Yrd. Doç. Dr. Buket BORA SEMİZ BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KENDİNİ TANIMAK NEDİR ACABA?
Advertisements

SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA SERVİSİ ETKİNLİKLERİ
TÜKETİCİ DAVRANIŞI NEDİR?
ÖZGÜVEN NE DEMEKTİR? Kendine güvenmenin ne anlama geldiği konusunda birçok yanlış görüş vardır ve bunlar özgüven kazanmada insanın önünde engel oluştururlar.Kendi.
Prof. Dr. Akile Sarıoğlu-Büke*, Doç Dr. Osman Özdel**,
TÜKETİCİ DAVRANIŞI KAVRAMI VE ÖZELLİKLERİ
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
5.GRUP Şule Şahin Tuğba Karakuş Gizem Osan
BİR ÖZEL HASTANEDE ÇALIŞAN HEMŞİRELERİN
Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
TÜKET İ C İ DAVRANIŞI TÜKET İ C İ SATIN ALMA SÜREC İ.
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
ÇOCUKLARDA DİKKAT EKSİKLİĞİ VE VELİLERE ÖNERİLER
Travma nedir? Travma sonrası tepkiler nelerdir?
MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ YÖNETİMİ
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
Yrd. Doç. Dr. Doğan AYDOĞAN
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
Bolum 4- 2.
TÜKETİCİLERİN İNDİRİM MARKETİ TERCİHİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLERİN ÇOK KRİTERLİ KARAR VERME YÖNTEMLERİNDEN AHP YÖNTEMİ İLE TESPİTİ Yrd. Doç. Dr. Mutlu Yüksel.
HAZIRLAYAN:BURCU GÜLBAHAR BAĞLAR RAM
ÇEVRECİ YAKLAŞIM VE TÜKETİCİLERİN YEŞİL REKLAMLARA KARŞI TUTUMLARI
BÜYÜK BEŞ KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ, E-WOM’A GÜVEN VE E-WOM’DAN ETKİLENME ARASINDAKİ İLİŞKİLERİN İNCELENMESİ Ar. Gör. Mehmet Selami ALGUR - İstanbul Üniversitesi.
Yrd. Doç. Dr. Buket BORA SEMİZ SİNOP ÜNİVERSİTESİ
20.UPK ● Prof.Dr. Bayram Zafer ERDOĞAN ● Yrd.Doç.Dr. Tolga TORUN ● Yrd.Doç.Dr. Sevgi GÖNÜLLÜOĞLU.
Yrd. Doç. Dr. Murat ÖZ Öğr. Gör. Seval MUCUK
Rasyonel ve Duygusal Faktörlerin Yer Markası Sadakatine Etkileri Sibel Mutlu, M.B.A. Yrd. Doç. Dr. Berna Tarı Kasnakoğlu Prof. Dr. Zeliha Eser.
Yrd. Doç. Dr. Cemalettin DEMİRELİ
Yrd. Doç. Dr. Tuğba KILIÇER. Yrd. Doç. Dr. Elif BOYRAZ. Yrd. Doç. Dr
5 Boyutlu Markalama Stratejisi Üzerine Bir Araştırma: Mudo Markası “Sahicilik Testi” ve “Duyu Temas Haritası” . Ali ARICI* *Öğr. Gör. Ali ARICI, Bilecik.
TRİATLON SPORCULARININ DOPİNGİN KULLANIM NEDENLERİ İLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLER IŞIĞINDA DEĞERLENDİRİLMESİ Cemal GÜNDOĞDU* Evrim ÇELEBİ**
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu (Mis.Öğr.Grv.)
20. Ulusal Pazarlama Kongresi
SINAV KAYGISI KONUSUNDA VELİLERE ÖNERİLER
KİŞİLİK BOZUKLUKLARI VE GENÇLİK
KafaDark Özge Eymur Aşkın Mezgitli
Yrd. Doç. Dr. Şule AYDIN TURAN
Elektronik pazarlama: – internetin kar yaratmak amacıyla kullanılması – birçok aşamayı ortadan kaldırmakta – daha hızlı ve daha düşük maliyetli –
“Tüm hayatım boyunca dolaştım, seyahat de ettim
ICF Aylık Üye Toplantısı 11 Aralık 2012 Didem Şen Pamuk.
Ailenin Çocuğun Başarısındaki Rolü ,Sağlıklı İletişim ve Aile Sağlığı
ÇATALCA ÇOK PROGRAMLI ANADOLU LİSESİ ERGENLİK DÖNEMİ SUNUSU
İŞ STRESİ VE KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ İş hayatı çalışanın yaşamında önemli bir yer tutmaktadır. Kişi zamanının önemli bir kısmını iş ortamında ve çalışma arkadaşları.
Mobil İnternet, Tüketici Materyalizmi ve Alışveriş Bağımlılığı: Alışveriş Motivasyonlarının Düzenleyici Etkisi Üzerine Bir Araştırma Arş. Gör. A.Bengi.
INBOUND PAZARLAMADA SOSYAL MEDYA VE KADIN TÜKETİCİLERDE SATIN ALMA DAVRANIŞINA OLAN ETKİSİ Yrd. Doç. Dr. Pınar Bacaksız.
21. Pazarlama Kongresi - Kütahya
UYGULAMALI BİLİMLER FAKÜLTESİ PAZARLAMA BÖLÜMÜ
Sağlık Kurumlarında Müşteri Memnuniyeti
Yrd. Doç. Dr. Volkan ÖZBEK Aycan KÜLAHLI
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
Bölüm 4 Fizibilite Analizi Gerçekleştirmek ve Kazançlı Bir İş Planı Oluşturmak.
ÖZGÜL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ Uzm. Psk. Aylin İlden Koçkar
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
Aquatic Baby Tüketicisi Ebeveynlerin Kullandıkları Tesislere Yönelik Tatmin Düzeylerin İncelenmesi ” Aquatic Baby ” Tüketicisi Ebeveynlerin Kullandıkları.
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
PAZARLAMA İLETİŞİMİ (Pİ)
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
SAĞLIKLI BİR YAŞAM İÇİN ZİHİNSEL,DUYGUSAL VE SOSYAL SAĞLIĞIN ERGEN BİREYLER AÇISINDAN ÖNEMİ.
KÜRESELLEŞME VE KÜRESEL MARKA ALGISININ SATIN ALMA NİYETİ ÜZERİNE ETKİSİ DOÇ. DR. ERCAN TAŞKIN ARAŞ. GÖR. CEVAT SÖYLEMEZ 02 Ocak 2019 Çarşamba.
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
MAN 353 Tüketici Davranışının Temelleri
Kriptopara Yatırım Stratejileri ve Yatırım Psikolojisi
Sunum transkripti:

Yrd. Doç. Dr. Buket BORA SEMİZ BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ A ve B Tipi Kişilik Özelliklerine Göre Tüketicilerin Plansız, Kompülsif ve Hedonik Satın Alma Davranışlarının Araştırılması Yrd. Doç. Dr. Buket BORA SEMİZ BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ

Plansız (Impulsive) Satın Alma Plansız satın alma davranışı, bir tüketicinin durup dururken bir ürünü satın almak için güçlü ve aralıksız bir şekilde istek duyması ve aniden karar verip satın almasıdır. Bir kişilik faktörü Duygusal boyut: duyular, hisler, ruh hali, dürtü Bilişsel boyut: satın almayı planlamama ve geleceği dikkate almadan anlık hareket etme ve bilişsel düşünmeme Saf plansız satın alma, hatırlatıcı plansız satın alma, önerilen plansız satın alma ve planlanmış plansız satın alma 21. Pazarlama Kongresi-Kütahya 07.10.2016

21. Pazarlama Kongresi-Kütahya Hedonik Satın Alma Hedonik tüketim, bireyin ürünlere yönelik tecrübesinin duyu, fantezi ve duygu boyutlarını içermesidir. Alışveriş yaparken zaman kavramından ve ihtiyaçlardan uzaklaşıp kişinin adeta kendini kaptırarak macera araması, Çevresindekilerle (aile, arkadaş vs) alışveriş yaparak sosyalleşmek istemesi, Günlük hayatın stres ve karmaşasından kurtulabilmek için rahatlamak istemesi, Modayı, trendleri ve yeni ürünleri takip etmek için fikir edinmek istemesi, Özel günlerde başkalarını mutlu etmek için hediye vermesi İndirim dönemlerinde yapılan kişilerin piyasa bilgisine sahip olduklarında fırsatları yakalamak, ürünleri daha ucuza alarak kazançlı alışveriş yaptıklarını düşündükleri için değer sağlamasıdır. 21. Pazarlama Kongresi-Kütahya 07.10.2016

21. Pazarlama Kongresi-Kütahya Kompülsif Satın Alma Kompülsif satın alma davranışı, “kişinin yoğun bir dürtüyle satın alma güdüsü hissederek bu güdüyü denetleyememesi sonucunda ortaya çıkan ve kişiyi maddi yönden zor durumda bırakan bir bozukluk” olarak tanımlanmaktadır. Aniden ve kendiliğinden oluşan bir istekle hareket etme, kontrol edilemeyen psikolojik bir durum, haz elde etme ve direnme arasındaki psikolojik çelişki, ürünün özelliklerini rasyonel değerlendirememe ve plansız satın alma ile ilgili olumsuz sonuçları inkâr etme. 21. Pazarlama Kongresi-Kütahya 07.10.2016

Kişilik Kişinin algıları, alışkanlıkları, olaylara bakış açıları gibi kişiyi diğerlerinden ayırt eden farklı duygu, düşünce ve davranış özellikleridir. A ve B tipi kişilik tipolojileri – Friedman ve Rosenman (1974): A tipi: agresif, sabırsız, yükselme ve başarı hırsı, heyecanlı, duygusal, aceleci, insan ilişkilerinde zayıf, planlama yapmayan, hafta sonları ve akşamları eve iş götüren, tatilini yarıda bırakıp işe dönen, devamlı yarış halinde, kariyerde üst seviyeleri hedefleyen, iş koşullarından memnun olmayan, başkalarının çabalarından rahatsız olan, başkalarının sözünü kesen, yerinde duramayan vb. B tipi: sıkı çalışmaz, başarıya önem vermez, sabırlı, olaylara geniş açıdan bakabilme ve dikkatli düşünerek üst düzey kariyer elde etme, gösterişe meraklı değil, az stres, özel yaşamları ile iş yaşamları arasına sınır koyabilen, kendisinden emin, beklentileri değiştirme esnekliğine sahip. 21. Pazarlama Kongresi-Kütahya 07.10.2016

21. Pazarlama Kongresi-Kütahya Çalışmanın Önemi A ve B tipi kişilik tipolojilerine pazarlama literatüründe yer verilecek olması, A ve B tipi kişilik tipolojilerine göre satın alma türleri arasındaki farkların incelenmemiş olmasından dolayı bu eksikliği kapatmaya çalışacak olmasıdır. 21. Pazarlama Kongresi-Kütahya 07.10.2016

Araştırmanın Amacı Bu çalışmanın amacı, A ve B tipi kişilik tipolojilerine göre satın alma davranış türleri olan plansız, kompülsif ve hedonik satın alma davranışları arasında farkın olup olmadığını ve hangi kişilik tipolojisinin hangi satın alma davranışı üzerinde daha etkili oluğunu ortaya koymaktır. 21. Pazarlama Kongresi-Kütahya 07.10.2016

Araştırma Soruları A ve B tipi kişilik tipolojilerine sahip tüketicilerin plansız, kompülsif ve hedonik satın alma davranışları arasında fark var mıdır? A ve B tipi kişilik tipolojilerine sahip bireylerde hangi satın alma davranışı daha baskın olmaktadır? 21. Pazarlama Kongresi-Kütahya 07.10.2016

Araştırmanın Yöntemi Anket yöntemi Mart 2016 n= 292, %75,5 Keşifsel ve tanımlayıcı 21. Pazarlama Kongresi-Kütahya 07.10.2016

Ölçeklerin Değerlendirilmesi Plansız Satın Alma Ölçeği Weun, Jones ve Beatty (1997) 5 madde 5’li Likert ölçeği, α= 0,798 Hedonik Satın Alma Ölçeği Babin, Darden ve Griffin (1994) 11 madde 5’li Likert ölçeği, α= 0,874 Kompülsif Satın Alma Ölçeği Faber ve O’Guinn (1992) 14 madde 5’li Likert ölçeği, α= 0,729 Kişilik Envanteri -Friedman ve Rosenman, 1950s 7 madde 8’li ölçek, α=0,747 Ölçek puanı x 3 (21-168 arası skala) Eğer toplam skor 100 puanın üstünde ise A tipi Eğer toplam skor 100 puan ve altında ise B tipi kişilik 21. Pazarlama Kongresi-Kütahya 07.10.2016

A ve B Tipi Kişilik Tipolojileri Envanteri 1.Zaman kullanımı konusunda titiz değilim. 1 2 3 4 5 6 7 8 Zamana karşı aşırı derecede duyarlıyım. 2.İş yaşamında rekabetçi değilim. İş yaşamında oldukça rekabetçiyim. 3.Baskı altında bile kendimi asla acele içinde hissetmem. Kendimi her zaman acele içinde hissederim 4.Her şeyi detaylı bir şekilde düşündükten sonra karar veririm. Bir defada çok şeyi yapmayı denerim, daha sonra ne yapacağımı düşünürüm. 5.Bir şeyi yavaşça yaparım. Bir şeyi hızlı şekilde yaparım. 6.Duygularımı ifade ederim. Duygularımı saklarım. 7. Birçok konuya ilgim vardır. İş yaşamı dışında çok az konuya ilgim vardır. 21. Pazarlama Kongresi-Kütahya 07.10.2016

Araştırmanın Bulguları-1 Demografik Özellikler ve Kişilik Tipi 21. Pazarlama Kongresi-Kütahya 07.10.2016

Boyutlardaki İfadeler 21. Pazarlama Kongresi-Kütahya Araştırmanın Bulguları-2 Satın Alma Davranışı Türlerine Yönelik Keşifsel Faktör Analizi Boyutlardaki İfadeler Hedonik Satın Alma Kompülsif Satın Alma Plansız Satın Alma H6: Alışverişe sadece satın alacağım ürünler değil, aynı zamanda eğlenceli vakit geçirmek için çıkarım. 0,769   H5: Heyecan verici yeni ürünler keşfetmek benim için eğlencelidir. 0,761 H9: Alışveriş yaptığım zaman problemlerimi unuturum. 0,708 H1: Alışveriş için gezmek eğlencelidir. 0,690 H4: Yaptığım diğer şeylerle karşılaştırdığımda alışveriş için zaman harcamak daha eğlencelidir. 0,675 K15: Alışveriş eğlencelidir. 0,645 H10: Alışveriş yaptığım zaman kendimi maceracı hissederim. 0,597 H3: Alışveriş için gezmek bana bir kaçış hissi verir. 0,552 K7: Diğer insanlar alışveriş alışkanlıklarımı bilseler dehşete kapılabilirler. 0,762 K6: Maddi durumum iyi olmadığı zamanlarda bir şeyler satın alırım. 0,722 K8: Ay sonunda eğer param kalırsa onu mutlaka harcamak isterim. 0,704 K18: Birçok alışverişimde aşırıya kaçarım ve bunu durduramam. 0,667 K17:Alışverişten sonra eve gittiğimde satın aldığım şeyleri neden aldığıma emin olmadığım olur. 0,647 K16: Alışveriş sonrası strese girerim. 0,605 K11:Bankada satın alacağım şeyi karşılayacak param olmadığını bilmeme rağmen çek yazarım. 0,544 P2: Plansız alışveriş yapan biriyim. 0,816 P4: Düşünmeden alışveriş yapmak eğlencelidir. 0,735 P3: İlgimi çeken ürünler gördüğümde sonuçlarını düşünmeden satın alırım. 0679 P1: Alışverişe gittiğimde satın alma niyetim olmadığı halde bazı ürünleri satın alırım. 0,555 KMO=0,911; BToS=3146,605; Sig<0,000; Açıklanan Toplam Varyans=51,730 21. Pazarlama Kongresi-Kütahya 07.10.2016

Araştırmanın Bulguları-3 Kümeleme Analizi Sonuçları Gruplar n Demografik Özellikler Satın Alma Davranışına Ait Özellikler Kişilik Tipolojisi Hedonik Tüketiciler 1.Küme: 114    %62,3’ü kadın %41,2 evli %43,9’u üniversite mezunu %36,8 21-30 yaş aralığında, %25,4 ise 31-40 yaş aralığında %29’u işçi, %28’i memur %29,8’i 4000 TL ve üstü gelire sahiptir. Alışverişe sadece satın alacakları ürünler için değil, aynı zamanda eğlenceli vakit geçirmek için çıkarlar. Heyecan verici yeni ürünler keşfetmek onlar için eğlencelidir. Alışveriş yaptıklarında sorunlarını unuturlar. Alışverişi, alışveriş için gezmeyi ve zaman harcamayı eğlenceli bulurlar. Alışveriş yaptıkları zaman kendilerini maceracı hissederler. Alışveriş için gezmek kaçış hissi uyandırır.    %60,5 A Tipi %39,5 B Tipi Plansız Tüketiciler 2.Küme: 92 %52,2’si erkek %65,2’si bekar %30,4’ü lise mezunu %37’si 21-30 yaş aralığında, %32,6’sı 20 yaşın altında %27,2’si öğrenci, %24’ü işçi %49’u 1001-2000 TL arası gelire sahiptir. Plansız alışveriş yaparlar. Düşünmeden alışveriş yapmayı eğlenceli bulurlar. İlgilerini çeken ürünler gördüklerinde sonuçlarını düşünmeden satın alırlar. Alışverişe gittiklerinde satın alma niyetleri olmadığı halde bazı ürünleri satın alabilirler. %41,3 A Tipi %58,7 B Tipi Kompülsif Tüketiciler 3. Küme: 86 %72,1’i erkek %57 evli %30,2’si ilkokul, %29,1’i lise mezunu %31,4’ü 21-30 yaş aralığında, %30,2’si 31-40 yaş aralığında %29,’i memur, %28’i işçi %39,5’i 1001-2000TL arası, %24,4’ü 1000 TL ve altı gelire sahiptir. Maddi durumları yeterli olmadığı zamanlarda bile bir şeyler satın alırlar. Ay sonunda paraları kalırsa onu mutlaka harcamak isterler. Birçok alışverişlerinde aşırıya kaçar ve bunu durduramazlar. Alışverişten sonra eve gittiklerinde satın aldıkları şeyleri neden aldıklarına emin olamazlar. Alışveriş sonrası strese girerler. %43 A Tipi %57 B Tipi 21. Pazarlama Kongresi-Kütahya 07.10.2016

Satın Alma Davranışı Türleri Araştırma Bulguları-4 Kişilik Tipleri ile Satın Alma Davranış Türleri Arasındaki Farklar Satın Alma Davranışı Türleri Kişilik Tipolojileri Arit. Ort. F t Sig. Plansız (Impulsive) Satın Alma A 3,25 3,313 -3,455 0,001 B 2,79 Kompülsif Satın Alma 2,81 0,344 -2,249 0,025 2,64 Hedonik Satın Alma 3,56 1,023 -3,769 0,000 3,16 21. Pazarlama Kongresi-Kütahya 07.10.2016

Araştırma Sonuçları-I Plansız Satın Alma Davranışı A tipi kişilik tipolojisine sahip tüketiciler B tipi kişilik tipolojisine sahip tüketicilere göre; Alışverişe gittiklerinde satın alma niyetleri olmadığı halde daha çok satın alma davranışı gösterirler, “Plan yapmak zaman kaybı” bunu alışverişte de gösterirler, Düşünmeden alışveriş yapmak daha eğlencelidir. 21. Pazarlama Kongresi-Kütahya 07.10.2016

Araştırma Sonuçları-II Hedonik Satın Alma Davranışı A tipi kişilik tipolojisine sahip tüketiciler B tipi kişilik tipolojisine sahip tüketicilere göre; Alışverişi severler, Alışveriş için gezmeyi ve zaman harcamayı severler, Alışverişte yeni ürünler keşfetmeyi daha eğlenceli bulurlar, Alışverişi bir kaçış olarak görürler, Alışveriş yaptıklarında sorunlarından uzaklaşarak kendilerini maceracı hissederler. 21. Pazarlama Kongresi-Kütahya 07.10.2016

Araştırma Sonuçları-III Kompülsif Satın Alma Davranışı A tipi kişilik tipolojisine sahip tüketiciler B tipi kişilik tipolojisine sahip tüketicilere göre; Maddi durumları iyi olmadığı zamanlarda daha çok bir şeyler satın alırlar, Ay sonunda kalan parayı mutlaka bir şey satın alarak bitirme istekleri vardır, Alışverişlerinde daha çok aşırıya kaçarlar ve kendilerini durdurmakta güçlük çekerler, Alışveriş sonrası daha az stres yaşamaktadırlar. Alışveriş sonrası B tipi kişilik tipolojisine sahip tüketiciler satın aldıkları ürünler hakkında neden aldıklarına dair karmaşa yaşarlar. 21. Pazarlama Kongresi-Kütahya 07.10.2016

21. Pazarlama Kongresi-Kütahya Öneriler A ve B tipi kişilik envanteri uygulaması kolay bir ölçek olmasından dolayı gerek müşteri hizmetleri, gerekse sadakat kartları formları vasıtasıyla müşterilere uygulatılabilir. Özellikle sadık müşterilerden başlamak kaydıyla tüm müşterilerin kişilik envanteri çıkarılmaya çalışılabilir. Böylelikle kişilik tipolojilerine göre müşterilere kampanyalar, indirimler, mağaza içi aktiviteler vs. geliştirilebilir. 21. Pazarlama Kongresi-Kütahya 07.10.2016

Araştırmanın Kısıtları Kolayda örnekleme Zaman 21. Pazarlama Kongresi-Kütahya 07.10.2016

21. Pazarlama Kongresi-Kütahya Teşekkür ederim… 21. Pazarlama Kongresi-Kütahya 07.10.2016