ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
GELENEKSEL ÖLÇME ARAÇLARI
Advertisements

Bu slayt ‘ten indirilmiştir.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
Bu slayt ‘ten indirilmiştir.
KISA CEVAPLI TESTLER ve DOĞRU-YANLIŞ TESTLERİ
SINAV PLANINDA BULUNMASI GEREKEN BASAMAKLAR-1
Doğru- Yanlış Testleri
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Çoktan Seçmeli Sınavlar
ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI GEREKEN NİTELİKLER
ÖĞRETİM PROGRAMLARINDA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
TESTLERİN SINIFLANDIRILMASI
ÖLÇME ARAÇLARI.
TEST HAZIRLAMA SÜRECİ VE
ÇOKTAN SEÇMELİ TESTLER
Yazılı Sınavlar ve Açık Uçlu Yanıtların Değerlendirilmesi
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -6-
Sözlü sınavlar Pınar Tunçer Afyon Kocatepe Üniversitesi Doktora Programı Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersi Mayıs 2007.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
SAĞLIK EĞİTİM SÜRECİ.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
ÖLÇME DEĞERLENDİRME İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Bilişşsel Hedeflerin Ölçülmesi
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Ölçme Aracının Özellikleri
TEST HAZIRLAMA SÜRECİ.
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -8-
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
YAZILI SINAVLAR (KOMPOSİZYON TİPİ)
KAYNAŞTIRMA öğrencileri Ölçme ve Değerlendirme Esasları
Ölçme Değerlendirme Nedir?
Sözlü Sınavlar Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Eğitimde Program Geliştirme Ölçme ve Değerlendirme Boyutu
Proje, Performans Değerlendirme
ÇOKTAN SEÇMELİ TESTLER
Objektif Testler Uzman bir grup tarafından, daha profesyonel bir şekilde geliştirilen testlere “standart testler”, öğretmenler tarafından geliştirilen.
ÖLÇME ARAÇLARININ NİTELİKLERİ
4 - YAZILI YOKLAMALAR. 4 - YAZILI YOKLAMALAR.
Çoktan seçmeli testleri, büyük miktarlarda katılımın söz konusu olduğu ulusal düzeyde gerçekleştirilen sınavların vazgeçilmezi hâline getiren en önemli.
3 - SÖZLÜ SINAVLAR. 3 - SÖZLÜ SINAVLAR GİRİŞ Bu bölümde öğretmenlerin, öğrencilerin başarılarını değerlendirmede kullandıkları sınav türlerinden.
Ölçme ve değerlendirme, sınıf içi öğrenme sürecinde öğrencide istenilen davranış değişikliğinin ne derece gerçekleştiğini belirlemede, eğitim sürecinin.
7 - EŞLEŞTİRME TESTLERİ. 7 - EŞLEŞTİRME TESTLERİ.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRMEDE Kısa Cevaplı Testler Yazılı Yoklamalar
TEST VE MADDE ANALİZİ.
Ölçme ve Değerlendirme Semineri
Çoktan seçmeli testler
Çalışma Yaprağı.
Mehmet ŞAHİN Toprak Sanayi İ.Ö.O./ÇORUM
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 6
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
TEST PLANI MADDE ANALİZİ.
ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 10
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 9
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Ölçme ve Değerlendirme
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Prof. Dr. Mehmet KÜÇÜK
EĞİTİMDE KULLANILAN ÖLÇME ARAÇLARI
Test Oluşturma.
ÖLÇME ARAÇLARI Yazılı Yoklama Sözlü Yoklama Kısa Cevaplı Test
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
ÖLÇME DEĞERLENDİRME İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 5.DERS
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Eşleştirme ve Doğru/Yanlış Maddeleri
Sınav Türleri: Uzun Yanıtlı ve Kısa Yanıtlı
Sunum transkripti:

ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME Dr. Ümit ÇELEN

EĞİTİMDE KULLANILAN ÖLÇME ARAÇLARI ve ÖZELLİKLERİ GELENEKSEL YAKLAŞIMLARA DAYALI OLAN ARAÇLAR

Yazılı Sınavlar Sözlü Sınavlar Kısa Cevaplı Testler Eşleştirme Maddeleri Doğru Yanlış Testleri Çoktan Seçmeli Testler

Yazılı Sınavlar (Yoklamalar) Özellikleri: Yanıtlayıcının sorulan soruların yanıtlarını düşünüp hatırladığı, yanıtı organize ederek yazılı olarak sunduğu sınav türüdür. Sınırlı yanıtlı (listeleyin, tanımlayın, nedenlerini sıralayın vb.) olabileceği gibi serbest yanıtlı (gerekçeleriyle açıklayın, tartışın, değerlendirin vb.) da olabilir. Soruları yazılı yanıtlamak çok zaman aldığından çok sayıda soru sorulamaz. Bu da kapsam geçerliliğini düşürür. Yazma hızı, dili kullanma becerisi, yazı güzelliği gibi değişkenler puanlamaya karışabilir. Bu da geçerliliği düşürür.

Yazılı Sınavlar (Yoklamalar) Özellikleri: Hazırlanması kolay, puanlanması zordur. Puanlarken kesin doğru, kesin yanlış ayrımı zor yapılır. Bu da puanlayıcı yanlılığına yol açar. Sorular genelde blöf ve şişirme yaparak cevaplandırılmaya elverişlidir. Analiz, sentez ve değerlendirme gibi üst düzey zihinsel etkinliklerin ölçülmesinde uygundur. Amacına uygun kullanılırsa öğrencileri ezberden uzaklaştırır. Soruların şansla doğru yanıtlanma olasılığı çok düşüktür.

Örnek Kazanım: 1.6. Termodinamiğin günlük hayattaki uygulama alanlarına örnekler verir. Soru: Termodinamiğin günlük hayattaki uygulama alanlarına üç örnek veriniz.

Yazılı Yoklama Sorusu Hazırlarken; Sorular açık ve anlaşılır olmalıdır. Sorularda ifade ve imla hataları olmamalıdır. Çok uzun yanıtlı sorular yerine daha kısa yanıtlı çok sayıda soru hazırlamak kapsam geçerliliğini artırabilir. Sorular birbirinden bağımsız olarak yanıtlanabilmelidir. Sorular ders kitabından aynen alınmamalıdır. Sorulardan önce bir yönerge ile öğrencilerden beklenen iş açıkça belirtilmedir. Sınav sorularının yazılı olarak verilmesi gerekir.

Yazılı Yoklama Sınavlarını Puanlarken; Puanlama anahtarı hazırlanmalı, tüm sorular için puanlanabilecek en küçük birimler belirlenmelidir. Sınav kağıdının sahibini tanımaktan kaynaklanacak yanlılıkları gidermek için isimler kapatılabilir. Tüm öğrencilerin 1. sorusu puanlandıktan sonra ikinci sorulara geçilmeli böylelikle tüm sorular tek tek puanlanmalıdır. Kağıtlar hızlı bir şekilde gözden geçirilerek sıraya dizilebilir. Mümkünse birden fazla puanlayıcı kullanılmalıdır.

Sözlü Sınavlar Özellikleri: Türkçe ve yabancı dil öğretimi gibi derslerde sözlü anlatım yeteneğini ölçmede kullanılması gerekir. Henüz okuyup yazamayan bireylerin ölçülmesinde de kullanılır. Öğrencinin yanıtında karanlık ve belirsiz kalan noktaların deşilmesine imkan verir. Özellikle problem çözme sürecinin aşamalarındaki düşünme sürecini ortaya koyar. Sorularının hazırlanması yazılı yoklamalar gibi kolaydır ancak her öğrenciye farklı sorular sorulacaksa çok sayıda soru hazırlamayı gerektirir.

Sözlü Sınavlar Özellikleri: Sözlü anlatım yeteneği dışındaki amaçlarla kullanılırken bu özellik de ölçüm sonuçlarına karışır. Uygulanması uzun zaman gerektirir. Az sayıda soru sorulması kapsam geçerliliğini düşürür. Her öğrenciye farklı sorular sorulması, soruların güçlük düzeyleri farklı olacağından, eşitsizliklere neden olabilir. Objektif olarak puanlanması çok güçtür.

Sözlü Sınavlar Yapılırken; Çok sayıda öğrenci sınava alınacaksa kısa cevaplı sorular tercih edilmelidir. Sınavda sorulacak sorular önceden yazılmış olmalıdır. Sorulara verilmesi beklenen yanıtlar da önceden belirlenmeli, bir puanlama anahtarı hazırlanmalıdır. Öğrencinin topluluk önünde konuşma ve sınav kaygısını artıracak söz ve tavırlardan kaçınılmalıdır. Sorular öğrencinin anlayacağı bir dille sorulmalıdır. Genel izlenimle puan vermek güvenilirliği düşürür. Bu nedenle puanlama anahtarı kullanılması daha uygundur. Tek bir sözlü sınav yapmak yerine çok sayıda ölçüm yapmak daha uygundur.

Kısa Cevaplı Testler Kısa yanıtlı madde: Yanıtların bir kelime, bir rakam veya en çok bir cümle olduğu madde türüdür. Değişik türleri vardır: Soru Kipinde Olanlar: Ölçme aracının tutarlı ölçümler yapması hangi özelliğe sahip olduğunu gösterir? ___________________ Tanımlamayı Gerektirenler: Güvenilirliği tanımlayınız. ___________________ Eksik Cümle Türünde Olanlar: Ölçme aracının tutarlı ve kararlı ölçümler yapmasına __________ adı verilir.

Kısa Cevaplı Testler Özellikleri: Yanıtlama çok süre almadığından çok sayıda soru sorulabilir. Bu da kapsam geçerliliğini ve güvenilirliği yükseltir. Şans hatası karışması ihtimali düşüktür. Yazı güzelliği, anlatım becerisi gibi özellikler de ölçmeye çok az karışır. Puanlanması yazılı yoklamaya göre daha nesnel yapılabilir. Yanıtın kısa olması gerekliliği, tanıma-hatırlama düzeyindeki kazanımları ölçmeyi gerektirir. Üst düzey zihinsel etkinlik gerektiren kazanımlar (kavrama, uygulama, analiz, sentez, değerlendirme) ölçülemez.

Kısa Cevaplı Testler Hazırlanırken: Ölçülecek kazanım önemli bir öğrenme ürünü olmalıdır. Her sorunun yoruma açık olmayan bir doğru yanıtı olmalıdır. Örnek: Atatürk, _____________ de doğdu. Toplumda toprak ağalarının egemenliğini işleyen tanınmış bir romanın yazarı kimdir? ________________ Sorunun ifadesinde ipucu bulunmamalıdır. Örnek: Şair Evlenmesi adlı eserin yazarı ___________ dir.

Kısa Cevaplı Testler Hazırlanırken: Testte birbirinin cevabı olan maddeler bulunmamalıdır. Örnek: Karamazof Kardeşler _________ tarafından yazılmıştır. Karamazof Kardeşler romanının yazarı olan Dostoyevski hangi millettendir? _____________ Ders kitabından veya kaynaklardan bir cümle aynen alınıp kullanılmamalıdır. Yapılırsa ezbere yöneltir. Bırakılan boşluklar (ipucu oluşturmaması için) eşit uzunlukta olmalıdır.

Kısa Cevaplı Testler Hazırlanırken: Maddede birden fazla boşluk varsa her biri ayrı puanlanmalıdır. Bir cümlede çok sayıda boşluk bırakılarak soru anlaşılmaz hale getirilmemelidir. Örnek: _______ ________ ________ bölmekle elde edilir. Bölünenin bölene bölünmesiyle elde edilen değere ______ denir. 9. Yanıt yeri için bırakılan boşluklar puanlamayı kolaylaştıracak şekilde düzenlenebilir.

Eşleştirme Maddeleri İki grup halinde verilen ve birbiriyle ilgili olan ögelerin eşleştirilmesini gerektiren madde türüdür. Öncüller bir sütunda, muhtemel cevaplar diğer sütunda listelenir ve yanıtlayıcıdan bunları eşleştirmesi istenir.

Eşleştirme Maddeleri Ülkeler Şehirler Örnek: Aşağıda sol tarafta bazı ülkeler, sağ tarafta da başkent olan şehirler verilmiştir. Sizden istenen sol tarafta verilen ülkelerin başkentlerini sağ taraftaki listeden bulup, şehrin önündeki harfi ülkenin önündeki boşluğa yazmanızdır. Ülkeler Şehirler __ 1. Yunanistan A. Paris __ 2. İtalya B. Bükreş __ 3. Fransa C. Londra __ 4. Almanya D. Roma __ 5. Portekiz E. Lizbon __ 6. İspanya F. Madrid G. Budapeşte H. Atina I. Berlin

Eşleştirme Maddeleri Hazırlanırken: Hem öncüller hem de cevaplar listesi benzeşik öğelerden oluşmalıdır. Madde sayısı en az 6 en fazla 15 olmalıdır. Öncüllerin ve cevapların eşit sayıda olmaması, sona kalan maddenin kolay yanıtlanmasını önler. Uzun ifadeler öncül olarak kullanılmalı ve öncüller sol tarafta verilmelidir. Cevaplar listesi, sayı veya tarihlerden oluşuyorsa, sıralanmalıdır. Maddelerin tümü aynı sayfada olmalıdır. Yönergede eşleştirmenin neye göre ve nasıl yapılacağı açıklanmalıdır.