"Değişen Aile” Prof Dr Süheyla Ünal.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DEĞİŞEN DÜNYADA KADIN Prof Dr Süheyla ÜNAL
Advertisements

II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
KÜYEREL BAĞLAMDA KADIN
AİLE ve ERGENLİK Kişilik Oluşumunda Ailenin Etkisi
Yrd. Doç. Dr. Yasemin ÇAYIR
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
TOKİ ŞEHİT MUSTAFA DOLUMAY ANAOKULU
Yaşam Boyu Öğrenme Prof. Dr. Ali ŞEN.
SAĞLIKLI YAŞLANMA: SOSYAL BİR OLGU
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
SOSYOLOJİ DERSİ 2.ÜNİTE TOPLUMSAL YAPI.
21. Yüzyılda Eğitimin Geleceği
AİLE Bir toplumda hukuki temele dayalı evlilik ve akraba bağlılığı (anne, baba, çocuklar, büyükanne ve baba ile yakın akrabalar) oluşmuş, aynı mekanda.
REHBERLİK.
BÖLÜM 1. BÖLÜM 1 Yaşam Boyu Bakış Açısı A) Yaşam Boyu Bakış Açısı B) Gelişimin Doğası C) Gelişim Kuramları D) Yaşam-Boyu Gelişimde Araştırma.
Gelişime Giriş.
OKULÖNCESİ EĞİTİM NEDİR?
TAHSİN YENTUR İLKOKULU
REHBERLİK DERSİ III.
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
AİLE bilgidagi.com.
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
KENDİMİ TANIYORUM Kazanım: Kendini tanımanın ders seçimindeki önemini fark eder. 9. Sınıf 74 nolu kazanım etkinliği.
ENGELLİLER AİLE VE ÇEVRE
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
DEĞİŞEN AİLE Kazanım: Aile yaşamında değişen kadın erkek rollerini fark eder. 12. Sınıf 61 nolu kazanım etkinliği.
7-19 YAŞ AİLE EĞİTİMİ PROGRAMI
Rehber Öğretmenleri Paylaşım Toplantısı Nisan 2010.
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
Eğitimin ve Toplum.
BÖLÜM 5 CİNSİYET. BÖLÜM 5 CİNSİYET CİNSİYET Cinsiyet Üzerindeki Biyolojik, Sosyal ve Bilişsel Etkiler Cinsiyet Kalıp Yargıları, Benzerlikler ve Farklılıklar.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
BÖLÜM 8 AİLELER. BÖLÜM 8 AİLELER AİLELER Ergenlerin ve Beliren Yetişkinlerin Ebeveynleriyle İlişkileri Aile Süreçleri Ergenlerin ve Beliren Yetişkinlerin.
Eğitim ve Toplumsal Değişme
Sosyal Gelişim Sosyal gelişim bireyin doğumundan itibaren ailede başlamaktadır. Anne-çocuk ilişkisi doğumdan itibaren (diyalog, oyun, dans, oyuncak) sembolize.
BİREYİN GELİŞMESİ Yrd. Doç. Dr. İhsan SARI
ERGENLERDE MADDE KULLANIMI Sosyal Hizmet Uzmanı Ercan Mutlu
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
BEYKOZ AİLE VE DİNİ REHBERLİK BÜROSU
GELİŞİME ETKİ EDEN FAKTÖRLER
Çocuklar niçin spor yapmalı? Spor büyüyen çocuğun fiziksel gelişiminin yanında psikolojik, sosyal yönden gelişimine katkıda bulunur.
21. YÜZYILDA YAŞAMANIN DAYANILMAZ HAFİFLİĞİ Prof Dr Süheyla Ünal İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Psikiyatri AD.
Prof Dr Süheyla ÜNAL. Hedefler Bu sunumun sonunda katılımcılar yakın geleceğin gerektirdiği öğrenme ortamı ve koşulları konusunda değişimin gerekliliğini.
TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ Hazırlayan = Büşra Kocaman
SABUNCUOĞLU ŞEREFEDDİN SAĞLIK HİZMETLERİ
"Değişen Aileye Terapötik Yaklaşım”
AİLENİN TANIMI, ÖNEMİ VE TARİHSEL GELİŞİMİ
YRD.DOÇ.DR.NESLİHAN KOÇER İZMİR ÜNİVERSİTESİ
Kırsal Alanları Kentlerden Ayıran Farklılıklar Prof. Dr
SİBER ÇAĞ SİBER GENÇLİK Prof Dr Süheyla Ünal İnönü Üniversitesi
T. C. ANKARA VALİLİĞİ İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ E ĞITIM Ş UBE M ÜDÜRLÜĞÜ WWW. ASM. GOV. TR.
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
GENÇLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
Alıştırma Hocası: Mr.Muhittin KAHVECİ.  Aile psikolojisi; birey, eş ve ailelerin ilişkilerinde yaşadığı duygu, düşünce ve davranışlara odaklanır. Ve.
ERGENLİK DÖNEMİ ANNE-BABA SORUMLULUKLARI
Uzmanlar, 21. yüzyılda küresel problemleri (açlıktan teröre, eğitimden sağlığa) çözebilmek için entegre düşünce, kreatif düşünce, disiplinler ötesi yeni.
Hazırlayan ve Sunan: Gökçe PINAR JENERASYON TEORİSİ.
TOPLUMSAL CİNSİYET ROLLERİ. TOPLUMSAL CİNSİYET-1 Toplumsal cinsiyet, bireyin belirli bir cinsten olduğuna ilişkin bilgiye, bu bilgi dahilinde olmak üzere.
AİLE Bir toplumda hukuki temele dayalı evlilik ve akraba bağlılığı (anne, baba, çocuklar, büyükanne ve baba ile yakın akrabalar) oluşmuş, aynı mekanda.
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
SAĞLIKLI BİR YAŞAM İÇİN ZİHİNSEL,DUYGUSAL VE SOSYAL SAĞLIĞIN ERGEN BİREYLER AÇISINDAN ÖNEMİ.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
AİLEDE İLETİŞİM.
REHBERLİK DERSİ III.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
TÜRKİYE'DE ERGEN PROFİLİ
X- Y –Z GEN.
Sunum transkripti:

"Değişen Aile” Prof Dr Süheyla Ünal

21. Yüzyılın henüz başında iken bile gittikçe artan bir ivmeyle küreselleşen, karmaşıklaşan ve özellikle medya tarafından adeta bilgi bombardımanına maruz kalan bir toplum ortaya çıktı ve biz bu toplumda yaşamımızı sürdüreceğiz.

Toplumsal etkiler Toplumun değer yargıları, norm ve kuralları, gelenek ve görenekleri bireyin yaşamını düzenleme işlevine sahiptir Toplumun bireysellikle, yaşla, cinsiyetle, zamanla ilgili normları bireyin yaşam tarzını ve sürecini şekillendirdiği için, bu normlardaki değişim, bireyi ve aileyi de yakından etkilemektedir

Modernlik sonrası toplum Modernlik sonrasının “farklılıklara saygı göstermek” ve “standartları ortadan kaldırmak” yaklaşımı, hem kendiliğin şekillenmesinde, hem de aile gibi toplumsal kurumların yapılanmasında büyük değişikliklere yol açmaktadır Alternatif anlamların çokluğu, kendiliğin yapılanmasına da yansımaktadır

Modernlik sonrası dünya Çoğulculuk, demokrasi, cinsel özgürlük, tüketicilik, hareketlilik, artan eğlence ve haber olanakları ile karakterizedir Modernlik sonrası bireyi, birçok inanç, çoğul gerçekler, yüzlerce dünya görüşü karşısında “gerçek” ve “doğru” konusunda güvenini kaybetmektedir (O'Hare and Anderson 1991)

Modernlik sonrası birey Toplumsal yapıdaki esneklik ve değişkenliğin, bireysel kimliğin yapılanmasına yansıması en kötüsünden “parçalanmış”, en iyisinden “yaratıcı” kendilikler ortaya çıkarmaktadır (Boston 2000) Kendini referans almanın artışı, sınırda ve antisosyal kişilik bozukluklarında artışa yol açmaktadır

Milenyum Kuşağı İnsan algısını dönüştüren enformasyon hızının içine doğmuş, internet’i tanıyıp benimsemiş, Özgürlüğüne düşkün, Sadakatsiz ve tatminsiz, Kendilerini iyi ifade eden ve tercihlerini açıkça ortaya koyan, Sosyalliği ve çalışmayı pek sevmeyen,

Milenyum kuşağı Hızlı tüketiyor, çabuk sıkılıyor, maymun iştahlı Medya yoğun bir çevrede yaşıyor Ekran bağımlısı Aynı anda birden fazla faaliyette bulunabiliyor: Cepten SMS atarken, bilgisayar ekranında MSN’de yazışıp, ödevini yapabiliyor, bu arada winamp’ta indirdiği MP3′leri dinliyor, üstüne de gözü TV ekranındaki kliplere takılıyor.

Milenyum kuşağı Bu kuşak giderek mahremiyet duygusunu kaybediyor. Biraz fazla ahlaklı olanları annelerine, daha serbest yetişmiş olanları da arkadaşlarına söyleyebilecekleri / gösterebilecekleri her şeyi, tüm dünyaya da söyleyebiliyor / gösterebiliyorlar Tüketim için kaynak bulmaları gerektiğini biliyorlar, dolayısıyla borsada oynamak, kısa yoldan zengin olmak, bir “fikir” bulup yırtmak saplantılarını “Y Kuşağı” ile paylaşıyorlar

Sınırların değişimi Aile/birey, aile/toplum arasındaki sınırlardaki değişimler Bireyi, aileyi ve toplumu dönüştürmekte “Güç” ve “hiyerarşi” sorunlarına ve çatışmalarına yol açmakta Bireyselleşmeye yapılan vurgu aile kurumunda, akrabalık bağlarında gevşemeye, dağılmaya yol açmakta, ailenin stresli durumlarda bireye destek ve tampon olma işlevi giderek azalmaktadır

Modernlik sonrası aile Evlenme, boşanma, düşük yapma gibi aile ile ilgili birçok konu ve davranış üzerinde geleneksel ve dini referansların etkisi giderek azalmakta Fiziksel birlikteliğin “aile olmada” koşul olmaktan çıkması ile parçalanma hızlanmakta, aile kurumsal niteliğini kaybetmekte Teknolojik gelişimler ve internet, evin işlevlerini değiştirmektedir

Modernlik sonrası ev Etkinlik merkezi Bilgi merkezi İletişim merkezi Eğlence merkezi Eğitim merkezi Alış-veriş merkezi İş merkezi Ev içi yaşam yoğunlaşmakla birlikte, aile üyelerinin birlikte geçirdiği zaman azalmakta, vaktin büyük bir bölümü bilgisayar başında, birbirinden uzak ve farklı dünyalarda geçmektedir

AİLE Yapı Aile Ağlar Roller (Büyüklük, yaşam döngüsü) Ev Yönetimi Zaman Alan, mekan Kaynaklar (Aktiviteler) (Aktiviteler) (Tüketim) Değerler Aile/ Yaşam Tarzı Politik/ Sosyal tutumlar Kültürel değerler

Sağlıklı aile yapısı Bağlılık, sadakat Takdir etme, değerbilirlik İyi iletişim becerisi Birlikte zaman geçirme arzusu Güçlü değer sistemi Krizle ve stresle başa çıkma Dayanıklılık Etkililik, kendine yeterlilik Birey değil, sistem yönelimli olma Yakınlık ihtiyacını karşılama Karşılıklı saygı Eşit etkileşim Bireysel seçimlere saygı Çatışma çözümünde anlaşmayı, aileye yönelik sorun çözmeyi önceleme Net sınırlara sahip olma

Dinamik yapı Aile yaşamı bir süreç izler Ailenin yatay ve dikey bir hareketliliği vardır Geçiş dönemleri stres taşır Değişim kaçınılmaz olduğu için değişimin yönetilmesi oldukça önemlidir

Ailedeki stres nedenleri Dikey stres etkenleri Aile gelenekleri, mitler, sırlar, kurallar ↓ Zaman → Yatay stres etkenleri → Gelişimsel: Yaşam döngüsü geçişleri 2. Öngörülemeyenler: Ölümler, kronik hastalıklar, kazalar

Ailede stres etkenleri Hızlı değişim ve akışlar çağı olan 21. yüzyıl, ailenin yapılanması ve işleyişine hem yatay hem dikey eksende etki göstermektedir Dikey eksende aile gelenekleri, mitleri, kuralları hızla değişmekte, geçmişle bağlantılar kopmakta, davranış referans sistemleri etkinliğini kaybetmektedir Yatay eksende ise yaşam döngüsü geçişleri daha sorunlu olmaktadır

Aile yapısında değişmeler Daha önceki hak ve görevler, roller ve sorumluluklar değişmekte Kurumsuzlaşma nedeniyle bireylerin önündeki yol haritaları, kurallar, rehberler önemini kaybetmekte Bencilce bireyselleşme, antisosyalliğe kaymaya neden olmakta “Şimdi”nin baskınlığı, yaşam tarzına ağırlığını koymakta

Aile yapısında değişmeler Evlenme yaşı artmakta, evlenme oranı düşmekte “Eşlik” ve “ebeveynliğin” anlamları ve işlevleri değişmekte “Tek ebeveynli” ya da “çocuksuz” ailelerin sayısı artmakta Boşanma oranları artmakta

Aile yapısında değişmeler Aile üzerinde sosyal kontrolün kaybı çocuklar ve kadınlara sağlanan sosyal desteği azaltmakta İletişim teknolojisi “zaman” ve “yer” kavramlarına “akışkanlık” kazandırmakta “Etkinlikte bulunmaya” verilen önemin artmasıyla yaşam hızlanmakta “Huzursuz bedenler” ve “huzursuz ruhlar” çağı yaşanmakta

Shorter’a göre modernlik sonrası ailenin özellikleri Ailesinin kimliğine ilgisiz kalan ergen Eşlerin stabil olmayan yaşamları Hızla artan boşanma oranları Kadının özgürleşmesi ile çekirdek ailenin ve “yuva” anlayışının kaybı Çocuğun sosyalizasyonunda anneden bakıcılara kayma Ailenin çocuk üzerindeki eğitici rolünün kaybı

Elkind’e göre modernlik sonrası aile Orta sınıf ailenin çocukları daha hazır olmadıkları erken bir dönemde fiziksel, sosyal ve ruhsal olarak yetişkinliğe geçmektedirler Bu geçirgen aileler çocuklarını dünyanın gerçekleri ve şiddet, cinsellik, madde kullanımı gibi durumların tehlikeleriyle başa çıkacak yeterlikte görmektedirler

Gergen’e göre gelmekte olan aile Üyelerinin aşırı meşguliyet nedeniyle “saçıldığı” “yoğun aile” Teknoloji ile sağlanan sosyal yoğunluk ailede kaos, parçalanma ve süreksizliğe katkıda bulunmaktadır

Borderline aile Güç çatışmalarının yoğun olduğu Baskınlık için sürekli ancak etkisiz girişimlerin bulunduğu Duygusal ihtiyaçların karşılanması becerisinin az olduğu Kaotik yapı ve ilişkilerin söz konusu olduğu

Yapılanma Aile üyeleri maruz kaldıkları değerleri, tutumları, fikirleri, yaşam tarzlarını, kişilikleri ilişkiler içine yedirirler Yeni anlamlar kimliklere katkıda bulunur Önemli kişilerle olan ilişkilere yansıtılarak, bu ilişkiler aracılığı ile canlı tutulur

Sosyal yapısalcılık Öznelerarası ilişki aracılığı ile “kendiliğin” ve “aile sisteminin” yeniden yapılanma süreci

nâgihân ol şâra vardım ol şârı yapılır gördüm ben dahi bile yapıldım taş u toprak arasında

Değişim-Dönüşüm İşin doğasının değiştiği, amaçların ve eylemlerin odak noktasının yeniden belirlendiği, yeni değerlerin ortaya çıktığı dönemlerde sistemik değişim gerçekleşir

Aile sisteminin varlık nedeni değişti mi? Değişim süreci bizi yıkıma uğratacak mı? Değişmemesi gerekenler neler? Vazgeçilmezlerimiz neler? Değişenler, dönüşenler neler? Değişimi kontrol edebilir miyiz? Proaktif davranabilir miyiz?

Türk ailesi Ben Batılı bir âile hukuku profesörü olarak diyorum ki; Türk milletinin elinden âile nizâmını alınız, geriye hiçbir şey kalmaz.” Prof. Gaston Jezz

“Değişim rüzgarları gelince aptallar duvar örer, akıllılar yel değirmeni yapar “ (Çin Atasözü) “İlerleme değişimin içinde düzeni, düzenin içinde değişimi koruyabilmek sanatıdır” (A.N. Whitehead)