BYE900 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Araştırma Yayın Etiği

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ARAŞTIRMA KONUSU VE SORUNUN SEÇİMİ
Advertisements

Bilimsel Yöntem ve Bilimsel Araştırma Türleri
İŞLETME YÖNETİMİ PROGRAMI Gül Nur AKMAN
Eğitim Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri
İstatistik Kavramı İstatistik; kesin olmayışlığın ışığı altında karar verme tekniğidir. Ana kitle hakkında örneklem yardımıyla tahmin çalışmalarıdır. Kitle.
Nicel-Nitel Araştırma Yöntemleri
BİLİMSEL BİLGİNİN ÖZELLİKLERİ VE FEN - TEKNOLOJİ OKURYAZARLIĞI
FİZİĞİN DOĞASI.
İstatistikte Temel Kavramlar
PSİKOLOJİK TEST KULLANIMI VE ETİK
Kuram Oluşturma Durum Çalıması Eylem Araştırması Alımlama Çalışması
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
İçerik Öğrenme Öğrenme Teorileri
İnsan aklının erebileceği olgu, gerçek ve ilkelerin bütünü
BİLİMSELLİK GÜNCELLİK FAYDALILIK Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersi Danışman: Prof.Dr.Mustafa ERGÜN Hazırlayan: Özlem K.GENELİOĞLU.
KAM 209 ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
BİLGİ EDİNME İHTİYACI:
ÖĞRETİMDE STRATEJİ Ali ÇELiK (Biyoloji).
ARAŞTIRMA ARAŞTIRMA TÜRLERİ ARAŞTIRMADA NİTELİKLER VE TUTUMLAR.
Bilim Adamının Özellikleri:
TEKRAR DERSİ Öğr.Gör. Türkan ÖZBAY.
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
NİTEL VERİ TOPLAMA ARAÇLARI
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
ARAŞTIRMA TÜRLERİ.
EĞİTİM BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
UZEM TANITIM.
Araştırma Yöntemleri 3- Bilimsel araştırmanın amacı
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
(Sosyolojik Düşünme: Yöntem ve Teknikleri)
İSTANBUL GELİŞİM ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İŞLETME DOKTORA PROGRAMI ÇAĞDAŞ YÖNETİM YAKLAŞIMLARI VE TEORİLERİ SOSYAL BİLİMLERDE NİTEL NİCEL.
BÖLÜM 1 DÜNYAYI KAVRAMAKBİLGİ KAYNAKLARIBİLİMSEL AÇIKLAMANIN DOĞASIPSİKOLOJİ BİLİMİ Birinci Bölüm Konuları.
BİLİMSEL ÇALIŞMA NASIL YAPILIR
NİCEL ARAŞTIRMA DESENLERİ
Bilimsel Araştırma ve Bilimsel Araştırma Süreci II
EĞİTİMİN BİLİMSEL TEMELLERİ
NİTEL ARAŞTIRMADA VERİ TOPLAMA ARAÇLARI-II
Nitel Araştırma Sonuçlarının Raporlaştırılması
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE TEKNİKLERİ
NİCEL ARAŞTIRMA DESENLERİ
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
ANTRENÖRLÜK EĞİTİMİNDE
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
ARAŞTIRMANIN TEMELLERİ
BİLME-BİLGİ EDİNME, BİLGİ EDİNMENİN YOLLARI VE ÖNEMİ
BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ
FEN ÖĞRETİMİNİN AMAÇLARI NELERDİR?.
Proje Oluşturma ve Yönetimi
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 1
BYE900 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Araştırma Yayın Etiği
BİLİM KAVRAMI TANIMI-AMACI-SINIRLARI-ÖZELLİKLERİ
BİLİMSEL YÖNTEM VE BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNEMLERİ
Yrd. Doç. Dr. Ebrucan İSLAMOĞLU
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
F.Ç DERS: İLERİ ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ : İKİNCİL KAYNAKLAR.
NİTEL ARAŞTIRMALAR 1. SOSYAL ARAŞTIRMALARIN TEMELİ :
Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve İstatistik
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
Nitel Araştırma Desenleri (Gömülü Teori)
1/17 BİLİM TARİHİ VE FELSEFESİ Musa çankaya. 2/17 Bilim; doğruyu ve bilgiyi araştırma, bilgi edinme ve bilgiyi düzenleme süreci, evreni anlama ve tanımlama.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Araştırma Problemi Nasıl Yazılır?
Nitel Araştırmalar I.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Nicel ve Nitel Araştırmalar
Sunum transkripti:

BYE900 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Araştırma Yayın Etiği Bilimsel Araştırma Süreçleri ve Özellikleri Prof. Dr. Bülent EKMEKCİ

ARAŞTIRMA Sistemli süreçler ve araçlar kullanarak veri toplamak ve toplanan verileri analiz etmek. Araştırmada hangi yol takip edilecektir? Kullanılan metot, model ve teknikler nelerdir? Önemli olan uygun yöntemle konunun araştırılabilir olmasıdır.

KAPSAM Yöntem Belirleme (deneysel yöntem, betimleme yöntemi, tarihi yöntem vd.) Literatür bulma, veri toplama, verileri değerlendirme ve rapor yazma.

Dünya Görüşleri Postpozitivist; sonuçlar üzerinde etkisi olan sebeplerin belirlenip değerlendirilmesi, Yapılandırmacı; Bireylerin içerisinde yaşadıkları dünya hakkında anlam arayışı, Dönüştürücü; Eleştirel kuramcı araştırmacı Pragmatik; eylemleri durumları ve sonuçları ön plana çıkarır.

Dünya Görüşleri Postpozitivizm Yapılandırmacılık Nedensellik Anlama İndirgemecilik Çoklu katılımcı anlatımları Deneysel gözlem ve ölçüm Sosyal ve tarihsel yapı Kuram doğrulama Kuram oluşturma Dönüştürücülük Pragmatizm Politik Eylemlerin sonuçları Güç ve adalet merkezli Problem merkezli İşbirlikçi Çoğulcu Değişim odaklı Gerçek-dünya deneyimi odaklı

Sınıflandırma Nicel Araştırma (Analitik) Quantative Research, Olaylar arasındaki ilişkiler sayısal veriler kullanılarak açıklanır. Nitel Araştırma (Tanıtsal) Qualitative Research İlişkilerin anlamını ortaya çıkarmak için gözlemlerin incelenmesi ve yorumlanması,

KARŞILAŞTIRMA Nicel araştırma Örneklemden evrene genelleme yapmak için veri toplar, Bir olayın sonuç üzerinde etkisinin olup olmadığını anlamak için faktöriyel bir yaklaşım sergiler. Olgu ve olayları gözlemlenebilir, ölçülebilir ve sayısal olarak ifade edilebilir biçimde ortaya koyar.

KARŞILAŞTIRMA Nitel araştırma Gözlem, doküman analizi gibi veri toplama yöntemleri kullanılarak olayların gerçekçi ve bütüncül biçimde acıkmaya yönelik süreçlerdir. Sayısal gerçekliklerden öte olayların nedenini ortaya koymaya çalışır

KARŞILAŞTIRMA Nicel Araştırma Yöntemleri Nitel Araştırma Yöntemleri Ne kadar? Ne miktarda? Ne kadar sık Niçin? Nasıl? Ne şekilde?

Nicel Araştırmalar Nicel Araştırma, ele alınan meselelerle ilgili açıklama yapmak, tahmin yürütmek ve/veya kontrol edebilmek için sayısal veriler toplanması ve bu verilerin analizini içerir. Nicel araştırmaların özelliği sadece sayılar içermesi değildir. Nicel araştırma yapacak olan araştırmacı hipotezini ve araştırma sürecini ortaya koymalı ve toplanacak verileri etkileyebilecek değişkenleri kontrol altına alabilmeli ve istatistiksel olarak anlamlı veriler elde edebilmek için yeteri miktarda katılımcı kullanmalıdır.

Nicel Araştırmalar Nicel araştırmalarda, veriler genelde kağıt kalem kullanılmak üzere toplandığından, araştırmacı ile katılımcı arasında fazla bir iletişim kurulmaz. Nicel araştırmalarda dünyanın, ölçüm yapılabilen, anlaşılabilir ve genellenebilir özelliklere sahip olduğu ve değişmez, düzgün ve uyumlu olduğu kabulünden yola çıkılır.

Nitel Araştırmalar Ele alınan mesele hakkında derinlemesine fikir elde etmek üzere, mesele ile ilgili çok fazla sayıda sözel ve görsel (sayısal olmayan) verilerin toplanıp, analiz edilerek açıklanmasıdır. Dünyayı, durağan, değişmeyen ve birbirine bağlı (neden-sonuç ilişkileri olan) olarak kabul etmezler. Tüm anlamlar bakış açılarından etkilenir Veri toplanmazdan önce hipotezler kurmaktan kaçınırlar.

Nitel Araştırmalar Nitel araştırmacının ortaya attığı ve test edeceği herhangi bir hipotezi yoktur. Nitel araştırmalarda değişkenler ve şartlar kontrol edilmeye veya manipule edilmeye çalışılmaz. Nitel araştırmalarda katılımcı sayısı az tutulur (zaten bu çalışmalarda görüşme ve gözlem gibi yöntemlerle çok yoğun ve zaman alıcı bir araştırmaya girilir)

Nitel Araştırmalar Nitel araştırmacılar verileri kategorilere ayırıp organize ederek desenler oluşturarak açıklayıcı sözel ifadeler sentezlerler. Problemleri ve yöntemleri ele alınan mesele anlaşıldıkça ve araştırma derinleştikçe belirginleşir (probleme ve kullanılacak yönteme karar verilmeye başlanır).

KARMA YÖNTEMLER Farklı yöntemler olmalarına rağmen nitel ve nicel araştırmalar birbirinin zıttı araştırmalar olarak değil, bir birinin tamamlayan yaklaşımlar olarak düşünülmelidirler. Araştırmalarda her iki yöntemin birlikte kullanılması da mümkündür.

Araştırma Herhangi bir olay veya değişim ile ilgili nedenleri bulma gayretidir. Bilgiye (en doğru bilgiye) ulaşma gayretidir. Bilimsel metotları içeren, tekrar edilebilir, test edilebilir, doğayı ve evreni tanımaya yönelik yapılan çalışmaların tümüdür.

Araştırma Basamakları Problemle karşılaşılır. Problem değişkenler cinsinden ifade edilir. Standart bir ölçek ile ölçülme durumu belirlenir. Veriler toplanır. Veriler analiz edilir. Elde edilen bulgular raporlaştırılır.

ARAŞTIRMACI ÖZELLİKLERİ Açık Fikirlilik   Önyargılardan Arınmışlık İletişim Düzen Orijinallik Özgürlük Gerçek Başarısızlık Karşısında Olumlu Davranışlar Sergileme Birlikte Çalışabilme Şüpheci Olma   Israrlı Olma Meraklı Olma

Bilim’ in Ampirik ve Analitik Karakteri Bilim’ in iki temel karakteri vardır: Birinci özelliği, Ampirik olmasıdır. Yani, direkt olarak gözlenebilir veya denenebilir olmasıdır. Ampirik düşünceye göre yeni oluşturulan her genelleme, hipotez veya teori doğada yerini bulmalı yani ispatlanmalıdır. Bu testi geçemeyen düşünceler, bilgiler ve kişisel görüşler, ne kadar mantıklı olurlarsa olsunlar, bilimsel bilgi olamazlar, kabul edilmezler.

Bilim’ in Ampirik ve Analitik Karakteri Bilim’ in gözlenebilir gerçekleri, genelde kolaylıkla bulunmak üzere beklemezler. Bu gerçekler bilim adamı ile doğa arasında oluşan aktif iletişim sonunda bulunur. Bu iletişimde; bilim adamı soru sorar, ardından, bu soruya özel olan bir deney düzeneği hazırlar ve doğa da bu soruya cevap verir.

Bilim’ in Ampirik ve Analitik Karakteri Doğa hakkında sayısız soru sorulabilir, aslında şimdiye kadar ortaya atılmış çok az sayıda soru vardır. Acaba bu soruların ortaya çıkmasını sağlayan, bunları motive eden, nedir? Bu sorunun cevabını Bilim’ in ikinci özelliği olan analitik özelliğinde bulabiliriz. Bilim adamı sade gözlemler ile yetinmez, onlar gizli anlamları, bilginin altında yatan gizliliği ve gözlemlerini açıklayabileceği zihinsel şemaları oluşturmak için de uğraşırlar.

Bilim’ in Ampirik ve Analitik Karakteri Bilgilerin içinde tutulduğu kavramsal çatı ve teorik yapılar, Bilim’ in analitik özelliğini gösteren zihinsel çalışmaların ürünüdür.

Bilim’ in Ampirik ve Analitik Karakteri Bilim’ in ampirik ve analitik özellikleri arasındaki ilişki bilimde çalışmaların ortaya çıkmasını sağlamaktadır. Yeni gözlemler, yeni kavramların oluşmasını sağlarken; teoriler ve artan bilgi yeni gerçeklerin ortaya çıkarılması konusunda insanı meraklandırır. Gözlemler, bilgiye ulaşmada kullanılan ampirik yöntem iken ; teoriler, gözlem sonucu elde edilen bilginin doğruluğunun tasdik edileceği tasarımsal işlemlerdir

Bilim’ in Deneme -Yanılma Özelliği Bilim, deneme-yanılma ve tekrar deneme yöntemini içerir. İnsanoğlu araştırmalarında duyu organlarının duyarlılığını artıran araçlar kullansalar da ölçümleri tam ve mutlak olarak elde edemez. Araştırmalarda yapılan bu hatalar sonucu etkiler ve yanlış sonuca ulaşılabilir. Dolayısıyla en tatmin edici sonuca ulaşılabilmesi için araştırmalarda deneme-yanılma uygulanır.

Bilim’ in Objektiflik Özelliği Doğadaki gerçeklerin ortaya çıkarılması için araştırmacı objektif davranmalıdır. Subjektif yaklaşımlar bilim adamını hataya götürecektir. Fakat kişisel kararlar almamak ve araştırmaya kişisel özelliklerin katılmamış olması imkansızdır. Dolayısıyla bir miktar subjektif hata olması kaçınılmazdır

Bilim’ de Kabullenmeler Bilim gerçeklere bağlı olduğu kadar kabullere de bağlıdır. Örneğin deneylerde kullanılan araçların güvenilir olduğu, kişiden kaynaklanan hataların olmadığı ve kayıtların doğru tutulduğu kabul edilir. Böylelikle elde edilen bilgilerin doğru bilgiler oldukları kabul edilmiş olunur.

Sınırlandırma Herhangi bir araştırmanın sınırlarının belirlenmesi, çalışmanın bilimsel bir çalışma olması açısından gereklidir Belirgin olmayan sınırlar, araştırmacıyı hedefsiz bir muğlaklığın içine sürekler.

Bilim’ in Tümevarım ve Tümdengelim Özellikleri Tümevarım, gözlenen tek tek olgulardan yola çıkarak genel yargılara ulaşma. Başa bir deyişle tümevarım özelden genele giden bir akıl yürütme türüdür. Tümdengelim, gerek akıl gerekse gözlem ve deney yoluyla elde edilmiş genel bir olguyu ayrı ayrı olaylara uygulamaktır. Başka bir deyişle özelin bilgisini genel yargılardan çıkarmaktır.

Bilim’ in Etki -Tepki İlişkisi Bilim adamları genelde her bir değişimin veya tepkinin ardında bir nedenin veya etkinin yattığına inanırlar. Birçok bilimsel araştırmanın temelinde olaylara sebep olan neden veya nedenler araştırılır. Örneğin kansere neden olan nedir ?, Metallerin genleşmesine ne neden olmaktadır ?,

Bilim’ de Bilimsel Bilgiler Bilimsel bilgi, Bilim öğreniminde bilişsel bilimcilerin dekleratif bilgi dedikleri ve “bir şeyi bilmek” ile ilgili bilgilerdir. Bilginin, öğrenilmesi ve anlaşılır bir şekilde ifade edilmesi şarttır. Gerçekler, kavramlar, prensipler ve teoriler genelde Bilimsel Bilgi olarak adlandırılır. Gerçekler ampirik etkinliklerin ürünü iken, kavramlar, prensipler ve teoriler ise analitik etkinliklerin ürünüdür.