MOTOR BİLGİSİ Kemal Nurkan NUR TAY-ENSA SRC MOTOR BİLGİSİ Kemal Nurkan NUR
MOTOR ÇEŞİTLERİ
Motorun Çalışması
Dört zamanlı motorlarda Çalıma Prensipleri (Benzinli)
YAKIT SİSTEMİ
YAKIT SİSTEMİ hava filitresi jikle kelebeği eksoz yakıt pompası depo
Dizel Motorlarda YAKIT SİSTEMİ Sistemin Çalışması: Besleme pompası ile depodan çekilen yakıt enjektör pompasına gelir. Enjektör de silindir içinde sıkıştırılmış, ısınmış temiz havanın üzerine yakıtı toz halinde püskürterek yanmasını sağlar.
ATEŞLEME SİSTEMİ
buji distribütör Endüksiyon bobini akü
MARŞ SİSTEMİ Akademik Grup akümülatör tevzi endüksiyon bobini distiribütör tevzi endüksiyon bobini akümülatör
MARŞ SİSTEMİ Görevi; Kontak anahtarı açılıp marşa basıldığında marş dişlisi volan dişlisini çevirerek motora ilk hareketi verir.
Akademik Grup MARŞ SİSTEMİ Marş motoru
EGZOZ SİSTEMİ Görevi: Yanma sonucu açığa çıkan gazların sessiz ve emniyetli bir şekilde dışarı atılmasını sağlar. Egzoz gazının normal rengi; Yazın renksiz, Kışın beyazdır.
ŞARJ SİSTEMİ Görevi: Motor çalıştığı sürece aküyü şarj edip alıcıları besler. Motor çalışırken akümülatörü sürekli şarj eden (dolduran) sistemdir. Çalışma prensibi: Hareket enerjisini elektrik enerjisine çevirir.
şarj göstergesi regülatör v kayışı altarnatör akümülatör
SOĞUTMA SİSTEMİ Görevi: Yanma sonucunda açığa çıkan ısıyı motor parçalarına zarar vermeyecek değere düşürüp, istenen ısı değerleri arasında tutmak.
SOĞUTMA SİSTEMİ
YAĞLAMA SİSTEMİ 1. Birbirine sürtünerek çalışan parçalar Görevi (Motorun Yağlanması): 1. Birbirine sürtünerek çalışan parçalar arasındaki sürtünmeyi azaltarak aşınmasını önlemek, 2. Motorun soğutulmasına yardımcı olmak 3. Aşınma sonucunda oluşan talaşları temizlemek,
YAĞLAMA SİSTEMİ
YAĞLAMA SİSTEMİ
GÜÇ AKTARMA ORGANLARI (SİSTEMİ) Görevi: Motor çalışırken motorun hareketini tekerleklere iletmek veya kesmek. Aracı vitese geçirmeyi sağlamak. NOT: Vites geçirilirken debriyaja basılır.
GÜÇ AKTARMA ORGANLARI (SİSTEMİ) Akademik Grup GÜÇ AKTARMA ORGANLARI (SİSTEMİ) güç aktarma organları
L A S T İ K L E R (Önemli Notlar) 1. Şamrelli lastik: İç lastiği olan lastiklere denir, 2. Tubeless lastik : İç lastiği olmayan (şamrelsiz) lastiklere denir, 3. Radyal Lastik: Geniş tabanlı lastiklere radyal lastik denir,
Lastikte hava basıncı normalden fazla olursa; Lastik orta kısmından aşınır. Ayrıca yolda giderken zıplama yapar, Frenler zayıf tutar, kayma yapar.
Lastikte hava basıncı az olursa; Lastik kenarları aşınır. Ayrıca yakıt sarfiyatı fazla olur. Frenleme iyi olmaz.
FREN SİSTEMİ Görevi: Hareket halindeki aracı Yavaşlatmak, Durdurmak, Duran aracı yerinde sabitlemektir.
FREN SİSTEMİ Parçaları ve Görevleri
SÜSPANSİYON SİSTEMİ Süspansiyon Sistemi: Araç hareket halinde iken yerden gelebilecek sarsıntı ve darbeleri üzerine alarak şasiye İletilmesini engelleyen sistemdir. Parçaların isimleri: -Yaylar (helezon yaylar) -Amortisör -Makaslar
Akademik Grup SÜSPANSİYON SİSTEMİ
ÖN DÜZEN VE DİREKSİYON SİSTEMİ Görevi: Dönüşlerde ön tekerlerin Aynı açıda dönmesini sağlamak, Ön takım düzgünlüğünü sağlamak, Ön takımın dengesini sağlamak .
ÖN DÜZEN VE DİREKSİYON SİSTEMİ
direksiyon kutusu rotlar
ÖN DÜZEN VE DİREKSİYON SİSTEMİ Akademik Grup ÖN DÜZEN VE DİREKSİYON SİSTEMİ kramiyer dişli rot tekerlek
AYDINLATMA SİSTEMİ
AYDINLATMA SİSTEMİ Görevi: Gündüz olduğu gibi gecede rahat seyir imkanı sağlayan, aracın sürücüsünün diğer araçlarla emniyetli seyrini sağlamak için yapılan; Far, Sinyal, Korna Ve çeşitli lambalardan oluşan parçaları çalıştıran ve onları sigorta sistemi ile emniyetini sağlayan komple sistemdir.
RODAJ (YENİ ALINAN ARAÇ) Rodaj : aracın fabrika çıkışından sonra motor parçalarının birbirlerine alışma sürecine denir. Rodaj Zamanı : Aracın fabrika çıkışından sonra belirli kilometre kadar geçen süreye denir.
DİZEL MOTORLAR Görevi: Emme zamanında silindirler içine alınan hava sıkıştırılıp üzerine enjektör ile motorin (mazot) püskürtülür.
DİZEL MOTORLAR
DİZEL MOTORLAR