim-öğretim etkinliklerinin
Dilin Tanımı ve Özellikleri
International Federation of Accountants Uluslararası Muhasebeciler Federasyonu IFAC Tercüme Süreci ve Bölgede Yapılan Tercümelerin Durumu Jan Munro, Kıdemli.
5. SINIF TÜRKÇE KONU ANLATIMI
 Thinkquest; öğretmenlerin kendi eğitim müfredatına, planına,thinkquest eğitim projesini ekleyip,gelişen ve değişen 21 yüzyıla ayak uydurmasında yetenek.
OKUMA ÖĞRENME ALANI Yrd. Doç. Dr. Dilek BELET.
9. Sınıf Dil ve Anlatım ŞUBAT
Bilişşsel Hedeflerin Ölçülmesi
EĞİTİM TEKNOLOJİLERİNDE TEMEL KAVRAMLAR
Yorumlayıcı Paradigma ve Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneğindeki Yeri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
MÜGENUR BAŞÇOBAN 162 6/B.
TASARRUF NE GÜZELDİR.
ETKİLİ OKUMA.
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
AVUKAT 1.AVUKAT KİMDİR 2.AVUKATIN GÖREVLERİ NELERDİR
Durumlu Öğrenme (Situated Learning)
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
Brifing ve Sunum Hazırlama Teknikleri
MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI
EGİTİMDE YENİDEN YAPILANMA: ENSTİTÜLER Ismet SAHIN.
Bloom’un (bilişsel) Taksonomisi
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI
KISIM 4 Sınıfta Biliş. KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 12 Öğrenmek İçin Okuma.
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
ŞEKİL 13.1 “Temel Dönüşüm” “İmalat Şirketine Yönelik Süreç”
Doç.Dr. Sebahattin DEVECİOĞLU Fırat Üniversitesi
HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
KONGRE TURİZMİ VE FUAR ORGANİZASYONU
KISIM 4 Sınıfta Biliş. KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 11 Okumayı Öğrenme.
Çayeli Hizmetiçi Eğitim Enstitüsü
1 T.C. GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI ESNAF VE SANATKÂRLAR GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 14 Ocak 2016.
ÇEVİRİ Tanım.
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI TALİM VE TERBİYE KURULU BAŞKANLIĞI
Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY
ANLATIMA HAZIRLIK.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
İş ortaklarınızla uzun ve sağlıklı ilişkiler kurmak istiyorsanız günümüzdeki ihtiyaç tercüme hizmetleri ihtiyacıdır. Rusya'da.
KONU Süreçsel Drama Yaklaşımı
dİn kültürü ve ahlak bİlgİsİ
İş için neden simültane çeviri önemlidir? Bir işin başarısı veya başarısızlığı büyük ölçüde iletişime dayanır. İletişim ne kadar etkiliyse, işinizin başarıya.
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
FAKÜLTEMİZ HAKKINDA Fakültemiz tarihinde kabul edilen ve tarihinde Sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Bakanlar Kurulu Kararı.
Strateji ve Öncelikler
Bilgisayar Mühendisliği Bölümü
Kurumsal Kültür Yapılandırma Projesi
DİN EĞİTİMİ BİLİMİNİN ARAŞTIRMA METODLARI ve DİLİ
Programın Karşılaştırılması Sunusu
TÜRKÇE DERSİ İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar
HAYAT BOYU ÖĞRENME GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
ÇEVİRİDE NORMLAR SÖYLEM – SÖYLEM ANALİZİ
Gideon Toury ve Öncül Normlar
MESLEKİ İNGİLİZCE KISIM-5.
METİN TÜRLERİ KATHARINA REISS.
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI II DERS VII
İnterofis tercümanlık merkezi İNTEROFİS’TE YAPTIRACAĞINIZ HER DİLDEKİ YAZILI VE SÖZLÜ ÇEVİRİ, «YEMİNLİ ÇEVİRİ BÜROSU TÜZEL KİŞİLİK MESLEKİ SORUMLULUK SİGORTASI»
İnterofis tercümanlık merkezi İNTEROFİS’TE YAPTIRACAĞINIZ HER DİLDEKİ YAZILI VE SÖZLÜ ÇEVİRİ, «YEMİNLİ ÇEVİRİ BÜROSU TÜZEL KİŞİLİK MESLEKİ SORUMLULUK SİGORTASI»
İnterofis tercümanlık merkezi İNTEROFİS’TE YAPTIRACAĞINIZ HER DİLDEKİ YAZILI VE SÖZLÜ ÇEVİRİ, «YEMİNLİ ÇEVİRİ BÜROSU TÜZEL KİŞİLİK MESLEKİ SORUMLULUK SİGORTASI»
ARAŞTIRMANIN YAZILMASI III: METİN AKTARMALARI
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Eğitim ve Öğretim Teknolojisi İletişim Süreci
Sanat dikey düzlemde (paradigmatik) gerçekleştirilen bir yaratıcılıktır, bir farklılıktır. Bu da güncel, herkesin söylediğinden, yaptığından farklı bir.
ORTAÖĞRETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ ORTAÖĞRETİM ALMANCA DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI TANITIM SEMİNERİ
DİL ÖĞRETİM YAKLAŞIMLARI
Sunum transkripti:

ÇEVİRİBİLİM KAVRAMLARI ÇEVİRİBİLİM (ALMANCA) 3.SINIF ÖĞRENCİLERİ, SAU ÇEVİRİBİLİM ‘13

ÇEVİRMEN  “Dil hapsi bir gün merhametli bir gardiyan gelinceye kadar sürer… Ve mükemmel tercüman anahtarlarını cebinden çıkararak bizi kurtarır…”  Wendy Lesser 2002 “Çevirinin gizemleri” makalesinden. Çevirmen bir metni veya sözlü iletişimi bir dilden başka bir dile çevirmeyi meslek edinen kişilere denir. Yazılı çeviri yapan kişilere mütercim, sözlü çeviri yapan kişilere de tercüman adı verilir. Yeminli Tercümanlar: Bir dilin eğitimini almış ve deneyim kazanmış kişiler akreditasyon kuruluşları vasıtasıyla bilgi ve becerilerini tescil ettirir. Yaptığı tercümeler üzerine kendi imzasını atmasına kanunen izin verilmiş kişilerdir.

ÇEVİRMENİN SAHİP OLMASI GEREKEN BAŞLICA ÖZELLİKLER: Her iki kaynak (çevrilecek metin) ve hedef (metnin çevrileceği) dilde ana lisan ya da ana lisana yakın olacak seviyede uzmanlık. ; metnin anlattığı ve ima ettiği her şeyi tamamen anlama becerisi; mükemmel yazma ve düzenleme becerileri, bununla birlikte çevirmen orijinal metindeki yazarı ve onun yazı stilini tanımasının yanı sıra kelime kullanımı ve anlamını etkileyeceğinden gerek kaynak dil gerekse hedef dilin kültürü hakkında epey bilgi sahibi olmalıdır.

TERCÜMAN (DOLMETSCHER) Kaynak ve erek dillere, kültürlerine hakim olarak çeviriyi sözlü olarak aktaran kişidir. Tercüman, çevirinin yapıldığı an diliminde çalışır ve sadece ardışık olarak verilen, anlaşılan ve yorumlanan metin parçalarından hareket eder. Bunun ötesinde erek dil üretimini de dar bir zaman aralığında gerçekleştirir. Başarılı bir sözlü çeviri süreci için anlam ve art alan bilgisine sahip olmak zorundadır. (Kurz) Konuşmacının kullandığı cümleleri aralıksız biçimde tercüme eden kişidir. Simultane tercüme ardıl tercümenin tam zıttıdır çünkü ardıl tercüman konuşmada sırasını bekler ve konuşmacı ona tercümesi için zaman hakkı tanıyana dek tercüme işlemine geçmez. Yeminli, Yasal Sözlü Tercümanlık; mahkeme, noter, tapu müdürlükleri gibi resmi makamlar huzurunda yapılan yeminli, yasal, sözlü çevirmenlik hizmetimizdir. Resmi, özel kurum ve kişilere yönelik bu hizmetimiz yemin belgesi sahibi, hukuki, ticari gibi dallarda uzman tercümanlarımız tarafından yürütülmektedir.

SİMULTANE TERCÜME ARDIL TERCÜME Özel donanımlı bir kabinde mikrofon ve kulaklıkla gerçekleştirilen ve konuşmacı devam ederken eş zamanlı yapılan ve özel eğitim ve yetenek gerektiren çeviridir. Tercüman konuşmacı ile birlikte başlar, bir yandan dinlerken bir yandan da çeviri yapar. Konuşmacıyla hemen hemen aynı zamanda bitirir. Konferanslarda, Kongrelerde, Toplantılarda, Seminerlerde, Panellerde, Eğitimlerde Simultane Tercüme yapılmaktadır. ARDIL TERCÜME  Ardıl tercüme esnasında tercümanlar, katılımcılarla beraber toplantı masasında oturur ve herhangi bir teknik donanım kullanmaz. Çevirmen konuşmacının sözlerini dinleyip ardından hedef dile çevirmesi ve karşı tarafa aktarması şeklinde gerçekleşir. Ardıl tercüme genellikle söz konusu toplantının çok kısa, teknik, gizli veya resmi olması durumunda başvurulan bir yöntemdir.

ÇEVİRİ SÜRECİ (ÜBERSETZUNGSPROZESS) Kaynak metnin yazılı veya sözlü olarak erek metne aktarılma sürecidir. Çeviri süreci başlıca üç aşamadan oluşur: Kaynak metnin çözümlenmesi Erek dile aktarılması Erek metnin oluşturulması Bu aşamalar, zamansal olarak birbirini izleyen bağımsız bölümler olarak değil, sürecin kavranmasını kolaylaştıran soyutlamalar olarak düşünülmelidir. Çünkü, gerçek çeviri sürecinde bunlar iç içe geçmiştir. Çevirmen genellikle çözümleme yaparken aynı zamanda bunu nasıl aktaracağını ve erek metni nasıl oluşturacağını da düşünür.

Bir diğer çeviri süreci modeli ise Nida’nın ortaya koyduğu süreçtir. Çevirmen bu süreçte, kaynak metinde ifade edilen düşünceleri hedef dilde yeniden ifade etmek amacıyla, kaynak metnin özelliklerini çözümlemek ve yorumlamak, çeviri yöntemlerini uygulamak, hedef metnin kaynaklarını incelemek, uygun seçenekleri oluşturmak ve seçilen eşdeğerlilikleri doğrulamak için bilinçli ve yöntemli bir yol izlemek durumundadır.

KAYNAK METİN (AUSGANGSTEXT) Erek dil ve kültüre çevrilmesi beklenen ana metindir. Kaynak odaklı çeviride, kaynak metni erek kültüre aktarırken çeviriyi planda tutan, hedef kültürün ihtiyaçlarına göre değil, kaynak metnin gerektirdiği sınırlar çerçevesinde, yeterli fakat çoğu kez hedef kültür okuyucusu tarafından anlaşılması zorlaşabilen, kelimesi kelimesine olarak da adlandırılan çeviri savunulur. Erek dile çevrilen metindir. Çeviri yaparken hedef kültürün normlarını ön plana alarak kaynak metindeki öğeleri erek kültüre uyarlamayı esas alan, daha çok hedef kültürdeki okuyucuyu dikkate alan kabul edilebilirlik düzeyindeki çevirilerdir. kaynak metne sadakat anlayışı esnetilmiştir. Erek odaklı çeviride, kaynak dildeki metinin tüm etkilerini erek dilde de uyandırması bakış açısıyla, erek kültürün, erek dilin, gelenek-göreneklerinin çevirmen tarafından iyi bilinmesi gerektiği ve bu şekilde daha etkili bir çeviri elde edinileceği görüşü savunulur.  EREK METİN (ZIELTEXT)

YERLİLEŞTİRME (EINBÜRGERUNG) Çeviri sürecinde çevirmenin kararlarını ciddi anlamda etkileyen kuramlar vardır. Bunlardan biri de Amerikan çeviribilimci Lawrence Venuti tarafından geliştirilmiştir. Lawrence Venuti, çeviri sürecinde iki farklı kavram üstünde durmuştur. Bunlar “yerlileştirme”(domestication) ve “yabancılaştırma” (foreignization) çeviri stratejileridir. Yerlileştirme hedef kültürün özeliklerini taşıyan ve hedef okuyucunun beklentisini göz önüne alan bir çeviri stratejisidir. Daha çok uyarlama metoduyla ilişkilendirilir ve genelde ideolojik nedenlerle uygulanır. Örneğin, Amerika’ya özgü bir yemek olan “hot dog” Türkçeye kelimesi kelimesine çeviri yapıldığında ortaya “sıcak köpek” gibi komik bir sözcük çıkar. Çevirmen, bu ifade yerine “köfte ekmek” kavramını kullanarak yerlileştirme yöntemini uygulamış olur.

Kültüre özgü öğelerin aktarımı sırasında erek metinleri akıcı ve anlaşılır hale getirmek için “yerlileştirici” bir yaklaşım sergileyen çevirmenler, zaman zaman da kaynak metnin başkalığını korumak amacıyla “yabancılaştırıcı” bir tutum sergilemeyi yeğlemişlerdir. Çeviri sürecinde söz konusu çevirmenlerin yaşadıkları bu ikilem onları kimi zaman “kabul edilebilirlik” kutbuna kimi zaman da “yeterlilik” kutbuna yaklaştırmıştır. Çevirinin çeviri gibi okunabilmesi için “yabancılaştırıcı” bir yöntem benimsenerek yapılması gerektiğini savunan Venuti, çevirmenin çeviri sürecinde aldığı kararların çevirinin “yabancılaştırıcı” mı yoksa “yerlileştirici” mi olacağını belirlediğini vurgular. Çevirmen, erek metni korumuş ve kaynak metin, dil ve kültüre şiddet uygulamış ise çeviride “yerlileştirme” yaklaşımının söz konusu olduğu söylenebilir.

YABANCILAŞTIRMA (VERFREMDUNG) Kaynak kültüre özgü olan bir şeyi erek kültürde var olmamasına ya da az bilinir olmasına rağmen olduğu gibi bırakmak, erek kültüre yakınlaştırmaya çalışmaktır. Martin Luther’e göre sadık çeviri “yabancılaştırıcı” bir etki yaratır. Schleiermacher’ın çeviri anlayışını incelediğimiz zaman çeviriye bakışı sadık çeviriyi destekler niteliktedir. Schleiermacher’a göre çevirmen, yazara ve yazarın oluşturduğu metne bağlı kalarak çeviriyi gerçekleştirmelidir. Bu konuda yazarı okura ya da okuru yazara götürmek olarak nitelendirdiği iki yaklaşımı gündeme getiriyor. “Okuru yazara götürme” yaklaşımı “yabancılaştırma” yöntemiyle mümkündür.

Venuti “yabancılaştırma” kavramını çeviride bir strateji olarak adlandırmıştır. “Yabancılaştırma”nın çevrilen bir eserde kaynak metinden izler bıraktığını söyleyen Venuti, bu strateji ile belli noktalarda okurun kaynak metinden haberdar olduğunu ve kaynak metne ait olan bu sözcük seçimlerini tanıma imkanını sağladığı görüşlerini ileri sürüyor. Dolayısıyla erek metne entegre edilmiş kavramlar erek metin okurunun ufkunun gelişmesine katkıda bulunuyor. Venuti’nin görüşüne göre “yabancılaştırma” bir çevirmenin çeviri sürecindeki etik bir tercihidir. Ultrason Zapping Walkman Akustik Smaç