Sahih hadislerin anlaşılma problemi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hüsn-ü Zan Su-i Zan.
Advertisements

AHLAK, MANEVİYAT ve MANEVİ HAYAT
RAVİLERİN SAYILARINA GÖRE HADİS ÇEŞİTLERİ.
Ebû Hüreyre -radıyallahu anh-dan rivâyet olunduğuna göre Resûl-i Ekrem -sallallahu aleyhi ve sellem-Efendimiz Hazretleri buyurmuşlardır ki: “Cum’a gününde.
SENETTEKİ KOPUKLUĞA GÖRE ZAYIF HADİS ÇEŞİTLERİ
ÇAYIROVA İNSANA HİZMET DERNEĞİ
KOLAYLAŞTIRINIZ, GÜÇLEŞTİRMEYİNİZ. MÜJDELEYİNİZ, NEFRET ETTİRMEYİNİZ.
Din ve İnanç Prof. Dr. Sönmez KUTLU

SEMİNERİMİZE HOŞ GELDİNİZ (6 Saat). Bu SEMİNERDE vaazlarda hadis seçimi ve kullanımına ilişkin esaslar ile bir konu ile ilgili hadislerin hangi kaynaklardan.
ÜÇÜNDEN KAÇALIM : 3Ş ÜÇÜNE KOŞALIM : 3S.
Hadis Usûlü 11. Ders (13. hafta)
4. SINIF 1. ÜNİTE 1.5. SELAMLAŞMA
KURAN VE YORUMU 10. SINIF 4. ÜNİTE pedagojiformasyon.com.
İSLAM ESASLARI (İSLAMIN ŞARTLARI)
İSLAMİ TERİMLERİN AÇIKLAMALARI
KUL HAKKI BAŞKALARINA ZARAR VERMEK:
SIHHATİNE GÖRE HADİS ÇEŞİTLERİ.
ARAPÇA TEFSİRLER Taberi Tefsiri
KAZA VE KADERE İMAN AHİRET GÜNÜNE İMAN RABİA DOĞAN ERCİYES ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAK. DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİL. EĞİTİMİ ÖĞRT.
NAMAZ Görmedin mi? göklerde ve yerde bulunan herşey; güneş, ay, yıldızlar, dağlar, ağaçlar, hayvanlar ve insanların bir çoğu Allah´a hakikaten secde ediyorlar.
Değerler Eğitimi Hoşgörü
HZ.PEYGAMBER (S.A.V.)’İN ÜMMETİNE MİRASI;GÜVENİLİR VE DOĞRU OLMAK
DEĞERLER EĞİTİMİ HAKSIZ KAZANÇ
HADİSLERİN TAHLİL VE TENKİDİ
GÜZEL SÖZ VE DAVRANIŞLAR İLE İLGİLİ HADİS VE AYETLER
HADİS ÇEŞİTLERİ/TÜRLERİ
İSLAM DİNİNİN SAKINMAMIZI İSTEDİĞİ DAVRANIŞLAR
Başkalarına Zarar Vermek- Kul Hakkı
aile reisi olarak peygamberimiz ve çocuk yetiştirme becerisi
Sıhhat Derecesine Göre
4. İYİLİĞİ EMREDİP KÖTÜLÜĞE ENGEL OLMALIYIZ
İslam’da Bilginin Kaynakları
4. İyiliğe Karşılık Beklememek
NEVEVÎ. الحديث الأول عن أمير المؤمنين أبي حفص عمر بن الخطاب رضي الله تعالى عنه قال : سمعت رسول الله صلى الله تعالى عليه وعلى آله وسلم يقول : « إنَّما.
Kur'an'da Bilgi Edinme Yolları
İlahi Kitaplara İman -Allah Niçin Vahiy Göndermiştir?
4. Kendimize Karşı Sorumluluklarımız :
Hicri Dördüncü ve Beşinci Asırlar
Nakil Dönemi-devam 8. Ders.
İNSANIN İRADESİ VE KADER Cüz'î irade: Allah tarafından insana verilen sınırlı seçme özgürlüğüne cüz'i irade denir. İnsan akıl sahibi olduğu için düşünce,
IV.ÜNİTE HADİS ÇEŞİTLERİ.
Son Dönem -devam 10. Ders.
Son Dönem -devam 11. Ders.
1 1.ÜNİTE KUR’AN’A GÖRE HZ. MUHAMMED’(sav)İN KONUMU SAYFA:
ADALETİN DİNİMİZDEKİ YERİ
 Nûmân bin Beşîr - radıyallâhu anhümâ- şöyle anlatır:
Kaderle İlişkilendirilen Bazı Kavramlar
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Performans ödevi
Hadis Kaynaklarının Güvenilirliği Hakkındaki Oryantalistlerin İddiaları ve Eleştirisi 11. Ders.
DİNLER EVLİLİĞE ÖNEM VERİR
Rabbi yessir ve la tu assir rabbi temmim bil hayr
1 ÖNEMLİ İTİKADI MEZHEPLER  1- Ehl-i Sünnet Kavramı  2- Ehl-i Bid’at Kavramı.
- HADİS - 1- Peygamber Efendimizin söz, fiil ve takrirlerinin sözlü ifadesidir. 2- Peygamberimize izafe edilen söz, fiil, takrir ile yaradılış veya ahlaka.
İSTİŞARE VE ÖNEMİ.
MELEKLERE İMAN.
Zayıf Hadis Sahih ve Hasen hadis şartlarını taşımayan hadistir.
ADALET NEDİR? Adalet, zulmetmemek, hak sahibine hakkını vermek, haklılık ve hakka uygunluk gibi manalara gelmektedir.
Bünyamin yIldIz Riyazus Salihin dersleri 7 bölüm
RIYAZU’S SALIHIN (Imam Nevevi )
ORUÇ İBADETİ 7. SINIF 2. ÜNİTE RAMAZAN AYI VE ÖNEMİ RAMAZAN AYI VE ÖNEMİ.
İSLAM HUKUKU- 1 İSLAM HUKUKUNUN NİTELİĞİ
HZ. Muhammed’in Hayatı Performans görevi. Peygamberimizin sağlığı korumak ile ilgili örnek almamız gereken sünnetleri KONU.
MANEVİ TEMİZLİK KALP TEMİZLİĞİ
PEYGAMBERİMİZİN SÜNNETİNE UYMANIN ÖNEMİ
Kimsesizlere Yardım Hz. Muhammed (s.a.v), hayatının her aşamasında fakir ve kimsesizlerle yakından ilgilenmişti. Onun bu güzel tavrı başta sevgili eşi.
Hukukta bir hüküm vermek için delil gereklidir. Yani hâkimin hükme nasıl ulaştığını gösteren meşru bir dayanağın olması gerekir. Bu delilin de bir kaynağı.
İMÂNLA İLGİLİ HADİS-İ ŞERİFLER عن عبدالله بن عمرو رَضِيَ اللّهُ عَنْهما عن النبي صلى الله عليه وسلم قال : الْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ
KOLAYLAŞTIRINIZ, GÜÇLEŞTİRMEYİNİZ. MÜJDELEYİNİZ, NEFRET ETTİRMEYİNİZ. Buhârî, İlm, 12; Müslim, Cihâd, 6.
Hz. Peygamber İ slâm'ı tebli ğ ederken toplumun yenili ğ e açık, idealist ve enerjik kesimini olu ş turan gençlerden Büyükölçüde destek almı ş tır.
Sunum transkripti:

Sahih hadislerin anlaşılma problemi

«Eğer Beni İsrail olmasaydı yemek bozulmaz, et de kokmazdı» hadisi في الصحيحين عن أبي هريرة رضي الله عنه، عن رَسُولُ الله صَلَّى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، أنه قال ) لَوْلَا بَنُو إِسْرَائِيلَ لَمْ يَخْبُثْ الطَّعَامُ وَلَمْ يَخْنَز اللَّحْمُ(

Öncelikle Hadis, Sahihayn adını verdiğimiz iki sahih kaynağımızda, büyük sahâbî Ebu Hureyre radiyallahu anhu tarafından rivayet edilerek gelmektedir. Muhaddisler ve dalında uzman ilim ehli arasında, hadisin sıhhati konusunda herhangi bir sorun yoktur. Bir çok imam, alim hadisi şerh ederek günümüze kadar taşımışlardır.

Peki bu hadis sened ve metin açısından sorun taşıyor mu? Sağlıklı düşünmeye engel mi? Akıl, bu hadisle çelişiyor mu? Yemeğin ve etin bozulma sebebi Benu İsrail mi? Burada ki sebep ve müsebbeb ilişkisi nedir?

Bir kavmin yüzünden Allah ceza verir mi? Yemek ve et Benu İsrail’den önce bozulmaz mıydı? Allah, dilerse bir kavmin günahından dolayı insanları da cezalandırır mı?

Bu hadise yönelik en büyük eleştiri Hadise göre yemek ve et benu israil’in yüzünden koktu, bozuldu, daha önce etin kokması yoktu, Bu akla ve fiziksel kurallara aykırıdır. Çünkü her yemek ve et açıkta kalırsa mutlaka kokar, bozulur, bu kural benu israil’den de önce vardı şimdi de vardır. O halde bu hadis uydurmadır.

Hadise akla zıt bir husus yoktur, aslında hadis günümüze ışık tutan ilmi bir i'caz ortaya koyuyor. Peygamberin bu sözü asra ışık tutmaktadır. Zaten sünnet düşmanları, bizim ancak eksik kaldığımız o hadis hakkındaki ilmimizi ve azmimizi artırmıştır.

Hadisin doğru anlaşılmasında ihmal edilen dil/luğat bilgisinin önemi Hadisde geçen خنز fiili, فسد fiili gibi değildir, Bu fiil; mutlak bir bozulma ifadesi taşımayan, stoklamadan dolayı bozulmaya, kokmaya ve çürümeye işaret eden dakik bir anlam ifade eder. Bu yüzden de Yahudilere eti stokladıklarından dolayı خناز denmiştir. Çünkü onlar etleri fakirlere dağıtmaz saklar ve stoklarlardı. (Bkz:Tehzîbi’l luğati-7/209)

Âlimlerin bu hadisin hakkındaki izahları Benu İsrail, ilk defa stoklama yoluyla etin bozulmasına sebep olan millettir. Onlar, çok cimri, pinti bir milletti. Eti ve yemeği stoklar, fakirlere dağıtmaz, günü geldikçe de yerlerdi. Oysa bu durum onların şeriatında haramdı, fakat Allah’ı dinlemediler, emrine uymadılar. Allah (cc) da onlara stokladıkları etlerin bozulması yönünde bir ceza verdi. Böylece bu ceza tahakkuk etti.

Âlimlerin bu hadisin hakkındaki izahları Benu İsrail, ilk defa bu kötü işi yayan, ortaya atan milletti. Yani; Benu İsrail, ilk defa stoklama yoluyla etin bozulmasına sebep olan millet oldu. İşte bu sebeple benu İsrail’in bu stoklaması olmasaydı et ve yemeğin kokması bu derece olmazdı. Bu ukubet onların insanlar gözünde tanınmalarına vesile oldu.

Âlimlerin bu hadisin hakkındaki izahları Hadiste; “etin ilk defa bozulmasına sebep olarak Benu İsrail milleti gösterilmiyor aksine stoklama yoluyla etin bozulmasına ilk sebep olan milletin benu İsrail olduğu ifade ediliyor.” Bu tespite şu örneği verirsek daha kolay anlaşılır,

Diyelim ki; bir hırsız, yeni bir modelle/stille/şekille hırsızlık etse, sonra da tüm hırsızlar, o yöntemi kullanarak hırsızlığın yayılmasına sebep olsa, emniyet veya insanlar “O ilk hırsız olmasaydı, bu kadar hırsızlık olmazdı” deseler ne anlaşılır? İlk defa bu derece bir hırsızlık filan hırsızdan kaynaklandı diye anlaşılır. Üstelik, bu meşhur hırsızdan önce de hırsızlık vardı biliniyordu, ancak onun yaptığı yeni tür hırsızlık daha önce bilinmiyordu, ancak onun yüzünden daha da yaygınlaştı. Tıpkı bunun gibi, Benu İsrail’de, ilk defa stoklama yoluyla etin ve yemeğin bozulmasına sebep olan millet oldu, tabiki onlardan daha önce de yemek ve et bozulurdu.

Âlimlerin bu hadisin hakkındaki izahları Günümüzde bazı ilim ehli -ki bunlar dalında mütehassıs yüksek hadis alimleridir- hadisi, bilim dünyasının şahit olduğu gerçekler üzerine şerh etmiştir. Bu alimler der ki; etin ve yemeğin stoklama yoluyla tarihte ilk defa bu derece bozulmasının sebebi, daha önce bilinmeyen, keşfedilmeyen yeni bir bakteridir. Bu bakteriler; yemek ve etin daha çabuk bozulmasına sebep olmuştur. Böylece ilk defa, benu israil’in yüzünden, bu derece hızlı bir bozulma ve çürüme hali yaşanmış ve yayılmıştır.

Âlimlerin bu hadisin hakkındaki izahları Bu tespit mükemmel ve makul bir tespittir. Bu açıklama ışığında hadisi şöyle anlarız. “Eğer benu İsrail olmasaydı son derece hızlı bir şekilde yemek bozulmazdı ve et de son derece hızlı bir şekilde kokmazdı” Bu anlama şekli problemli anlamayı da ortadan kaldırır ve sağlıklı düşünmeye kapı açar.

Hadisi bu şekilde anlamak; yemeğin ve etin daha öncede fiziksel kurallar ışığında koktuğunu belirlediği gibi, aynı zamanda benu israil’in stoklaması yüzünden de son derece daha hızlı bir şekilde bozulduğu ifade eder. Neden hadisi araştırmadan, ilmi soruşturmaya tabi tutmadan inkâr yoluna gidelim? Peki bu hadis aslında nebevi bir i'caz/bilime ışık tutan bir söz hükmünde değil midir? Bu tespit; hadislerin bir vahiy olduğuna açık bir delil değil midir?

Nebevi sözlerin; günümüz bilime ışık tutan bu açıklamasına nasıl olurda nefretle ve inkârla bakarız. Peki bir akıl; bu hadisi aklına göre inkar ederken başka bir akıl ondan çok daha bambaşka güzellikleri nasıl çıkartıyor? Akıl; nassı anlamada geçerli yeterli tek ölçü olmadığı anlaşılmıyor mu?

Bu hadis; akılla asla çatışmıyor Bu hadis; akılla asla çatışmıyor. Aksine, aklın keşfedemediğini nebevi söz keşfediyor. Günümüze ışık tutuyor. Sahih selim akıl, bunca delilden sonra nasıl olurda sahih, makul, makbul bu rivayeti inkâr eder? Hangi akıl; sahih bir rivayeti batıl bir vehimle iptal eder? Hangi beşeri yaklaşım peygamberin sahih hadisini hiçe sayar?

Artık bundan sonra bu hadise yönelik yapılacak iftira, art niyeti ve hadis düşmanlılığını ispat edecektir. Akıl ve vicdan taşıyorsak insaflı olalım, sünnete, hadis imamlarına ve muhaddislere çamur atmayalım. Onlara haksız yere sataşmakla gıybet etmeyelim zira haklarında yalancı demek büyük bir iftiradır. Bunu yapanlar günah işlemektedir. Rabbim hakkı hak göstersin ona tutunmayı, batılı da batıl göstersin ondan sakınmayı nasip etsin.

Bu bilgiler ışığında hadisimizin doğru çevirisi şu şekilde olmalıdır. İmam Buhari ve İmam Müslim, Ebu Hureyre radiyallahu anhu’dan rivayet eder, Hz. Peygamber sallallahu aleyhive sellem şöyle buyurdu: "Eğer Benu İsrail olmasaydı –stoklamadan dolayı son derece hızlı -yemek bozulmaz, et de kokmazdı." (Muslim-Rıda 2/1092, 1470)