AHMET HAMDİ TANPINAR ( )

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İnsanlar; duygu, düşünce ve isteklerini cümlelerle dile getirir. Cümleler ise sözcüklerden oluştuğu için sözcükler, dilin en önemli öğesidir. Sözcükler,
Advertisements

ŞEHİT KAYA ALDOĞAN ANADOLU LİSESİ DERS:EDEBİYAT KONU:AHMET HAŞİM’İN HAYATI, EDEBİ KİŞİLİĞİ VE ESERLERİ HÜSEYİN AYDOĞAN 11/G 902.
1 SÖZCÜKTE ANLAM ÖZELLİKLERİ TÜRKÇE / Sözcükte Anlam Özellikleri.
Değerli Arkadaşlar, aşağıdaki sorular 7. ve 8. sınıflar için özel hazırlanmış dil bilgisi kitabımızdan yararlanılarak oluşturulmuştur. Kendi okulumuzda.
YAZIM KURALLARI.
SANAT ESERLERİNİN ÖZELLİKLERİ
Metin içi özellikler metin dışı özelliklerle yakın ilişki içerisindedirler. Bunlar çeviri stratejilerinde kolaylıkla belirlenebilirler. Örneğin Felsefe.
TANZİMAT EDEBİYATI 2. DÖNEM
TÜRK KÜLTÜRÜNÜ OLUŞTURAN UNSURLAR VE TÜRK KÜLTÜRÜ
DİL ve ANLATIM DERSİ 10. SINIF PROJE ÖDEVİ
İstiklâl Marşı şâiri yılında İstanbul'da doğdu. Annesi Emine Şerife Hanım, babası Temiz Tahir Efendidir. İlk tahsiline Emir Buhâri Mahalle Mektebinde.
iki Başlıkta İncelenir Yıllar arası Türk Edebiyatı ve sonrası Türk Edebiyatı.
Öğretmeye bağlı, gerçekçi anlatım türlerinden biri olan günlükler, bir kişinin önemli ve kayda değer bulduğu olayları, gözlem, izlenim,duygu-düşünce.
YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU
DEDE KORKUT HİKAYELERİ
YAZI TÜRLERİ GURBET DUYMUŞ
Çağdaş Türk sanatını konu alan birçok kaynakta, ulusal ve yöresel Türk resminin kurucusu ve öncüsü olarak nitelendirilen Turgut Zaim, 1906 yılında İstanbul`da.
Nazım Biçimleri (Şekilleri)
ÇANKIRI KARATEKİN ÜNİVERSİTESİ KÜTÜPHANE VE DOKÜMANTASYON DAİRE BAŞKANLIĞI KATALOGLAMA VE SINIFLAMA EĞİTİM SEMİNERİ.
ERBAA SINAV DERGİSİ DERSHANESİ. 1. SORU Mevlana’nın beyitlik mesnevisinin asıl adı nedir?
ŞOK HABER YAZILARI M.ŞAHİN. Haber Yazıları ile ilgili bazı terimler: Gazete: Politika kültür, ekonomi ve daha başka konularda haber ve bilgi vermek için.
METINLERIN SINIFLANDIRILMASI. Metinlerin Sınıflandırılması Metinler; gerçeklikle ilişkileri, işlevleri ve yazılış amaçlarına göre gruplara ayrılır. Buna.
BİYOGRAFİ Sanatta, bilimde, politikada veya başka alanlarda tanınmış kişilerin yaşamlarını anlatan yazı türüne biyografi (yaşam öyküsü) denir. "Biyografi"
Mustafa Süreyya SEZGİN Mustafa Süreyya SEZGİN HAT SANATI Arap harfleri çevresinde oluşmuş güzel yazı yazma sanatıdır. Bu sanat Arap harflerinin 6. yüzyıl.
Gezi Yazısı. Gezi yazısı bir yazarın gezdiği, gördüğü yerleri edebi bir üslûpla anlattığı bir yazı türü. Gezi yazılarından oluşan esere seyâhatnâme denir.
Ahmet Kutsi Tecer 1901 yılında Kudüs'te doğdu. İlköğrenimine Kudüs'te başladı ve Kırklareli'nde devam etti. Lise öğrenimini Kadıköy Sultanisi'nde tamamladıktan.
Nurullah Ataç.  21 Ağustos 1898’de İstanbul Beylerbeyi’de doğdu. 1957’de Ankara’da yaşamını yitirdi. Türk edebiyatında modern anlamda deneme türünde.
HAZIRLAYANLAR GÖZDENUR KAHRAMAN BETÜL SOLAKOĞLU MÜJGAN DİLEK.
CUMHURİYET ÖNCESİ GRAFİK SANATI GELİŞİMİ
YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU’NUN EDEBİ ŞAHSİYETİ
HALİT ZİYA UŞAKLIGİL ve EDEBİ ŞAHSİYETİ ( )
Emine Hoşoğlu doğan İstanbul şehir üniversitesi Eylül 2014
MEKTUP.
B E D İ A C E Y L A N G Ü Z E L C E "Devrim, kadınların gözlerinde başlar. Bir kadın gözlerini deviriyorsa, bir şeyler değişecektir.’’
Metinlerin Sınıflandırması
KÖROĞLU KAYNAKÇA; HAZIRLAYAN; Miraç öksüz 10rdtvtkn-91.
AHMET HAŞİM ( ).
SERVET-İ FÜNUN DÖNEMİNDE ROMAN
Tanımı Özellikleri Konuyla İlgili Sorular
ANLATIM TÜRLERİ.
CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
Konu: Purāṇalar ve Genel Özellikleri I
ERGEN AİLE İLİŞKİLERİ.
TEVFİK FİKRET (
TARİHDE BİLİM BİLİM VE SANAT ÖZGÜRLÜĞÜ
ANONİM HALK ŞİİRİ.
İSLAMİYET  ETKİSİNDEKİ TÜRK EDEBİYATI (GEÇİŞ DÖNEMİ EDEBİYATI ) ( yy)
EDEBİYAT PERFORMANS ÖDEVİ
SERVETİFÜNUN EDEBİYATI
SERVETİFÜNUN EDEBİYATI
MEHMET EMİN YURDAKUL ( )
GİRİŞ Dersin Tanıtımı Ders tanımı ve dönemi programının içeriği
ROMAN NEDİR? Yaşanmış ya da yaşanabilecek olayların, insanlar arasındaki ilişkilerin, insan psikolojisinin uzun bir şekilde yer ve zaman bağlamında anlatıldığı.
7.Sınıflar Aralık Ayı Bilgi Yarışmasına Hoş Geldiniz
Osmanlı’da Sanat ve Mimarlık Kültürü
Hıristiyanlığın Kutsal Kitapları
Diğer Teknikler I Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
ANLATMAYA BAĞLI EDEBİ METİNLERDE DİL VE ANLATIM
<<<<<<>>>>>>
EDEBİYATIN BİLİMLERLE İLİŞKİSİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
Günlük (Günce).
AHMET HAMDİ TANPINAR ( )
. Niçin Okumuyoruz ?.
EDEBİYAT EĞİTİMİNİN TEMEL MESELELERİ
Abbasilerde Eğitim ve Öğretim
Sunum transkripti:

AHMET HAMDİ TANPINAR (1901-1962)

İçe dönük bir bakışla yaşamı ve duyarlıkları yansıtan sanatçılardandır. Edebiyat, sanat tarihi, estetik, mitoloji öğretmenlikleri ve Yeni Türk Edebiyatı profesörlüğü yapmıştır. Gençlik yıllarında özellikle Paul Valery’nin etkisiyle şiire yönelir. Hocası olan Yahya Kemal’den çok etkilenmiştir.

Şiirlerinde dış öge olarak ahenk, iç öge olarak da zaman kavramı ve bilinçaltı ağır basar. Şiirindeki zaman kavramı, Bergson felsefesinden kaynaklanmaktadır. Onun eserlerinde zaman, basit bir süreklilik değil, çok katlı ve karmaşık bir akıştır. “Ne İçindeyim Zamanın”, “Bursa’da Zaman” şiirleri buna örnektir.

Eserlerinde tarih, zaman, rüya, musiki, ruh halleri, çevre ve insan ilişkisi, bilinçaltı, medeniyet sorunu önemli bir yer tutar. Doğu ve Batı kültürünü bilinçli bir şekilde sentezlemiştir. Dilimize yeni bir ses, yeni bir deyiş getirmiş; hece ölçünü dizelerinde çok güzel uygulamıştır.

Seçkin, çeşitli mecazlarla, düşüncelerle, soyut sözcüklere yer veren kendine özgü bir cümle yapısı vardır. Şiir dili ile nesir dili ile nesir dili arasında kesin bir ayrım yapmaz. Sembolizme, empresyonizme varan bir belirsizlikle psikolojik anıları işler. Yurt sevgisi, geçmiş özlemi şiirlerinde sıkça karşımıza çıkan motiflerdir.

Kesin sonuçlara varmaktan kaçınan; aramayı, düşünmeyi, sezmeyi seven renkli bir yazardır. Sağlam bir tarih bilincine dayanan geniş bir kültürü vardır. Tanpınar da Ahmet Haşim gibi küçük yaşta kaybettiği annesinin yokluğundan duyduğu acıyı ve kendisini avutacak bir sevginin özlemini dile getirir.

ESERLERİ: ŞİİR: Bütün Şiirleri ROMAN: Mahur Beste, Huzur, Sahnenin Dışındakiler, Saatleri Ayarlama Enstitüsü, Aynadaki Kadın ÖYKÜ: Abdullah Efendi’nin Rüyaları, Yaz Yağmuru, Hikayeler DENEME: Beş Şehir, Yaşadığım Gibi İNCELEME: Edebiyat Üzerine Makaleler, Tevfik Fikret, Namık Kemal, Yahya Kemal, 19.Asır Türk Edebiyat Tarihi

BÜTÜN ŞİİRLERİ dış alemi tasvir edenler Tanpınar’ın şiirleri tem bakımından dış alemi tasvir edenler ruh hallerini imajlar ve sembollerle anlatan şiirler serbest imajlara dayanan şiirleri olmak üzere üç kısma ayrılır. Onun asıl şahsiyetine uygun şiirleri serbest tarzda olanlardır.

HUZUR (1949) Romanın konusu Mümtaz ve Suat’ın Nuran’a olan aşklarıdır. Eser dört bölümdür, her bölüm romanın belli başlı dört kahramanından birinin adını taşır:İhsan, Nuran, Suat, Mümtaz.  Roman, bir olayı anlatmak için değil, karakterlerin ruh ve düşünce dünyalarını anlatmaya yöneliktir. Eser psikolojik bir romandır.

SAATLERİ AYARLAMA ENSTİTÜSÜ (1962) Saatleri Ayarlama Enstitüsü, içeriğini ve konusunu romanın karakterlerinden Nuri Efendi (Saat Ustası), Mübarek (Ayaklı ve yaşlı bir İngiliz yapımı duvar saati), Halit Ayarcı ve saat- zaman-insan ilişkilerinden almaktadır. Roman Halit Ayarcı’nın anıları şeklinde kurgulanmıştır.

SAHNENİN DIŞINDAKİLER (1973) Romanda Anadolu'da süren  Kurtuluş Savaşı ve İstanbul'daki aydınlarla birlikte halkın değişik kesimlerinden insanların farklılaşan hayatları ve bu mücadeleye dahil oluşları işlenir. Romanın başkahramanı Cemal’dir. Sahnenin dışı İstanbul; sahnenin içi ise Kurtuluş Savaşı’nın yaşandığı Anadolu’dur.

MAHUR BESTE (1975) Bu romanda Osmanlı Devleti’nin son döneminde seçkin bir çevrenin yaşayışı sergilenmiştir. Acı bir aşk hikayesini klasik musiki kalıplarıyla anlatır. Mahur Beste, Tanzimat sonrasında toplum hayatımızın her yönüne yansıyan değişim ve başkalaşımın her fırsatta tartışıldığı bir romandır.

AYDAKİ KADIN (1987) Aydaki Kadın, Ahmet Hamdi Tanpınar'ın tamamlanamamış ve öldükten sonra da notları içerisinden toparlanarak yayına hazırlanmış olan romanıdır.  Roman 24 saatlik bir dilimi anlatmaktadır.  Kişiler; Selim Leyla, Suat,Refik ve Suat’tır.

ABDULLAH EFENDİNİN RÜYALARI (1943) Abdullah Efendinin Rüyaları" aynı zamanda kitabın ilk öyküsünün de adıdır. Bu hikâyede, madde- ruh, gerçek-hayal ikileminde yaşayan bir adamın sürrealist öğelerle bezenmiş rüyası sembollerle yüklü bir dille anlatılmaktadır. Kitabın diğer öyküleri şunlardır: "Geçmiş Zaman Elbiseleri", "Bir Yol", "Erzurumlu Tahsin", "Evin Sahibi".

YAZ YAĞMURU (1955) "Yaz Yağmuru" aynı zamanda kitabın ilk öyküsünün de adıdır. Kitabın diğer öyküleri şunlardır: "Teslim", "Acıbademdeki Köşk", "Rüyalar", "Adem’le Havva", "Bir Tren Yolculuğu", "Yaz Gecesi".

BEŞ ŞEHİR (1946) Tanpınar’ın Ankara, Erzurum, Konya, Bursa ve İstanbul şehirlerini anlattığı deneme türündeki eseridir. Beş Şehir, bir gezi kitabından çok farklıdır; çünkü sâde târihî bilgi, kuru gezi rehberi, bir şehir coğrafyasından farklı olarak his, sanat, estetik, kültür ve bilgi birikimi içerisinde yoğrulmuş bir yapıttır.

YAŞADIĞIM GİBİ (1970) Tanpınar'ın gazete ve dergilerdeki yazılarının derlenmesinden oluşan Yaşadığım Gibi 7 bölüm halinde düzenlenmiştir:  1. İnsan ve cemiyet, 2. İnsan ve ötesi, 3. Üç şehir (İstanbul, Bursa, Maraş), 4. Paris tesadüfleri, 5. Türk edebiyatı, 6. Musıkî, 7. Plâstik sanatlar.

YAHYA KEMAL (1962) Tanpınar’ın hocası Yahya Kemal’i anlattığı biyografik tarzda bir eserdir. Eserde dönemin şiir ve sanat anlayışları da verilmektedir.

EDEBİYAT ÜZERİNE MAKALELER Bu eseri Tanpınar'ın çeşitli dergi ve gazetelerde çıkan edebiyata dair makalelerinden oluşmakta-dır: 1. Şiir hakkında, 2. Romana dair, 3. Tenkit-dil-Tercümeye dair, 4. Türk edebiyatının umumi meseleleri: Devirler-nesiller ve cereyanlar, 5. Halk ve divan edebiyatı, 6. Tanzimat'tan Cumhuriyete kadar, 7. Yahya Kemal, 8. Cumhuriyet devri, 9. Batı edebiyatı başlıkları altında dokuz bölümden meydana gelmektedir.

19.ASIR TÜRK EDEBİYATI TARİHİ 19.Yüzyılda Türk modernleşmesinin, aslında doğası gereği, edebî metinler üzerinden bir okumasını yapan yazar, Türk düşünce tarihinin meselelerini de masaya yatırmaktadır. Bu çerçevede siyasî olaylara paralel olarak, gazetenin yükselişi, roman ve şiirin aldığı yeni formlar Tanpınar'a has bir üslupla metnin içerisine dahil edilmektedir. 

Hazırlayan: Süleyman Kara Edebiyatsultani.com