Tam sayılar ve dört işlem

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TAM SAYILAR.
Advertisements

TAM SAYILARDA BÖLME İŞLEMİ
TAM SAYILAR NEDİR? Sıfırın sağındaki sayılar pozitif tam sayılar, sıfırın solundaki sayılar negatif tam sayılardır.Pozitif tam sayılar,negatif tam sayılar.
TAM SAYILAR.
KARMA Ş IK SAYILAR Derse giriş için tıklayın... A. Tanım A. Tanım B. i nin Kuvvetleri B. i nin Kuvvetleri C. İki Karmaşık Sayının Eşitliği C. İki Karmaşık.
RASYONEL SAYILAR Q.
TAM SAYILAR.
TAM SAYILAR.
Birinci Dereceden Denklemler
ÜSLÜ SAYILAR.
TAM SAYILAR.
TBF Genel Matematik I DERS – 1 : Sayı Kümeleri ve Koordinatlar
1.Dereceden 1 Bilinmeyenli Denklemler
Tam sayılarda bölme ve çarpma işlemi
TAM SAYILAR Kaan DEMİREL
Ölçme Nedir ? “Bir niteliğin gözlenerek gözlem sonuçlarının sayı veya sembollerle gösterilmesine ÖLÇME denir.” Ölçmenin en az üç aşaması vardır: ölçülecek.
TAM SAYILAR.
+1 TAM SAYILAR
Tam Sayılarda Çarpma İşlemi
BİRİNCİ DERECEDEN BİR BİLİNMEYENLİ EŞİTSİZLİKLER
Birinci Dereceden Denklemler
TAM SAYILARLA İŞLEMLER
DOĞAL SAYILAR VE TAM SAYILAR
ÜSLÜ SAYILAR ileri.
1.4 Analitik Düzlemde Vektörler YÖNLÜ DOĞRU PARÇASI :
TAM SAYILARDA TOPLAMA VE ÇIKARMA
İlköğretim matematik öğretmenliği 2. grup
TAM SAYILAR Pınar AKGÖZ.
? ? TAM SAYILAR NEDİR? ? ? ? İbrahim Erdem
T M SAYI AR Z.
TEMEL KAVRAMLAR.
ŞEYDAGÜL YİĞİT
Yrd.Doç.Dr. Mustafa Akkol
GEOMETRİ SUNUMU ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL TASARIMI YRD. DOÇ. DR. ERCAN ATASOY.
TAM SAYILARLA BOŞLUK DOLDURMA
TAM SAYILAR.
TOPLAMA İŞLEMİ VE ALIŞTIRMALAR.
Elif ÇAĞLAYAN Humayla ÖNDER Gamze Nur AYDIN Gülfer YÜKSEKDAĞ
RASYONEL SAYILAR Q.
MATEMATİK DERSİ KONU : DENKLEM ÇÖZME SEMİH YAŞAR
TAM SAYILARI SAYI DOĞRUSUNDA GÖSTERME TAM SAYILARDA DÖRT İŞLEM
KARMAŞIK SAYILAR.
TAM SAYILAR.
KESİRLERDE İŞLEMLER.
İLKÖĞRETİM MATEMATİK 8.SINIF
RASYONEL SAYILAR Q.
TAM SAILAR İÇİNDEKİLER TAM SAYI KAVRAMI MUTLAK DEĞER
ANALOG-SAYISAL BÜYÜKLÜK VE SAYI SİSTEMLERİ
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
KISIM II Matematiksel Kavram ve Prosedürlerin Gelişimi
Tam sayılar.
TAM SAYILARLA ÇARPMA VE BÖLME İŞLEMLERİ
Doğal Sayılarda Çarpma ve Bölme İşlemi
KONU: TAM SAYILARDA TOPLAMA ÇIKARMA FURKAN KARA F
İŞLEM KAVRAMI.
TAM SAYILAR VE MUTLAK DEĞER
ÜSLÜ SAYILAR.
MATEMATİKTE TAM SAYILARI ÖĞRENİYORUZ
RASYONEL SAYILAR MATEMATİK 7 A-) RASYONEL SAYILARDA ÇIKARMA İŞLEMİ
TAM SAYILAR.
HAZIRLAYAN:ELİF CEYLAN.   Tam sayılarda toplama işlemi yapılırken, verilen tam sayıların aynı veya farklı işaretli oluşlarına göre işlem yapılır. Aynı.
Tamsayılar.
TAM SAYILAR.
ÜSLÜ SAYILAR Orijinal sunu 70 sayfadır.Örnek Sunu için belli bölümleri kesilmiştir.
TAM SAYILAR.
BÖLÜM 8 SICAKLIK VE ISI. BÖLÜM 8 SICAKLIK VE ISI.
İŞLEM KAVRAMI.
7. SINIF MATEMATİK İRFAN KAYAŞ.
7.SINIF TAM SAYILAR İrfan KAYAŞ
ÖSS GEOMETRİ Analitik.
Sunum transkripti:

Tam sayılar ve dört işlem Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan-Dedeoğlu Matematik Eğitimi ndedeoglu@sakarya.edu.tr

Tam sayı kavramı N: Doğal sayılar kümesinin sembolü. İtalyanca, “naturale”, Giuseppe Peano (1858-1932) N = {0, 1, 2, 3…} Z: Tam sayılar kümesinin sembolü. Almanca, “Zahl”, Richard Dedekind (1831-1916) Z = Z- U {0} U Z+ = { … -3, -2, -1 , 0, 1, 2, 3…} Negatif ve pozitif tam sayılar Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan Dedeoğlu Özel Öğretim Yöntemleri

Tam sayıların oluşum sürecinde epistemolojik engeller (XIX. yy Tam sayıların oluşum sürecinde epistemolojik engeller (XIX. yy. a kadar) Denklem çözümlerinde doğal sayılarda işlem yapmaya elverişli hale getirme çabası René Descartes (1596-1650): Analitik düzlemde sadece pozitif değerler. Daniel Gabriel Fahrenheit (1686-1736): termometrede sadece pozitif değerler (suyun donma noktası 32 derece, kaynama noktası ise 2012 derece) Lazare Carnot (1753-1823) 0-3: hiçbir şeyden (0) bir şey çıkarmak mümkün değildir. -1/1 = 1/-1 mümkün değildir. Küçük sayıyı daha büyük sayıya bölüyorsunuz, büyük sayıyı da daha küçük bir sayıya bölüyorsunuz, eşit sonuç çıkmaz. Stendhal-Marie Henri Beyle (1783-1842) Bir borcu başka bir borçla katladığımızda nasıl olur da bir servet oluşur? Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan Dedeoğlu Özel Öğretim Yöntemleri

Gerçek hayat uygulamaları Konum belirten durumlar Değişim belirten durumlar termometre Deniz seviyesine göre derinlik/rakım Tarihsel kronoloji Asansör düğmeleri Borç/varlık, banka ekstreleri, faturalar Geri/ileri Sıcaklığın 3 derece düşmesi: (-3) 4 kat aşağıya inmek: (-4) (9. katta olsak bile!) Borsanın 2 puan gerilemesi: (-2) 2 adım ileriye gitmek: (+2) … Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan Dedeoğlu Özel Öğretim Yöntemleri

Modeller: Tam sayılarda toplama işlemi İlk sayı konum, ikinci sayı ise değişim, aradaki artı işlemi“devam etmek”, eksi işareti ise ters yöne gitmek anlamına gelir. Modeller: Tam sayılarda toplama işlemi – pul almak ve + pul vermek anlamına gelir, Sayı Doğrusu (Tam sayılar = Yönlü sayılar) Tam Sayı Pulları (+2)+(+1) (-2)+(-1) (-2)+(+1) (-1)+(+2) + + + - - - Bir – pul bir almak ve bir + pul bir vermek anlamına gelir, dolayısıyla sonuç sıfırdır. - - + - + + Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan Dedeoğlu Özel Öğretim Yöntemleri

Sayı doğrularında eşitlikten yararlanılabilir İşlemlerde + işaretler ve parantezler kaldırılabilir: 1= +1 2=+2 3=+3 … (+5)-(+3) = 5-3 = 2 Somut Örnek: BİLANÇO Sabah bilançosu Akşam bilançosu Günün bilançosu Sayısal bilanço Sayısal ifade 10 puan kazanç 8 puan kazanç 18 puan kazanç +18 (+10)+(+8) 10+8 8 puan kayıp 12 puan kazanç 4 puan kazanç +4 (-8)+ (+12) -8+12 6 puan kayıp 5 puan kayıp -11 (-6)+ (-5) -6-5 5 puan kazanç -3 (+5)+(-8) 5-8 9 puan kazanç 9 puan kayıp Kazanç veya kayıp yok (+9)+(-9) 9-9 4 puan kayıp 0 puan kazanç Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan Dedeoğlu Özel Öğretim Yöntemleri

Modeller: Tam sayılarda çıkarma işlemi İlk sayı konum, ikinci sayı ise değişim, aradaki artı işlemi“devam etmek”, eksi işareti ise ters yöne gitmek anlamına gelir. Modeller: Tam sayılarda çıkarma işlemi – pul almak ve + pul vermek anlamına gelir, Sayı Doğrusu (Tam sayılar = Yönlü sayılar) Tam Sayı Pulları (+2)-(+1) (+1)-(+2) (-2)-(-1) (-1)-(-2) (+2)-(-1) (-2)-(+1) Bir puldan iki pul çıkaramayacağımız için gerektiği kadar pul (sıfır çifti) ekliyoruz + + + + + + + + - - - Bir – pul bir almak ve bir + pul bir vermek anlamına gelir, dolayısıyla sonuç sıfırdır. Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan Dedeoğlu Özel Öğretim Yöntemleri

Modeller: Tam sayılarda çarpma işlemi (+2) x (+3) ve (+2) x (-3) işlemleri kolaylıkla modellenebilir. Fakat (-2) x (-3) modellenmesi kolayca algılanamayabilir. Farklı öneriler sunulabilir: (-2) x (-3) sonucu ya (-6) dır ya da (+6) dır. Sonuç (+6) olsun. O halde (-6) ile toplandığında sonuç 0 olur: [(-2) x (-3)] + [(-2) x (+3)] = 0  (-2) x (-3+3) = (-2) x 0 = 0. Varsayım doğrudur. (+3) + (-3) = 0  (-2) x [(+3) + (-3)]  [(-2) x (+3)] + [(-2) x (-3)]  (-6) + [(-2) x (-3)] = 0  (-2) x (-3) = (+6) Örüntü yolu ile: … 2 x 3 6 (-2) x 2 -4 2 x 2 4 (-2) x 1 -2 2 x 1 2 (-2) x 0 2 x 0 (-2) x (-1) 2 x (-1) (-2) x (-2) 2 x (-2) Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan Dedeoğlu Özel Öğretim Yöntemleri

Modeller: Tam sayılarda bölme işlemi Modellerden ve özellikle çarpma işleminden faydalanılabilir: (+2) x (+3) = (+6) ise (+6) : (+2) = (+3) (+2) x (-3) = (-6) ise (-6) : (+2) = (-3) veya (-6) : (-3) = (+2) (-2) x (-3) = (+6) ise (+6) : (-2) = (-3) Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan Dedeoğlu Özel Öğretim Yöntemleri