EĞİTİM VE FELSEFE İLİŞKİSİ ÇAĞDAŞ EĞİTİM YAKLAŞIMLARI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Felsefenin Neliği Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Advertisements

Eğitim Psikolojisi ve Öğretmen
Felsefi Akımlar İdealizm-İdealistlik Realizm-Gerçekçilik
Program Geliştirmenin Felsefi Temelleri S.17-27
EĞİTİMDE AMAÇLAR VE FELSEFE
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ EGIT215
Eğitimde Hedefler ve Hedef Türleri
HEMŞİRELİK FELSEFESİ HATİCE OLTULUOĞLU.
Felsefe, Eğitim ve Beden Eğitimi
PROGRAM TASARIMI YAKLAŞIM VE MODELLERİ
DÜNÜ, BUGÜNÜ VE YARINI SOSYAL HİZMETLERİN Doç.Dr.Ertan Kahramanoğlu
Program Geliştirme Notları
Eğitim Bilimlerine Giriş.
İdealist Eğitim Felsefesi
Kültür.
Eğitim ve Eğitim Psikolojisi
REHBERLİK.
Yorumlayıcı Paradigma ve Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneğindeki Yeri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
FELSEFEYE GİRİŞ II An Introduction to Philosophy
YANSITICI DÜŞÜNME.
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
MERHABA.
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük TÜRK ÇAĞDAŞLAŞMASI
Bilgi (Epistemoloji)Felsefesi Bilgiyi genel olarak ele alır ve bilgi ile ilgili problemleri; bilginin kaynağını, doğasını, doğruluğunu, sınırlarını.
EĞİTİMLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Eğitimin Felsefi Temelleri (2) Yrd. Doç. Dr. Hüseyin SERÇE
ÜNİTE 2: FELSEFİ AKIMLARI
EĞİTİMDE PROGRAM GELİŞTİRME
FELSEFE VE EĞİTİM EĞİTİMİN TANIMI FELSEFE EĞİTİM İLİŞKİSİ
Eğitim Felsefesi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Genel Öğretim Yöntemleri [Öğretim Stratejileri]
Diğer eğitim-öğretim ilkeleri
Eğitimde Program Geliştirme
PSİKOLOJİ İLE DİĞER BİLİM DALLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ
EĞİTİM BİLİMİNE GİRİŞ Dr. Kerim Karabacak
Temel Kavramlar ve İlkeler
BİR YAŞAM TARZI OLARAK SPOR Doç.Dr.Sebahattin DEVECİOĞLU
Yapılandırmacı kuramın özelliklerini tanıyabilme, Hayat bilgisi dersinde öğretme-öğrenme sürecinin özelliklerini kavrayabilme, Yapılandırmacı kuramın.
Etik İle İlgili Temel Kavramlar
EĞİTİMİN FELSEFİ TEMELLERİ
EĞİTİMİN FELSEFİ TEMELLERİ
BÖLÜM 1 Sosyal Bilgiler Nedir?. BÖLÜM 1 Sosyal Bilgiler Nedir?
Eğitimde Program Geliştirme Süreci ve Eğitim Durumlarının Düzenlenmesi
Betimsel içerik Normatif içerik
IV. Ünite Ahlak Felsefesi ETİK.
VII. Ünite SİYASET FELSEFESİ
Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY
Eğitimde Program Geliştirme Süreci ve Eğitim Durumlarının Düzenlenmesi
YANSITICI DÜŞÜNME Dewey yansıtıcı düşünmeyi herhangi bir düşünce ya da bilgiyi ve onun amaçladığı sonuçlara ulaşmayı destekleyen bir bilgi yapısını etkin,
PRAGMATİZM- J.DEWEY HALİSE KADER ZENGİN.
İDEALİZM VE EĞİTİMİ SOKRATES,PLATON Halise Kader Zengin.
Radikal Eğitim Yaklaşımı
Program Geliştirmede Temel Kavramlar
EĞİTİMDE ARAÇ-GEREÇ GELİŞTİRME ÖĞRENME VE ÖĞRETME TEKNİKLERİ
LİBERALİZM HALİSE KADER ZENGİN.
DİN EĞİTİMİ BİLİMİNİN ARAŞTIRMA METODLARI ve DİLİ
MONTESSORİ EĞİTİMİ I Montessori Eğitiminin Tarihçesi Felsefesi, İlkeleri ve Materyalleri Doç. Dr. Müdriye YILDIZ BIÇAKÇI.
Sosyalizm Karl marx.
Pozitivizm A. Comte.
Program Geliştirmenin Felsefi Temelleri
NATURALİZM VE EGİTİM HALİSE KADER ZENGİN.
Yrd. Doç. Dr. Ebrucan İSLAMOĞLU
SİYASAL İDEOLOJİLER HAFTA İDEOLOJİNİN DOĞASI.
Karşılaştırmalı Eğitim
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
EĞITIME FELSEFI YAKLAŞıMLAR IDEALIZM REALİZM NATÜRALİZM PRAGMATİZM VAROLUŞÇILIK (EGZİSTANSİYALİZM)
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ TEMEL KAVRAMLAR
Başşliyoouu... Başlıyor....
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

EĞİTİM VE FELSEFE İLİŞKİSİ ÇAĞDAŞ EĞİTİM YAKLAŞIMLARI YRD. DOÇ. DR. HALİSE KADER ZENGİN

Eğitim Felsefesi nedir? Felsefe, bilgelik sevgisi demektir. Felsefe gerçeği bir bütün olarak her yönü ile araştırmaktadır. Diğer bilimler ise toplu gerçeğin bazı yönlerini araştırmaktadır. Felsefe evrensel bir bilimdir; gerçeğin bütününü, en son ve asli temellerini araştırır. Felsefe, insanın aklı vasıtasıyla dünyayı ve evreni anlamaya ve aydınlatmaya çalışmasıdır. Felsefe ilk bilimdir. Önceleri bütün bilimler felsefe içinde iken daha sonra her bilim kendi konusu ve metodunu sınırlayarak felsefeden ayrıldı.

Eğitim Felsefesi nedir? Eğitim, bireyin davranışlarında kendi yaşantısı yoluyla ve kasıtlı olarak istendik değişme meydana getirme sürecidir. Eğitim, insanları belli amaçlara göre yetiştirme sürecidir. İdealizm’e göre eğitim; insanın bilinçlice ve özgürce Allah’a ulaşmak için sürdürdüğü biteviye çabalarıdır. Realizm’e göre eğitim; yeni kuşağa kültürel mirası aktararak, onları topluma uyuma hazırlama sürecidir Pragmatizm’e göre eğitim; kişiyi yaşantılarını inşa yoluyla yeniden yetiştirme sürecidir. Marxizme göre eğitim; insanı çok yönlü eğitme, doğayı denetliyerek onu değiştirecek ve üretimde bulunacak biçimde yetiştirme sürecidir. Naturalizm’e göre; kişinin doğal olgunlaşmasını artırma ve onun bu özelliğini göstermesini sağlama işidir.

Eğitim Felsefesi nedir? Eğitim felsefesi, eğitimi engelleyen sorunları, eğitime yön veren kavram, düşünce ve ilkeleri açıklamaya çalışmaktadır. Eğitim felsefesi, eğitim politikalarına ve uygulamalarına yön veren varsayım, inanç, karar ve ölçütleri inceler, tutarlık ve anlam yönünden kontrol eder. İnsan anlayışlarını değerlendirir. Eğitimde kullanılacak yeni hipotezler oluşturmaya çalışır. İnsanın tabiatı, toplum, öğrenme gibi konulardaki felsefi ve eğitsel yaklaşımları bir araya getirir; bunlardan bir bütün çıkarmaya çalışır.

Eğitim ve Felsefe İlişkisi Hedefler/ amaçlar/kazanımlar Kişide gözlenmesi kararlaştırılan istendik özelliklerdir. İstendik davranışı kim belirleyecek? Ölçü nedir? Hedef davranışların ölçütleri her felsefi akıma göre değişiklik göstermektedir. İçerik Hedef ve davranışların açıklandığı, ilgili örnek ve sorunların sunulduğu; tutarlı dirik bir bütün olarak betimlenir. Okutulacak dersleri ve sınıflara dağılımını kapsar. Temel alınan felsefeye göre içerik belirlenmektedir. Eğitim ve sınama durumu İstendik davranışları her bir öğrenciye kazandırmak için, işe koşulan her türlü zihinsel ve işlemsel faaliyetler olarak tanımlanır. Sınama durumlarıyla felsefi görüşler arasında olumlu ilişki söz konusudur.

FELSEFE AKIMLARI-EĞİTİM AKIMLARI F. AKIMLARI E. FELSEFESİ AKIMLARI - İDEALİZM - PROGRESSİVİZM (İLERİCİLİK) - REALİZM - DEĞİŞMEZCİLİK (PERENNİYALİZM) - PRAGMATİZM - ÖZCÜLÜK (ESSENTİYALİZM) - VAROLUŞÇULUK (EXİSTANTİALİZM) - YENİDEN KURUCULUK (REKONSTRUKSİYONİZM) ÇAĞDAŞ EĞİTİM AKIMLARI - SANAT EĞİTİMİ AKIMI - ÇOCUKTAN HAREKET AKIMI - KIR EĞİTİMİ YURDU AKIMI - İŞ EĞİTİMİ AKIMI

EĞİTİM AKIMLARI VE SAVUNUCULARI DAMİCİLİK: İdealizm’e ve Realizm’e dayanır. Eflatun, Aristo, Locke, Herbart, Comenius, Kant, Hegel ESASİCİLİK: İdealizm’e ve Realizm’e dayanır. William Bagley, Isaac Kandel, Herman H. Horne’dur İLERLEMECİLİK: Pragmatizm’e dayanır. Heraclitus, Francis Bacon, William James, John Dewey YENİDEN KURMACILIK: Pragmatizm’e dayanır. Dewey, W.Killpatrick

İDEOLOJİ VE EĞİTİM İdeoloji, bugün yaşayan, geçmişi anlatan ve geleceğe işaret eden bir grubun benimsediği düşünceler bütünüdür. Bir ideoloji tarihi yorumlayarak belli bir zaman ve yerde ortaya çıkan bir gruba belirli bir yön verir İdeoloji grubun şu anki sosyal, ekonomik, siyasal ve eğitimsel şartlarını tanımlar Geçmişin yorumu sosyal değişim kavramını ortaya çıkarır ki bu da geçmişi doğrulayabilecek ve gelecekte ortaya çıkması olası olayların öngörülmesini sağlar İdeoloji genel politikasını gelecekte uygulanacak proje olarak ortaya koyar ki bu politika gereksinim duyulan amaçlara veya hedeflere ulaştırmaya yöneliktir; bu yolla ideoloji, programlı veya eylem merkezli bir olgu haline gelir.

İDEOLOJİ VE EĞİTİM Egemen olan grubun ideolojisi eğitim ve öğretimde şu boyutları etkiler: Eğitim politikaları, hedefleri, amaçları ve sonuçlarını belirler. Okul çevresindeki davranış ve değerleri belirleyip, kuvvetlendirir. Okulun resmi müfredatını oluşturan bilgi ve yetenekler üzerinde etkili olur.

İdeolojiler ve savunucuları Liberalizm – john Locke Konservatizm – Edmunde Burke Marksizm – Karl marx Milliyetçilik – Johan Gottlieb Fichte

ÇAĞDAŞ EĞİTİM AKIMLARI SANAT EĞİTİMİ AKIMI: Güzel sanatların ruhundan hareket ederek bütün eğitimin yenileştirilmesi gerektiğini savunur. Bu anlayışa göre eğitimdeki temellerden biri de insanın estetik duygularıdır. İnsan bir bütün olarak içten şekillendirilmelidir. Bu da ancak sanatla mümkün olur. ÇOCUKTAN HAREKET AKIMI: Eğitimin merkezine çocuğu almaktadır. Eğitimin amaç ve konularının çocuğa göre düzenlenmesini savunmaktadır. Eğitim öğrenciyi aktif hale getirmeli, ona müdahale etmemeli, onun gelişmesine destek olmalıdır.

ÇAĞDAŞ EĞİTİM AKIMLARI KIR EĞİTİMİ YURDU AKIMI: 19. yüzyılın büyük şehir kültürüne ve entelektüalizmine karşı insanın tabiat içinde yetiştirilmesi gerektiğini savunur. Karakter şekillendirmek birinci planda yer alırken bilgi ikinci plandadır. Gençlerin kır eğitimi yurdlarında yetiştirilmesi bu akımda savunulmaktadır. İŞ EĞİTİMİ AKIMI: İnsanın zihni ve manevi hayatını belirleyen en önemli unsurun «iş» olduğu belirtilmektedir. «iş okulu», «üretim okulu» olarak tarihte yer bulmuştur. İş okulu kişinin karakter gelişimini elişi ve zihni işin birlikte sağlanması gerektiği anlayışıdır. Çocuğun şahsiyetinin iş ile yoğrulması esastır.

KAYNAKÇA Mustafa Ergün, Eğitim Felsefesi, 3. baskı, Pegem A yay., Ankara 2011. Gerald Gutek, Eğitime Felsefi ve İdeolojik Yaklaşımlar, çev: Nesrin Kale, Ütopya yay., Ankara 2001. Veysel Sönmez, Eğitim Felsefesi, 11. baskı Anı Yay., Ankara 2012.