TYPE OF TANKERS TANKER TİPLERİ
KONU BAŞLIKLARI TANKER TAŞIMACILIĞININ TARİHSEL SÜRECİ PETROL TANKERLERİ KİMYASAL TANKERLER GAZ TANKERLERİ ICE KLAS TANKERLER ÇİFT CİDAR TANKER ZORUNLULUĞU
TANKER TAŞIMACILIĞININ TARİHSEL GELİŞİMİ 1869 YILINDA ELİZABETH WATT İSİMLİ AHŞAP GEMİNİN AHŞAP VARİLLER İÇİNDE SIVI YÜK TAŞIMASI BU GEMİNİN İLK TANKER OLARAK TARİHE GEÇMESİNE SEBEB OLMUŞTUR. 1878 YILINDA BUHAR GÜCÜ İLE ÇALIŞAN ZOROSTER İSİMLİ GEMİ İSE İLK MODERN TANKER OLARAK TARİHTE YERİNİ ALMIŞTIR.
1886 yılında inşa edilen Gluckauf adlı tanker buhar döneminin en iyi tankeri ünvanına sahip oldu. Modern tankerler 1914-1918 dünya savaşından sonra motorlu tankerler tarihte yer aldı.
PETROL TANKERLERİ TEKNOLOJİNİN İLERLEMESİ VE BİR ÇOK BOYUTTA GEMİ İNŞA EDİLMESİ GEMİLERİN BOYUTLARINA GÖRE SINIFLNDIRILMASINI ZORUNLU HALE GETİRDİ. 1974 YILINDA SOLAS TA BU SINIFLAR BELİRTİLMİŞ OLUP AŞAĞIDAKİ GİBİDİR.
HANDYSIZE TANKER: 20.000-29.999 DWT HANDYMAX TANKER: 30.000-44.999 DWT PANAMAX TANKER: 45.000- 79.999 DWT AFRAMAX TANKER: 80.000-119.999 DWT SUEZMAX TANKER:120.000-179.999 DWT V.L.C.C. TANKER: 180.000-299.999 DWT U.L.C.C. TANKER: 300.000 DWT ÜZERİ
KİMYASAL TANKERLER 20. YÜZYIL BAŞLARINDA ORGANİK VE İNORGANİK KİMYASALLARIN ÜRETİME BAŞLANIP KITALAR ARASI TAŞINMASI ZORUNLU HALE GELİNCE BU TİP YÜKLERE UYGUN GEMİLER İNŞA EDİLMEK ZORUNDA KALINMIŞ BU SINIFA KİMYASAL TANKER ÜNVANI VERİLMİŞTİR.
SIVI KİMYASAL TAŞIMACILIĞI İLK OLARAK 1940’LI YILLARDA PETROL ÜRÜNÜ TAŞIYAN GEMİLERLE BAŞLAMIŞTIR. KİMYASAL MADDE TAŞIMAK İÇİN ÖZEL OLARAK DİZAYN EDİLEN İLK GEMİ ABD. DE 1954 YILINDA İNŞA EDİLEN BUHARLI GEMİ MARİNE DOW-CHEM ‘DİR.
KİMYASAL MADDE TAŞIMACILIĞININ ARTMASI İLE BERABER BU TİCARETLE UĞRAŞAN ÜLKELER IMO TARAFINDAN 1971 YILINDA BC KOD ,1983 YILINDA IBC KOD YAYINLANARAK GEREKLİ DÜZENLEMERİ YAPMIŞLARDIR.
KİMYASL TANKERLERİN SINIFLANDIRILMASI MARPOL’73/78 protokolünde yapı malzemesi olarak kullanılan materyaller paslanmaz çelik ve özel kaplama tanklar istedi.Fakat bu zorunluluk kimyasal tankerlerin özel problemleri yüzünden ANNEX 2’yi yayınlayarak 1986 ancak yürürlülüğe konuldu.Diğer yandan IMCO (inter-govermental maritime colsultative organization) çarpışma ve oturma risklerini göz önüne alarak kimyasal tankerleri 3 tipe ayırmıştır.
TYPE- I:En tehlikeli kimyasal sıvı yükleri taşıyacak tankerlerdir TYPE- I:En tehlikeli kimyasal sıvı yükleri taşıyacak tankerlerdir.Ve her müstakil tankın maksimum hacim kapasitesi 1250 metre küp ile sınırlandırılmıştır. TYPE-II: tehlike nispeti daha az kimyasal sıvı yüklerin taşınması için dizayn edilmiş tankerlerdir.Ve her müstakil tankın maksimum hacim 3000 metre küp ile sınırlandırılmıştır. TYPE-III:Tehlike nispeti en düşük kimyasal sıvı yüklerin taşınması için tertiplenmiştir.Petrol tankerlerine benzer özelliktedir. Petrol tankerlerden farkı tank içi bölme sayılarının fazla olmasıdır.
GAZ TANKERLERİ SIVILAŞTIRILMIŞ HİDROKARBON GAZLARINI TAŞIMAK İÇİN DİZAYN EDİLMİŞ TANKERLERDİR. İKİ ÇEŞİT GAZ TANKERİ MEVCUTTUR. LNG (LIQUID NATUREL GAS) TANKER LPG (LIQUID PETROLEUM GAS) TANKER
LPG BÜTAN, PROPAN,BÜTADİN GİBİ GAZLARI SIVI HALDE TAŞIMAK ÜZERE DİZAYN EDİLMİŞTİR. PATLAMA VE YANGIN RİSKİ NEDENİYLE GÜÇLENDİRİLMİŞ TANK VE GÖVDE YAPISINA SAHİPTİR.
LNG METHAN, ETHAN, ETHİLEN,PROPAN,BÜTAN GİBİ BÜYÜK HACİM KAPLAYAN GAZLARI TAŞIMAK İÇİN DİZAYN EDİLMİŞ TANKER TİPİDİR. ÖR:METHAN GAZI BÜYÜK HACME SAHİP OLDUĞU İÇİN %60-95 DEĞERİNDE MAKSİMUM KAPASİTEDE DOLUM YAPILABİLİR.
ICE KLAS TANKERLER ICE KLAS GEMİLER DAYANIKLILIK , ZOR KOŞULLARDA SEYİR KONDİSYONU , YAPISAL DAYANIKLIK BAKIMINDAN 4 GRUPTA İNCELENMEKTEDİR.BU TİPLER IA SÜPER ,IA,IB,IC İSİMLERİ İLE ANILIR.
Ice Class. Ice Description. IA Super First year ice thickness 1.0m. Special ice class IA Super, ships whose structural strength in essential areas affecting their ability to navigate in ice essentially exceeds the requirements of ice class IA and which as regards hull form and engine output are capable of navigation under difficult ice conditions without the assistance of ice breakers. Engine output will not be less than 2800kW. Escorted operation in all Baltic ice conditions.
IA First year ice thickness 0.8m. Ships with such structure, engine output and other properties that they are capable of navigating in difficult ice conditions, with the assistance of icebreakers when necessary. Escorted operation medium (smaller vessels) and severe Baltic ice conditions. Engine output will not be less than 1000kW.
IB First year ice thickness 0.6m. Ships with such structure, engine output and other properties that they are capable of navigating in moderate ice conditions. Escorted operation in medium ice conditions.
IC First year ice thickness 0.4m. Ships with such structure, engine output and other properties that they are capable of navigating in light ice conditions. Escorted operation in light ice conditions.
ÇİFT CİDAR ZORUNLULUĞU TANKERLERİN ÇİFT CİDAR VEYA EŞDEĞER TASARIM ŞARTLARININ UYGULAMA ESASLARI BU KONU İLE İLGİLİ DÜZENLEME MARPOL 73/78 SÖZLEŞMESİNİN EK1 13F MADDESİNCE 5000 DWT ÜSTÜ VE 600 DWT DAN FAZLA AĞIR PETROL YÜKÜ TAŞIYAN TEK CİDARLI GEMİLER AŞAĞIDA TANINAN SÜRE DIŞINDA TAŞIMA YAPAMAYACAKTIR.
1982 YILINDA TESLİM EDİLEN TANKERLER 2008 2010 YILINDAN SONRA TEK CİDAR GEMİLER YÜK TAŞIYAMACAKLAR.