ETKİLİ İLETİŞİM
Ne kadar bilirsen bil, söylediklerin karşındakinin anlayabildiğiyle sınırlıdır ÖNEMLİ OLAN SİZİN NE ANLATMAK İSTEDİĞİNİZ DEĞİL KARŞIDAKİNİN NE ANLADIĞIDIR
Karşılıklı bilgi, duygu ve düşüncelerini paylaşma sürecidir İletişim Karşılıklı bilgi, duygu ve düşüncelerini paylaşma sürecidir Anlamları eşit kılma sanatıdır
ORTALAMA KONUŞMA HIZI
BEYNİMİZİN KELİME İŞLEME HIZI
İKİ KİŞİ ARASINDA ALINIP VERİLEN MESAJLARIN %7’SİNİN KELİMELERLE %38’İNİN SESLERLE (ALÇAK YÜKSEK OLMASI, RİTİM VE TONLAMA) %55’İNİN DE BEDEN DİLİ İLE (EL, KOL,VÜCUT VE YÜZ İFADELERİ İLE)
İLETİŞİMDE HARCANACAK İDEAL YÜZDELER YAZMA % 9
OKUMA % 16
KONUŞMA % 30
DİNLEME % 45
ETKİLENME GÖZ % 83
ETKİLENME KULAK % 11
İletişim Sürecinin Öğeleri MESAJ KAYNAK ALICI KANAL GERİ BİLDİRİM
Kaynak kötü ise mesaj alıcı tarafından iyi anlaşılmayabilir Mesajın anlaşılır olabilmesi için kaynağın iyi ve alıcının da yeterli düzeyde olması gerekir
Yarın saat dokuzda güneş tutulacak. OKUL MÜDÜRÜNDEN YARDIMCISINA Yarın saat dokuzda güneş tutulacak. Bu çok seyrek yaşanan bir olay olduğu için bütün öğrenciler bahçede toplansın. Kendilerine güneş tutulması ile ilgili bilgiler vereceğim. Yağmur yağdığı taktirde, güneş tutulması gözle takip edilmeyeceği için, topluca jimnastik salonuna gitsinler
Yarın saat dokuzda güneş tutulacak. MÜDÜR YARDIMCISINDAN ÖĞRETMENLERE Müdürün emridir. Yarın saat dokuzda güneş tutulacak. Hava yağmurlu olduğu taktirde, güneş tutulması, jimnastik salonundan izlenecek. Öğrenciler, yağmurda bahçeden salona gidecekler
Yarın saat dokuzda müdür bahçede güneş tutulması yapacak. ÖĞRETMENLERDEN SINIF BAŞKANLARINA Yarın saat dokuzda müdür bahçede güneş tutulması yapacak. Hava bozarsa güneş tutulması jimnastik salonuna alınacak
Yarın saat dokuzda güneş, müdürü bahçede tutacak. SINIF BAŞKANLARINDAN YARDIMCILARINA Yarın saat dokuzda güneş, müdürü bahçede tutacak. Jimnastik salonuna yağmur yağarsa, herkes bahçeye çıkacak
Yarın saat dokuzda, bahçede yağmur yağarsa, güneş müdürü tutacak. SINIF BAŞKAN YARDIMCILARINDAN ÖĞRENCİLERE Yarın saat dokuzda, bahçede yağmur yağarsa, güneş müdürü tutacak. Müdür ıslanınca, herkes jimnastik salonuna gidecek
MESAJ NASIL ÇARPITILDI Yarın saat dokuzda güneş tutulacak. Bu çok seyrek yaşanan bir olay olduğu için bütün öğrenciler bahçede toplansın. Kendilerine güneş tutulması ile ilgili bilgiler vereceğim. Yağmur yağdığı taktirde, güneş tutulması gözle takip edilmeyeceği için, topluca jimnastik salonuna gitsinler. Yarın saat dokuzda, bahçede yağmur yağarsa, güneş müdürü tutacak. Müdür ıslanınca, herkes jimnastik salonuna gidecek.
Mesajın anlaşılabilir olması için kilit sorular Ne aktaracağım? (Mesajım ne ile ilgili?) Mesajımı aktaracağım kişi kim? (yaşı, cinsiyeti,fiziği, genel psikolojik özellikleri)
Mesajımı aktarmak için doğru bir zaman mı? Beni anlaması için mesajıma ilgi ve ihtiyaç duymasını nasıl sağlayabilirim? Konu ilgi alanına giriyor mu? Konu hakkında bilgisi var mı? Ne düzeydedir?
Mesajımdaki sözcük, kavram ve terimlerin anlamlarını biliyor mu? Bilmediği anlamları nasıl tanımlayabilirim? Mesajımı ne zaman göndermeliyim, ne kadar sürmeli?
Mesajımda mantık zinciri nasıl olmalı? Ne şekilde anlatırsam mesajım zihninde canlanır? Mesajıma nasıl bir tepki gösterebilir? Mesajımı doğru anladığını nasıl anlamalıyım?
Kocasını işyerinden arayan bir kadının hikayesi - Merhaba canım, arabamla ilgili küçük bir sorunum var da ... - Araba mı !, Sen İYİ MİSİN ?? - Evet evet ben iyiyim merak etme ama arabanın karbüratörüne biraz su kaçmış sanırım ... - Karbüratörde su mu ?? Oh tatlım korkuttun beni.Bu arada ne zamandır araba mekaniğinden anlıyorsun ? Sorunun karbüratör olduğuna emin misin ? - Şeyyy aslında o kadar emin değilim sevgilim ama ...
28
İLETİŞİMİN ENGELLERİ Psikolojik : Verici ve alıcının görüş çerçeveleri, duygu ve heyecanları, saplantılar, ön yargılar
Semantik : Konuşma ve yazı dilindeki fark ve anlaşmazlıklar İLETİŞİMİN ENGELLERİ Semantik : Konuşma ve yazı dilindeki fark ve anlaşmazlıklar
İLETİŞİMİN ENGELLERİ Statü: Verici ve alıcının akademik ve mesleki gelişme farkları, kaynak sorunu
Korunma: Savunma mekanizmaları İLETİŞİMİN ENGELLERİ Korunma: Savunma mekanizmaları
Alan: İletişim birimleri arasındaki uzaklık İLETİŞİMİN ENGELLERİ Alan: İletişim birimleri arasındaki uzaklık
İLETİŞİMİN ENGELLERİ Hiyerarşi :Ast-üst çatışmaları, yetkinin az verilmesi, düzensiz haber akışı
Karar sürecine katılmayanların emirleri savsaklaması İLETİŞİMİN ENGELLERİ Uyutma Karar sürecine katılmayanların emirleri savsaklaması
BAŞARILI DİNLEME Konuşana bakın ve ilgili görünün Konuşanı rahatlatın Dikkatle konuşulanları takip edin Yargılamayı konuşmanın sonuna bırakın Duygusal davranmayın Eleştiriye açık olun Anlayıp anlamadığınızı kontrol edin
ÖVGÜ Olabildiğince sık yapılmalı Başkalarının duyması sağlanmalı Mümkünse bir ödülle sunulmalı İçten duygular belirtilmeli Uygun bir beden dili seçilmeli
ELEŞTİRİ Yalnızken dile getirilmeli Kızgınken vazgeçilmeli Haklı övgülerle birleştirilmeli Yapıcı ve heveslendirici olmalı Açıkça anlaşılması sağlanmalı Uygun beden diliyle sunulmalı
Mümkün olduğunca öfkeyi tırmandırmayın
ÖFKE Öfkenizi veya sevincinizi kontrol etmenizin hem size hem de hizmet verdiğiniz kişilere zincirleme olarak etkisi olacaktır
ÖFKE NEDENLERİ Kendisine sunulacak hizmet gecikmiş olabilir Kendisine saygısızca davranılmış olabilir Yorgun, uykusuz ve stresli olabilir Kendisini kimsenin anlamadığını düşünüyor olabilir Bağırarak isteklerinin yerine geleceğini sanıyor olabilir Beklentileri yerine getirilmemiş olabilir
Öfkeli Bir İnsana Karşı Önlemler Sakin kalmaya çalışın ve kendinize hakim olun. Karşınızdakini ilgiyle ve ciddi bir şekilde dinleyin. Araya girmeyin. Duygularına saygı gösterin ve onları isimlendirin “sesiniz çok öfkeli geliyor”. Onu kendisini dinlediğinize inandırın. Onu öfkelendiren özel noktaları belirleyin. Dikkatinizi, karşınızdakinin sözünü ettiği sorun ve sorunun çözümü üzerinde yoğunlaştırın
Öfkeli İnsanlar karşısında Yapılmaması gerekenler Asla “sinirlenmeyin”, “sinirlenmeye gerek yok” demeyin Münakaşa etmeyin, tartışmaya girmeyin Eğer o şaka yapmıyorsa, şaka yapmaya kalkışmayın. Konuyu espri ile hafifletmeyin Baret giyin ve kafanızı koruyun
DAVRANIŞ DAVRANIŞLARI ÜRETİR DAVRANIŞLAR SİZE YAPILACAK DAVRANIŞLARI BELİRLER
Mademki zamanında derslerini yapmadın, bende tatilini sana zehir ederim
Korkarım bu notların ardından ikinci dönem çok daha fazla çalışmak zorunda kalacaksın.Ama düşün, bu zor günlerin ardından güzel bir tatil yapacaksın
SAĞIRMISIN KES ŞU TEYBİN SESİNİ (SALDIRGAN İFADE) SAĞIR OLMADIĞIMI SENDE BİLİYORSUN,HEP BÖYLE YAPIYORSUN MÜZİK DİNLEMEME İZİN VERMİYORSUN. ÜFF BIKTIM ARTIK (SAVUNUCU İLETİŞİM) SAĞIRMISIN KES ŞU TEYBİN SESİNİ (SALDIRGAN İFADE) OĞLU ANNE
HAYIR KIZMAZLAR HER ZAMAN AÇIYORUM BİR ŞEY DEMİYORLAR (DİNLEMEYİ RET) TEYBİN SESİNİ BU KADAR AÇARSAN KOMŞULAR KIZAR (PASİF İFADE) HAYIR KIZMAZLAR HER ZAMAN AÇIYORUM BİR ŞEY DEMİYORLAR (DİNLEMEYİ RET)
( KENDİNDEN EMİN İFADE) OĞLUM TEYBİN SESİNİ BU KADAR AÇTIĞINDA BAŞIM AĞRIMAYA BAŞLIYOR SESİNİ BİRAZ KISMANI RİCA EDİYORUM ( KENDİNDEN EMİN İFADE)
TAMAM ANNECİĞİM, ŞİMDİ KISIYORUM. (KENDİNDEN EMİN DİNLEME)
Nazik olmak için bir gülümseme beklemeyin...
Sevmek için sevilmeyi beklemeyin...
Bir arkadaşın değerini anlamak için, yalnız kalmayı beklemeyin...
Çalışmaya başlamak için en iyi işi beklemeyin...
Biraz paylaşmak için çok olmasını beklemeyin...
Öğütleri hatırlamak için, düşmeyi beklemeyin...
Dua ’ya inanmak için acıları beklemeyin...
Yardım edebilmek için zamanınız olmasını beklemeyin...
Özür dilemek için diğerinin acı çekmesini beklemeyin...
… ne de barışmak için ayrılığı
Çünkü ne kadar zamanınız var bilmiyorsunuz Beklemeyin... Çünkü ne kadar zamanınız var bilmiyorsunuz
ETKİLİ İLETİŞİM Aydın KÜÇÜK VALİ VEFİK KİTAPÇIGİL İLKOKULU AZİZİYE/ERZURUM Beni dinlediğiniz için teşekkür ederim. www.egitimhane.com