GÖRME ENGELLİLER.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bedensel Büyüme & Gelişme
Advertisements

Görme keskinliği Hacimli görme Renkli görme İllüzyonlar
EĞİTİM PSİKOLOJİSİ EĞİTİM PSİKOLOJİSİ.
Zihinsel Yönden Yetersiz Çocukların Özellikleri
3.Hafta: Erken Çocukluk ve Okul Öncesi Dönemlerinde Özel Eğitim
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ EGIT215
ZiHiNSEL ÖZELLiKLER.
KAYNAŞTIRMA EĞİTİM Eğitimdir ki, bir milleti ya özgür, bağımsız, şanlı, yüksek bir topluluk halinde yaşatır; ya da esaret ve sefalete terk eder.
TIBBİ TANILAMA EĞİTSEL TANILAMA
T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
Çocuğumuzu tanımanın önemi:
Özel Eğitim Dersi Ayşegül KORKMAZ.
GÖRME ENGELLİLER 1.
AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ
SAĞLIK BAKANLIĞI T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ.
9.Sınıf Sağlık Hizmetlerinde İletişim
ZİHİNSEL YETERSİZLİĞİ OLAN VE İLKÖĞRETİM OKULLARINDA ÖZEL EĞİTİM ALAN ÖĞRENCİLERE BASİT DÜZEYDE ÖZ BAKIM VE GÜNLÜK YAŞAM BECERİLERİ KAZANDIRMAK İÇİN ÇOKLU.
0-6 YAŞ GELİŞİM DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
Okulöncesi dönemde okuma yazmaya hazırlık çalışmaları
ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ
İŞİTME ENGELLİ KAYNAŞTIRMA ÖĞRENCİLERİN EĞİTİMİ
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLAR (ÖZGÜL ÖĞRENME BOZUKLUKLARI) kaynak:Prof
MUSTAFA ABAK KASTAMONU R.A.M
Zihin Engellilerin Eğitimi-2
PSİKO-MOTOR (DEVİNİŞSEL) ALAN
BURHAN ŞENOL PSİKOLOJİK DANIŞMAN. Okul öncesi dönem Çocukların çoğuna kıyasla daha geç konuşmaya başlaması Telaffuzla ilgili sorunlar yaşaması Sözcük.
ZİHİN ENGELLİ ÇOCUKLARIN MOTOR GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
ZİHİN ENGELLİ ÇOCUKLARDA ZİHİNSEL GELİŞİM
Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM
ZAMANIN ETKİLİ KULLANIMI
ÖZÜRLÜLÜK(ENGELL İ )NED İ R? Bedensel, zihinsel ve ruhsal özelliklerinden belirli oranda fonksiyon kaybına neden olan organ yokluğu ve bozukluğu sonucu.
Eğİtİcİ Oyuncaklar Öğr. Gör. Özlem BAĞCI.
Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM
PSİKO-MOTOR (DEVİNİŞSEL) ALAN
Birinci Sınıf Çocuklarının Gelişim Özellikleri Fiziksel Özellikleri En az iki kaynaktan edindiği bilgileri kullanarak yeniden anlam kurmaktır. Fiziksel.
GÖKKUŞAĞI ÖZEL EĞİTİM UYGULAMA MERKEZİ (I. ve II. KADEME)
ÜNİVERSİTELERDE YAPILMASI GEREKEN TEMEL UYARLAMALAR FUNDA ACARLAR Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Bölümü.
ÖZEL EĞİTİME GEREKSİNİM DUYAN ÇOCUKLAR VE ÖZEL EĞİTİM
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
BİLİŞSEL GELİŞİM: İYİ SEYİRLER .
İŞİTME ENGELLİLERDE ÖĞRETİM TEKNİKLERİ
EĞİTİCİ OYUNCAKLAR.
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
İŞİTME ENGELLİLER.
Ders 14: Eğitsel ve Davranışsal Değerlendirme
GELİŞİMİN KRİTİK DÖNEMLERİ ve
ENGELLİLERİN EĞİTİMİNDE KULLANILAN MATERYALLER
Görme Engelliler.
RAKAM NEDİR? Rakamlar sayı sembolleridir. Her rakam bir miktarı, yani verilmek istenilen nesnenin ne kadar olduğunu belirtir.
Ders 13 Okuma-yazmaya hazırlık becerileri
12. Ders Bilişsel becerilere hazırlık öğretimi
Bu çalışma 114K725 no’lu TUBİTAK projesi ile desteklenmektedir.
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR
GRAFİKLERİN KULLANIMI
ADANA İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret
Zeka Gerilikleri.
Özel Gereksinimli Çocuklar
ÇOKLU ZEKA Hazırlayan Figen BERBER.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
GÖRME YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLER
BE BEP NEDİR ?.
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
SOSYAL UYUM GÜÇLÜĞÜ OLAN BİREYLER. Tanım ve Sınıflandırma Sosyal Uyum: Bireyin aynı anda çevresindeki değişiklikleri algılaması, yeniliklere uyum sağlaması,
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
Uzamsal Düşünme Mekanda konum Parça-bütün ve Alan ilişkisi
Eşleştirme ve Doğru/Yanlış Maddeleri
GRAFİKLERİN KULLANIMI
Sunum transkripti:

GÖRME ENGELLİLER

TANIM Görme yetersizliği, görme gücünün kısmen ya da tamamen yetersizliğinden dolayı bireyin eğitim performansının ve sosyal uyumunun olumsuz yönde etkilenmesi durumunu ifade eder.

Eğitsel Tanım Görme Engelli: Görme yetersizliğinden çok ağır derecede etkilenen, mutlaka kabartma alfabeye (Braille) ya da konuşan kitapların kullanılmasına ihtiyaç duyan bireylerdir. Az Gören: Büyütücü araçlar yardımıyla ya da büyük puntolu yazılı materyali okuyabilen bireylerdir.

Görme Yetersizliğinden Etkilenmiş Olmanın İpuçları Gözlerinin önünde bulunan ilgi çekici eşyaları takip edemeyen ya da farkına varamayanlar Uzun süre aynı yere bakanlar Farklı bir şekilde gözlerini döndürenler Sık sık gözlerini ovan ve kaşıyanlar Gözlerini ışıktan kaçıran ve gözleri titreyenler

Sağa sola amaçsız uzanan ve sık sık düşenler Renkli bir resmin renklerini ayıramayanlar Gözlerinde kızarıklık ve yaşarma olanlar Göz bebeğinin ortasında bulanıklık ve ışık geldiğinde parlama olanlar

Görme Yetersizliğinin Belirlenmesinde Kullanılan Basit Yöntemler Parmak testi Snellen Kartı

Parmak Testi Çocuğu karşınıza alın. Işık çocuğun arkasından gelsin. Çocukla aranızdaki uzaklık 3 m. kadar olsun. Elinizi kaldırarak çocuğa üç parmağınızı gösterin. Çocuktan gösterdiğiniz parmak sayısı kadar parmak göstermesini isteyin. Bu uygulama sonucunda çocuk üç parmağını gösterirse sorun yok, Gösteremezse ilkin iki parmağını sonra dört parmağınızı gösterin, Çocuk yine başarılı olamazsa bu onun görme problemi olduğunu gösterir.

Snellen Kartı Snellen Kartı, görme keskinliğini ölçme amacıyla kullanılır. Sekiz sıra ve her sırada farklı büyüklüklerde E harflerinden oluşmaktadır. E harflerinin büyüklükleri 15, 20, 30, 40, 70, 100 ve 200 ayaklık uzaklıklardan ayırt edilebilecek şekilde sıralanmıştır. E harfleri karta kolları aşağıya, yukarıya, sağa ve sola bakacak şekilde yerleştirilmiştir.

Görme keskinliği ölçülürken, çocuk Kart'tan 20 ayaklık (6 Görme keskinliği ölçülürken, çocuk Kart'tan 20 ayaklık (6.1 m) uzaklığa konur ve kendisin ve E harflerinin kollarının hangi yöne baktığı sorulur. Normal görme keskinliğine sahip bir çocuk, bu uzaklıktan 20 ayaklık sırasındaki E harflerinin yönünü ayırt edebilir.

Uygulamaya, çocuğa 30 ayaklık sırasındaki E harflerinin kollarının ne yöne olduğu sorularak başlanır. Çocuk doğru yanıtlar verirse uygulamaya son verilir. Çocukta görme sorunu yoktur. Yanlış yanıtlar verirse, bu çocukta görme sorunu olduğunu gösterebilir. Bu durumda uygulamaya önce 40 sonra 50 ayaklık sıralarla devam edilir. Eğer çocuk ancak 50 ayaklık sırasındaki E harflerinin yönünü ayırt edebiliyorsa, çocuğun büyük bir olasılıkla uzağı görme keskinliği 20/50 'dir.

Yani çocuk normal bir çocuğun 50 ayak uzaklıktan görebildiğini 20 ayak uzaklıktan görebilmektedir. Bu durumda çocuğun sınıfta ön sıralara oturtulması gerekmektedir.

Görme Engelli Bireylerin Genel Özellikleri Doğuştan görme engelli olan bireyler, ayakta dururken ya da otururken ileriye ya da geriye sallanma, yüzünün önünde parmaklarını ya da ellerini sallama, parmaklarını ya da elini sallama, parmakları ile gözlerini ovuşturma gibi amaçsız hareketler gösterebilirler. Görme engelli bireyler, insanların yüzlerini ve eşyaların görünümlerini canlandıramadıkları için onlarla iletişimlerinde pasif ve anlamsız bir yüz ifadesine sahiplerdir. Gören bireylerle konuşurken çoğu zaman duyarsız, ilgisizmiş gibi görünürler.

Birçok çalışma, görme engelli bireylerin yer değiştirmelerini sağlayan yuvarlanma, yürüme gibi hareket becerilerini kazanmada gecikme gösterdiğini ortaya koymaktadır. Sonradan görme duyusunu kaybeden bireyler arasında motor gecikme görülmez, ancak daha önce görme duyusunu kaybetmiş bireylerde motor gecikme görülür. Tamamen görmeyen (total kör ) bireylerin yürüyüşü daha kısa adım şeklinde, belirgin bir ayak sürüme davranışı, yavaş yürüme, eğik yürüme gibi şekilsel davranışlar gösterirler.

Kavramsal gelişimde ya da bilişsel yeteneklerde gecikme gözlenebilir. Özellikle soyut düşünmeyi gerektiren becerilerde daha başarısız olabilirler. Alan kavramını vermek güçtür. Alana ilişkin bilgiler daha çok dokunma duyusu aracılığıyla kazanılmaktadır. Görme yetersizliğinden kaynaklanan eksiklikleri diğer duyu organlarını kullanarak telafi etmeye çalışırlar. Dikkat yoğunlaştırma, ince ayrıntıları fark etme yetenekleri gelişmiştir.

Sosyal faaliyetlere ilgilidirler. Müzikle yakından ilgilenirler. Bedensel ve zihinsel gelişimlerinde farklılık vardır. Bağımsız hareket edebilme becerileri sınırlıdır. Algısal motor ve bilişsel gelişimde gecikme görülür. İletişim kurarken yüz ifadesini değiştirmede güçlükleri olabilir.

Görme Engelliler Destek Eğitim Programı Modülleri Öğrenmeye Hazırlık Psikomotor Beceriler Özbakım Becerileri Günlük Yaşam Becerileri Bağımsız Hareket Becerileri Sosyal Beceriler Türkçe Matematik

Görme Engelliler Destek Eğitim Programının Genel Amaçları Temel yaşam becerileri kazanmaları, Bağımsız hareket edebilmeleri, Sosyal gelişimlerini sağlamaları, Bilişsel hazırlık ve akademik becerilerini geliştirmeleri, Günlük yaşam, özbakım becerileri kazanmaları, Görsel, dokunsal ve işitsel algı ile ilgili becerileri geliştirmeleri, İletişim becerilerini geliştirmeleri beklenmektedir.