Bölüm 13 Kriz Dönemlerinde Pazarlama Stratejileri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MÜCAHİD ÖZEL TEFENNİ MYO
Advertisements

Hazırlayan: Kübra Yavuz Kübra Yerli
PAZARLAMAYA GİRİŞ PAZARLAMANIN TANIMI
Yrd. Doç. Dr. Yusuf KARACA Afyon Kocatepe Üniversitesi
Global Pazar Analizi 1. adım: Organizasyonun U/A’laşmaya ne derece hazır olduğunu incele. Finansal ve fiziksel kaynaklar, ilgili beceri ve yetenekler,
Doç. Dr. Ayşe ŞAHİN Mersin Üniversitesi
PAZARLAMA YÖNETİMİ.
Fatih Tuncer HATUNOĞLU İletişim Yazılım Genel Müdürü Mart, 2013 BURSA
Pazarlama Teknikleri.
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
ÖZEL EMEKLİLİK SİSTEMLERİ:
KRİZ YÖNETİMİ ÖDEVİ HAZIRLAYANLAR: MURAT KOÇ
Pazarlama Stratejileri - Yönetsel Bir Yaklaşım Editörler: Ömer TORLAK ve Remzi ALTUNIŞIK Beta Yayınları İstanbul 2009.
Lojistik Yönetimi Ders – I
I.BÖLÜM TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI KAVRAMI VE PAZARLAMA
HAFTA I.
Yrd.Doç.Dr. Arzu ÜLGEN AYDINLIK
Bölüm 4 Sektör ve Rekabet Analizi
Bölüm 12 Pazar Konumuna Göre Pazarlama Stratejileri
Bölüm 13 Pazarlama Stratejilerinin Uygulanması
Bölüm 10 Olgunlaşmış Pazarlarda Pazarlama Stratejileri
İşletmelerde Kriz Yönetimi
EMLAK PAZARLAMA STRATEJİLERİ VE UYGULAMALARI
Pazarlama Yönetimi Süreci
Pazarlama Giriş 1 1.
KURUMSAL RİSK YÖNETİMİ
Doç. Dr. Mehmet İsmail YAĞCI Mersin Üniversitesi
BİRAZ DÜŞÜNELİM! PAZARLAMA NE DEĞİLDİR? PAZARLAMA NEREDE BAŞLAR?
Bilişim sistemlerinin türleri
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
TURİZM PAZARLAMASI PLANLAMASI.
Sağlık Hizmetlerinde İletişim ve Halkla İlişkiler
Pazarlama Stratejileri - Yönetsel Bir Yaklaşım Editörler: Ömer TORLAK ve Remzi ALTUNIŞIK Beta Yayınları İstanbul 2009.
Bölümün Amacı Bu bölüm, örgütlerin nasıl değiştiğini ve yöneticilerin yenilik ve değişim sürecini nasıl yönettiklerini keşfetmektedir.
Pazarlama İletişimi Altunışık-Özdemir-Torlak.
Prof. Dr. Cengiz Yılmaz Orta Doğu Teknik Üniversitesi
Pazarlama Bilgi Sistemi (PBS)
Mobil Pazar Çevresi ve Pazar Fırsatları
Pazarlama İlkeleri.
Girişimcilik.
İşletmelerin Kuruluşu, İş Planı ve Fizibilite
İNSAN KAYNAKLARI EĞİTİMİ- PART II. İKY PLANLAMSI İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ DERSİ KAPSAMINDA.
Doç. Dr. Yusuf KARACA Afyon Kocatepe Üniversitesi
Bölüm 11 Olgunlaşmış Pazarlarda Pazarlama Stratejileri
Bölüm 14 Pazar Konumuna Göre Pazarlama Stratejileri
Strateji Geliştirme Başkanlığı SWOT ANALİZİ 2009 / ANKARA ATİLLA DURMAZ.
REKLAMCILIK Yrd. Doç. Dr. Doğan AYDOĞAN. Reklamda Kampanya Süreci ve Strateji  Kampanyanın amacı açık ve doğru bir biçimde saptanmalıdır.  Pazarlama.
Prof Dr Remzi ALTUNIŞIK
KURUMSAL BİLİŞİM SİSTEMLERİ
CRM İÇIN STRATEJIK BIR YAKLAŞıM Hafta 5 – Adrian Payne Chapter 1 Prof. Dr. Remzi ALTUNIŞIK.
Pazarlama Araştırmalarına Giriş ve Araştırma Süreci
PAZARLAMA ARAŞTIRMALARI
Doç. Dr. Mahmut BİLEN ENDÜSTRİEL EKONOMİ. ENDÜSTRİDE GİRİŞ VE ÇIKIŞLAR 2 Bu konuyu çalıştıktan sonra :
Şirketlerimizi Büyütürken Temel Finansman Yönetimi…… Firmaların problemli hale gelme nedenleri aşağıdaki biçimde gruplandırılmıştır: GENEL.
Firmaların Problemli Hale Gelme Nedenleri
Sosyal Hizmet Uzmanının Önemi
Pazarlama Kontrolü ve Sosyal Sorumluluk
Bölüm 12 Düşüş Dönemi İçin Pazarlama Stratejileri
İŞLETMENİN TARİHÇESİ, AMAÇLARI , SOSYAL SORUMLULUK VE ETİK
“STRATEJİ NEDİR?” STRATEJİK DEĞİŞİM.
TURİZM PAZARLAMASI Emir Hilmi Üner.
PAZARLAMA KANALLARI VE FİZİKSEL DAĞITIM
PAZARLAMA SİSTEMİNE GİRİŞ Büşra YARADILMIŞ
Bölüm 12. İşletmecilik İşletme, ürün piyasalarındaki ekonomik birim olup, üretim faaliyeti için üretim faktörleri bir araya getirilir. İşletmelerde örgütsel.
SWOT ANALİZİ TÜRKER DURAN YATIRIM TEŞVİK DANIŞMANI.
Prof Dr Remzi ALTUNIŞIK
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Pazarlama İletişimi
1960lardan 1980lere kadar işletme stratejileri genel olarak ürün-pazar seçimi konuları ile ilişkili idi. Ama bu durum pazarlama akademisyenlerinden kaynaklanmıyordu.
Yrd.Doç.Dr. Reha KILIÇHAN Erciyes Üniversitesi Turizm Fakültesi 2018
Sunum transkripti:

Bölüm 13 Kriz Dönemlerinde Pazarlama Stratejileri Prof. Dr. Remzi Altunışık Sakarya Üniversitesi

Beta Yayınları İstanbul 2009 Kriz nedir? Kriz, işletmelerin varlığını tehdit edebilecek büyüklükte ve rutin faaliyetlerden sapma olarak tanımlanabilir.   Pazarlama Stratejileri - Yönetsel Bir Yaklaşım Editörler: Ömer TORLAK ve Remzi ALTUNIŞIK Beta Yayınları İstanbul 2009

Krizlerin Ortaya Çıkış Nedenleri Krizlere yol açan faktörler veya tetikleyen etmenler açısından krizler genel olarak iki grup altında ele alınmaktadır. Bunlar; dışsal kaynaklı krizler içsel kaynaklı krizler dir. Pazarlama Stratejileri - Yönetsel Bir Yaklaşım Editörler: Ömer TORLAK ve Remzi ALTUNIŞIK Beta Yayınları İstanbul 2009

Dışsal Kaynaklı Krizler Krizi başlatan etmenin işletme dışında olması durumunda ortaya çıkan krizlere dışsal krizler denir. Örneğin, 1991 yılındaki Körfez Savaşı, 1997 yılındaki Asya ekonomik krizi, 11 Eylül’deki İkiz Kuleler saldırısı dışsal kaynaklı krizlerdir. Ayrıca, insan eliyle yapılan dışsal krizler yanında, son derece ciddi ve küresel ölçekte ekonomik, sosyal ve politik sonuçlar doğurabilen deprem, tsunami ve kuraklık gibi doğal afetlerin sebep olduğu krizler de vardır. Pazarlama Stratejileri - Yönetsel Bir Yaklaşım Editörler: Ömer TORLAK ve Remzi ALTUNIŞIK Beta Yayınları İstanbul 2009

İçsel Kaynaklı Krizler İçsel krizler ise daha çok; işletmenin kendi örgüt yapısından kaynak donanımındaki dengesizliklerden tedarik kanalı seçiminden hedef pazar seçiminde yapılan hatalardan kaynaklanan krizlerdir. Pazarlama Stratejileri - Yönetsel Bir Yaklaşım Editörler: Ömer TORLAK ve Remzi ALTUNIŞIK Beta Yayınları İstanbul 2009

Krizlerin Sınıflandırılması Literatüre bakıldığında krizlerle ilgili farklı sınıflandırmalar olduğu göze çarpmaktadır. Bunlardan bazıları şunlardır; İçsel kriz-dışsal Kriz Ani Kriz-süregelen kriz Doğal kriz-insan-Kaynaklı kriz Pazarlama Stratejileri - Yönetsel Bir Yaklaşım Editörler: Ömer TORLAK ve Remzi ALTUNIŞIK Beta Yayınları İstanbul 2009

Kriz Yaşam Süreci Kriz Öncesi Safha Kriz Başlama Anı Acil Durum Ara Dönem (Ön toparlanma) Uzun Dönem (Toparlanma) Kararlı Yeni Durum Pazarlama Stratejileri - Yönetsel Bir Yaklaşım Editörler: Ömer TORLAK ve Remzi ALTUNIŞIK Beta Yayınları İstanbul 2009

Beta Yayınları İstanbul 2009 Kriz Yaşam Süreci İşletmeler, kriz öncesinde krizi beklemek yerine olası bir krizin olumsuz etkilerini azaltmaya veya ortadan kaldırmaya yönelik planları hazırlamalıdır. Pazarlama Stratejileri - Yönetsel Bir Yaklaşım Editörler: Ömer TORLAK ve Remzi ALTUNIŞIK Beta Yayınları İstanbul 2009

Beta Yayınları İstanbul 2009 Kriz Yönetimi Kriz yönetimi, örgütsel krizlerin oluşumu veya krizlerin oluşumuna sebep olan olaylardan sistematik olarak kaçınma gayretidir. Ancak, yine de yöneticiler hiçbir hazırlık yapmamaya kıyasla, bu tür durumlar ve olaylarla daha etkin bir şekilde başa çıkabilmek için hazırlık yaparak riski azaltabilirler. Pazarlama Stratejileri - Yönetsel Bir Yaklaşım Editörler: Ömer TORLAK ve Remzi ALTUNIŞIK Beta Yayınları İstanbul 2009

Kriz Yönetimi Kriz İşareti Belirleme Hazırlık/Önleme Hasar/ Sınırlama Geri Kazanma/Toparlanma Öğrenme Pazarlama Stratejileri - Yönetsel Bir Yaklaşım Editörler: Ömer TORLAK ve Remzi ALTUNIŞIK Beta Yayınları İstanbul 2009

Çözüm, Değerlendirme ve Geri Besleme Kriz Öncesi Krizi önleme girişimleri var Kriz başlangıcı Krizin geleceği aşikar Acil Durum Kriz vurdu hasar atlatma çabaları Ara Dönem Kısa dönem acil ihtiyaçlar çözülür. Uzun Dönem Toparlanma krizin etkilerinin ortadan kaldırılması Kararlı Yeni Dönem Normal ve iyi durum yaratıldı Krizlerin Sınıflandırılması ve anlaşılması Kriz Önleme ve Planlama Proaktif planlama ve strateji oluşturma Çevresel taramadan planlamaya geçiş Stratejik Uygulama Strateji değerlendirme ve kontrol Kriz iletişimi ve denetim Kaynak Yönetimi Paydaşları anlama ve birlikte çalışma Çözüm, Değerlendirme ve Geri Besleme Kararlılık ve normallik Örgütsel öğrenme ve geri besleme Esneklik değerlendirme ve kriz stratejisinin Pazarlama Stratejileri - Yönetsel Bir Yaklaşım Editörler: Ömer TORLAK ve Remzi ALTUNIŞIK Beta Yayınları İstanbul 2009

Beta Yayınları İstanbul 2009 Kriz Yönetimi Krizin türü, ölçeği ve şiddeti iyi anlaşılmazsa yanlış stratejilerin geliştirilmesi ve/veya hatalı uygulamalar sonucu krizle başa çıkılamaz. Pazarlama Stratejileri - Yönetsel Bir Yaklaşım Editörler: Ömer TORLAK ve Remzi ALTUNIŞIK Beta Yayınları İstanbul 2009

Kriz Dönemlerindeki Pazarlama Stratejileri Kriz ve durgunluk dönemlerinde hem pazarda hem de işletmelerde çeşitli değişimler gözlenmektedir. Dolayısıyla, kriz ve durgunluk dönemlerinin psikolojisinin anlaşılması bu dönemlerin yönetilmesi açısından önemli rol oynamaktadır. Pazarlama Stratejileri - Yönetsel Bir Yaklaşım Editörler: Ömer TORLAK ve Remzi ALTUNIŞIK Beta Yayınları İstanbul 2009

Krizdeki Firmaların Özellikleri Karlar, nakit akışı ve gelirlerde belirgin bir düşme görülür. Müşteri ihtiyaçlarının karşılanamaması veya sık sık sorun yaşanması söz konusu olabilir. Bazen yasal müdahale gerektirecek etik sorunlarla karşı karşıya kalınır. İlk yapılan şey bütçelerde kısıntıya gitmektir. Pazarlama ve satış faaliyetlerinde bir azalma olur. Yönetim kurulunun yönetime güveni sarsılır. Dışarıdan başka birisi getirilerek sorun çözülmeye çalışılır. Pazarlama Stratejileri - Yönetsel Bir Yaklaşım Editörler: Ömer TORLAK ve Remzi ALTUNIŞIK Beta Yayınları İstanbul 2009

Beta Yayınları İstanbul 2009 Pazarlama yönetimlerinin krize karşı alacağı tedbir ve çözümlerde kısa dönem karlılığı ile pazarda uzun dönem rekabet edebilirlik arasındaki dengeye dikkat etmesi kaçınılmazdır. Pazarlama Stratejileri - Yönetsel Bir Yaklaşım Editörler: Ömer TORLAK ve Remzi ALTUNIŞIK Beta Yayınları İstanbul 2009

Kriz Dönemlerinde Tüketiciler Kriz ve durgunluk dönemlerinde tüketici davranışlarında belirgin değişiklikler izlenmektedir. Kriz dönemlerinde dört tüketici grubu ön plana çıkar; Harcamalarında kesinti yapanlar Sancılı ancak sabredenler Kendini rahat hissedenler Günlük yaşayanlar. Pazarlama Stratejileri - Yönetsel Bir Yaklaşım Editörler: Ömer TORLAK ve Remzi ALTUNIŞIK Beta Yayınları İstanbul 2009

Kriz Dönemlerinde Reklam ve Tanıtım Faaliyetleri Kriz dönemleri tanıtım ve tutundurmaya yönelik pazarlama ve satış faaliyetleri açısından son derece verimli bir dönemdir. Kriz dönelerinde birçok işletme, yukarıda ifade edildiği gibi, pazarlama ve satış faaliyetlerinde kısıntıya gittiğinden pazardaki mesaj yoğunluğu ve gürültü kirlenmesi daha az olacağından, iletişim bağlamındaki etkinlik daha yüksek olacaktır. Bu da işletmenin tanıtım faaliyetlerinin ve reklamlarının amaca daha fazla hizmet etmesine yol açacaktır Pazarlama Stratejileri - Yönetsel Bir Yaklaşım Editörler: Ömer TORLAK ve Remzi ALTUNIŞIK Beta Yayınları İstanbul 2009

Kriz Dönemlerinde Güçlü Bir Markanın Rolü Kriz dönemlerinde bir işletme için belki en önemli ve emin güvence saygın ve güçlü imaja sahip bir markaya sahip olmaktır. Güçlü markalar kriz ve durgunluk dönemlerinde krize karşı daha dirençli olmakta ve işletme gelirlerini daha uzun süre teminat altına almaktadır. 2009 yılında Avrupa’da yapılan bir araştırmaya göre, 2007-2009 döneminde dünyada milyonlarca markanın batmasına karşın, en iyi 100 sıralamasında yer alan markaların aynı dönemde %2’lik bir değer kazandığı belirtilmektedir. Pazarlama Stratejileri - Yönetsel Bir Yaklaşım Editörler: Ömer TORLAK ve Remzi ALTUNIŞIK Beta Yayınları İstanbul 2009