ANLATIMIN ÖZELLEKLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
PARAGRAF.
Advertisements

İLETİŞİM NEDİR? İletişim,nesnel kriterlere dayalı aktaranın ve algılayanın,algısından bağımsız olan bilginin ve kişilerin özelliklerinin ifadesi olan duygu.
T.C SAĞLIK BAKANLIĞI ÇAYELİ DEVLET HASTANESİ HASTA HAKLARI BİRİMİ
Makale İnceleme Soruları
Görsel Tasarım İlkeleri
DÜZYAZI TÜRLERİ MAKALE DENEME SOHBET FIKRA
PARÇADA ANLAM.
ŞAHİN AKDAĞ.
DİNLEME.
KİŞİLER ARASI İLETİŞİM -1-
ANLATMAYA BAĞLI EDEBİ METİNLERDE DİL VE ANLATIM
OKUMA ÖĞRENME ALANI Yrd. Doç. Dr. Dilek BELET.
T.C. Erciyes Üniversitesi Ziya Eren Eğitim Fakültesi
Farklı Yaşlarda İletişim Özellikleri ve Çocukla İletişim Doç. Dr. Alev Önder.
ANLATIM BOZUKLUKLARI.
Anlam Bakımından Anlatım Bozuklukları
1)Aşağıdaki cümlelerin hangisinde, söylenenin duygusu söz konusudur?
3-6 Yaş Çocuğunun Gelişim Özellikleri ve Çocukla Etkili İletişim
PARAGRAF Hüdayi Can Çankırı, 2015.
TASARRUF NE GÜZELDİR.
ANLAM.
CÜMLEDE ANLAM.
Cümlede Anlam.
DİL VE ANLATIM.
AYŞENUR BAŞTÜRK Türkçe Öğretmenliği
=>NOKTALAMA İŞARETLERİ<=
HAZIRLAYAN:AYSEL BAŞKURT 9/B 255
Hazırlayan Aysun BİLGİÇ Türkçe Öğretmeni
ANLATIMIN NİTELİKLERİ
İletişim ve Empati.
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
CÜMLEDE ANLAM Ahmet Eren Köksal.
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
Aşağıdaki cümlelerin hangisinde anlatım bozukluğu vardır? A- Giydiği sarı ceketten aynısı bende de var. A- Giydiği sarı ceketten aynısı bende de var.
ÇOKLU ORTAM TASARIM İLKELERİ
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
Ebru SEVİM Meltem DEMİR Ders: Türkçe Sınıf: 5
ADIN DURUMLARI (İSMİN HALLERİ)
Mesajların Netleştirilmesi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
TÜMCE(CÜMLE) Duygularımızı, düşüncelerimizi, tam olarak anlatan sözcük ya da sözcük öbeklerine TÜMCE denir.
Diksiyon nedir? Konuşmada, kelimenin seçilmesi, imlasına ve veznine göre söylenmesi ve ifadenin rahatlıkla anlatılması. Fesahat, belagat, telaffuz ve natıka kelimeleri.
DİNLEME BECERİLERİ YAPILANDIRILMIŞ GRUP PROGRAMI
SÖYLEYİŞ ( TELAFFUZ).
ATASÖZLERİ VE DEYİMLER
ANLATIM YÖNTEMİ BELİRLEME
ANLATIMIN VE ÖZELLİKLERİ
ANLAMA TEKNİKLERİ: OKUMA EĞİTİMİ
Bu Sunum; İlköğretim Okulları Türkçe Dersinde “Anlatım Biçimleri ve Paragraf Yapısı “ Konuları Hakkında Bilgi Vermek İçin Hazırlanmıştır.
ÖĞRETİCİ YAZILAR 1-MAKALE 2-FIKRA 3-RÖPORTAJ 4-ELEŞTİRİ 5-GÜNLÜK
Tümce (Cümle) Bilgisi Bir duyguyu, bir düşünceyi, bir haberi, bir isteği tam olarak anlatan sözcük veya sözcük dizisine tümce (cümle) denir. Soru: “Okuma.
KOMPOZİSYON TANIMI:  Farklı parçaları, uyumlu ve düzenli şekilde bir araya getirmeye Kompozisyon denir.
DİL ve ANLATIM DERSİ 10. SINIF DERS NOTLARI
ANLATIMA HAZIRLIK.
DRAMA Drama;doğaçlama,rol oynama ve tiyatro tekniklerinden yararlanarak öğrencilerin yaşantıyı,bir olayı,bir fikri veya soyut bir kavramı oyunsu süreçlerle.
-Sevgili çocuklar; biz Susam Sokağı sakinleriyiz.Bu sokağın sakinleri yeni şeyler öğrenmeyi ve öğrendiklerini dostlarına da öğretmeyi çok sever. -Öncelikle.
Düşünceyi Geliştirme Yolları
METİN- EDEBÎ METİN Yeşim ÖZDEMİR BAŞAKŞEHİR ANADOLU LİSESİ
KONU: Yaşantımız süresince ya bir şeyler okur, bir şeyler yazarız ; ya da bir şeyler dinler, bir şeyler konuşuruz. Bütün bunların ele aldıkları, işledikleri.
Anlatım Türleri Betimleyici Anlatım Öyküleyici Anlatım
Anlat ı m Türleri ve Özellikleri. Bir düşünceyi, duyguyu ya da olayı sözle (konuşma) veya yazıyla ifade etmeye anlatım denir. Her anlatım farklı bir amaca.
HABERİN NİTELİKLERİ DOĞRULUK
Düşünceyi Geliştirme Yolları
Aşağıdaki cümlelerin hangisinde anlatım bozukluğu vardır?
OLGU VE GÖRÜŞÜ AYIRT EDİYORUM
Yaratıcı Drama.
SOHBET (SÖYLEŞİ) Bir yazarın, kişisel görüş ve düşüncelerini fazla derinleştirmeden, okuyucusuyla konuşuyormuş gibi içten bir hava içinde yazdığı yazılara.
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI II DERS VII
Zihin Haritalama Tekniği. 1.Kavramı merkeze yerleştirin.
Sohbet (Söyleşi).
Sunum transkripti:

ANLATIMIN ÖZELLEKLERİ DOĞALLIK DURULUK SÜRÜKLEYİCİLİK AKICILIK YOĞUNLUK (ÖZLÜLÜK) TUTARLILIK AÇIKLIK ÖZGÜNLÜK

İYİ BİR ANLATIMDA BULUNMASI GEREKEN ÖZELLİKLER Anlatım açık ve net olmalıdır. Dilin kurallarına uygun olmalıdır. Karmaşık ve anlaşılması güç cümlelerden kaçınılmalıdır. Dil sade, gösterişsiz ve süssüz olmalıdır.

DOĞALLIK Her şeyin olduğu gibi anlatılmasıdır. Gerçeklerin çarpıtılmadan, en doğal hâliyle ifadesidir. Anlatılanların doğal olabilmesi için anlatıcının kendine güveninin tam olması gerekir. Kişi konuşmada ya da yazmada yapmacıklıktan uzak olmalıdır. Kişinin doğal konuşabilmesi için yaşama sevinciyle dolu olması, duygularını gizlememesi gerekir. Bunun için de kişi kendini sevmeli, dinleyicisini sevmeli, yaşamayı sevmelidir. Anlatacaklarını süslemeden, yalın bir dille fakat candan, yürekten anlatmalıdır.

DURULUK Anlatımda kullanılan üslup süslemeli, özentili olmamalıdır. Cümleler gereksiz yere uzatılmamalıdır. Cümlelerde en az sözcük ile eksiksiz anlatımı yakalamaya duruluk denir. Bir cümledeki fazla sözcük sayısı anlamı dağıtır. Söylenenler doğru bile olsa kavramak güçleşir. Cümledeki eksik sözcükler de anlamı yok eder.

SÜRÜKLEYİCİLİK Anlatımda merak duygusunun uyanık tutulmasına sürükleyicilik denir. Sürükleyici anlatımla oluşmuş metinler, okuyucuda “Acaba olaylar nasıl gelişecek, kitabın sonunu çok merak ediyorum.” gibi düşüncelerin oluşmasını; heyecan, ilgi ve dikkatin metin üzerinde yoğunlaşmasını sağlar. Metnin anlatımı, okuyucuyu sürükleyip götürür.

AKICILIK Bir anlatımın su gibi akıp gitmesidir. Karşıdaki kişi veya kişilerin kulağını veya zihnini tırmalamayan bir ses tonu ve kavram dünyası ile, dinleyiciler üzerinde akıcı bir etki bırakmaktır. Anlatım kesik kesik, tutuk olmamalıdır. Akıcı bir anlatım ile dile getirilen görüş ya da düşünceler dinleyicinin ya da okuyucunun belleğinde kolayca yer eder.

YOĞUNLUK(ÖZLÜLÜK) Anlatılmak istenenlerin ayrıntılara fazla girilmeden anlatılmasıdır. Özlü anlatımda, az sözle çok şey anlatmak, esastır. Özlülük, kısa ve özlü ifadeler içermesidir. Az sözle çok şey anlatmak varken, sözcük israfı yapmak dinleyicileri yoracak ve sıkacaktır. Söz ya da yazı gereksiz yere uzatılmamalıdır. Anlatılacaklar eksiksiz olmalı, fakat fazladan sözcük bulunmamalıdır.

TUTARLILIK Bir söylenenin, diğer söylenenlerle gerçeklik veya doğruluk açısından aynı niteliği taşıma durumudur. Kişinin anlattıkları önceki anlattıklarıyla çelişmemelidir; yaptıklarına ters düşmemelidir. “Ya konuştuğun gibi ol, ya olduğun gibi konuş.” sözü kişi tutarlılığının ölçüsü olmalıdır. Söz gelimi bir kişinin “Sosyal hayatımın çok canlı olmasını, sürekli arkadaşlarla birlikte vakit geçirmeyi isterim.” sözünün devamında, “Yalnızlığı çok sever, sadece kendimle baş başa kaldığımda mutlu olurum.” demesi, tutarsız iki düşünceyi ifade ettiğinden, dinleyiciye konuşmanızın doğru olmadığını düşündürecektir.

AÇIKLIK Anlatımın herhangi bir kuşku ya da belirsizliğe yol açmayacak şekilde oluşturulmasıdır. Açıklığın temelinde söz veya yazıların kolay anlaşılması yatmaktadır. Bir yazının açık olması için sözcükler, söz öbekleri, deyimler anlamına uygun olarak kullanılmalı, noktalama işaretleri yerinde kullanılmalıdır.

ÖZGÜNLÜK Nitelikleri bakımından benzerlerinden ayrı ve üstün olma durumuna özgünlük denir. Özgün anlatıma ulaşmanın, olmazsa olmaz iki koşulu vardır: 1.        Anlatımın ilk aşaması olan “buluş” aşamasında, benzerlerinden farklı ve üstün hayaller, düşünceler  üretmek. 2.        Bu hayal ve düşünceleri , ifade tarzlarının (soyut-somut, nesne-öznel, doğrudan-dolaylı) sunduğu olanaklardan yararlanarak farklı söz dizimleriyle anlatmak.