2. PİYASA EKONOMİSİNE GENEL BİR BAKIŞ
Piyasa ekonomisinin gelişimi Binlerce yıl önce avlanma Neolitik dönem, tarımsal üretim, fazla üretim, diğer meslekler, zannatkarlar, memurlar Üretimde işbölümü ve uzmanlaşma, Farklı işler, farklı kişiler, ayakkabı, çanak çömlek vs. Herkes uzmanlaşarak, ürettiğinin fazlasını diğer mallarla değişim, mal takası, sonra para, ticarete ivme, piyasa ekonomilerinin gelişimi Ticaret, Pazar yerlerinde, Pazar ekonomisi temeli
Teknoloji arttıkça, işbölümü,uzmanlaşma, Ör.ayakkabı Paranın üç fonksiyonu, Değişim aracı, değer ölçümü, - değer muhafazası Teknoloji arttıkça, işbölümü,uzmanlaşma, Ör.ayakkabı 18.yy İngiltere de başlayıp, tüm Avrupa ülkelerine ve Amerikaya yayılan Sanayi Devrimi, fabrika üretimi, işbölümü, seri imalatı Üretim, verimlilikt e artış,maliyetler düştü, ticaret ve piyasalar gelişti Piyasa ekonomilerinde aktörler (karar vriciler) ve sahneler (piyasalar)
Ekonomide Karar Vericiler Ev halkı: Firmalar Devlet Dış dünya
Ekonomide Karar Vericiler Ev halkı: Aynı çatı, ekonomiye üretim faktörleri sağlayan ve karşılığında elde ettiği gelirle mal ve hizmet alan bir veya daha fazla kişi ekonomik birim, tüketiciler, maksimum fayda Firmalar: Üretim faktörlerini kullanarak üretim yapıp, ev halkına devlete ve diğer firmalara satan ekonomik birim, üretici, amaç maksimum kar Devlet: merkezi hükümet ve yerel yönetimler Dış dünya: Ticaret yapılan ülkeler, firmaları ve hükümetleri ev halkı
piyasalar Semt Pazarları, meyve sebze Piyasa: alıcı ve satıcıları biraraya getiren onların iş yapmalarını sağlayan ortam Ör: Dünya Petrol piyasası,telefon, internet, Londra Newyork Pekin
piyasalar Faktör (Kaynak) Piyasaları: ev halkı satıcı, firmalar alıcı, fiyatlar ve miktarlar , tam rekabet ortamında arz ve talebe göre belirlenir, ücret, faiz, rant, kar Ürün (Mal ve hizmet )Piyasaları: Firmalar satıcı, ev halkı alıcı Döviz Piyasaları: dövizin fiyatının belirlendiği
Ekonomik Faaliyetlerin Döngüsel Akımı
Bölüm 3. Ürün piyasalarında, fiyatın belirlenmesi Bölüm 4: Esneklikler Bölüm 5: Devletin piyasalara müdahalesi Bölüm 6: Tüketici davranışları Bölüm 7: Firmanın üretim ve maliyet yapısı
Piyasa Yapıları Tam rekabet piyasası Monopol (tekel) Monopolcü rekabet (tekelci rekabet) Oligopol (az sayıda satıcı)
Mikroekonomi ve Makroekonomi ayrımı Keynes, 1936 modern makroekonomi, İstihdam, Faiz ve Paranın Genel Teorisi 2. dünya savaşı sonrası, makro mikro ayrımı
Pozitif Ekonomi ve Normatif Ekonomi Ayrımı Pozitif Ekonomi : nedir? Objektif ‘Arıcılıkla uğrasanlara düşük faizli kredi sağlanması , bal üretimini arttırır.’ Normatif Ekonomi: Ne olmalı? subjektif ‘Ülkemizde bal üretimi arttırılmalıdır.’