OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE (3-6 YAŞ) BÜYÜME GELİŞME Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
SUNUM İÇERİĞİ OKUL ÖNCESİ DÖNEM (3-5 YAŞ) Fiziksel Büyüme ve Gelişme Yaşam bulguları Sistemlerin Gelişimi Dil gelişimi Psikomotor Gelişim Pisikososyal Gelişim Bilişsel Gelişim Psikoseksüel Gelişim Beslenme Sağlık Kontrolleri Yaygın sağlık problemleri Disiplin Okula Hazırlık KURAMCILARA GÖRE OKUL ÖNCESİ DÖNEM
OKUL ÖNCESİ DÖNEM (3-6 YAŞ) Bu dönemde fiziksel, motor ve mental gelişme artık belirginleşmiştir. Temel alışkanlıkların kazanılmaya başlandığı dönemdir. Çocuk çoğunlukla her şeyi kendisi yapmak ister (Conk Z,Başbakkal Z.(2013)Pediatri Hemşireliği, Akademisyen Kitabevi)
vücudunu kontrol edebilmesi, deneyimleri, uzun süreli ayrılıkları, Çocuğun vücudunu kontrol edebilmesi, deneyimleri, uzun süreli ayrılıkları, çocuklarla ve başka yetişkinlerle hareket edebilmesi, dil kullanımı dikkati ve hafızası onu bir sonraki döneme hazırlar. (Conk Z,Başbakkal Z.(2013)Pediatri Hemşireliği, Akademisyen Kitabevi)
Fiziksel Büyüme ve Gelişme Okul öncesi dönemde çocuğun büyümesi yavaştır. Kilo ve boy artışı minimal düzeydedir. Ağırlığı yılda ortalama olarak 2.5 kg. artar. Boyu yılda 6.8cm uzar. (Conk Z,Başbakkal Z.(2013)Pediatri Hemşireliği, Akademisyen Kitabevi)
Bu dönemin sonunda çocuk Ortalama 18.5 kg ağırlığında ve 109 cm uzunluğundadır. (Conk Z,Başbakkal Z.(2013)Pediatri Hemşireliği, Akademisyen Kitabevi)
Psikomotor Gelişim 3 yaş Koşar, zıplar, merdivenleri kolayca inip çıkar. Giysilerini yardımla giyer. Yedi veya daha fazla küpten kule yapar. Etrafını daha az kirleterek yemek yer, dişlerini fırçalar. Geriye doğru yürür, bulunduğu yerden uzağa atlar. Büyük boncukları ipe dizer. Üç tekerlekli bisikleti kullanır. Makas kullanır. (Cirhinlioğlu F.G., Çocuk Gelişimi Ve Ruh Sağlığı Okul Öncesi Dönem, Nobel Yayın, 2. Basım, Nisan 2010, Ankara, S 94-95.)
(Çavuşoğlu H. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği, 2013 Ankara) Pisikososyal Gelişim Okul öncesi çocukluk dönemi sosyalizasyonun gelişimi açısından kritik bir dönemdir. Çocuğun iletişim ve sosyal becerileri öğrenmek için başkaları ile oynamaya ve kabul edilebilir öğrenmek için rehbere gereksinimi vardır. (Çavuşoğlu H. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği, 2013 Ankara)
Bilişsel Gelişim 3 yaş Hayal ile gerçek arasında net ayrımlar yapamaz. Geçmiş ve gelecek zamanı doğru algılayamaz. Zaman kavramı çok az gelişmiştir. Annenin işe gidiş- dönüş zamanını kabaca kavrasa bile zamanın süresi hakkında bir fikri yoktur. Animistik ve benmerkezci düşünce görülür. Gösterilen bir resimdeki konuyu anlatabilir. (Yücel M.D., Bilişsel Gelişim Kuramları Teoriler Yaklaşımlar, Nisan 6, 2014.)
Psikoseksüel Gelişim Bu dönem çocuk dokunma yoluyla kendisini ve cinsel organlarını tanımaya başlar. Genital bölge önem kazanır , organlarının farkına varır,ilgi artar, yoklar ve keşfeder Basit genital uyarıların yerini daha kontrollü haz alma davranışları alabilir. (Törüner E, Büyükgönenç L.(2013)Temel Hemşirelik Yaklaşımları, Göktuğ Basımevi, Ankara, s 45.)
TEŞEKKÜRLER..