OKUL ÖNCESİNDE KAYNAŞTIRMA PROGRAMLARI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BEP : Her bir engelli çocuk için yazılı olarak, bireyin bağlı olduğu eğitim kurumunda oluşturulan birim tarafından geliştirilmiş olan ve engelli çocukların,
Advertisements

OTİZM (AUTISM).
ÖZEL EĞİTİMİN GEREKLİLİĞİ VE ÖNEMİ
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
Zihinsel Yönden Yetersiz Çocukların Özellikleri
SINIFTA KAYNAŞTIRMA UYGULAMALARI
3.Hafta: Erken Çocukluk ve Okul Öncesi Dönemlerinde Özel Eğitim
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
KAYNAŞTIRMA EĞİTİM Eğitimdir ki, bir milleti ya özgür, bağımsız, şanlı, yüksek bir topluluk halinde yaşatır; ya da esaret ve sefalete terk eder.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
TIBBİ TANILAMA EĞİTSEL TANILAMA
T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ
2.Hafta. Kaynaştırma ve Destek Özel Eğitim Hizmetleri
BEP : Her bir engelli çocuk için yazılı olarak, bireyin bağlı olduğu eğitim kurumunda oluşturulan birim tarafından geliştirilmiş olan ve engelli çocukların,
ERKEN ÇOCUKLUK ÖZEL EĞİTİMİ
FIRINLI İLKÖĞRETİM OKULU Okullarda görev yapan Öğretmenlerimizin en büyük sıkıntılarından biri de bireysel eğitim gerektiren ve “Kaynaştırma” eğitimine.
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI (BEP)
“ÖZEL EĞİTİM GÜZEL GELECEK”
KAYNAŞTIRMA YOLUYLA EĞİTİM UYGULAMLARINDA ÖĞRETMENLERE ÖNERİLER
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
Zihin Engellilerin Eğitimi-2
ZİHİNSEL YETERSİZLİK Zihinsel işlevler ile kavramsal, sosyal ve pratik uyum becerilerinde anlamlı sınırlılıklar görülen yetersizlik durumudur
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ UYGULAMALARI
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI (BEP)
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİNDE DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ VE BEP HAZIRLAMA.
1. HAFTA: Özel Gereksinimli Bireyler
DİL VE KONUŞMA BOZUKLUKLARI
DİĞER TUTUMLAR.
KAYNAŞTIRMA/BÜTÜNLEŞTİRME UYGULAMALARI VE BEP SEMİNERİ
GÖKKUŞAĞI ÖZEL EĞİTİM UYGULAMA MERKEZİ (I. ve II. KADEME)
Özel eğitim hizmetleri kurulu, özel eğitim değerlendirme kurul raporu doğrultusunda özel eğitime ihtiyacı olan bireyi uygun resmî okul veya kuruma yerleştirir.
SOSYAL KABUL SINIF İÇİ ETKİLEŞİMİN ARTTIRILMASI
ÖZEL EĞİTİME GEREKSİNİM DUYAN ÇOCUKLAR VE ÖZEL EĞİTİM
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
BEP BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMLARI.
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
ÖZEL EĞİTİM NEDİR? Özel eğitime ilişkin devlet ve akademisyenler tarafından yapılan çeşitli tanımlar mevcuttur. Özel eğitime ilişkin M.E.B. tarafından.
ÖZEL EĞİTİMDE KAYNAŞTIRMA UYGULAMARI
ENGELLİLERİN EĞİTİMİNDE KULLANILAN MATERYALLER
AOÖ406 OKUL ÖNCESİNDE KAYNAŞTIRMA PROGRAMLARI
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
Anadolu Üniversitesi, Eğitim Fakültesi,
GÖRME ENGELLİLER.
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
AZE216 KÜÇÜK ADIMLAR ERKEN EĞİTİM PROGRAMI
3. ÜNİTE TÜRKİYE’DE ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLARIN EĞİTİMİ İLE İLGİLİ ÖRGÜTLENME VE MEVZUAT.
AZE201 ERKEN ÇOCUKLUKTA ÖZEL EĞİTİM
ERKEN ÇOCUKLUK ÖZEL EĞİTİMİ
DAVRANIŞ PROBLEMLERİ VE
Engelli Bireylerin Eğitimi Yasası (Individuals with Disabilities Education Act-IDEA)-(1990)
KAYNAŞTIRMAYA HAZIRLIK
ROLLER ve SORUMLULUKLAR
Özel Gereksinimli Çocuklar
Aile katılımının artırılması
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ KAYNAŞTIRMA.
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI (BEP)
ÖZEL EĞİTİMDE TEMEL KAVRAMLAR
ROLLER ve SORUMLULUKLAR
Sosyal Kabulün Artırılması
ZEE 307 – OTİZM SPEKTRUM BOZUKLUĞU Arş. Gör. Ahmet FİDAN
  Özel eğitim gerektiren bireylerin, Türk Millî Eğitiminin genel amaçları ve temel ilkeleri doğrultusunda, genel ve meslekî eğitim görme haklarını kullanabilmelerini.
BE BEP NEDİR ?.
ENGELLİLERE YÖNELİK TUTUMLARIN DEĞİŞTİRİLMESİ
BÖLÜM 1: KAYNAŞTIRMA: TEMEL KAVRAMLAR, TARİHÇE ve İLKELER
SOSYAL UYUM GÜÇLÜĞÜ OLAN BİREYLER. Tanım ve Sınıflandırma Sosyal Uyum: Bireyin aynı anda çevresindeki değişiklikleri algılaması, yeniliklere uyum sağlaması,
Sunum transkripti:

OKUL ÖNCESİNDE KAYNAŞTIRMA PROGRAMLARI Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU

Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU DERS İÇERİĞİ ÜNİTE I. KAYNAŞTIRMA MODELİ VE ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLARIN ÖZELLİKLERİ ÜNİTE II. OKUL ÖNCESİNDE PERFORMANS DEĞERLENDİRME VE BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PLANLARININ HAZIRLANMASI ÜNİTE III. OKUL ÖNCESİNDE ÖĞRETİMİN BİREYSELLEŞTİRİLMESİ VE ÖĞRETİMSEL UYARLAMALAR ÜNİTE IV. OKUL ÖNCESİ SINIFLARDA SINIF YÖNETİMİ VE PROBLEM DAVRANIŞLARIN KONTROLÜ ÜNİTE V. OKUL ÖNCESİ KAYNAŞTIRMA ORTAMLARINDA DOĞAL ÖĞRETİM ÜNİTE VI. OKUL ÖNCESİ KAYNAŞTIRMA ORTAMLARINDA DİL VE KONUŞMANIN DESTEKLENMESİ ÜNİTE VII. OKUL ÖNCESİ KAYNAŞTIRMA UYGULAMALARINDA AİLELERLE İLETİŞİM VE İŞBİRLİĞİ Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU

Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU ÜNİTE I. KAYNAŞTIRMA MODELİ VE ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLARIN ÖZELLİKLERİ 1. KISIM: Kaynaştırma 2. KISIM: Özel Gereksinimli Çocuklar Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU

Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU 1. KISIM: Kaynaştırma Özel gereksinimli çocuklar Eğitim ortamları Özel eğitim okulları Özel eğitim sınıfları Genel eğitim sınıfları (kaynaştırma) Özel gereksinimli çocukların akranları ile aynı ortamda eğitim görmeleri Özel gereksinimli çocuğa ve/veya sınıf öğretmenine destek sağlanması Özel gereksinimli olan ve olmayan tüm çocukların gereksinimlerinin karşılanması Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU

Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU Başarılı Kaynaştırma Nitelikli okul öncesi sınıflar Etkili öğrenme ortamları Etkili sınıf yönetimi Etkili öğretim Özel gereksinimli çocuklar Fiziksel birliktelik Sosyal birliktelik Öğretimsel birliktelik Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU

Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU Neden Kaynaştırma? Yasal haklar Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği Okul öncesi eğitim kurumları yönetmeliği Araştırma sonuçları Ailelerin baskıları Uzmanların (psikolog, sosyolog, öğretmen, eğitimci, vb)baskıları ve görüşleri Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU

Kaynaştırmanın Yararları Özel Gereksinimli Çocuklar İçin Yararlar Çocukların akademik ve gelişimsel kazanımları ayrı okulda kazanılana eşittir veya daha fazladır. Toplum içinde yaşamaya hazırlık olacak nitelikte gerçek yaşam deneyimleri kazanılır. Özel gereksinimli olmayan akranlarla etkileşim fırsatları olur, birlikte yaşama ve arkadaşlık kurma öğrenilir. Motor, sosyal, dil ve bilişsel becerileri daha iyi olan çocukların gözlemlenmesi ve taklit edilmesi ile yeni beceriler öğrenilir. Normal Gelişim Gösteren Çocuklar İçin Yararlar Çocukların sadece olgunlaşmadan beklenenin üzerinde gelişimsel ve akademik kazanımları olur. Özel gereksinimli bireyler hakkında daha gerçekçi bir bakış açısı elde edilir ve farklılığa karşı olumlu tutum geliştirilir. Kendilerini başkalarının yerine koyma ve onları anlama öğrenilir. Tüm zorluklara rağmen başarılı olan bireyleri tanıma fırsatını elde edilir. Aileler İçin Yararlar Özel gereksinimli çocukların aileleri, normal gelişimi öğrenirler ve kendilerini toplumdan daha az soyutlanmış hissederler. Özel gereksinimli çocukların aileleri, kendilerine önemli destek sağlayabilecek olan normal gelişim gösteren çocukların aileleriyle iletişimlerini geliştirirler. Özel gereksinimli olmayan çocukların aileleri, çocuklarına bireysel farklılıkları ve onlara saygı duymayı öğretme fırsatını elde ederler. Öğretmenler İçin Yararlar Tüm çocukların gereksinimlerini karşılama konusundaki güvenleri ve deneyimleri artar. Farklılıklara karşı olumlu tutum geliştirilir. Sınıf ortamını ve öğretim programını sınıfındaki öğrencilerin gereksinimlerine göre düzenleme becerileri kazanılır. Özel eğitim öğretmeni, rehber öğretmen gibi diğer personelle iletişim ve işbirliği kurma becerileri geliştirilir. Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU

Aileler bilgilendirme Diğer çocuklar bilgilendirme Kaynaştırma Destek hizmetleri Değerlendirme Aileler bilgilendirme Fiziksel koşullar Diğer çocuklar bilgilendirme Destekler ÖE öğretmeni, RAM, internet, kitaplar, sağlık kuruluşları, BEP, değerlendirme,öğretim, uyarlamalar Özel gereksinimli olan ve olmayan çocukların aileleri Çocuğun gelişimini performansını değerlendirme, uyarlamalar, Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU

Okul Öncesi Sınıfların Kaynaştırmaya Hazırlanması Okul, sınıf ve materyalleri içeren fiziksel koşulların tüm çocukların gereksinimlerini karşılayacak, öğrenmelerini kolaylaştıracak biçimde düzenlenmesi gerekmektedir. Kaynaştırma sınıfındaki normal gelişim gösteren çocuklar, özel gereksinimli çocuk hakkında bilgilendirilmelidir. Sınıftaki çocuklar kaynaştırmaya hazırlanmalıdır. Kaynaştırma öğrencisi gelmeden önce çocukları bireysel farklılıklar hakkında bilgilendirmek Çocuklarla kendilerini özel gereksinimli çocukların yerine koyma çalışmaları yapmak Sınıfa engelli bir konuk çağırarak deneyimlerini anlatmasını sağlamak Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU

Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU 2. KISIM: Özel Gereksinimli Çocuklar Yetersizlik Engel Özel gereksinimi olan çocuk Yetersizliğe odaklanma (otistik çocuk) Çocuğa odaklanma (otizmli çocuk) Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU

Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU Özel Gereksinimli Çocuklar Sık rastlanan yetersizlikler Dil ve konuşma bozuklukları Dikkat eksikliği ve hiperaktivite Zihinsel yetersizlik Duygusal davranışsal bozukluklar Az rastlanan yetersizlikler Görme yetersizliği İşitme yetersizliği Otizm Fiziksel ve sağlıkla ilgili yetersizlikler Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU

Zihinsel engel, otizm, vb.?? Dil ve Konuşma Bozuklukları Dil bozuklukları Konuşma bozuklukları Ses Bilgisi Ayaba Gidiyor Biçimbilgisi Baba Terlik Anlam Bilgisi Anlama Edim Bilgisi Konuşma, Konuşmayı Devam Ettirme Artikulasyon Araba / Ayaba Akıcılık Kekemelik Ses Bozukluğu Sesin kalitesi, Şiddeti Zihinsel engel, otizm, vb.?? Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU

Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU Neler Yapabilirsiniz? Çocuğun ilgisini çeken nesneler hakkında konuşun. Çocuk konuşurken dinleyin. Çocuğun dil düzeyine uygun hız ve karmaşıklıkta konuşun. Çocuklara bol kitap okuyun. Çocuk konuşurken eksik ya da yanlış söylediklerini sizin cümlelerinizde genişleterek tekrarlatın (Çocuk: yatak, öğretmen: bebek yatakta uyuyor). Günlük rutinlerde nesneleri, eylemleri isimlendirin, model olun. Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU

Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu Dikkat eksikliği Ev + okul Aşırı hareketlilik altı ay süre Dürtüsellik 7 yaştan önce DEHB DE baskın Birleşik tip HA baskın Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU

Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU Temel Özellikler Dikkat dağınıklığı: ders dışı şeylerle uğraşma, ödevi / görevi yarıda bırakma, unutkanlık, ayrıntıları fark etmeme, eşyalarını kaybetme Aşırı hareketlilik: sık sık yerinden kalkma, otururken sürekli hareket halinde olma Dürtüsellik: aklına ilk geleni söyleme, söz kesme, atak olma Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU

Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU Neler Yapabilirsiniz? Etkili sınıf yönetimi (sınıf kuralları) Kısa açık yönergeler verin Yönergelerle birlikte görsel ipuçları kullanın. Uzun ve karmaşık etkinliklerin küçük basamaklara bölün. Öğretim sırasında kısa aralar verin. Davranışlara ilişkin geri bildirimler verin. Öğretim ortamında düzenlemeler (dikkat çeken uyaranlar) yapın. Rutinlere ilişkin değişiklikler yapın. Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU

Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU Zihinsel Yetersizlik Zeka bölümü: 70 ten az olma Uyumsal davranışlarda akranlarına göre yetersizlik gösterme Yetersizliklerin gelişimsel dönemlerde ortaya çıkma Hafif derece, Orta derece, Ağır derece, Çok ağır derecede yetersizlik Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU

Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU Neler Yapabilirsiniz? Etiketlemekten kaçının. Yeterliliklerini ön plana çıkarın. Öğretim sırasında öncelikle dikkatini çekin. Öğretimde 5 duyuyu kullanın. Bol bol tekrar yaptırın. Öğretim ortamını düzenleyin (gereksiz uyaranları ortadan kaldırın). Çocuğun öğrenme çabalarını pekiştirin. Akranları ile etkileşimini sağlayın, etkileşimi artıracak etkinlikler planlayın. Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU

Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU Duygusal Davranışsal Bozukluklar Yaş ve kültür normları Öğrenmenin olumsuz etkilenmesi En az iki ortamda tutarlı olarak gözlenme Genel eğitim müdahalelerinin etkisiz olması Yaygın davranış özellikleri Dışa yönelik davranışlar: Saldırgan dav, zarar verme, vurma, kavga etme, karşı gelme, yönergelere uymama, öfke, dağınıklık, düzensizlik, dürtüsellik İçe yönelik davranışlar: İçe kapanıklık, çekingenlik, depresyon, kaygı, korkular, özgüven yetersizliği, ağlama, yaşıtlarla etkileşim kuramama Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU

Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU Neler Yapabilirsiniz? Etkili sınıf yönetimi Davranışlara ilişkin beklentilerinizi söyleyin. Olumlu davranışları ödüllendirin. Olumsuz davranışları görmezden gelin. Ödüllerinizi çeşitlendirin. Günlük rutinleri açıklayın. Sosyal becerileri öğretin, destekleyin. Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU

Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU Görme Yetersizliği Görmenin tamamen ya da kısmen kaybı Az gören X kör Erken müdahale / erken eğitim çok önemli Temel özellikler Görme yetersizliği tüm gelişim alanlarını etkiler İletişim güçlükleri /dil gelişiminde güçlükler Sosyal kural ve becerilerin öğrenilmesinde güçlük Bağımsız hareket güçlükleri Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU

Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU Neler Yapabilirsiniz? Sınıf ve okul oramının emniyetli olmasını sağlayın. Yönergeleriniz çok açık ve anlaşılır olsun. Bu, şu, orada gibi sözcükleri kullanmaktan kaçının. Sınıftaki herşey hakkında bilgi verin. Sınıfta önemli yerlere ses çıkaran nesneler koyun. Öğretimde dokunma ve işitme duyularına odaklanın. Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU

Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU İşitme Yetersizliği Belli düzeylerde işitme kaybı Konuşmayı edinme, dili kullanma ve iletişimde güçlük Sağır X ağır işiten (işitme cihazı) Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU

Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU Neler Yapabilirsiniz? Çocuğu herkesin yüzünü görecek şekilde oturtun. Konuşana bakması ve dinlemesi için dikkatini çekin. Göz hizasında konuşun. Anlattıklarınızı / söylediklerinizi görsel olarak destekleyin. Sorularınızı yanıtlayan çocukları gösterin. Yönergelerinizi tekrarlayın. İstediğini göstermesi için teşvik edin. Sorularınızı yanıtlaması için süre verin. İşitme cihazını kontrol etmeyi öğrenin. Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU

Otizm Spektrum Bozukluğu Sosyal etkileşimde sınırlılık Sözel ve sözel olmayan iletişim sınırlılık Sınırlı ilgi ve etkinlikler Zihinsel engel Diğerlerinin düşüncelerini anlamada güçlük (zihin kuramı) Epilepsi Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU

Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU Neler Yapabilirsiniz? Sevdiği nesneleri öğrenin. Aşırı duyarlılığı olan uyaranları öğrenin. Problem davranışları gözlemleyin, önlemeye çalışın. Günlük rutinlerdeki değişiklikleri önceden bildirin. Sınıf kurallarını açık olarak öğretin. Sosyal becerileri öğretin. Görsel materyaller ve etkinlik çizelgeleri kullanın. Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU

Gelişim üzerinde olumsuz etki Fiziksel ve Sağlık Yetersizlikleri Ortopedik yetersizlikler (ms, sb, vb) Süreğen hastalıklar (kalp, astım, epilepsi, vb) Gelişim üzerinde olumsuz etki Ortopedik yetersizlik: teknoloji, araç-gereç Süreğen hastalıklar: önlem ve müdahale (örnek: astım, epilepsi) Epilepsi: Nöbetlere müdahale Astım: Müdahale, ilaçları öğrenmek, kriz sırasında sakinleştirmek, Önleme: soğuk, hareket ve strese karşı korumak, sınıfı havalandırmak, temiz tutmak Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU

Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU Neler Yapabilirsiniz? Fiziksel ve sağlık gereksinimlerini öğrenin. Etkinliklerin içeriğini ve süresini planlarken çocuğun özelliklerini göz önüne alın. Sınıf fiziksel koşullarını düzenleyin. Yardımcı teknoloji araçlarının yerlerini belirleyin. Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU

Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU Sonuç... Sınıfımızda özel gereksinimli çocuk varsa Fiziksel düzenlemeler Etkili sınıf yönetimi Etkili öğretim Öğretimi bireyselleştirme… Özel gereksinimli çocuk yoksa ??? Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU