Hazırlayan: Fatma Usta Günsever

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BATI MÜZİĞİ ÇALGILARI Bu sunuda çok sesli batı müziği orkestralarında bulunan çalgıları tanıyacağız. Bunlar çalınma şekillerine göre ailelere ayrılırlar.
Advertisements

YAYLI ÇALGILAR.
NEY PERDE ŞABLONU İYİLEŞTİRME YÖNTEMİ Hazırlayan ve Sunan:
TELLİ ÇALGILAR.
Güftelerle Sesli izleyiniz.
MÜZİK PERFORMANS ÖDEVİ
ABDULLAH KÜÇÜK TÜRKÇE ÖĞRETMENİ.
Sesli izleyiniz yılında İzmir'de doğmuştur. Bestekarımız mûsikî çalışmalarına daha yedi yaşında iken amcası Emin Efendi'den meşk ederek başlamıştır.
DEDE EFENDİ EVİ SULTANAHMET İSTANBUL
Türk Musikisinde Seyir Belirleme İçin Bir Algoritma
TÜRK HALK MÜZİĞİ ÇALGILARI
Çalgı Müziği.
TÜRK HALK MÜZİĞİ.
RAST MAKAMI Rast, Klasik Türk müziğinde bir makam. Çıkıcı bir makamdır. Durağı SOL sesi, güçlüsü beşinci derecesindeki RE sesidir. Dizisi şu şekildedir:
ÜNSÜZLERLE İLGİLİ SES OLAYLARI
SES Müzik ve Fen Mustafa ÇELİK.
MÜZİKSEL/RİTMİK ZEKÂ.
YAPI BİLGİSİ.
TEMEL MÜZİK EĞİTİMİ Oğuzhan AKKUZU.
Erciyes Eğitim Fakültesi Türkçe Öğretmenliği 2. sınıf
DİLLERİN SINIFLANDIRILMASI Hazırlık Çalışmaları
MÜZİK ALETLERİ.
KONYA ÇİMENTO GÜZEL SANATLAR LİSESİ
Kuşlar korosu.
MÜZİKTE KULLANDIĞIMIZ SESLER MÜZİKTE KULLANDIĞIMIZ SESLER İNSAN SESLERİ ÇALGI SESLERİ DOĞAL SESLER YAPAY SESLER.
FARSÇA BATUHAN ŞAHİN.
Kelime Türleri İsim soylu sözcükler de yediye ayrılır:
BATI MÜZİĞİ TARİHİ İLK ÇAĞ UYGARLIKLARI.
İLK ÇAĞ UYGARLIKLARI Konu 3: HEPTATONİK SCALA Konu 4: MOD
BATI MÜZİĞİ TARİHİ GOTİK DÖNEM.
SES TİTREŞİMDİR Titreşen bir nesnenin başlattığı titreşimler dizisine ses denir. Sesin oluşabilmesi için titreşim hareketi gereklidir. Titreşim bir.
Jazz Müzik bilgileri.
GELENEKSEL TÜRK MÜZİĞİ ÇALGILARI
OSSA MEMBRİ İNFERİORİS
13 VE 14.YÜZYILDA ANADOLU’DA GELİŞEN TÜRK EDEBİYATI
E ğ itim-Ö ğ retim Yılı II. Dönemi Müzik Dersi Performans Görevi Konu : Telli-Yaylı Türk Halk Çalgıları Hazırlayanlar : 9-L 2. Grup Lihan İlhan.
Şifalı Türk Müziği Makamları
Bir filozof ve bilim insanı olarak çeşitli bilim dallarında büyük ustalık kazanan Farabi, Kitabü’l Musiki’ül.
ÜFLEMELİ ÇALGILAR BATI MÜZİK ÇALGILARI.
TÜMCE (CÜMLE) Bir duyguyu, bir düşünceyi, bir haberi, bir isteği bildiren sözcük ya da sözcük dizilerine tümce (cümle) denir. Göçmen kuşlar yurdumuzdan.
Fatma ŞİMŞEK Selenay Melek KARACA
Hazırlayan : Cem Yurtsev CARMINA BURANA CARL ORFF.
Geleneksel Türk Müziği Tarihi
SADETT İ N KAYNAK( ) ALI ALÂADDIN EFENDI VE HAVVA HANıM'ıN O Ğ LUDUR YıLıNDA İ STANBUL'UN TAŞKASAP SEMTINDE DO Ğ MUŞTUR. SESININ GÜZELLI.
YOL HAVASI
TÜRK EDEBİYATI AD:ÖMER SOYAD:ÖZER NO/SINIF:5291/10-A KONU:KARAGÖZ.
BATI MÜZİĞİ ÇALGILARI Bu sunuda çok sesli batı müziği orkestralarında bulunan çalgıları tanıyacağız. Bunlar çalınma şekillerine göre ailelere ayrılırlar.
Müzik Nedir?.
Op.Dr. Ö.Faruk Demir Erciyes Üniversitesi Tıp Fakültesi Göğüs Cerrahi
KİMYA UYGULAMALRINDA İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLĞİ KİMYA LABORATUVARINDA KULLANILAN TEMEL MALZEMELER.
Türk Musıkîsinde İcraya Dayalı Nazariyat Modeli Arayışları
ÇALGI TOPLULUKLARI. Pop Müziği Topluluğu Pop müzik toplulukları, pop müzik eserlerini seslendirmek üzere oluşturulan topluluklardır. Pop müzik topluluklarında.
ÇALGI TOPLULUKLARI. Bir kısmı ağızla çalınan, bir kısmı da dövülerek ses çıkaran çalgılardan meydana getirilen en çoğu kırk elli parçadan ibaret müzik.
 Türkiye'nin yanı sıra, Tunus, Fas ve Cezayir de dahil olmak üzere bütün Arap ülkelerinde, İran'da ve Ermenistan'da aynı adla kullanılan iri gövdeli,
HAZIRLAYANLAR:SİMAY,ELİF NAZ,ELİF ZEYNEP,YAĞMUR,YAĞMUR,ŞEVVAL.
 Divan edebiyatı, Türklerin İslamiyet’i kabulünden sonra meydana gelen yazılı edebiyattır. Arap ve Fars edebiyatı etkisi altında gelişmiştir. Bu etki,
TÜRK HALK MÜZİĞİ ve TÜRK SANAT MÜZİĞİ
MAKAMLAR. MAKAM NEDIR ? Türk musikisinde, kullanılan ses dizilerinin(gam) belli kurallar çerçevesinde kullanılmasıdır. Makamların dizileri, aralıkları.
KONUSU : HİCAZ MAKAMI HAZIRLAYAN: ŞEVİN KOÇ SINIF:10/B NO:31.
OSMAN HAMDİ BEY HAZIRLAYAN AHMET REŞİT BOSTANOĞLU.
Saz olarak bilinen bağlama uluslararası çalgı sınıflandırma sistemine (Sachs- Horbostel) göre bağlama, “uzun lutlar” (long-luthes) sınıfına girmektedir.
Barok ve Klasik Dönem Enstrümanları
Bu sunuda çok sesli batı müziği orkestralarında bulunan çalgıları tanıyacağız. Bunlar çalınma şekillerine göre ailelere ayrılırlar.
RİTİM ÇALGISI İLE KISA VE UZUN SESLER
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
KELİME YAPISI KÖK – EK – GÖVDE
Tamburi Cemil Bey 1873 – 1916 yıları arasında yaşamış, Türk tanbur, yaylı tanbur, klasik kemençe, alto kemençe, viyolonsel ve lavta ustasıdır. Yaylı tanburu.
G ITARıN T ARIHÇESI. Gitar ın kökeninin eskiye dayandığı konusunda bir çok varsayım var. Avrupa’ya geliş öyküsünde İran ve Arap adlarına rastlıyoruz.
Sunum transkripti:

Hazırlayan: Fatma Usta Günsever KLARNET

KLANERT NEDİR ? KAÇ PARÇADAN OLUŞUR? KLARNET HAKKINDA KISA BİLGİ? TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI HAKKINDA KISA BİLGİ?

Klarnet (klarinet ya da gırnata); sert ve dayanıklı ağaçlardan genellikle de abanoz ağacından yapılan üflemeli bir çalgı türüdür.

Bir çeşit sert kauçuk olan ebonitten, ayrıca metalden yapılanları da vardır. Klarnetler, beş parçanın birleşmesinden oluşur, bunlar: • Kafalık (Bek)  • Fıçı (Barel)  • Üst gövde  • Alt gövde  • Kalak 

Klarnetin gövdesi silindir biçimindedir Klarnetin gövdesi silindir biçimindedir. Kalak bölümü ise obuanın kalağına oranla daha geniştir. Dikkatlice yontulup biçimlendirilen bu kamış parçası, ağızlık üzerine takılır. Çalıcının nefesi ile titreşime geçirilen kamış, boru içindeki havayı titreşime geçirerek ses elde edilmesini sağlar. Çalıcının sol eli yukarıda, sağ eli ise aşağıda olmak üzere az bir eğimle yere doğru tutulur.

Flüt ve obuada olduğu gibi, klarnetin gövdesinde de ses deliklerini açmaya ve kapatmaya yarayan metal bir mekanizma vardır. 1840 sıralarında "Boehm sistemi" flüte uygulandıktan sonra, Paris konservatuarı öğretim üyesi ve klarnetçi Klosé, bu sistemin klarnete de uygun olduğunu görmüş ve Boehm sistemi klarnete uygulanmıştır. Daha sonra farklı zamanlarda farklı kişiler tarafından bu sistem geliştirilmiştir. 

TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI HAKKINDA KISA BİLGİ?

Türk Sanat Müziği’nde makamlar 3’e ayrılır. Bunlar; —Basit Makamlar —Bileşik Makamlar —Göçürülmüş (başka ses üzerine aktarılmış) Makamlar

A)Basit Makamlar Bir tam dörtlü ve bir tam beşlinin birleşmesinden basit makamların dizileri meydana gelir. Bu makamlarda güçlü, dörtlü ile beşlinin birleştiği sestir. Geleneksel Türk Sanat Müziği’nde 13 adet basit makam bulunmaktadır.

B)Bileşik Makamlar Yapısında birden fazla makam dizisi bulunduran makamlara Bileşik Makamlar denir. Bunlara Mürekkep Makamlar da denir.

C)Göçürülmüş Makamlar Basit makam dizilerinin, başka perde üzerine aktarılmasıyla göçürülmüş makamlar meydana gelir.

Bunlar; 1.Hicaz Makamı Kelime anlamı ile Arabistan’daki bir ilin adıdır. İlk defa 14.yy. da Urmevi’nin eserlerinde rastlanılmaktadır. Yerinde Hicaz dörtlüsüne, Neva perdesinde Rast beşlisinin eklenmesinden meydana gelir. Hicaz Makamı kendi içerisinde Hicaz, Humayun, Uzzal ve Zirgüleli Hicaz olmak üzere dörde ayrılmaktadır.

2.Nihavent Makamı Kelime anlamı İran’da Luristan Eyaletinde Hamedan’ın güneyinde tarihi bir şehrin adıdır. İlk defa II. Mehmet’e ait eserlerde görülmektedir. Rast perdesi üzerinde Buselik beşlisine, Neva perdesinde Kürdi veya Hicaz dörtlüsünün eklenmesiyle meydana gelir. Seyri inici-çıkıcıdır.

3.Hüzzam Makam Kelime anlamı koyu hüzün anlamındadır. İlk defa Kantemur’a ait eserlerde rastlanmaktadır. Yerinde Hüzzam beşlisine, Eviç perdesinde Hicaz dörtlüsünün eklenmesiyle meydana gelmiştir. Ayrıca, Neva perdesi üzerindeki Hicaz dörtlüsünün Humayun dizisi halinde uzantısıyla da, Gerdaniye perdesi üzerinde Buselik beşlisi meydana getirir. Seyri inici-çıkıcıdır.

4.Kürdîlihicazkâr Makamı İlk defa 1855 yılında Hacı Arif Bey tarafından kullanılmıştır. En çok şarkı formundaki eserlerde kullanılır. Rast perdesi üzerinde bir Kürdi dörtlüsüne, Çargâh perdesi üzerinde bir Buselik beşlisinin eklenmesiyle meydana gelir. Kürdi etkilerinin ve Buselik etkilerinin duyulduğu bir makamdır. Seyri inicidir.

5.Rast Makamı Farsça doğru dosdoğru ve gerçek anlamındadır. İlk defa 14.yy da Safiyüddün Abdülmümin’in eserlerinde rastlanılmaktadır. Yerinde Rast beşlisine, Neva Rast dörtlüsünün eklenmesiyle meydana gelir. Seyri çıkıcıdır.

6.Uşşak Makamı Arapça, âşıklar anlamına gelmektedir. İlk defa 14. yy.da Safiyüddün Abdülmümin’in eserlerinde rastlanılmaktadır. Yerinde Uşşak dörtlüsüne, Neva perdesinde Buselik beşlisinin eklenmesiyle meydana gelir. Seyri çıkıcıdı.

7.Hüseyni Makamı Hüseyin’e ait anlamındadır. İlk defa 14.yy. da Safiyüddün Abdülmümin’in eserlerinde rastlanılmaktadır. Yerinde Hüseyni beşlisine, Hüseyni perdesinde Uşşak dörtlüsünün eklenmesiyle meydana gelir. Seyri çıkıcıdır.

8.Muhayyer Makamı Serbest, takdir ve beğenişe kalan anlamındadır. İlk defa 14.yy. da II. Mehmet’e ait eserlerde görülmektedir. Yerinde Hüseyni beşlisine, Hüseyni perdesi üzerinde Uşşak dörtlüsünün eklenmesiyle meydana gelir. Seyri inicidir.

9.Mahur Makamı Hindistan’ın Haydarabat Nizamlığında bir şehrin adıdır. İlk defa 14.yy. da II. Mehmet’e ait eserlerde görülmektedir. Rast perdesi üzerinde Çargâh beşlisine, Neva perdesinde Çargâh dörtlüsünün eklenmesiyle meydana gelir. Seyri inicidir.

10.Hicazkâr Makamı Zarafet ve hayal gücü anlamına gelmektedir. 18.yy.’ın ikinci yarısında Abdulbaki Nasır Dede’de rastlanılmaktadır. Rast perdesinde Hicaz beşlisine, Neva perdesi üzerinde Hicaz dörtlüsünün eklenmesiyle meydana gelir. Seyri inicidir.

11.Karcığar Makamı Türkçe, yırtıcı kuş anlamına gelmektedir. İlk defa 15.yy. da Kırşehirli Nizamoğlu Yusuf’a ait kuramlarda rastlanılmaktadır. Yerinde Uşşak Dörtlüsüne, Neva perdesinde Hicaz beşlisinin eklenmesiyle oluşur. Dizisi inici- çıkıcıdır.

12.Süznak Makamı Yakıcı anlamındadır. 1785 yılında tahminen Vardokosta Seyfi Ahmet Ağa’ya ait eserlerde rastlanılmaktadır. Yerinde Rast beşlisine, Neva perdesi üzerinde Hicaz dörtlüsünün eklenmesiyle meydana gelir. Seyri inici-çıkıcıdır.

13.Muhayyer Kürdi Makamı İlk defa 19.yy da Müezzinbaşı Rıfat tarafından bulunduğu ve II. Mahmut’a ait eserlerde görülmektedir. Yerinde Muhayyer Makamı dizisi ve yerinde Kürdi Makamı dizisinin karışımından meydana gelmiştir. Seyri inicidir.

14.Acem Kürdi Makamı İlk defa Kavaidi Tanbur adlı yayında rastlanılmaktadır. Esas olarak Acem Makamını meydana getiren dizi ve çeşnilere yerinde Kürdi dörtlü veya beşlisinin eklenmesiyle meydana gelir. Seyri inicidir.