ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLANÇOCUKLAR

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU DİKKAT EKSİKLİĞİ HAZIRLAYAN:Şahimerdan DURMUŞ
Advertisements

DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
ÖZEL EĞİTİMİN GEREKLİLİĞİ VE ÖNEMİ
Özel Gereksinimi Olan Çocuklar ve Özel Eğitim
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
TIBBİ TANILAMA EĞİTSEL TANILAMA
9.Sınıf Sağlık Hizmetlerinde İletişim
T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ
SAĞLIK BAKANLIĞI T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ.
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLAR ( OKUDUKLARIM, GÖZLEM VE TECRUBELERİM)
DİKKAT EKSİKLİĞİ VE HİPERAKTİVİTE
KAYNAŞTIRMA öğrencileri Ölçme ve Değerlendirme Esasları
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
ÖZGÜL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ.
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
DİSLEKSİ Hakkı CAN Uzm. Psikolojik Danışman
ÖZEL EĞİTİM NEDİR? Çoğunluktan farklı ve özel gereksinimli çocuklara sunulan, üstün özellikleri olanları yetenekleri doğrultusunda kapasitelerinin en üst.
ERKEN ÇOCUKLUK ÖZEL EĞİTİMİ
FIRINLI İLKÖĞRETİM OKULU Okullarda görev yapan Öğretmenlerimizin en büyük sıkıntılarından biri de bireysel eğitim gerektiren ve “Kaynaştırma” eğitimine.
ÖĞRENME BOZUKLUĞU.
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ Özel eğitim gerektiren bireylerin,yetersizliği olmayan akranlarıyla birlikte eğitim-öğretimlerini resmi okullarda sürdürmesi esasına.
DİSLEKSİ(ÖZEL ÖĞRENME VE ALGILAMA BOZUKLUĞU)
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLAR (ÖZGÜL ÖĞRENME BOZUKLUKLARI) kaynak:Prof
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ VE OKULA UYUM
ADAPAZARI REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
MUSTAFA ABAK KASTAMONU R.A.M
ÇOCUKLARDA ÖĞRENME ve DAVRANIŞ SORUNLARI
Öğrenme Düzeyi Araştırması 3:
ÇOCUKLARDA ÖĞRENME ve DAVRANIŞ SORUNLARI
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ VE BEP HAZIRLAMA.
1. HAFTA: Özel Gereksinimli Bireyler
Bölüm 4 Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu.
Dikkat Eksikliği HiperAktivite Bozukluğu (DEHB)
BEYİN ve BİLİŞSEL GELİŞİM
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
D İ KKA T EKS K L Ğ Dikkat Eksikliği/Hiperaktivite Bozukluğu olan çocuklar 3 gruba ayrılır: a) Hem dikkat sorunları hem aşırı hareketlilik ve dürtüsellik.
Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM
KAYNAŞTIRMA/BÜTÜNLEŞTİRME UYGULAMALARI VE BEP SEMİNERİ
BÖLÜM 9 DİKKAT VE AKTİVİTE BOZUKLUKLARI TANIM VE YAYGINLIK Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu, dikkat ve aktivite bozuklukları için artık günümüzde.
Özel eğitim hizmetleri kurulu, özel eğitim değerlendirme kurul raporu doğrultusunda özel eğitime ihtiyacı olan bireyi uygun resmî okul veya kuruma yerleştirir.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
Okuma bozukluğu olan çocuklar kelime tanıma, okuduğunu anlama ve tipik olarak da yazarken harf karıştırırlar. Bir yazıyı sözlü olarak okuduklarında yaşıtlarından.
TANILAMA.
Uyum güçlüğü gösteren çocuklar
Matematik Öğrenme Bozukluğu/ Güçlüğü
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
Yrd. Doç. DR. Tülay KUZLU AYYILDIZ ERGENLİK DÖNEMİ SAĞLIK SORUNLARI
D İ KKA T EKS K L Ğ Dikkat Eksikliği/Hiperaktivite Bozukluğu olan çocuklar 3 gruba ayrılır: a) Hem dikkat sorunları hem aşırı hareketlilik ve dürtüsellik.
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
Yrd. Doç. Dr. Tülay KUZLU AYYILDIZ
ERKEN ÇOCUKLUK ÖZEL EĞİTİMİ
Erken çocukluk döneminde fen ve matematiğin önemi
Zeka Gerilikleri.
Özel Gereksinimli Çocuklar
ÖZGÜL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ Uzm. Psk. Aylin İlden Koçkar
  Özel eğitim gerektiren bireylerin, Türk Millî Eğitiminin genel amaçları ve temel ilkeleri doğrultusunda, genel ve meslekî eğitim görme haklarını kullanabilmelerini.

BE BEP NEDİR ?.
ZİHİNSEL YETERSİZLİĞİ OLAN ÇOCUKLAR
SOSYAL UYUM GÜÇLÜĞÜ OLAN BİREYLER. Tanım ve Sınıflandırma Sosyal Uyum: Bireyin aynı anda çevresindeki değişiklikleri algılaması, yeniliklere uyum sağlaması,
ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK
OKUL DÖNEMİNDE GELİŞİM 6-11 YAŞ
İlköğretime Hazır Bulunuşluğun Değerlendirilmesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EĞİTSEL DEĞERLENDİRME VE TANILAMA
Sunum transkripti:

ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLANÇOCUKLAR

İnsanı toplumsal bir varlık yapan ve onu diğer canlılardan ayıran en önemli özelliklerden biri öğrenme yeteneğine sahip olmasıdır. Öğrenme ile birey bilgi kazanırken bir takım güçlüklerle karşılaşabilmektedir.

Bireyin bilgi kazanırken yaşadığı güçlükler sonucunda ortaya bir takım sorunlar çıkmaktadır. Bu sorunlar öğrenme güçlükleri olarak nitelendirilmektedir.

Özel Eğitim Okulları Yönetmeliğinin 4. maddesinin 4 Özel Eğitim Okulları Yönetmeliğinin 4. maddesinin 4. fıkrasında öğrenme güçlüğü yer almaktadır. Yönetmeliğe göre, öğrenme güçlüğü; göreli zeka düzeyi yönünden eğitim ve öğretim için bilgilerini ve tecrübelerini kullanamayan ya da organik ve fonksiyonel sebeplere bağlı özel nitelikte anlama, anlatma, çizme, okuma, yazma, tanıma ve kavramlaştırmada güçlükleri olan çocuklar şeklinde tanımlanmıştır.

NEDENLERİ Öğrenme güçlüğünün kaynağı ya da nedenleri konusunda elde edilmiş somut veriler olmamasına rağmen, genetik ve kalıtımsal etmenlerin, beyin hasarının, nörolojik fonksiyonlardaki bozuklukların, duyusal bozuklukların Biyo-kimyasal bozuklukların ve çevresel etmenlerin öğrenme güçlüğüne neden olabileceği vurgulanmaktadır.

ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜGÖSTEREN ÇOCUKLARIN SINIFLANDIRILMASI Milli Eğitim Bakanlığı Çalışma Grubu Raporunda ise öğrenme güçlüğü kültürel yoksunluğu olanlar ve diğer öğrenme güçlüğü olanlar şeklinde ele alınarak incelenmektedir.

ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ GÖSTEREN ÇOCUKLARIN SINIFLANDIRILMASI Başka bir sınıflandırmaya göre öğrenme güçlüğü; Gelişimsel öğrenme bozuklukları Akademik öğrenme bozuklukları şeklinde sınıflandırılmaktadır.

ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ GÖSTEREN ÇOCUKLARIN ÖZELLİKLERİ Çalışma becerilerini kullanma yetersizliği Görsel algılama problemleri İşitsel algı problemleri Akademik Becerilerdeki Bozukluklar Psiko-motor gelişimi, Dil gelişimi, Okuma-yazma, Matematik alanlarındaki yetersizlikleri kapsamaktadır. Sosyal ve Kişilik Gelişimi ile İlgili Problemler

Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu yedi yaşından önce başlayan, dikkat eksikliği, aşırı hareketlilik ve dürtüsellikle kendini gösteren bir bozukluktur. Dikkati bir noktaya toplamada güçlük çekmek, çevredeki uyaranlar nedeniyle dikkatin çok kolay dağılabilmesi, unutkanlık, düzensizlik ve eşyalarını sıklıkla kaybetme ve aşırı hareketlilik gibi belirtiler dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olduğunu gösterir.

Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu erken çocukluk döneminden başlayıp yaşam boyu devam etmekte ve temel belirtiler her bireyde aynı olmakla beraber, her yaş dönemine ve cinsiyete göre farklı görünümler sergilemektedir. Genellikle yedi yaş civarında kesin teşhisi yapılan bu bozukluk, erkek çocuklarda kızlara oranla üç kat daha fazla görülmektedir. Nedenleri tam olarak bilinmese de psikososyal ve biyolojik faktörlerin bu bozuklukta etkili olduğu saptanmıştır.

Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu yaşayan çocuklarda şu belirtiler görülmektedir: Çocuk dikkatini ayrıntılara veremez, okul ödevlerinde, işlerinde ya da diğer etkinliklerde dikkatsizce hatalar yapar. Çocuk aldığı görevlerde ya da oynadığı etkinliklerde çok dikkatsiz davranır ve bunları düzenlemekte zorlanır. Çocukla konuşulduğunda çoğu zaman dinliyormuş gibi görünür. Çocuk yönergeleri izlemez ve okul ödevlerini, ufak tefek işleri ya da görevlerini tamamlayamaz.

Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu Çocuk zihinsel çabayı gerektiren görevlerden kaçınır, bunları sevmez ya da bunlarda yer almaya karşı isteksiz davranır. Çocuğun dikkati dış uyaranlarla kolaylıkla dağılır. Çocuk genellikle unutkandır. Çocuğun genellikle elleri, ayakları yerinde durmaz sürekli hareket halindedir. Çocuk genellikle çok konuşur.

Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu Tahtada yazılanları defterlerine geçirmekte güçlük çekerler, defter sayfalarının yarısını doldururlar. Yazıları kötüdür, yazım kurallarına dikkat etmezler ve ödevlerini tamamlamakta güçlük çekerler. Dikkatsizlikleri sınav başarılarını etkiler. Bu nedenle okul başarıları düşüktür. Oyunlarda sıralarını bekleyemezler ve sosyal ilişkilerinde sorun yaşarlar. Çoğu kez okul ve kişisel eşyalarını kaybederler., Sonucunu düşünmeden hareket edebilirler ve kendisine söylenenleri dinlemiyormuş izlenimi verirler.

Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğunu Tanılama Tanı koymak amacıyla kullanılan herhangi bir araç- gerecin olmaması nedeniyle dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğunun tanısını koymak oldukça güç bir iştir. Çocuklarda farklı şiddetlerde görülebilmesi, dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu tanısını iyice güçlendirmektedir. Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu belirtilerinin başka ruhsal bozukluklarda da gözlenebilmesi tanıyı güçlendiren bir başka etkendir.

Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğunu tanılama Çocuğa dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu tanısı; genelde ilköğretime başladıktan sonra ebeveyn ve sınıf öğretmeninin gözlem ve görüşleri, okul rehberlik ve psikoljik danışma servisi uzmanının değerlendirme ve yorumları, çocuk ruh sağlığı kliniklerinde dikkate alınarak, tanı ölçütüne göre değerlendirilmesi sonucunda konulmaktadır.

Öğrenme güçlüğü medikal bir sorunun sonucu ya da belirtisi olabilir. ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜNÜ GÖSTEREN ÇOCUKLARDA TANI VE DEĞERLENDİRME Öğrenme güçlüğü zekası normal ya da normalin üstünde olan bireylerin, standart testlerde, yaş, zeka düzeyi ve aldığı eğitim göz önünde bulundurulduğunda, okuma, matematik ve yazılı anlatımın beklenenin önemli ölçüde altında olmasıyla tanısı konulan bir bozukluktur. Öğrenme güçlüğü medikal bir sorunun sonucu ya da belirtisi olabilir. Bu nedenle tanı ve değerlendirme süreçleri içinde ayrıntılı bir tıbbi değerlendirme yer almaktadır.

ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜNÜ GÖSTEREN ÇOCUKLARDA TANI VE DEĞERLENDİRME Erken tanı, gerek öğrenme güçlüğünün tedavisindeki başarı oranının yükseltilmesi, gerekse duygusal problemler geliştirme riskinin azaltılması yönünden büyük önem taşımaktadır Okuma yazmaya geçiş sırasında zorluk yaşayan, akademik başarı sorunu olan çocukların tanı ve değerlendirme sürecinde çocuk psikiyatristleri ve psikologlarının iş birliği içinde çalışmaları gerekmektedir.

ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜNÜ GÖSTEREN ÇOCUKLARDA TANI VE DEĞERLENDİRME Tanı ve değerlendirme sırasında çocuğun gelişimsel öyküsü, fiziksel, psikiyatrik, nörolojik ve duyusal muayeneleri (görme ve işitme testleri) yapılmaktadır. Öğrenme güçlüğünün varlığını gösteren herhangi bir laboratuvar incelemesi ya da görüntüleme yöntemi bulunmadığı için tanı aile, öğretmen ve çocuktan alınan bilgiler ile konulmaktadır. Bu değerlendirme sürecinde çocuğun zorlandığı alanların yanı sıra, güçlü olduğu alanların da belirlenmesi önem taşımaktadır.

ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ GÖSTEREN ÇOCUKLARIN EĞİTİMLERİ Öğrenme güçlüğü gösteren çocukların eğitimindeki temel, çocukların sınırlı yeteneklerini en iyi şartlarda maksimum düzeyde kullanabilmelerini sağlamaktır. Öğrenme güçlüğü gösteren çocuk genellikle kaynaştırma eğitimine tabi tutulmaktadır. Burada, var olan yetenek ve becerilerin davranışa dönüştürülmesi temel amaçtır. Bu noktada kaynaştırma eğitiminin amacı, öğrenme güçlüğü olan bireylerin sosyal uyumlarını ve temel meslek becerilerini artırarak, bağımsız yaşam deneyimleri kazandırmak ve topluma uyumlarını sağlamaktır.