HADİS USULÜ Hadis Usulü:kabul ve red yönünden ravi ile mervinin (rivayet edilen hadisin) durumunun bilinmesidir. Hadisler üç bakımdan ele alınırlar Ravi.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hüsn-ü Zan Su-i Zan.
Advertisements

V. ÜNİTE: HADİSLERİN TAHLİL VE TENKİDİ.
Güzel ve Çirkin Huylar Hüsnü Zan
RAVİLERİN SAYILARINA GÖRE HADİS ÇEŞİTLERİ.
HZ. MUHAMMED ZAMANI İYİ DEĞERLENDİRİRDİ
SENETTEKİ KOPUKLUĞA GÖRE ZAYIF HADİS ÇEŞİTLERİ
Mezhepler Tarihinin Kaynakaları. Genel özellikleri ve sorunları
SEMİNERİMİZE HOŞ GELDİNİZ (6 Saat). Bu SEMİNERDE vaazlarda hadis seçimi ve kullanımına ilişkin esaslar ile bir konu ile ilgili hadislerin hangi kaynaklardan.
Merfû hadise örnek: Muvatta, Vukutu’s-salât, 5.
TÜRK-İSLAM DÜŞÜNCE TARİHİ
İSLAM DİNİNE GÖRE MEZAR İNŞA ETTİRMEK. Ulemanın çoğu tesnim in, yani kabrin üstünün deve hörgücü gibi yapılıp yerden bir karış kadar yükseltilmesinin.
Hadis Usûlü 11. Ders (13. hafta)
HADİS USULÜ 3-B SINIFI.
Neçaşinin Yurdu Ş i m d i l e r d e k i E t i y o p y a Hz. Peygamber, müminlerin Habeşistan'a hiçret etmelerini buyurdu. Rivayetler, hiçret yurdu olarak.
حَدَّثَنِي عَبْدُ العَزِيزِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ، (*) Senedin başı (R6)
SIHHATİNE GÖRE HADİS ÇEŞİTLERİ.
Salim SELVİ.
KABİR HAYATI VE ŞEHİTLİK
Hz. Muhammed (s.a.v.) Bilgiye Önem Verirdi Bismillahirrahmanirrahim
ZİHİN HARİTASI 10. SINIF 7. ÜNİTE : İSLAM VE BİLİM
HADİS ÇEŞİTLERİ.
HADİSLERİN TAHLİL VE TENKİDİ
DEĞERLER EĞİTİMİ DOĞRULUK VE ADİL OLMA.
GÜZEL SÖZ VE DAVRANIŞLAR İLE İLGİLİ HADİS VE AYETLER
HADİS ÇEŞİTLERİ/TÜRLERİ
HADİS İLMİ VE TEMEL KAVRAMLARI
MEZHEPLER.
Sıhhat Derecesine Göre
4. İYİLİĞİ EMREDİP KÖTÜLÜĞE ENGEL OLMALIYIZ
4. İbadetlere Devamlılığı
3. İYİLİKTE YARIŞMALI VE YARDIMLAŞMALIYIZ
HADİS İLİMLERİ.
Hz. Muhammed (s.a.v.) Bilgiye Önem Verirdi
Rivayet Dönemi Hicri Üçüncü Asır 4. Ders.
C – Tabiûn ve Tebeü’t-tabiîn Dönemi
Hicri Dördüncü ve Beşinci Asırlar
Nakil Dönemi 6. Ders.
Nakil Dönemi-devam 7. Ders 7. Ders.
IV.ÜNİTE HADİS ÇEŞİTLERİ.
Son Dönem -devam 10. Ders.
MERHAMET VE ADALET.
Son Dönem -devam 11. Ders.
HANGİ KONULARI GÖRECEĞİZ
HZ. MUHAMMED (s.a.v.) HAKKI GÖZETİRDİ
Hadis Kaynaklarının Güvenilirliği Hakkındaki Oryantalistlerin İddiaları ve Eleştirisi 11. Ders.
HZ. MUHAMMED (s.a.v.) HAKKI GÖZETİRDİ
HZ. MUHAMMED (s.a.v.) HAKKI GÖZETİRDİ
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 7. SINIF 4. ÜNİTE
1 ÖNEMLİ İTİKADI MEZHEPLER  1- Ehl-i Sünnet Kavramı  2- Ehl-i Bid’at Kavramı.
İslam Dünyasında Modernleşme 1. Ders. Modernizm / Çağdaşlaşma Modernizm Avrupa aydınlanma dönemi sonrası dönem için anahtar kavramlardan biridir. 17.
(İsnad Modelleri) Sunum 4 Doç. Dr. Halis AYDEMİR.
Hadis Tarihi Dersinin Konusu, Kaynakları ve Temel Terimleri
B- Ehl-i Bid’at 1. Mutezîle 2. Şia 3. Haricîyye 4. Mürcîe
- HADİS - 1- Peygamber Efendimizin söz, fiil ve takrirlerinin sözlü ifadesidir. 2- Peygamberimize izafe edilen söz, fiil, takrir ile yaradılış veya ahlaka.
İsnadla İlgili Oryantalist Kavramlar ve Eleştirisi II
İsnadla İlgili Oryantalist Kavramlar ve Eleştirisi
SÜNNETE ÇAĞDAŞÇI YAKLAŞIMIN TARİHİ ve FİKRİ ARKA PLANI
Zayıf Hadis Sahih ve Hasen hadis şartlarını taşımayan hadistir.
Hint Alt Kıtasında Sünnet
Oryantalistlerin Yöntemleri ve Eleştirisi
Birçok Ravinin Uydurma Olduğu İddiası
HADİS Mİ DEĞİL Mİ?.
Hadis Alimlerin Uydurma Hadislerin Cazibesine Katıldıkları İddiası ve Eleştirisi
RİVAYET DÖNEMİ HİCRİ ASIRLAR ÖZELLİKLERİ.
{ HZ.Muhammed’in hayatından örnek davranışlar Hz.Muhammed Sabırlı ve Cesaretliydi.
MEZHEPLER (5 MEZHEP) Hamza Solak. HANEFI MEZHEBI  Hanefi mezhebi, (Arapça: الحنفية veya المذهب الحنفي) İslam dininin sünni fıkıh mezheplerinden biri.
Hukukta bir hüküm vermek için delil gereklidir. Yani hâkimin hükme nasıl ulaştığını gösteren meşru bir dayanağın olması gerekir. Bu delilin de bir kaynağı.
HADİS Mİ DEĞİL Mİ?. “Vatan sevgisi imandandır.” Bu sözün halk arasında Peygamber Aleyhisselam’a nispeti pek yaygındır. Fakat kaynaklarda bunun hadis olmadığı.
2. ÜNİTE ZEKAT ve SADAKA Zekat ve Sadaka ibadetini ayet ve hadislerle açıklar.
TASAVVUF I VI. YARIYIL BAHAR DÖNEMİ
Sunum transkripti:

HADİS USULÜ Hadis Usulü:kabul ve red yönünden ravi ile mervinin (rivayet edilen hadisin) durumunun bilinmesidir. Hadisler üç bakımdan ele alınırlar Ravi Sayısı Bakımından Senedin Müntehası Bakımından Sıhhat Değeri Bakımından

Ravi Sayısı Bakımından Mütevatir Haber: Yalan üzerinde kasıtlı veya kasıtsız, ittifak etmeleri aklen mümkün olmayan bir topluluğun yine kendisi gibi bir topluluktan rivayet ettiği görme veya işitmeğe dayalı haberdir. Hükmü: Zaruri ilim ifade eder, inanmayı ve amel etmeyi gerektirir. Ahad Haber: Mütevatir olmayan haberlere verilen genel isim. Hükmü: Zanni ilim bildirir, isnad ve metin yönünden incelenmesi ve araştırılması gerekir. Meşhur : Her tabakasında en az üç ravisi bulunan hadis. Aziz : Her tabakada ravi sayısı en az iki olan hadis. Garib(Ferd) : Herhangi bir tabakada ravi sayısı teke düşen hadis.

Mütevatir Hadis Tablo Örneği

Ahad Haber Tablo Örneği

Senedin Müntehası Bakımından Kudsi Hadis: Hz Peygamber’den Allah(c.c) a izafe edilerek rivayet olunan hadislerdir. Merfu Hadis: Açık bir ifade ile Hz Peygamber’e izafe edilen söz, fiil ve takrirlere denilir. Mevkuf Hadis: Sahabeden rivayet edilen haberlere denilir. Maktu Hadis: İsnadı tabiunda son bulan yani tabiuna izafe edilen söz ve fiilerdir.

Ravi Zinciri

Sıhhat DeğeriBakımından Sahih Hadis: “İnsan öldüğünde üç şeyin dışında ameli kesilir: Sadaka-i cariye, faydalanılan ilim, kendisine dua eden salih evlat.” Zayıf Hadis: 'Hikmet müminin yitik malıdır, nerede bulursa alır' Mevzu (Uydurma Hadis):

Sıhhat Bakımından Hadis Tablo

Sahih Hadis Sahih hadis: Adalet ve zabt sıfatlarını haiz ravilerin, muttasıl senedle rivayet ettikleri şaz ve muallel olmayan hadislerdir. Yani 1-Sahih hadisin ravileri adil olmalıdır. 2-Sahih hadisin ravileri zabıt olmalıdır. 3-Sahih hadisin isnadı muttasıl olmalıdır. 4-Sahih hadis şaz olmamalıdır. Şaz: Güvenilir bir ravinin kendisinden daha güvenilir bir raviye muhalif rivayetidir. 5-Sahih hadis muallel olmamalıdır. Yani hadisi za’fa düşüren gizli bir kusuru olmamalıdır

Zayıf Hadis Sıhhat şartlarına haiz olmadığından amel edilemeyecek nitelikteki zayıf haber. Hükmü:Zayıf hadislerin, akaid ve ahkâm konularında olmadıkları sürece rivayet edilmesi, mevaiz vb. konularda kullanılması ve fezail-i amal’da kendileriyle amel edilmesi aşağıda ki şartlar muvacehesinde caizdir. 1.Zayıflığı aşırı olmamalı. Metruk ve münker gibi. 2.Aynı konuda ki sahih bir aslın muhtevasına girmeli. 3.Amel edilirken zayıf olduğu ve ihtiyaten amel edildiği unutulmamalı.

Mevzu Rivayet Mevzu Rivayet: Hz. Peygamber’in ismine izafeten hadis diye uydurulmuş sözlere denir.Uydurma gerekçeleri; 1- Siyasi ve itikadi ihtilaflar 2- İslam düşmanlığı 3- Kabile, mezhep kavgaları 4- Vaaz ve hikâyeler 5- Yöneticilere yaklaşma arzusu 6- Halkı hayırlı işlere yöneltme arzusu