AİLEDE DİN EĞİTİMİ Prof. Dr

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KENDİNİ TANIMAK NEDİR ACABA?
Advertisements

Yrd. Doç. Dr. Mehmet OKUTAN
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Servisi
AİLE ve ERGENLİK Kişilik Oluşumunda Ailenin Etkisi
ANA BABA VE ERGENLİK.
Okul Başarısında Ailenin Rolü
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
Eğitim Bilimlerine Giriş.
ÇOCUKLARIMIZA DİNİMİZİ NASIL ANLATALIM
Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Dersi 11. Sınıf 1. Ünite
Yetişkin Eğitimi. Yetişkin, kendi yaşamının sorumluluğunun kendisine ait olduğunu bilen kişidir.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretimde Görsel-İşitsel Araçlar Görsel Materyallerin Katkıları Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi,
ANNE BABA TUTUMLARI.
ANNELER BABALAR/ÇOCUĞUNUZ SINAVA GİRİYOR …. Çocuklarımızı çok severken kişisel isteklerimizin, beklentilerimizin onlar için belki de aşırı bir yük olacağını.
AHLAK GELİŞİMİ.
PSİKOLOJİK DANIŞMA KURAMLARI
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
Prof. Dr. Kurtman ERSANLI
Tutum Kişinin herhangi bir olaya ve kişiye karşı olan tutumu onun kişiliği doğrultusunda gerçekleşir. Genellikle ev dışındaki ortamlarda yaşıtları tarafından.
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ
ANNELER BABALAR/ÇOCUĞUNUZ SINAVA GİRİYOR …
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
KONU: OKUMA ALIŞKANLIĞI
ÇOCUK VE AİLE İÇİ ŞİDDET
“ÖZEL EĞİTİM GÜZEL GELECEK”
EĞİTİMDE AİLENİN ÖNEMİ
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ VE OKULA UYUM
7-19 YAŞ AİLE EĞİTİMİ PROGRAMI
İLKÖĞRETİM ÇAĞI ÇOCUKLARINDA OKUL İÇİ ŞİDDETİN İRDELENMESİ: BİR ANKET ÇALIŞMASI Sözen S 1, Baysal SU 2, Ekizoğlu O 1, Tüzün B 1, Tüzün Ü 3 1 İstanbul Üniversitesi.
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
GELECEĞİ PLANLAMAK MESLEK SEÇİMİ.
ANNE BABA TUTUMLARI VE OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ÖNEMİ
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Hazırlayan: İsmail TÜRKMENOĞLU
SANAT EĞİTİMİ.
DİNÎ GELİŞİM VE TEORİLERİ
ÇOCUK GELİŞİMİNE FARKLI BAKIŞ AÇILARI
8 TANRI ALGISI Hakan ZAFER Din Psikolojisi
Öğretmenlik Mesleği.
DİĞER TUTUMLAR.
Probleme Dayalı Öğrenme
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
MÜZE BİLİNCİ VE MÜZELERLE EĞİTİM
Kişisel Rehberlik.
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 7. SINIF 4. ÜNİTE
BİLİŞSEL GELİŞİM.
ANA BABA OKULU-II ÖZEL OĞUZ FEN BİLİMLERİ TEMEL LİSESİ.
BU DERSTE NELER İŞLEYECEĞİZ?
ÖN YARGI NEDİR? Bir kişiyle veya olayla ilgili önceden olumlu veya olumsuz karar vermeye ön yargı denir. Ön yargı, gerekli bilgi edinilmeden ya da inceleme.
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
YETİŞKİNLİK DÖNEMİ EĞİTİMİ
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ
Bugün neler öğreneceğiz?
Engelli çocuğun kardeşlerinin tepkileri
Aile Katılımı Nedir? Çocuğun gelişimi hakkında anne babaları bilgilendirme. Anne babalara duygusal destek sağlama. Çocuklarına öğretmenlik ve rehberlik.
İŞ AİLE SAĞLIK DOSTLAR BENLİK.
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
ANA BABA VE ERGENLİK.
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
ERGENLİK DÖNEMİ VE DİN EĞİTİMİ. ERGENLİK Yetişkinliğe doğru büyüyen Bir geçiş dönemidir (biyolojik, psikolojik, toplumsal, ekonomik) Yaşam döngüsünün.
ERGENLİK DÖNEMİ(15-22 YAŞ)
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ŞİDDET.
GELİŞİM VE ÖĞRENME Ders 4
OKUL DÖNEMİNDE GELİŞİM 6-11 YAŞ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
İKNA SÜRECİ.
EMPATİK İLETİŞİM.
Sunum transkripti:

AİLEDE DİN EĞİTİMİ Prof. Dr AİLEDE DİN EĞİTİMİ Prof. Dr. Cemal Tosun Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi

SORU AİLENİN ÇOCUK ÜZERİNDEKİ GÖREVLERİ NEDİR?

Biyolojik görev Ekonomik görev Koruyuculuk görevi Psikolojik görev Eğitim görevi Dini görev Boş zamanları değerlendirme görevi Prestij sağlama görevi

AİLEDE DİN EĞİTİMİ 1. AİLEDE DİNİ SOSYALLEŞME: İnformal din eğitimi 2. AİLEDE DİNİ EĞİTİM VE ÖĞRETİM: Yarı formal din eğitimi

Ailenin Din Eğitimi Sorumluluğu-Dini Yaklaşım Allah, sizi annelerinizin karnından hiç bir şey bilmez olarak çıkardı ve umulur ki şükredersiniz diye işitme, görme (duyularını) ve kalp verdi. (NAHL SURESİ / 78)

Ailenin Din Eğitimi Sorumluluğu-Dini Yaklaşım Öyleyse sen yüzünü Allah'ı birleyen (bir hanif) olarak dine, Allah'ın o fıtratına çevir; ki insanları bunun üzerine yaratmıştır. Allah'ın yaratışı için hiç bir değiştirme yoktur. İşte dimdik ayakta duran din (budur). Ancak insanların çoğu bilmezler.   (RUM SURESİ / 30 )

Ailenin Din Eğitimi Sorumluluğu-Dini Yaklaşım İnsanın dünyaya geldiği esnada zayıf ve yardıma muhtaç bir varlık oluşundan bahseden ayet (Rûm suresi 54. ayet),

Ailenin Din Eğitimi Sorumluluğu-Dini Yaklaşım Ey iman edenler! Kendinizi ve aile efradınızı cehennem ateşinden koruyunuz” (Tahrim 6)

Ailenin Din Eğitimi Sorumluluğu-Dini Yaklaşım “Her insanı annesi (Allah’a inanmaya yetenekli ve dînî inancı kabul etmeye elverişli bir) fıtrat üzere dünyaya getirir. Sonra ebeveyni onu Yahudi, Hıristiyan veya Mecusi biri haline getirir. Eğer ana babası Müslüman iseler çocuk da Müslüman olur.” (bkz. Buhari Cenaiz, 79; Müslim, İman 264; Kader 23-25.)

Aile eğitiminin anlamı Okul öncesi eğitim- okul öncüsü eğitim Okulla birlikte ise; sosyal çevreden, okuldan öğrenilenlerin aileyle karşılaştırılması, tartışılması, düzeltilmesi

Aile eğitiminin önemi Çocuğun kişiliğinin temel özellikleri ilk yıllarda oluşur Karakterin 2/3'ü altı yaşına gelinceye kadar teşekkül eder İnsan davranışlarının bilinç altı kökenlerinin önemli kısmı bu dönemde oluşur .

AİLEDE DİNİ ÖĞRENME-SOSYALLEŞME NE ZAMAN BAŞLAR? Çocuk din ile ilgili yaşantılara soru sormaya başladığında başlar Gelişimde kritik zamanlar vardır Önemli bir ilke: Yazılan silinir, ama söylenen, görülen silinmez.

AİLEDE EĞİTİM NASIL GERÇEKLEŞİR? Taklid ve özdeşim yoluyla Taklid: Çocuğun çevresinde ve özellikle yakınında olan kişilerde algıladığı davranışları benzeterek yapmaya çalışmasıdır. Özdeşim: Taklid ettiği davranışları daha taklid ettiği andan itibaren kendi davranışı haline getirmesidir.

AİLEDE EĞİTİM NASIL GERÇEKLEŞİR? İnsan neyi taklid eder? Gördüğünü Ne ile Özdeşleşir? Sevdiğiyle Çocuk neyi sever? Haz aldığını, sevdiğini Çocuk kimi sever? Kendisini seveni Sevmek ne demektir? Nitelikli birliktelik

Anne-babayı taklid ve onlarla özdeşim Özellikle okul öncesi dönemde çocuk kendisini özdeş tutacağı model olarak anne ve babasını alır. Onların özellikleriyle değer yargılarını örnek olarak benimser; hareketlerini, konuşma ve davranışlarını taklit etmeye uğraşır. Bir başka deyişle çocuk, dış dünyayı anne babasının gözlüğü aracılığıyla görmeğe çalışır.

Dil ve kavram gelişimi ve din eğitimi Çocuk dili öğrenmeye ne zaman başlar? Konuşmaya ne zaman başlar? Dil öğrenmek, kavramları, anlamları, değerleri öğrenmek demektir

Ödül ve Ceza Çocuğun haz aldığı, sevdiği şey ödül Çocuğun haz almadığı, sevmediği cezadır. Prof. Dr. Cemal Tosun

AİLEDE DİNİ EĞİTİM VE ÖĞRETİM Okuma yazma bilmeyen çocuğu eğitmenin yolları nelerdir? - Seyredebileceği uygun görsel ve işitsel araçlar olabilir - Birlikte oynanacak oyunlar olabilir. - İlgi+sevgi+ödül dengesi olmazsa doğrudan eğitme çabalarının başarı şansı azdır.

Diğer Yollar 1) İyi örnekler oluşturulmalı 2) Çocukların sorularından yararlanma 3) Uygun zaman ve ortam gözetilmelidir 4) Sevgi ile yaklaşılmalı 5) Alternatifler getirilmelidir 6) Hikayelerden ve masallardan yaralanılmalıdır 7) Mabedlere ve kutsal yerlere götürülmelidir 8) Hastalık veya ölüm anında dua

ERGENLİK DÖNEMİNİN TEMEL ÖZELLİKLERİ Duygusal coşku ve taşkınlık Çabuk kurulan ve bozulan ilişkiler Kolay etkilenme Toplum içinde sivrilme İlgi çekme Rol sahibi olma çabası Bağımsızlık isteği

Bu temel özelliklerden hareketle Gençlik Çağı : Dinin ortaya koyduğu esaslara eleştirel yaklaşılan bir çağdır. Bilinçli öğrenme çağıdır. Bilinçli öğrenme; Yeni öğrendiklerini ve önceden öğrendiklerini eleştirir süzgecinden geçirerek, taklit ve gelenek düzeyinden bireysel, kendi bilgisi düzeyine çıkarma çabasıdır. Genç, kendisi olarak toplumda yer ve rol alma çabasındadır.

Bu temel özelliklerden hareketle Gençlik çağı: Arayış dönemidir. Genç, toplumun dilini, dinini, gelenek ve göreneklerini, kültürünü ve değerlerini, tanımaya, anlamaya, benimsemeye, kendisi için yeniden üretmeye çabalar. Anlayıcı bir çaba vardır. İnançları eleştirisiz kabul etmez. Eleştirirken de bazen günahkarlık duygularına kapılır. Suçluluk duyar.

GENCİN DİNE KARŞI TUTUMU NEDİR? yeni dini arayış ve tercihlere yönelir geçici ya da uzun süreli dine ilgisizlik ya da dini bir grup veya cemaat içerisinde kendini bütünüyle dine verme...

GENÇLİK ÇAĞINDAKİLERİ ANLAYABİLMEK İÇİN ŞU SORULARA CEVAP VEREBİLMEMİZ GEREKİR: 1. İnançları, dini duygu ve bilgileri gençlere, içinde yaşadıkları yaş özelliklerinin gereği ortaya çıkan sorularını çözmede yardımcı olabiliyor mu? 2. Doğru düşünme, doğru karar verme ve doğru davranma noktalarında dinin (ebeveynin) beklentileri ile gencinkiler birbirini destekliyor mu?

GENÇLİK ÇAĞINDAKİLERİ ANLAYABİLMEK İÇİN ŞU SORULARA CEVAP VEREBİLMEMİZ GEREKİR: 3. Ebeveynin Din Ve Ahlak Adına Beklentileri; Ne kadar doğru beklentiler? Yetişkinler bu konuda kendilerini sorguluyorlar mı? Bu beklentiler gencin yaş gereği temel özelliklerini destekliyor mu yoksa sınırlandırıyor mu? Beklentiler doğru ise de beklemek ne kadar doğru? Beklemek doğru ise bekleyiş şekli doğru mu? 4. Hayatın anlamını keşfetme arayışında inançların motive edici, araştırıcı, teşvik edici dinamikleri var mıdır?

SORUNLARIN ÇÖZÜMÜ ÖNCE SORUNUN TANIMLANMASI GEREKİR Gerçekten bir sorun mu vardır? Yoksa bizimki bir duygusal tepki midir? Sorun varsa; bu tanımlama esnasında sorunun esasen kimin olduğu da belirtilmelidir. Genç mi rahatsızdır yoksa ebeveyn mi? Geçici midir? Kalıcı mıdır? Zararı kime, ne kadar ve ne sürelidir? Gelişim özelliklerine bağlı sorunlar Çevreye bağlı sorunlar vb.

ÇÖZÜM İÇİN ALTER- NATİFLER ÜRETİLMELİDİR Sorunu çözecek olan, gencin kendisidir Çözmesine yardımcı olacak kimdir? Anne mi, baba mı, birlikte mi, aile fertlerinden bir başkası mı, tüm aile mi; Profesyonel bir yardım mı gerekiyor ????