(E)Tuğg.Doç.Dr. Oktay Bingöl

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
19.FASIL : Sosyal Polİtİka ve İstİhdam “AçIlIş Krİterlerİnde Gelİnen Son Aşama” ÇALIŞMA ve SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞI AVRUPA BİRLİĞİ KOORDİNASYON.
Advertisements

Faaliyetin Süresi: 24 ay ( )
TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
Kolluğun Parlamenter Gözetimi
21. Yüzyılda Yeni Güvenlik Anlayışları ve Yaklaşımları
TAYYAR KUZ Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü
Yerel Yönetim Reform Programına Destek Projesi Bratislava Regional Center 1 MİB’nin temsil (lobi) rolü: Üyelerinin çıkarlarını korumak ve temsil etmek;
5. Dünya Su Forumu bir sonraki Forumun programını oluşturma ortaklık WWC-Türkiye-Uluslar arası paydaş başlangıç toplantısı İstanbul– 19 Mart 2007.

Bölgesel Konferans n°1 25 Haziran 2014 İzmir
Hakkımızda Kimlik: MSE ulusal, bölgesel, küresel barış ve güvenlik ile kurumsal yapılanma, risk analizi ve strateji geliştirme ko- nularında eğitim ve.
ÇEVRE HAKKI.
GENELKURMAY BAŞKANLIĞI 06 MAYIS 2008
ULUSLARARASI HUKUKTA İNSANİ MÜDAHALE
Çevre ve Temiz Üretim Enstitüsü
KÜRESEL TERÖRİZMİN TAŞIMACILIĞA ETKİLERİ UND İcra Kurulu Başkanı
Doç. Dr. Atilla SANDIKLI & Bilgehan EMEKLİER
AVRUPA BİRLİĞİNDE ÜYELİK
Kara Harb Okulu BMGK’nin 1373 (2001) Sayılı Kararının 51. Madde Çerçevesinde Yorumlanması Kıvılcım Romya Haziran 2009.
Doç. Dr. Atilla SANDIKLI BİLGESAM Başkanı
15 Ekim 2012 Afyonkarahisar ENGELLİLERİN HAKLARINA İLİŞKİN SÖZLEŞMENİN UYGULANMASININ TEŞVİK EDİLMESİ VE İZLENMESİNE İLİŞKİN ULUSLARARASI VE ULUSAL MEKANİZMALAR.
Yolsuzlukla Mücadele Konferansı düzenleyen: tepav 7-8 Temmuz 2005, Ankara Andrew N. Vorkink Türkiye Ülke Direktörü.
KAZANIMLAR 3. Türkiye’nin dünya üzerindeki konumunun öneminden yola çıkarak İkinci Dünya Savaşı sonrası değişen ülkeler arası ilişkileri değerlendirir.
NATO Kuruluşundan Bugüne Stratejik Konsept Evreleri.
ETKİNLİKLER Orta Doğu ve Türkiye Paneli: BİLGESAM ve Haliç Üniversitesi işbirliği ile hazırlanan panel, 25 Aralık 2014 tarihinde Haliç Üniversitesi Kâğıthane.
ŞANGHAY İŞBİRLİĞİ TEŞKİLATI ( SHANGHAI COOPERATION ORGANISATION )
KİTLE İMHA SİLAHLARI VE TERÖRİZM
TİKA: Türkiye’nin Küresel Dış Politika Enstrümanı
İnsan Hakları Nedir? İnsan hakları, olmadığı koşulda, kişilerin insan olarak onurlarıyla yaşabilmelerinin mümkün olmadığı temel ilkelerdir. İnsan hakları.
Uluslararası Ukrayna ÇalıştayıSuriye’nin Yeniden Yapılandırılması: Devlet İnşası Çalıştayı II ETKİNLİKLER.
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI Projeler Koordinasyon Merkezi Başkanlığı MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞININ KAPASİTESİNİN GÜÇLENDİRİLMESİ PROJESİ (MEBGEP) MEBGEP.
ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
ANAYASA'NIN İLGİLİ HÜKÜMLERİ ANAYASA'NIN İLGİLİ HÜKÜMLERİ KANUNLAR 5176 Sayılı Kamu Görevlileri Etik Kurulu Kurulması ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması.
TÜRKİYE-AB KATILIM MÜZAKERELERİNDE MEVCUT DURUM
Uluslararası Sistem Çocuk Hakları Hukuku.
Soru; Türkiye’nin üyeliğinin muhtemel etkileri neler olabilir?
Bilişim Suçlarıyla İlgili Mevzuat 3- BM Kararları.
KUZEYDOĞU ASYA’DA GÜVENLİK
ULS2008 ULUSLARARASI GÜVENLİK KURAMLARI ve ANALİZİ
KURULUŞ VE YAPISI Türkiye 1999 Helsinki Zirvesi’nde Avrupa Birliği’ne adaylık sürecinin başlaması ile topluluk programlarından yararlanmaya başlamıştır.
Tükiyenin Dış Ticareti. Ülkelere, bölgelere ve mal grupuna göre dağılımı.
Uluslararası Örgütler
Coğrafya Performans Ödevi
Çocuk Hakları Konusunda Türkiye'de Yapılan Çalışmalar.
21. YY Eğitimi. Nedir? Nereden kaynaklanmaktadır? Niçin başvurulur? Nasıl önlenir? Terörizmden neden korkarız?
AB PROGRAMLARI VE TÜRKİYE Çisel İLERİ 28 Mart 2017.
(E)Tuğg.Doç.Dr. Oktay Bingöl
(E)Tuğg.Doç.Dr. Oktay Bingöl
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI Projeler Koordinasyon Merkezi Başkanlığı
Küresel Rekabetin Merkezindeki Afrika Ufuk TEPEBAŞ
IOSCO (International Organization of Securities Commissions)
Barış Çalışmaları: Barış ve Medya
Türkiye’de Afet Yönetim Sistemi
(E)Tuğg.Doç.Dr. Oktay Bingöl
Barış Çalışmaları: Barış İçin Müdahaleler
İnsan Hakları Nedir? İnsan hakları, olmadığı koşulda, kişilerin insan olarak onurlarıyla yaşabilmelerinin mümkün olmadığı temel ilkelerdir. İnsan hakları.
Madde Bağımlılığı Politikası
IATA VE ICAO.
ULUSAL ve AB HİBE PROGRAMLARI AB KOORDİNASYON MERKEZİ
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
I. Dünya Savaşına İtilaf devletleri yanında giren Çarlık Rusya’sı savaş sırasında ekonomik bunalıma girince 1917 de Bolşevik İhtilali çıkmış Çarlık.
TÜRKİYE VE ULUSLAR ARASI ÖRGÜTLER II
BİRLEŞMİŞ MİLLETLER
GÜVENLİK KONSEYİ (BM Antlaşması, m. 23 vd.)
SİBER GÜVENLİK ve KRİPTOLOJİ. Asım Emre Kaya Ülkelerin altyapı sistemlerinin siber uzaya bağımlı hale gelmesi ile; -bireyler -kurumlar -devletler siber.
AVRUPA BİRLİĞİ ÇERÇEVE PROGRAMLARI
OTP karar alma süreci Ortak Piyasa Düzeni (OPD) Gerekliliklerine
Küresel Kamusal Mallar
SİBER GÜVENLİK BÖLÜM 6.
1 ŞANGHAY İŞBİRLİĞİ TEŞKİLATI ( SHANGHAI COOPERATION ORGANISATION )
Sunum transkripti:

(E)Tuğg.Doç.Dr. Oktay Bingöl 02 Terörizm ile Uluslararası Mücadele (Uluslararası Terörizmle Mücadele?): Başarı mı? Başarısızlık mı? (E)Tuğg.Doç.Dr. Oktay Bingöl Bu sunumda yer alan hususların tüm sorumluluğu yazara ait olup MSE ve üyelerini bağlamaz. Bu belgenin her hakkı , 5846 Sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu esasları çerçevesinde MSE’ye aittir. Alıntılarda http://merkezstrateji.com/ uzantısının verilmesi, belgenin tamamına ulaşılabilmesi için zorunlu tutulmuştur

Terörizm ile Uluslararası Mücadele (Uluslararası Terörizmle Mücadele Terörizm ile Uluslararası Mücadele (Uluslararası Terörizmle Mücadele?): Başarı mı? Başarısızlık mı? Yaygın Kanı: Başarısızlık. Ana neden devletlerin kendi ideolojik, jeopolitik, diplomatik, ekonomik ve güvenlik çıkarları için hareket etmeleri gerçeğidir. Eleştirel Yaklaşım: Bazı zayıflılıklarına karşın başarıdır. Zayıflılıkların nedenleri yukarıda ifade edilenlerden daha karmaşıktır. Günümüzde devletler için asimetrik dış politika vasıtası ve hibridleşen savaşın ayrılmaz bir unsurudur.

Terörizmle Uluslararası Mücadele Çerçevesi: Anarşik Yapı Uluslararası Sistem Bölgesel Sistemler Ulusal Sistemler BM Sistemi Diğer küresel girişimler Küresel Sivil Toplum AB, NATO AGİT ASEAN, ŞİÖ Diğerleri Ulusal Güvenlik Sektörü Üniversiteler Araştırma Merkezleri Sivil Toplum, Medya

BM Anarşik Sistemi BMGK BM Genel Kurulu Uluslararası Sözleşmeler BMGK kararları ( 20 civarı) Terörle Mücadele Komitesi (CTC) CTC İcra Birimi (CTCED) Yaptırımlar Komitesi ve İzleme Timleri Kara listeler BM Genel Kurulu Terörizmle Küresel Mücadele Stratejisi (2006) 4 sütun Kök nedenlerle mücadele Terörizmi önleme ve savaşma BM ve üyelerinin kapasitesini artırma İnsan hakları ve hukukun üstünlüğü Terörle Mücadele Görev Kuvveti (CTITF) ( 38 BM bağlısı ve ilişkilisi, 9 çalışma grubu ) BM Terörle Mücadele Merkezi United Nations Counter-Terrorism Centre (UNCCT) Uluslararası Sözleşmeler Aircraft convention (1969) Unlawful Seizure Convention (1971) Civil Aviation Convention (1973) Diplomatic Agents (1977) Hostage Taking (1983) Nuclear Material Convention (1987) Amendment to the Nuclear Material Convention (2005) Airport Protocol (1989) Maritime Convention (1992) Protocol to the Maritime Convention (2005) Fixed Platform Protocol (1992) Convention for the Suppression of Unlawful Acts Against the Safety of Maritime Navigation Convention on the Marking of Plastic Explosives for the Purpose of Detection (1998 Terrorist Bombing Convention (2001) Terrorist Financing Convention (2002) Nuclear Terrorism Convention (2007)

Uluslararası Sözleşmeler 1. Uçaklarda İşlenen Suçlar ve Diğer Eylemlerle ilgili Sözleşme 14 Eylül 1963 tarihinde Tokyo’da imzalanmıştır. 2. Uçakların Yasadışı Olarak Ele Geçirilmesinin Önlenmesi Sözleşmesi 16 Aralık 1970’de Lahey’de imzalanmıştır. (1970 Lahey Sözleşmesi) 3. Sivil Havacılığın Güvenliğine Karşı Kanunsuz Hareketlerin Önlenmesi Sözleşmesi Yürürlüğe Giriş Tarihi: 26 Ocak 1973. (1971 Montreal Sözleşmesi.) Seyir halindeki uçaklara yönelik bombalama olaylarıyla ilgilidir. 4. Uluslararası Korunan Kişilere Karşı İşlenen Suçların Önlenmesi ve Cezalandırılması Sözleşmesi (1971) Yüksek düzeyli devlet görevlilerine ve diplomatlara yönelik saldırılarla ilgilidir. 5. Rehin Alma Olaylarına Karşı Uluslararası Sözleşme 18 Aralık 1979 tarihinde New York’ta imzalanmıştır. (Rehineler Sözleşmesi) 6. Nükleer Maddelerin Fiziksel Korunması Hakkında Sözleşme 3 Mart 1980 tarihinde, New York ve Viyana’da imzalanmıştır.(Nükleer Maddeler Sözleşmesi) Nükleer maddelerin yasadışı yollardan elde edilmesi ve kullanılmasıyla mücadele amaçlıdır.

Uluslararası Sözleşmeler 7. Uluslararası Sivil Havacılığa Hizmet Veren Havaalanlarında Kanunsuz Şiddet Eylemlerinin Önlenmesi ile İlgili Protokol (1971) 8. Denizcilik Seyrüsefer Güvenliğine Karşı Yasa Dışı Eylemlerin Önlenmesi Sözleşmesi 10 Mart 1988’de Roma’da imzalanmıştır. Gemilerde gerçekleştirilen terör eylemlerine yöneliktir. 9. Kıta Sahanlığı Üzerinde Bulunan Sabit Platformların Güvenliğine Karşı Kanunsuz Eylemlerin Önlenmesi Protokolü (10 Mart 1988) 10. Plastik Patlayıcıların Tespit Edilmesi Amacıyla İşaretlenmesi Hakkında Sözleşme 1 Mart 1991 tarihinde Montreal’de imzalanmıştır. Uçaklara yönelik sabotaj eylemlerinin önlenebilmesi için plastik patlayıcıların tespit edilebilmesi amacıyla kimyasal maddelerin işaretlenmesine yöneliktir. 11. Terörist Bombalamaların Önlenmesi Uluslararası Sözleşmesi (1997) 12. Terörizmin Finansmanının Önlenmesi Uluslararası Sözleşmesi (1999) 13. Nükleer Terörizmin Önlenmesi Sözleşmesi (2005)

Diğer Küresel Girişimler ve Bölgesel Sistemler: En Değerlisi ancak Doğası Gereği Zayıf G7 Finansal İşlem Görev Kuvveti (FATF) G8 Terörle Mücadele Faaliyet Grubu (CTAG) Terörle Mücadele Küresel Forumu (GCTF) AB AB Terörizm Sözleşmeleri (12) AB Terörle Mücadele Stratejisi EUROJUST EUROPOL NATO NATO Terörizmle Mücadele İlke ve Prensipleri NATO Terörle Mücadele Mükemmeliyet Merkezi (Türkiye)

Diğer Küresel Girişimler ve Bölgesel Sistemler: En Değerlisi ancak Doğası Gereği Zayıf AGİT Hukuksal işbirliği, Şiddet ve radikalleşmeyi önleme, Terörizm finansmanını önleme, İnternetin terörizm amaçlarıyla kullanılmasını engelleme, Diyalog ve işbirliği geliştirme, Kitle imha silahlarının engellenmesi, Seyahat evrakları güvenliği, İnsan hakları ve özgürlükler ile terörizmle mücadele tedbirleri uyumluluğunu sağlama.

Bölgesel Sistemler Amerikan Devletleri Örgütü Kişilere Karsı Suç Formunu Alan Terörizm Eylemleri ve Uluslararası Alanda Önem Arz Eden İlgili Zorbalıkların Önlenmesi ve Cezalandırılması Sözleşmesi – Washington Sözleşmesi (1971) Terörizme Karşı Amerikanlar arası Sözleşme (2001) Avrupa Konseyi Örgütü: Terörizmin Önlenmesine Dair Avrupa Sözleşmesi (1977) Terörizmin Önlenmesine Dair Bölgesel Kalkınma İçin Güney Asya Birliği Sözleşmesi (1987) Afrika Birliği Örgütü: Terörü Önleme ve Mücadele Sözleşmesi (1999) İslam Konferansı Örgütü: İslam Konferansı Örgütü Uluslararası Terörle Mücadele Sözleşmesi (1999) Bağımsız Devletler Topluluğu: Bağımsız Devletler Topluluğu Terörle Mücadele Sözleşmesi (1999)

Terörizm, Terörizmle Mücadele Bağlamında Teori, Konsept, Politika Üretimi: Batı Hakimiyeti *** En çok okunan/izlenen 100 akademik dergi dağılımı: ABD: 53, AB: 33, Diğer: 13, Türkiye:1 (NATO dergisi, SSCI, AHCI taramıyor)

Terörizmle Uluslararası Mücadele Sisteminin Özellikleri Anarşik sistem (aktörler, sonuçlar, tehdit algılamaları, vasıtalar, bilgi), merkezi otorite yoktur. Karşılıklı asimetrik bağımlılık: Terörizm genellikle gelişmekte olan ülkelerde , özellikle başarısız devletlerde ortaya çıkar. Mücadele için reçeteler ve kaynaklar Batı’da üretilir/bulunur. Temel olarak cihadist terörizmle mücadeleye odaklanır, Batı’ya tehdidi öne çıkarır. Diğerlerini yerel sorun olarak görür. BM yaklaşımı pragmatiktir. (Ortaya çıkan durum ve şarta bağlı, üyelerin uzlaşabildiği kadar ve aşamalı) BM sistemi kendi içinde çatışır ve tamamlayıcıdır. BMGK sonuçlara odaklanır ve tedbir arar. Genel Kurul kök nedenlere öncelik verir.

Terörizmle Uluslararası Mücadele Sisteminin Özellikleri Terörizmin yıkıcı etkileri bölgesel ve alt bölgesel seviyelerde daha fazla yaşanır. Ancak BM’nin ağırlığı uluslararası sistem seviyesindedir. Bu neo-realizmin hakimiyetinde olmanın sonucudur. Eleştirel bir yaklaşıma gereksinim vardır. Terörizmle yaşayan ülkelerin çoğunluğu sorunu ulusal mesele olarak görür, bölgeselleşmesini ve uluslararasılaşmasını istemez. Bu ülkeler politikalarının sorgulanmasından çekinirler. Sorgulanmaksızın uluslararası destek sağlamak isterler. Bu tür ülkelerde güvenlikleştirme süreçleri sorunludur. Terör örgütü tanımlaması muğlak, değişken ve çoğu durumda temelsizdir. Güvenlikleştirici aktörlerin güvenilirlik, meşruiyet sorunu alımlayıcı kitleyi ikna etmez.

Terörist Grupların Tanınması Ülkeler TUR ABD RUSYA İNG AB ÇİN BM SUUDİ ARB İSRAİL PKK X - PYD/YPG FETÖ ERGENEKON HAMAS HİZBULLAH IŞİD EL NUSRA M K (IHVAN)

Terörizmle Uluslararası Mücadelenin Zayıflılıkları Batı ve diğerleri arasında bilgi uçurumu, Gelişmekte olan ülkelerde iç aktörler arası işbirliği eksikliği, Yönetişim kapasitesi sorunu, Gelişmekte olan ülkelerde radikalleşme başta olmak üzere kök nedenleri tespit, teşhis ve tedavi sorunları, Normatif kilitlenme. BM 2000’den beri kapsamlı bir sözleşme üzerinde uzlaşamamıştır. Sorun sadece tanım değildir (100’ün üzerinde tanım var). Asıl sorun doğru ve uzlaşılmış kavramsallaştırmadır. Terörizm, çatışma, isyan, gerilla hareketi, ulusal kurtuluş hareketi, mazlumun başkaldırısı, devrim. Ve bunlara karşı mücadele

Terörizmle Uluslararası Mücadelenin Zayıflılıkları Uluslararası girişimler ağırlıklı olarak ABD ve AB ülkelerince yürütülmektedir. Doğal olarak asıl ihtiyaç sahiplerinin düşünceleri arka planda kalmaktadır. Küresel sistemde karşılıklı çalışabilirlik ve etkili iletişim sorunu vardır. Mevcut karar ve anlaşmalara uyum sorunu. Merkezi otorite yokluğu.

Uluslararası İşbirliğini Kuvvetlendirme Terörizmin küresel kabul gören tanımının olmayacağını kabul etmek gerekir. Pragmatik yaklaşımın uzun bir süre hakim olacağı anlaşılmalıdır. Teknolojik alanda işbirliği artırılmalıdır. Mevcut karara ve sözleşmelere uyum için yaptırım/baskı uygulanmalıdır. Bilgi asimetrisi düzeltilmelidir. Bu gelişmekte olan ülkelerde hükümetlerin, sivil toplum kuruluşlarının, medya, akademi ve araştırma merkezlerinin kapasitesi artırılarak yapılabilir. Bölgesel ve alt bölgesel sistem ve girişimler daha yaralı olabilir. BM Terörle Mücadele Konseyi (UNCC) kurulabilir. (15 BMGK üyesi, 15 yeni üye, toplam 30 üye)

Türkiye’nin Terörizmle Mücadele Çerçevesi: Değerlendirme ve Öneri Bilgi ve ehliyet eksikliği Sınırlı ders alma, öğrenmeme, gözetim, eleştiri ve hesap soramama İç ve dış güven, uyum ve koordinasyon sorunu Bilişsel kapanma, danışman kuşatması, grup düşüncesine mahkum olma, meşrulaştırıcı organik aydınlık olgusu Aşırı gizlilik, bilgi paylaşmama Akademik/bilimsel araştırma yokluğu Zayıf uluslararası işbirliği kapasitesi İçişleri Bakanlığı PGM KGDM JGK Sahil Güv. MİT Adalet Bakanlığı Maliye Bakanlığı Gnkur/MSB Diğerleri Mevcut Reforme edilmiş ve dönüşüme tabii tutulmuş Resmi Güvenlik Sektörü TBMM ve siyasi partilerin artan rolü Gerçek Sivil Toplum Akademik araştırma Küresel sisteme uyum Bölgesel ve alt bölgesel sisteme öncülük İhtiyaç