FEN ÖĞRETİMİNİN AMAÇLARI NELERDİR?.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Matematik Öğrenme ve Öğretme Süreci
Advertisements

BİLİMSEL BİLGİNİN ÖZELLİKLERİ VE FEN - TEKNOLOJİ OKURYAZARLIĞI
FİZİĞİN DOĞASI.
PROJEYE DAYALI FEN DERSİ Proje tabanlı öğrenme yöntemi, öğrencilere problem çözmeyi, karar vermeyi ve araştırmayı öğretir. Ayrıca öğrencilere belirlenen.
Bilimsel Süreç Becerileri
Yard.Doç.Dr. Sertel Altun
SORGULAMAYA DAYALI ÖĞRENME
Üst Düzey Düşünme Becerilerine Odaklanma
Matematik Öğrenme ve Öğretme Süreci
Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programının Vizyonu İlk öğretim mezunu her öğrencinin fen ve teknoloji okur- yazarı olmasıdır
FEN LABORATUVARINDA ORGANİZASYON
Gagné’in Öğrenme Koşulları Modeli
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ
TÜBİTAK ‘’ Bilim Fuarları ‘’ öğrencilere kendi ilgileri doğrultusunda belirledikleri bir konu üzerine bilimsel araştırma projeleri yaparak sonuçlarını.
Bloom’un (bilişsel) Taksonomisi
Yapılandırmacılığa Dayalı Öğrenme Modelleri
KAVRAM ÖĞRETİMİNDE ÇALIŞMA YAPRAKLARININ KULLANILMASI
İSTATİKSEL KAVRAMLAR İstatistik Doç. Dr. Şakir GÖRMÜŞ SAÜ| e-FEK.
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
Erken çocuklukta gelişim
ARAŞTIRMA TÜRLERİ.
EĞİTİM BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
Bilimsel Bilginin Oluşum Süreci
HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
İNCELEME Bilimin İşlevleri İstatistiksel Yöntemler Değişken Türleri
BİLİMSEL ÇALIŞMA NASIL YAPILIR
Bilimsel Süreçler Temel Süreçler Nedensel Süreçler Deneysel süreçler
NİCEL ARAŞTIRMA DESENLERİ
SOSYAL KABUL SINIF İÇİ ETKİLEŞİMİN ARTTIRILMASI
FİZİK BİLİMİNE GİRİŞ 1. FİZİĞİN UĞRAŞ ALANLARI
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
FEN BİLGİSİ ÖĞRETİMİNDE LABORATUAR KULLANIMI
Bilgi üretme, aktarma ve anlamlandırma süreci İki yönlü bilgi akışı
Yrd. Doç. Dr. Eren Can Aybek Haziran, 2017
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
VE İŞTE DİĞER 6 BECERİ.
BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ
Bilimsel İçerik Bilimsel içerik, bilimsel bilgiyi oluşturmaktadır. Erken çocukluk döneminde fen eğitimi de, çocukların yaşadığı çevre hakkında gerekli.
GRAFİKLERİN KULLANIMI
Erken çocukluk dönemi fen ve matematik eğitimi için ortam hazırlama
Erken çocukluk döneminde matematik eğitimi: Erken matematik becerileri
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE ÖLÇME
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM
BİLİMSEL YÖNTEM VE BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR
Deney Bilimsel bir gerçeği kanıtlamak için yapılan deneyler, bilimsel olayların çocuklar tarafından somut bir şekilde yapılmasını sağlamakta ve çocukların.
Ders 5 Kavram öğretiminde öğretim yöntemleri
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
Bilimsel Süreç Becerileri
Bir Öneri… 5E Modeli 1. Girme 2. Keşfetme 3. Açıklama 4. Derinleştirme
Ölçme ve Değerlendirme
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
Okulöncesinde Fen Kavramlarının Öğretim Yöntemleri ve Teknikleri
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Psikolojide Araştırma Alanları Ve Yöntemler Dr. Ege AKGÜN
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Üst Düzey Zihinsel Özellikler
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
GRAFİKLERİN KULLANIMI
Sunum transkripti:

FEN ÖĞRETİMİNİN AMAÇLARI NELERDİR?

FEN BİLGİSİ ÖĞRETİMİNİN AMAÇLARI Çevreye ilgiyi arttırmak Temel fen kavramlarını, olgularını, yasa ve kuramlarını öğretmek Bilimsel işlemleri öğretmek Bilimsel tutumları geliştirmek Toplumsal ve teknolojik ilişkiler kurmayı sağlamak Bilimsel öğrenme düzeylerini arttırmak Problem çözme becerisini geliştirmek

TEMEL İŞLEMLER NEDENSEL İŞLEMLER DENEYSEL İŞLEMLER Bilimsel İşlemler Gözlem İletişim Kurma Sınıflama Sayı ilişkileri Yer- zaman ilişkilerini kullanma İşlemsel sorular NEDENSEL İŞLEMLER Etkileşim ve Sistem Çıkarım yapma Tahmin etme Sonuç Çıkarma DENEYSEL İŞLEMLER Hipotez kurma Değişkenleri kontrol etme Deney yapma Ölçme Verileri toplama ve yorumlama

Temel İşlemler Örnek: Mıknatısın demiri nasıl çektiği gözlenebilir. GÖZLEM Gözlem, duyu organlarını kullanarak bir nesnenin ya da olayın özelliklerini belirlemektir. Bilgi edinimi gözlemle başlar. Gözlem sırasında gözlenecek nesnenin hangi özelliğinin gözleneceği önceden planlanırsa odaklanma daha kolay olur. Örnek: Mıknatısın demiri nasıl çektiği gözlenebilir.

Temel İşlemler İLETİŞİM KURMA Bilginin ya da elde edilen verinin sınıfa ya da grup elemanlarına sözel olarak, resimlerle, drama yoluyla ya da diğer temsili araçlarla sunulmasıdır. Örnek; Bir öğrencinin gezegenlerin ve yıldızların hareketleriyle ilgili öğrendiği bir bilgiyi harita üzerinde sınıfla paylaşması.

Temel İşlemler SINIFLAMA AŞAMALARI Kavramın olumlu örneğini sunma Örneği betimleme ve tahtaya yazma Üç olumlu örnek yazıp, benzerliklerini bulma Tüm örneklerden sonra tüm özellikleri taşıyan iki örnek seçme Olumsuz örnekler için yeni bir grup oluşturma Ortak özellikleri olan ancak kavrama ait olmayan örnekler sunma Kavramı etiketleme Olumlu ve olumsuz örnekleri sınıflandırma Beyin fırtınası ile kavramın diğer örneklerini söyleme

Temel İşlemler SAYI İLİŞKİLERİ Sayılar, sonuçları ifade etmek veya süren bir etkinlik sırasında ortaya çıkan bulguları ifade etmek için kullanılır. Sayma, hesaplama yapma, rakamsal ilişkiler kurma gibi bilgileri edinerek öğrenciler problem çözme aşamasına geçiş yapabilirler. Öğrencinin sayı kavramını bilmesi, azlık-çokluk ifadelerini, sayıların ederlerini bilmesi gerekmektedir.

Temel İşlemler YER VE ZAMAN İLİŞKİSİ Cisim, olgu ve olayların kapladığı, geçtiği yeri ve zamanı arasındaki ilişkileri kavrayıp yer ve zaman kullanarak betimleyebilme işlemidir. Hava sıcaklığının gölgede değişimini ölçmek isteyen bir öğrenci için yer ve zaman önemlidir.

Temel İşlemler İŞLEMSEL SORULAR İşlemsel sorular üretici sorularıdır ve öğrencilere bir uygulamalı fen etkinliğine başlamadan önce sorulur. Örnek; Hangisi ısıyı daha çok iletecektir?

NEDENSEL İŞLEMLER ETKİLEŞİM VE SİSTEM Bir sistem, bir grup nesne ve olayın birlikte işlemde bulunmasıdır. Sistemdeki her eleman arasındaki ilişki ise etkileşimdir. Örnek; Yelpaze havayı hareket ettirerek yüzümüze serinlik verir. Bu siatemin kısımları; Yelpaze, elimiz, kolumuz, hava ve yüzümüz. Üç ana etkileşim ise yelpaze ile elimiz, kolumuz, yelpaze ile hava, hava ile yüzümüzdür.

NEDENSEL İŞLEMLER ÇIKARIM YAPMA Belirli olguları ve olayları gözlemleyerek açıklama ve yorumlamadır. Örnek; Mumum yanmasını gözlemleyen bir öğrencinin ‘’ mum erir ve bal mumu, mumun kenarına düşer’’ demesi bir çıkarımdır.

NEDENSEL İŞLEMLER TAHMİN ETME Olgular, cisimler ve olaylar arasındaki ilişkilerin belli koşullar altında nasıl gelişeceğini önceden kestirebilme işlemidir. Tahmin etme verilere ve gözlemlere dayanmalıdır. İki tür tahmin vardır: 1. Somut materyal ve deneyimlere dayalı tahmin 2. Teorik tahmin.

NEDENSEL İŞLEMLER SONUÇ ÇIKARMA Sonuç çıkarma, çıkarımda bulunmanın özel bir şeklidir.Birçok çıkarım tek bir etkinlik sonucu oluşan kanıtlardan yola çıkarak yapılabilir. Her bir çıkarım tekrar test edilerek sonuca varılabilir. Dolayısı ile sonuç çıkarma, toplanan verilerin sonuçlarını genelleyerek karara varma işlemidir.

DENEYSEL İŞLEMLER HİPOTEZ OLUŞTURMA Deney sürecinde test edebilmek için kesin olmayan fikirlerin ileri sürülmesi ya da açıklanmasıdır. Örnek; Bir fasulye bitkisinin aydınlık bir ortamda karanlık bir ortama göre boyunun daha uzun olduğunun gözlenmesi sonucu fasulye bitkisi için gün ışığının gerekli olduğu çıkarımı yapılır ve ‘’ bitkilerin büyümesi için ışığa ihtiyaç vardır’’ hipotezi oluşturulabilir.

DENEYSEL İŞLEMLER DEĞİŞKENLERİ BELİRLEME Karşılaşılan problemle ilgili olarak ilişkiler, olaylar veya deneylerde gözlemden gözleme değişik değerler alabilen ve birbirlerini etkileyen öğelere değişken denir. Değişkenler; bağımlı, bağımsız ve kontrol değişken olmak üzere 3 gruptur. Yüzey alanı genişliğinin buharlaşmaya etkisi incelenmek istendiğinde ‘’yüzey alanları’’ bağımsız değişken, ‘’ buharlaşan su miktarı’’ bağımlı değişkendir. Kontrol değişken ise, deney şartlarında deneyi yapan kişinin etkisini ölçtüğü değişken dışındaki tüm şart ve koşulları sabit tutması için belirlediği değişkendir.

DENEYSEL İŞLEMLER DENEY YAPMA Kesin olmayan teori veya hipotezlerin ileri sürüldüğü, gözlemlerin yapıldığı, temelinde sorgulamanın yattığı, tahminlerin kullanıldığı, bu tahminlerin test edildiği işlemlerin bütünüdür. Kaynaştırma ortamlarında küçük gruplar halinde deney yapılmalı ve kaynaştırma öğrencisi deneyde yer almalıdır.

DENEYSEL İŞLEMLER ÖLÇME Ölçümler alan, uzunluk, ağırlık, hacim, zaman, sıcaklık gibi ölçümleri içerir. Öğrencilere önce ölçü araçlarının nasıl kullanılacağı öğretilmelidir. Örnek; Sıcaklık hangi araçla ölçülür? Hava sıcaklığını bilmemizin bize yararı nedir? (Giyisilerimizi hava sıcaklığına göre seçeriz.)

DENEYSEL İŞLEMLER VERİ TOPLAMA, İŞLEME VE YORUMLAMA Deney sırasında deneyi yapan kimse tarafından ölçme istediği değerlerin gözlenip ölçülmesi sonucunda elde edilen ölçümlerin, değerlerin kaydedilmesi, tablo haline dönüştürülmesi, gerek yazılı gerekse sözlü olarak ifade edilmesidir.