Olgu Temelli Değerlendirme (OTD) Yrd. Doç. Dr. Erkan Hirik Üroloji ABD Müfredat Komisyonu OTD Komisyonu
Tanım İlk olarak 1988 de Harden tarafından tanımlanmıştır (Association for the Study of Medical Education in Bristol in September 1988). Öğrencilerin bir vaka, olgu üzerinden multidisipliner bir yaklaşımla, bilgileri arasında entegrasyonu sağlaması amaçlanır. Sorunu analiz etme, yorumlama ve ikna edici çözümler önermek için yüzleşme durumu ortaya çıkar.
Neden Gerek Duyuldu? Klinikte disiplinler arası bilgi entegrasyonu geliştirmek ana amaçtı. Dundee Üniversitesi Tıp Fakültesi (komite odaklı, entegre sistem içerisinde küçük grup çalışmalarını, ödeve dayalı bağımsız öğrenme metotlarını ilk uygulayan fakülte, 1973) klinik eğiticilerinin 97 de yayınladıkları çalışmalarında, öğrenciler ilk 3 yıl entegre bir sistemde yetişseler bile kliniğe geçişlerinde disiplin odaklı (ortopedi stajı vb.) bir sistem mevcutsa bilgilerin entegrasyonu yeteneklerinin azaldığını belirtmişlerdir. Dundee’de sistem 1995 de klinik dönemde OTD metoduyla eğitime verilmeye başlanmıştır. Harden RM, Davis MH, Crosby JR. The new Dundee med- ical curriculum: a whole that is greater than the sum of the parts. Med Educ 1997;31:264±71.
Spiral Müfredat Yıl 4 3 2 1 Edinilen bilgiler eşliğinde konular arasında daha üst düzeyde bağlantı kurma Karar verme ve kalite Araştırma yöntemleri ve kritik düşünme Temel bilimler ve sağlığın anlaşılması / 40
Yatay Entegrasyon Tüm konular birbiriyle bağlantılı olmalıdır 1. Sınıf 08.07.2013 09:10-10:00 Hücrenin yapısı 10:10-11:00 Hücrenin organelleri
Dikey Entegrasyon İlerleyen sınıfların konuları bağlantılı olmalıdır 1 Hücre 2 Doku 3 Klinik anatomi 4 Patoloji 5 Klinik problem çözme
SPICES Modeli Student-centered vs Teacher-centered Problem-based vs Subject-based Integrated vs Discipline-based Community-based vs Hospital-base Elective vs Standard program Systematic vs Opportunistic Harden RM, Sowden S. Educational strategies in curriculum development: The SPICES model. Med Educ 1984;18:284-297.
OTD Yararları 1- Klinik dönemde entegrasyonu sağlamak oldukça zordur. Klinik disiplinler olabildiğince kendi staj bloklarını oluşturma eğilimindedirler. OTD ile en azından diğer disipliler arasında bilgi entegrasyonu sağlanabilir. 2- Yatay ve dikey entegrasyon sağlanmış oluyor. Önceki yıllarda edinilmiş bilgilerin yorumlanmasıyla klinik olguda sonuca ulaşılması hedeflenir. General Medical Council (GMC,1993) raporunda da ilk yıllarda elde edilen bilgilerin sonraki yıllarda da kullanılması önerisi de karşılanmış oluyor. (‘the continuum of a substantial basic science component into the later years of the course’). Harden RM. Integrated Teaching ± What do we mean? A proposed taxonomy. Med Educ 1998;32:209.
OTD Yararları 3- Klasik sistemdeki hastane odaklı eğitim, iyi yapılandırılmış senaryolarla toplum odaklı ve hastane odaklı eğitime dönüştürülebilir. 4- PDÖ sonrasında uygulanacak OTD ile disiplinler arası entegrasyon, bilgilerin geri çağırılması çok daha kolay olacaktır. 5- OTD öğrencinin kendi başına öğrenmesini, problem çözmesini teşvik eder. 6- Öğrencilerin klinik yetkinliklerinin artmasını sağlar. 7- Disiplin odaklı eğitimin bilgiyi geri çağırma üzerindeki negatif etkisini aza indirir. Harden RM. Integrated Teaching ± What do we mean? A proposed taxonomy. Med Educ 1998;32:209.
(iş temelli yan öğrenme) (Olgu Temelli öğrenme) (Ezberleyerek öğrenme) (Sınıfta öğrenme)
Karın ağrısı semptomu ile ilgili yapılan olgu temelli değerlendirmede öğrencilerin bilgilerini entegre ettikler alanlar, bu süreçte gelişen tutum ve davranışlarını görmektesiniz.
Ulusal ÇEP bu sisteme uygun şekilde tasarlanmıştır, toplamda 126 semptom belirlenmiştir.
Bir olgu için gerekli asgari bilgiler İçerik alanı Anahtar öğrenme konuları Aşağıdakileri açıklayan açılış saptamaları; 1-Bu olguyu seçme gerekçesi 2-Temel kurallar 3-Öğrenenden beklenenler Sorulacak anahtar sorular Pekiştirici kapanış vurguları; 1-Ne öğrenildi 2-Bu bilgiler başka durumlarda nasıl kullanılabilir.
Olgu Temelli Öğrenme; Temel Özellikler Ortalama 3 saat. 7 basamaktan oluşur. McMaster tipini uygulayacağız. Bir sözcü, bir yazıcı belirleniyor. Her öğrenci anlatabilir, randomize seçim. Değerlendirme belli oranda blok sonu ortalama puanı etkiliyor.
OTD Yararları-Özetle Problem çözme becerilerinin geliştirilmesi Önemli bilginin tanımlanması ve önceliklendirilmesi Kritik eksik bilginin tanımlanması Uygun öz ve tutarlı hasta yönetim planının oluşturulması Kişisel fikirlerin sunulması ve düzenlenmesi Başkalarını etkileme ve ikna etme Farklı bakış açılarını test etme Hastaya özel verilerin başka durumlara aktarılabilmesi
Kaynaklar; 1- Task-based learning: an educational strategy for undergraduate, postgraduate and continuing medical education. AMEE Guide No 7. 2- Harden RM.Task-based learning: the answer to integration and problem- based learning in the clinical years. Medical Education 2000;34:391±397. 3- Zubair Amin, Khoo Hoon Eng. Tıp Eğitiminin Temelleri. Editör: Mehmet Yıldırım. Nobel Tıp, 2012:109-115. 4-Ulusal ÇEP-2014 5-Harden RM, Crosby JR, Davis MH. Outcome-based education Part 1. AMEE Medical Education Guide No 14. Med Teacher 1999;21(1):7±14. 6-Harden RM, Sowden S. Educational strategies in curriculum development: The SPICES model. Med Educ 1984;18:284-297. 7-Harden RM. Integrated Teaching ± What do we mean? A proposed taxonomy. Med Educ 1998;32:209.
Teşekkürler!!!