6.1. İşletmelerde Meslek Etiği Kategorileri:

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ETİK KARAR VERME.
Advertisements

MÜCAHİD ÖZEL TEFENNİ MYO
TÜKETİCİ DAVRANIŞI NEDİR?
Uluslararası İş Etiği.
Fayda, Maliyet, İş Planlama, Raporlama, İş Tatmini
MESLEK ETİĞİ Öğr. Gör. Alev UYSAL.
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
Bilimsel Araştırmada Etik Bilim Nasıl Etik Olur?
KARAR DESTEK SİSTEMLERİ - KDS DECISION SUPPORT SYSTEMS-DSS
RESEARCHMODEL RESEARCH LAYOUT ARASTIRMAMODELI LOYALTY.
ELEKTRONİK ORTAMDA DENETİME GENEL BAKIŞ Prof. Dr
ŞEHİRCİLİĞE GİRİŞ PLANLAMA SÜRECİNDE FONKSİYONLAR
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları Eser ÇEKER (M.Sc.)
Meslekte Haksız Rekabet Osman Dinçbaş Güney SMMM A.Ş.
YÖNT 101 – İŞLETMEYE GİRİŞ I
SINIF KURALLARI.
Çiğdem ÖZTÜRK Semra SEVİNÇ Esra SEVİNDİK
UZAKTAN EĞİTİMDE AKADEMİK DANIŞMANLIK VE REHBERLİK
ETİK KODLARI RIDVAN SEZER NESİB GORAL.
İÇ KONTROL UYUM EYLEM PLANI VE YOL HARİTASI. İÇ KONTROL İç kontrol genel olarak idarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak;
BİLİŞİM SİSTEMLERİNE GİRİŞ DERS 1(B)
EĞİTİMDE KALİTE ÖDÜLÜ EKİP RAPORU
AHLAK NEDİR?.
ETKİLİ ÇATIŞMA ÇÖZME BASAMAKLARI
Performans Değerlendirme
ISO ÇEVRE YÖNETİM SİSTEMİ TEMEL EĞİTİMİ
İş Etüdünün Tanımı Literatürde en fazla kabul edilen ve kullanılan iş etüdü tanımı, İngiliz standartlar Sözlüğü tarafından yapılmıştır: Buna göre İş Etüdü,
YÖNETİMİN ALT İŞLEVLERİ
Bölümün Amacı Bu bölümde öncelikle, karar verme ve yöneticilerin aldıkları farklı karar türleri tanımlanmaktadır. Daha sonra, karar vermeye ilişkin.
Müşterilere Karar Vermelerinde Yardımcı Olmada Pazarlama Araştırması Kullanma Bu bölüme araştırma sürecini ele alarak başlanmaktadır. Daha sonra.
n Düzey: n Düzey: Lise 1. Sınıf öğrencileri n Genel Hedef: n Genel Hedef: Karar verme becerisini geliştirmelerini sağlayabilme. n Oturum Sayısı: n Oturum.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
OKUL. Okul genel anlamda “toplumun ve bireylerin eğitim gereksiniminin planlı, programlı ve istendik bir biçimde karşılanabilmesi için kurulmuş formal.
Yrd.Doç.Dr. Yıldırım Osman Çetmeli
ŞUBAT 2015 ETİK SİSTEMLERİ Mehmet ERDEM.
MESLEKİ ETİK ŞUBAT 2015 TOPLUMSAL YOZLAŞMA Mehmet ERDEM.
BEN OLMADAN BENİM ADIMA HİÇ BİR ŞEY! Bağımsız Yaşam hareketinin merkezinde “engelli bireyler” in kendileri vardır. Engelli bireyler, kendi hayatlarına.
BOSTANCI İLKOKULU BİREY. Birey En küçük birey ailedir. Aile anne,baba ve çocuklardan oluşan top- lumdur. Birey:Birey sosyal olan,fiziksel,duygusal, Kişilik,farklı.
2.1 GİRİŞ Çevresel değişimler, kirlilik ve teknoloji insanlık ve doğa için kalıcı zararların ortaya çıkmasına neden olabilir. İnsanların bu gibi.
Kişisel Rehberlik.
ÇATIŞMA YÖNETİMİ.
BÖLÜM 2 Endüstri/Örgüt Psikolojisinde Araştırma Yöntemleri.
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
İŞ VE İŞLETME AHLAKI.
Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü
MUHASEBE MESLEĞİNDE NEDEN ETİK OLMALI? Muhasebe meslek mensupları açısından etik, moral ilkeler siteminin çalıştırılması, müşteriler, toplum ve diğer muhasebe.
Meslek Etiği Genel etik değerleri yanında, her mesleğin kendine has özel etik değerleri söz konusudur ve meslek mensuplarında söz konusu bir takım özel.
MODERN YÖNETİM TEORİSİ
BÖLÜM 1 TOPLUMSAL YAŞAMDA RİSK
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları
Tüketici Karar verme Süreci
11. MUHASEBE ALANINDA DÜNYADAKİ ETİK KURALLAR VE İLKELER
Sosyal Hizmet Etiği Dersine Giriş Etik Nedir Ne Değildir?
1.3 ETİK SORUNLAR ve ETİK KARAR VERME. Etik sorun, sorunun bilinmesine rağmen, çeşitli nedenlerden dolayı çözüm yolunun seçilemediği durumdur. Başka bir.
Davranış Bilimlerine Giriş
6.3. Şikayet ve Disiplin Şikayet: İşgörenlerin, iş, işletme ve yönetimle ilgili rahatsızlıklarını ifade biçimidir. Yönetim, işgörenlerden gelen tüm şikayetlere.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Durum Çalışması
KAMU YÖNETİMİNDE ETİK.
İş Ahlakı ve Sosyal Sorumluluk Anlayışı
Araştırma Problemlere güvenilir çözümler bulmak amacı ile planlı ve sistematik olarak, verilerin toplanması, çözümlenmesi, değerlendirilmesi ve raporlaştırılması.
KİŞİLERARASI İLETİŞİM ÇATIŞMASI
Kişiler Hukuku-10. Hafta.
GRUP İLETİŞİMİ.
Problemi Tanımlama.
TEST 1.
3. HAFTA İLK KURAMCILAR.
21. YY BECERİLERİ.
Nitel Araştırmalar I.
Sunum transkripti:

6.1. İşletmelerde Meslek Etiği Kategorileri:   İşletmelerde meslek ahlakı sorunları ahlaki ikilem ve ahlaki sapma olarak iki genel kategoride toplanmaktadır. Ahlaki ikilem bir konunun birbiriyle çatışan ancak iki tarafın da tartışabilir doğru yanları olması durumunda ortaya çıkar (3)”. Ahlaki sapma ise, bir kişi ahlaki olmayan bir karar aldığı zaman ortaya çıkar (4)”. Kişilerin bencil davranmayı seçmesi veya toplumun ahlaki değerlerinden farklı kişisel ahlaki standartlara sahip olması ahlaki sapmayı ortaya çıkaran iki önemli neden olarak belirtilmektedir. İşletmeler meslek ahlaki ile ilgili olarak en çok ahlaki ikilemlerle karşı karşıya gelmektedirler. Meslek ahlakı açısından ortaya çıkan ahlaki ikilemleri çözmek için çeşitli çözüm yolları mevcuttur.

Söz konusu alternatif çözüm yolları şu şekilde sıralanabilir (5):    Herkes bu davranışı yapıyorsa o halde kabul edilebilinir bir davranıştır.  Eğer bu davranış kanuni ise ahlaki olduğu da kabul edilebilir.  Herhangi bir şekilde meydana gelme ve sonuçlanma olasılığı varsa Son yıllarda ahlaki ikilemlerin çözümünde izlenilen altı aşamalı bir süreç vardır Bu altı aşamalı süreç ile yapılmak ve ulaşılmak istenen amaç mesleki ahlak konularını belirlemek ve kişinin kendi değer yargılarını kullanarak davranışlarında uygun yön kararını vermesine yardımcı olmaktır.

Ahlaki ikilemlerin çözümünde izlenecek olan süreç şu altı aşamadan oluşmaktadır. (6):   İlgili olayların tespit edilmesi Olaylardan mesleki ahlak konularının tanımlanması İkilemin sonucundan kimin etkilendiğinin ve her kişinin ya da grubun nasıl etkilendiğinin belirlenmesi. İkilemi çözmesi gereken kişinin uygun seçenekleri tanımlaması, Her seçeneğin geçerli sonucunun tanımlanması Uygun davranışa karar verilmesi

Etik İkilem Etik ikilemler, bir olayın birbiriyle ters düşen iki tarafında da tartışılabilir doğruların olması durumunda ortaya çıkabilmektedir. Tanımlanmaları karmaşık ve zordur. Herhangi bir olayın çözümünde, kişilerin mesleki yargılarını kullanırken içine düştükleri kararsızlıklardan kaynaklanır (Toraman/Akcan, 2002: 107). Etik ikilem, bir ahlak felsefesi olduğu için aynı zamanda etik paradox olarak isimlendirilir, etik paradox etik tartışmaların içinde önemli bir rol oynar2. Günlük iş hayatında denetçinin, muhasebecinin ve herhangi bir iş adamının bu tür ikilemlerle karşılaşması kaçınılmazdır. Bu tür etik ikilemlerin çözümlenmesinde çeşitli seçenekler söz konusu olabilir ancak, sorunu çözüyorum derken etik dışı davranışa bir bahane aranmamalıdır. Etik dışı davranışı geçerli veya haklı gösterebilmek için aşağıdaki gibi bazı bahaneler ileri sürülebilir

Meslek etiği, etik ikilemlerden ve etik sapmalardan olumsuz etkilenir Meslek etiği, etik ikilemlerden ve etik sapmalardan olumsuz etkilenir. Etik ikilem, bir konunun birbiriyle çatışan iki tarafının bulunması ve bu iki tarafın doğruluğu tartışılabilir yanlarının olması şeklinde açıklanabilir. Etik sapma ise, etik olmayan kararlar alınması durumudur. Bencilce davranmak ve herkesten farklı etik standartlara sahip olmak ise etik sapmalara neden olur. Etik ikilemlerle günlük yaşamımız içinde çok sık karşılaşırız. Bir olaydan kimin nasıl etkileneceğinin muhakemesini yaparak ve buna göre doğru kararı verip uygulayarak etik ikilemleri çözebiliriz. Değerlerimiz ve davranışlarımız arasındaki tutarlılık kişisel bütünlüğümüzün, işimize saygımız ise sorumluluğumuzun ve meslek etiğine bağlılığımızın göstergesidir.

i) Herkes bunu yapıyor; Müşterisinin vergi kaçırmasına yardımcı olan bir muhasebecinin, “başka meslektaşlarım da yapıyor” demesi gibi. ii) Yasal ise ahlakidir; Kayıp eşya bulan bir kişinin, eşyanın sahibi ortaya çıkıp kendini ispat etmediği sürece eşyayı kimseye teslim etmek istememesi gibi. iii)Ortaya çıkarılabilme ve cezalandırılma olasılığı; Sergilenen etik dışı davranışın sonunda ortaya çıkarılabilme ve cezalandırılma olasılığı fazla ise, kişi bu davranışından vazgeçebilir. Aksi takdirde etik dışı davranışı sürdürebilir. Muhasebecilerin ve diğer meslek mensuplarının neden daha az etik davranmaya başladıklarını ve bu problemlerin neden meydana geldiğini anlamaya çalışmak önemlidir.

Araştırmacıların etik dışı davranışlar alanındaki çalışmaları nedenleri anlamamıza yardımcı olmaktadır. Bu alandaki araştırmacılar bütün etik dışı davranışlar için şu üç unsuru bulmuşlardır (Albrecht vd., 2006: 32): (i) algılanan bir baskı, (ii) algılanan bir fırsat, (iii) etik dışı davranışı, kabul edilebilir ve herhangi bir kişinin etik kurallarıyla uyumlu olarak gerçekleştirebilmek için bazı yollar. Etik dışı davranışların önlenmesinde şüphesiz ki en önemlisi insani ve ahlaki değerlerin sindirilmesi yönünde verilecek olan eğitimdir. Bu eğitim insanlar tarafından, küçük yaşlardan itibaren aile, okul, çevre vb. organizasyonlar tarafından verilmeli ve prensipler, kurallar, ödüller ve hukuki yaptırımlarla desteklenmelidir. Yoksa yalnızca hukuki yaptırımlarla etik dışı davranışların önüne geçmek mümkün değildir

Son dönemlerde ikilemlerin çözümlenmesinde şu şekilde bir formel yaklaşım öngörülmektedir 1. Geçerli durumları belirle, 2. Bu duruma dayanarak ahlaki sorunu belirle, 3. Bu sorunun etkileyeceği kişiyi, kişileri ve nasıl etkileneceklerini belirle, 4. Etkilenenlerin sorun çözümlemede alternatif davranış biçimlerini 5. Her alternatif açısından muhtemel sonucu belirle, 6. En uygun davranış biçimini seç. Etik karar verme konusunda birçok kaynakta iki temel yaklaşım söz konusudur. Bunlardan biri yapılan eylemin uygulamadaki sonuçlarına odaklanmak, diğeri ise eylemin kendisi ve doğruluğunun ölçülmesi üzerine odaklanmaktır3. Etik ikilemden çıkışın kolay olabilmesi için bir etik karar verme modelinin varlığı önemli rol oynar. Aşağıdaki şekilde (Şekil.2) “etik karar verme modeli” yer almaktadır.

Sonuçta, eylemler sırasında farkında olarak veya olmayarak ikilem yaşanması kaçınılmaz bir olgudur. Bu noktada önemli olan etik değerler doğrultusunda karar verebilmektir. Verilecek karardaki hız ve ikilemin yaşanma süresi, kişinin kararlarını etkileyen yukarıda sayılan faktörlerin etki derecesine bağlı olarak değişecektir. İkilemin yaşanmış olması etik dışı bir olgu olarak değerlendirilmemelidir. Etik olsun veya olmasın verilen her bir kararın etkilendiği faktörler vardır. Etik olan bir karar veya davranışın dayanağı çevre, ahlak, din, vicdan, onur, yasa vb. değerler olabilirken, etik olmayan bir karar veya davranışın dayanağı çıkar, bencillik, kayırma vb. içe dönük faktörler olabilir. Etik ikileme düşülmesinin temel nedeni de karşılıklı bu iki grupta yer alan faktörler arasında yaşanan seçim güçlüğüdür.