TALEP (İstem).

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hâsılat kavramları Firmaların kârı maksimize ettikleri varsayılır. Kâr toplam hâsılat ile toplam maliyet arasındaki farktır. Kârı analiz etmek için hâsılat.
Advertisements

 6. Hafta: Faiz Oranları ve Sıcak Para  İktisatta iki farklı «Faiz» tanımı vardır. 1.Sermaye faktörünün üretimden aldığı pay ve 2.Paranın fiyatı.  Bu.
TÜRKİYENİN İKLİMİ Türkiye'de gerek matematik konumun gerekse özel konumun etkisiyle birden fazla iklim görülür. Ülkemizde dört mevsim belirgin olarak görülür.
PAZARLAMA MEVZUATI Paket Tur Sözleşmeleri. ulaştırma, konaklama ve bunlara yardımcı sayılmayan di ğ er turistik hizmetlerin en az ikisinin birlikte, her.
İklim ve İklim Elemanları SICAKLIK. Bilmemiz Gereken … Isı : Cisimlerim potansiyel enerjisidir. Sıcaklık : Isının dışa yansıtılmasıdır.Birimi santigrat.
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
©McGraw-Hill Education, 2014
Fiyat ve Fiyatlandırma
TÜRKİYE EKONOMİSİNİN SEKTÖREL DAĞILIMI
Beşinci Bölüm EKONOMİK ORGANİZASYON
Prof.Dr. Mehmet TOMANBAY
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
ASGARİ ÜCRET GERÇEĞİ 8 Aralık 2016, İstanbul.
DOĞAL VE BEŞERİ UNSURLARIN EKONOMİYE ETKİSİ
Makro İktisat.
YRD. DOÇ. DR. OKTAY KIZILKAYA
MAKRO İKTİSAT II BÖLÜM 12 MAL VE PARA PİYASALARINDA DENGE:IS-LM MODELİ
MİLLİ GELİR Bir ülkede belirli bir dönemde (genellikle bir yıl) üretilen nihai mal ve hizmetlerin parasal değerine eşittir. Gayri Safi Yurt İçi Hasıla.
MAKRO İKTİSAT EKONOMİNİN ÖLÇÜLMESİ 2: Faiz Haddi ve Ödemeler Dengesi
MAKRO İKTİSAT II BÖLÜM 13-1 TOPLAM ARZ VE TOPLAM TALEP: MAKRO DENGE
PAZARLAMA KARARLARINI ETKİLEYEN ÇEVRESEL FAKTÖRLER
MALİ İŞLEMLERİN İZLENMESİ
TALEP, TALEP FONKSİYONU VE TALEP EĞRİSİ
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
Aşağıdaki kavramları açıklayınız
SAĞLIK HİZMETLERİ ARZI
©McGraw-Hill Education, 2014
DOĞAL SAYILAR TAM SAYILAR
Rasyonel Beklentiler: Para Politikası
6. TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI TEORİSİ
Ders Adı: GENEL EKONOMİ (IKT 103)
Bölüm 9 İş Yönetim Stratejileri : Rekabet Stratejileri
Talep, Arz ve Piyasa Dengesi
PAZARLAMADA FİYATLAMA
Toplam Arz- Toplam Talep
Bölüm 6 Tüketici Tercihi Teorisi
YATIRIM HARCAMALARI.
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 9 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
BÖLÜM 2: TALEP VE TÜKETİM TEORİSİ
PARANIN ZAMAN DEĞERİ.
Bölüm 4: Tarımsal ürünlerin pazarlama fonksiyonları
MADDENİN AYIRTEDİCİ ÖZELLİKLERİ
Tüketici Pazarları Örgütsel Pazarlar
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Üçüncü Bölüm Talebin Arka Planı: Tüketici Teorisi.
Planlanan Harcama Düzeyi: basit Keynesyen Model
ESNEKLİK Belgin Akçay.
6. TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI TEORİSİ
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 4 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
SIVILAR Sıvıların genel özellikleri şu şekilde sıralanabilir.
BÖLÜM 3: ARZ VE ÜRETİM TEORİSİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
7. ÜRETİM VE MALİYETLER.
İkinci Bölüm Fiyat Teorisine Giriş.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
FOTOSENTEZ.
5 Esneklik BÖLÜM İÇERİĞİ Talebin Fiyat Esnekliği
Sermaye Maliyeti Sermaye maliyeti; kullanılan veya kullanılması planlanan her çeşit kaynağın, maliyetlerinin ağırlıkları dikkate alınarak ortalamasının.
Tüketici Davranışları
TOPLUMSAL TABAKA ve SINIFLAR
Yrd. Doç. Dr. Akın Usupbeyli
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
RASTGELE DEĞİŞKENLER Herhangi bir özellik bakımından birimlerin almış oldukları farklı değerlere değişken denir. Rastgele değişken ise tanım aralığında.
YRD. DOÇ. DR. OKTAY KIZILKAYA
Sunum transkripti:

TALEP (İstem)

Talep (İstem) Kavramı Talep, tüketicilerin iktisadi malları, belirli bir piyasadan, belirli bir fiyata belirli bir anda satın almaya hazır ve razı olması demektir Genel kural olarak, bir malın fiyatı düştükçe o mala olan talep artmaktadır. Bunun aksine olarak fiyatı yükseldikçe o mala olan talebin azalması söz konusudur. Bir maldan talep edilen miktar ile o malın fiyatı arasında ters yönlü bir ilişki vardır. Belirli bir fiyattan talep, bir mala cari fiyatı ödemeye hazır olanların satın almak istedikleri miktardır. Örneğin piliç etinin kg’ı 4.5 TL iken bireyin aylık talebi 5 kg’dır denildiğinde, bu, belirli bir fiyattan talebi vermektedir. Talep çizelgesi ise, bir malın farklı fiyat seviyeleri karşısında o maldan satın alınmak istenen farklı miktarları gösterir. Talep çizelgesi aynı zamanda bir malın talebinin genel yapısı ve özelliklerini ortaya koyar ve fiyatlarla, bu fiyatlardan talep edilen miktarlar arasındaki fonksiyonel ilişkiyi gösterir.

Talep Edilen Miktar(Ton) Bir malın talep eğrisi, o malın talep çizelgesinden yararlanarak çizilmektedir. Talep eğrisi sol yukarıdan sağ aşağıya doğru uzanan bir eğridir. Talep eğrisinin eğimi negatiftir. Tablo 7. Talep Çizelgesi Mal Fiyatı(TL) Talep Edilen Miktar(Ton) 800 10 500 20 325 30 250 40 200 50 800 600 400 200 700 500 300 100 900 Fiyat (x1000 TL) 10 20 30 40 50 Miktar (ton)

Talebe etki eden faktörler Talep edilen malın fiyatı: Tüketici tarafından talep edilen mal miktarını belirleyen ilk önemli unsurdur. Malın fiyatı yüksek ise talep edilen miktar azdır. Talep edilen malın ihtiyaçlar arasındaki yeri: Tüketiciler, ihtiyaçlarını kişisel önemlilik derecelerine göre sıraya koyarlar. Bu şekilde meydana gelen listeye kişisel talep tablosu denir. Tüketicinin gelir seviyesi: İhtiyaçların tatminine ayrılan gelir miktarı herhangi bir iktisadi mal ve hizmetin talebi açısından önemlidir. Bilindiği gibi gelirler şahıslar arasında eşit bir şekilde dağılmazlar. Diğer malların fiyatları; herhangi bir mal veya hizmete olan talebin belirlenmesinde önemli rol oynar. Örneğin; kırmızı et talebini, balık ve tavuk eti fiyatlarının etkilemesi, tereyağı talebini, margarin ve sıvı yağ fiyatlarının etkilemesi gibi. Bir iktisadi malın belirli bir fiyat üzerinden talep edilen miktarının değişmesi ile talep değişmesi farklı kavramlardır.

Talep Değişmesi (Kayması); fiyat dışında, talebi etkileyen diğer etmenlerin değişmesi sonucu talebin artarak veya azalarak, talep eğrisinin sağa veya sola kaymasıdır. 800 600 400 200 700 500 300 100 900 Fiyat (x1000 TL) 10 20 30 40 50 Miktar (ton) TALEP KAYMASI (DEĞİŞMESİ)

18 30 42 Fiyat (x1000 TL) Miktar (ton) 800 600 400 200 700 500 300 100 900 Fiyat (x1000 TL) 10 20 30 40 50 Miktar (ton) 18 30 42

Talep eğrisinin sağa veya sola kaymasının nedenleri şöyle belirtilebilir: Talep edenlerin gelirlerinin zaman içerisinde değişmesi Bu mal yerine geçebilecek diğer malların fiyatlarının değişmesi Tamamlayıcı malların fiyatlarında meydana gelen değişme Moda vb. nedenlerle malın çekiciliğinin değişmesi Talep edenlerin sayılarının değişmesi.

Talep Esnekliği Talebin iki tür esnekliğinden bahsetmek mümkündür. Bunlar; Talebin Fiyat Esnekliği ve, Talebin Gelir Esnekliğidir. Talebin fiyat esnekliği, fiyat değişiklikleri karşısında tüketici duyarlılığı demektir. Bir malın fiyat değişmeleri karşısında, talep edilen miktarlarında ne kadar değişiklik olabileceğini bilmek için, o malın fiyat esnekliğinin bilinmesine ihtiyaç vardır. . Talebin fiyat esnekliği aşağıdaki şekilde formule edilebilir. Talebin Fiyat Esnekliği = Talep miktarında meydana gelen oransal değişim Fiyatta meydana gelen oransal değişim

( ) Talep2 – Talep1 X 100 Talep1 Talebin Fiyat Esnekliği= Fiyat2 – Fiyat1 Fiyat1 Talebin fiyat esnekliği daima negatiftir. Çünkü fiyatla miktar arasında ters yönlü bir ilişki bulunmaktadır. Esneklik katsayısı 0 ile - ∞ arasında çeşitli değerler alabilir. Hayvansal ürünlerde talebin fiyat esnekliğine ilişkin olarak yapılan araştırmalarda sabit fiyatlarla et tüketimi arasında -0.65, kuzu eti fiyatlarıyla tüketim arasında -0.58, talebin fiyat esnekliği hesap edilmiştir. Bu et fiyatlarındaki % 10’luk bir yükselme ile talepte %6’lık bir azalma olacağını göstermektedir. Te = -1 ise, birim esnek demektir. Te > -1 olan talebe çok esnek(elastik), Te < -1 olan talebe az esnek talep denir.

Örnek: Bir piyasada 60 Kr’luk satış fiyatı üzerinden 120 Örnek: Bir piyasada 60 Kr’luk satış fiyatı üzerinden 120.000 litre süt satılmaktadır. Fiyatın 1 TL’na (100 Kr) çıkması halinde talep edilen miktar 80.000 litreye gerilemektedir. Sütte talebin fiyat esnekliği ne kadardır? Talep1 = 120.000 lt Fiyat1 = 60 Kr Talep2 = 80.000 lt Fiyat2 = 1 TL (100 Kr) Talebin Fiyat Esnekliği = Talep2 – Talep1 Talep1 X 100 ( ) Fiyat2 – Fiyat1 Fiyat1 Talep Esn.= 80.000-120.000 120.000 X 100 ( ) 100– 60 60 = -33,3 66,7 = -0,49

Talep Esnekliğini etkileyen Faktörler: Malın tüketici bütçesi içindeki yeri ve önemi, Malın zorunlu mal olup olmaması, İkame olanaklarının bulunup bulunmaması, Toplumun tüketim alışkanlıklarındaki değişiklikler, Zaman unsuru.

( ) Talebin gelir esnekliği; Bir malın fiyatı dahil olmak üzere diğer etkenlerin değişmediği koşullarda, tüketicinin gelirinde meydana gelen değişmelerin tüketici talebi üzerindeki etkiye talebin gelir esnekliği adı verilir. Talebin gelir esnekliği aşağıdaki şekilde formule edilebilir. Talebin Gelir Esnekliği = Talep miktarında meydana gelen oransal değişim Tüketici gelirinde meydana gelen oransal değişim Talebin Gelir Esnekliği = Talep2 – Talep1 Talep1 X 100 ( ) Gelir2 – Gelir1 Gelir1

Talebin gelir esnekliği kaysayısı pozitiftir. Ge >1 ise, talebin gelir esnekliği yüksek demektir. Böyle bir durumda gelirde meydana gelecek olan yüzde artış oranı, talep edilen miktarda daha yüksek bir yüzde artışa neden oluyor demektir. Bu gibi mallarda gelir arttıkça talep artacaktır. Bu mallar yüksek kalite mallardır. Ge <1 ise talebin gelir esnekliği düşük demektir. Böyle bir durumda da talep miktarında meydana gelecek olan yüzde artış oranı gelir miktarında meydana gelecek yüzde artış oranından az olacaktır. Gelir miktarı arttıkça bu tür mallara olan talepte nisbi bir azalma olur. Bu grup mallar düşük kalite mallardır.

Türkiye’de hayvansal ürünlerde talebin gelir esnekliği için yapılan araştırmalarda bulunan değerler kısaca şöyledir. Köylerde sığır etinde talebin gelir esnekliği 0.219, koyun etinde 1.722, tavuk eti 2.212, diğer etler 2.015 ve yumurta 0.522, bütün et ve yumurta birlikte1.063 gelir esnekliğine sahiptir. Süt mamüllerinde talebin gelir esnekliği ise, 0.305 olarak hesaplanmıştır. Şehirlerde ise sığır eti 0.334, koyun kuzu ve keçi etinde 0.754, bütün et ve yumurta birlikte 0.856 talebin gelir esnekliğine sahiptir. Süt mamüllerinde talebin gelir esnekliği 0.867 olarak hesaplanmıştır. Yapılan başka bir araştırmada Türkiye’de koyun ve kuzu eti için talebin gelir esnekliği;1.48, sığır ve dana eti için 0.82, tavuk eti için 3.00, bütün etler için 1.68, süt için 1.02 ve yoğurt için 0.62 talebin gelir esnekliği hesap edilmiştir. Şehirlerde ise yumurta hariç et ve balık için talebin gelir esnekliği 0.794 olarak hesaplanmıştır. Bütün bu değerler, Türkiye’de hayvansal ürünlerin gelir değişmelerine karşı çok hassas olduğunu göstermektedir. Engel Kanunu’na göre, gelir seviyesi arttıkça, gelirin gıda maddelerine (düşük kalite) ayrılan dilimi giderek küçülmektedir.

Şekil: Gelir ve Harcama ilişkisinde Engel Kanunu Toplam Harcama Temel mallar (gıda, giyim vb) Lüks mallar Gelir Harca ma Düşük gelir düzeyi Yüksek gelir düzeyi Şekil: Gelir ve Harcama ilişkisinde Engel Kanunu

Talebin Fiyat Esnekliğinin, Üreticinin Satış Hasılatı ile İlişkisi: -Fiyat düşürüldüğünde, talep esnekse, satış hasılatı artar, -Fiyat düşürüldüğünde, talep esnek değilse, satış hasılatı azalır, -Fiyat artırıldığında, talep esnekse, satış hasılatı azalır, -Fiyat artırıldığında, talep esnek değilse, satış hasılatı artar. Birim esneklikte ise fiyattaki değişmeler, satış hasılatını aynı oranda etkilemektedir.