Gelişimsel Psikopatoloji Vaka İnceleme Projesi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMDE REHBERLİK
Advertisements

REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA SERVİSİ ETKİNLİKLERİ
Yrd. Doç. Dr. Şaziye Senem Başgül Çocuk ve Ergen Psikiyatristi
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
SOSYAL ÖYKÜ TEKNİĞİNİN AKILLI OYUNCAKLAR İLE ÖĞRETİMİNİN OTİZMLİ ÖĞRENCİLERİN SOSYAL BECERİLERİ ÜZERİNE ETKİSİ Meryem Demirkaya Necdet Karasu 2014, Eylül.
Eğitim İhtiyaçları Değerlendirmesi (TNA)
3.Hafta: Erken Çocukluk ve Okul Öncesi Dönemlerinde Özel Eğitim
TIBBİ TANILAMA EĞİTSEL TANILAMA
REHBERLİK DERS II.
Makalenin Yazarları: Vehbi Aytekin SANALAN Esra TELLİ Yavuz SELİM
İlkokul Çocuklarının Özellikleri ve Ailelere Öneriler
Kişilik Bozukluklarında Tedavi ve Sağaltım
PSİKOLOJİ VE PSİKİYATRİDE TEMEL KAVRAMLAR
Birinci Basamakta “cinsellik ve cinsel işlev bozuklukları”
DİKKAT EKSİKLİĞİ VE HİPERAKTİVİTE
PROGRAM TASARIMI
Depresyon Hastalarında Belirti Şiddeti ve Umutsuzluğun İntihar Davranışı Üzerindeki Etkisi Ülkü Kural
ÇOCUKLUK ÇAĞINDA SIK GÖRÜLEN RUHSAL SORUNLAR VE DEHB
Öğretim Durumlarını Planlama
REHBERLİK DERSİ III.
ZEKA ZEKA: Problem çözme, öğrenme ve soyut düşünme yeteneği.
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
ÖZEL EĞİTİM NEDİR? Çoğunluktan farklı ve özel gereksinimli çocuklara sunulan, üstün özellikleri olanları yetenekleri doğrultusunda kapasitelerinin en üst.
FIRINLI İLKÖĞRETİM OKULU Okullarda görev yapan Öğretmenlerimizin en büyük sıkıntılarından biri de bireysel eğitim gerektiren ve “Kaynaştırma” eğitimine.
ENGELLİLER AİLE VE ÇEVRE
DESTEK EĞİTİM ODASI Kaynaştırma eğitimine tabi olanlara sunulan bir hizmet Kaynaştırma uygulamalarının bir parçası ve tamamlayıcısı.
ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
ÇOCUK VE GENÇLERDE İNTERNET BAĞIMLILIĞI
ÇOCUKLARDA TİKLER İLKNUR NURKAN PSİKOLOJİK DANIŞMAN VE REHBER ÖĞRETMEN
Cinsel İstismar Olgusu İle Çalışma (REHBER ÖĞRETMENLER İÇİN) DOSYA:3 İSTİSMAR OLGUSUYLA ÇALIŞMA SÜREÇ YÖNETİMİ Yrd.Doç.Dr. Gürcan Topçu SEÇİM ULUSLARARASI.
EPİDEMİYOLOJİK ARAŞTIRMA PLANLANMASI
Bölüm 4 Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu.
Patolojik Teknoloji Kullanımı
Bölüm 5 Kaygı Bozuklukları I: Özgül Fobi, Ayrılma Kaygısı Bozukluğu ve Sosyal Kaygı Bozukluğu
Bölüm 7 Yeme Bozuklukları
OTİZM.
BEYİN ve BİLİŞSEL GELİŞİM
Bölüm 6 Kaygı Bozuklukları II: Travma Sonrası Stres Bozukluğu, Yaygın Kaygı Bozukluğu, ve Obsesif-Kompulsif Bozukluk.
Bölüm 8 Depresif Bozukluklar, Bipolar Bozukluklar ve Okul Çağındaki Çocuk ve Gençlerde İntiharın Önlenmesi.
Bireysel Farklılıklar ve Engellilere Yönelik Tutumlar
Bölüm 2 DAVRANIM BOZUKLUĞU
BURDUR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
DİĞER TUTUMLAR.
Bölüm 3 Karşı Gelme Bozukluğu
BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI. BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI.
Psikolojik Hizmetler Klinik Psikolog Barış Gürkaş.
BÖLÜM 9 DİKKAT VE AKTİVİTE BOZUKLUKLARI TANIM VE YAYGINLIK Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu, dikkat ve aktivite bozuklukları için artık günümüzde.
DANIŞMANLIK TEDBİRİ UYGULAMALARI
Klinik Yetiştiricilik ve COACH’luk Modeli Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 221.
T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI Diyarbakır Çocuk Hastanesi
Araş. Gör. Dr. N. Emel ELVERİCİ ARDIÇ
Anadolu Üniversitesi, Eğitim Fakültesi,
Yrd. Doç. DR. Tülay KUZLU AYYILDIZ ERGENLİK DÖNEMİ SAĞLIK SORUNLARI
Psikiyatride öykü alma ve muayene
ÇOCUKLUK ÇAĞI KANSERLERİNDE PALYATİF BAKIM
EDD DERS 4: GÖNDERME SÜRECİ VE FORMAL-İNFORMAL DEĞERLENDİRME
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
Kekemelik.
Zeka Gerilikleri.
I.BÖLÜM PSİKOLOJİ.
GENÇLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
ÖZEL EĞİTİMDE TEMEL KAVRAMLAR

SOSYAL UYUM GÜÇLÜĞÜ OLAN BİREYLER. Tanım ve Sınıflandırma Sosyal Uyum: Bireyin aynı anda çevresindeki değişiklikleri algılaması, yeniliklere uyum sağlaması,
Birinci Basamakta “cinsellik ve cinsel işlev bozuklukları”
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
REHBERLİK DERSİ III.
REHBERLİK DERS II.
EĞİTSEL DEĞERLENDİRME VE TANILAMA
Sunum transkripti:

Gelişimsel Psikopatoloji Vaka İnceleme Projesi Uzm. Klinik Psikolog Petek Batum

Sunum İçeriği Vaka seçimi Vaka incelemede elde edilmesi gereken bilgiler (dosya inceleme + uzmanla görüşme) Vaka gözlemi Vaka raporunun hazırlanması

Vaka Seçimi/Özel Danışmanlık Merkezleri Yeni başlayan vakalar Drop-out riski Sürecin çok başında olduğu için patolojiye dair kapsamlı bir değerlendirmenin henüz yapılamamış olması Terapi ya da uygulanan eğitimsel programa ilişkin kısıtlı bilgi Prognoza yönelik kısıtlı bilgi

Vaka Seçimi/Özel Danışmanlık Merkezleri Uzmana da danışarak terapi sürecinde belirli bir düzene oturmuş (en az 4 seansı tamamlamış) vakaların seçimine dikkat edilmeli.

Vaka Seçimi/Hastaneler Ağırlıklı olarak: DEHB Öğrenme Bozuklukları Otizm Asperger Bozukluğu Mental Retardasyon Vizite girme şansı varsa mutlaka değerlendirin, tanı tartışmaları için oldukça faydalı olur.

Vaka İncelemesi/Elde Edilmesi Gereken Bilgiler Vakanın dosyasından ya da dosyada eksik olduğu koşulda vakayı takip eden uzmana sorularak şu bilgiler elde edilmelidir: Demografik Bilgiler Mevcut Bozukluğun Öyküsü Vakanın Gelişimsel ve Sosyal Öyküsü Vakanın Geçmiş Medikal Öyküsü Vakanın Aile öyküsü Kullanılan Tanı ve Değerlendirme Araçları

Demografik Bilgiler Başvuru tarihi Yıl, ay ve gün olarak kronolojik yaş (ergenler dışında) Bilgilerin kimden alındığı ve çocuğa yakınlık derecesi Çocuğun kimlerle yaşadığı Ebeveynlerin yaşları, eğitim düzeyleri, meslekleri Kardeşlerin yaşları, cinsiyetleri Çocuğun gittiği okul

Mevcut Bozukluğun Öyküsü Sorunların başlangıcı, ne zaman başladı? Stres faktörleri, önemli yaşam olayları (okul değişikliği, travma, yas, boşanma vs) Semptomlara ilişkin örnekler, hangi koşullarda sorunun daha çok ortaya çıktığı (okul ve ev gibi) Yakınmaların okul yaşamına, ebeveynlerle ve akranlarla olan ilişkilere etkileri Daha önce başka bir uzmana başvurulmuş mu? Herhangi bir psikofarmokolojik tedavi, eğitsel ya da psikolojik tedavi uygulanmış mı? Eğer bu tedavi bırakıldıysa ne gibi sebeplerden dolayı bırakılmış?

Vakanın Gelişimsel ve Sosyal Öyküsü Özellikle Otizm, Asperger Sendromu ve Mental Retardasyon için: Hamilelik döneminden başlayarak: Planlanmış bir hamilelik mi? Hamilelik sürecinde herhangi bir fizyolojik ya da psikolojik sorun yaşandı mı? Hamilelik sürecinde ilaç kullanıldı mı? Hangi ilaçlar kullanıldı? Doğum zamanında mı oldu? Doğum nasıl oldu? Doğum sırasında herhangi bir sorun yaşandı mı?

Vakanın Gelişimsel ve Sosyal Öyküsü Özellikle Otizm, Asperger Sendromu ve Mental Retardasyon için: Oturma zamanı Yürüme zamanı Tuvalet kontrolü zamanı İlk heceleme zamanı Anlamlı cümle kurma zamanı

Vakanın Gelişimsel ve Sosyal Öyküsü Ebeveynlerle olan ilişkiler Kardeşlerle olan ilişkiler Akran ilişkileri Okul başarısı Sınıf içi davranışlar

Vakanın Medikal Öyküsü Herhangi başka bir fizyolojik bozukluk var mı? Geçirilmiş ameliyatlar İlaç kullanımı

Vakanın Aile öyküsü Ailede herhangi bir fizyolojik bozukluk var mı? Ailede herhangi bir psikiyatrik bozukluk var mı?

Kullanılan Tanı ve Değerlendirme Araçları DSM-IV-TR ICD-10 WISC-R Denver Gelişimsel Tarama Testi Bender-Gestalt Benton Görsel Bellek Testi Diğer psikometrik değerlendirme araçları (örn., DEHB’ye yönelik ölçekler) Cümle Tamamlama Testi Projektif Testler (Bir insan çiz, bir aile çiz)

Vaka Gözlemi Gözleme başlamadan önce dikkat edilmesi gerekenler Gözlem sırasında dikkat edilmesi gerekenler Gözlem sonrasında yapılması gerekenler

Gözleme Başlamadan Önce Çocuğun ve velisinin onayının alınması, niçin orada bulunduğunuza ve ne yapacağınıza dair bilgilerin paylaşılması Uzmandan seans öncesi, sizi çocukla tanıştırmasını isteyebilirsiniz. Kendinizi tanıtarak o gün orada ne amaçla bulunduğunuzu çocuğa söyleyebilirsiniz. Seçtiğiniz, inceleyeceğiniz patoloji hakkında (imkan varsa) önceden bilgi edinme: Bozukluğun genel tanımı, klinik özellikler Etiyolojisi (biyolojik ve fizyolojik olası etmenler, risk faktörleri) Görülme sıklığı Ortalama başlangıç yaşı Cinsiyet farklılıkları Ayırıcı tanı Komorbid/eş tanılı bozukluklar Tedavi yaklaşımları

Gözleme Başlamadan Önce Vakanın dosyasının incelenmesi Vakayı takip eden uzmandan özet bir ön bilgi edinme: - Başvuru tarihi - Çocuğun yaşı Geliş sebebi Varsa tanısı Uygulanan test, ölçek ve envanterler Uygulanan terapi yaklaşımı (eğitsel, davranışçı, oyun terapisi vs) Kaçıncı seansın yapılacağı Yapılacak seansın hedefleri Seans sonunda detaylı bir görüşmenin uzmanla yapılmasının daha verimli olacağı düşünülmektedir.

Gözlem Sırasında Hiç müdahale etmeden, çocuğun dikkatini dağıtacak herhangi bir harekette bulunmadan izleyin. Not alabilirsiniz. Bozukluğa özgü semptomlara dikkat edin, hangi davranışlar semptomlara örnek oluşturuyor? Seansta dikkatinizi çeken noktaları özellikle not edin. Semptomlar kapsamında uzmanın çocukla olan iletişimine, çocuğa nasıl yaklaştığına, davranışlarına, vücut diline, yüz ifadelerine ve çocuğa neler söylediğine dikkat edin. Uzman uygulamakta olduğu terapi yaklaşımı kapsamında hangi teknikleri kullanıyor olabilir?

Gözlem Sırasında Seans odasının özelliklerine dikkat edin (materyallerin konumlandırılması, oyuncaklar) Seansa nasıl başlanıyor? Seansın akışı nasıl? Seansta hangi materyaller kullanılıyor? (eğitsel çalışmalar, eğitsel oyunlar, oyuncaklar, resim) Seans nasıl sonlanıyor?

Gözlem Sonrasında Uzmanla görüşme: Tespit ettiğiniz, gözlemlediğiniz semptomları, davranışları uzmanla paylaşın, uzmanın bu konudaki yorumunu alın. Tanı ve ayırıcı tanı tartışması yapabilirsiniz (örn., otizmin asperger bozukluğundan ayrıştırılması, birincil ve ikincil tanılar). Uygulanan test, ölçek ve envanterler hangileri? Bunlar tanıyı ya da semptomları hangi alanlarda destekliyor?

Gözlem Sonrasında Eğer dosyada yoksa: Vakanın gelişimsel öyküsü, bozukluğun başlangıcı, aile öyküsü (ebeveynlerin demografik özellikleri, çocukla olan ilişkileri) ve işlevsellik alanlarına olan etkileri (okul başarısı, akran ilişkileri) hakkında uzmandan detaylı bilgi alın. Uygun olduğu koşulda vaka formülasyonu: Uzmanın hakim olduğu kuramsal bakış açısına göre vakanın formüle edilmesi. Bu aşamada bozukluğun etiyolojisi ve sorunun başlangıcına etki eden risk faktörleri ve varsa önemli yaşam olayları tartışılabilir.

Gözlem Sonrasında Uzmanla görüşme: Hangi terapi yaklaşımı uygulanıyor? Neden bu terapi yaklaşımı uygulanıyor? Hangi teknikler seanslarda uygulanıyor? Vakanın tedavi süreciyle ilgili, tedavi planı hakkında, tedavinin hangi aşamasında olunduğuna ve bundan sonra hangi aşamaların uygulanacağına ilişkin bilgi edinin. Öngörülen tedavi süresi nedir? Vaka aynı zamanda bir psikiyatrist tarafından takip ediliyor mu? Eğer ediliyorsa: İlaç kullanıyor mu? Hangi ilacı, hangi dozda ve ne zamandan beri kullanıyor?

Gözleme Giremeyenler İçin… Vaka dosyasının incelenmesi, sunumun başında anlatılan elde edinilmesi gereken bilgilerde eksik olduğu koşulda bunların uzmana sorulması. Uzmanla ayrıntılı görüşme (gözlem sonrasında uzmanla görüşme bölümünde aktarıldığı gibi)

Rapor Hazırlama: Raporun İlk Bölümü İnceleme/gözlem yapılan kurum hakkında ön bilgi İnceleme/gözlem yaptığınız tarihler Vakayı tanıtıcı bilgiler (yaşı, kardeş sayısı gibi) Başlıca yakınması/tanısı Bilgi kaynakları (dosya, uzman)

Rapor Hazırlama/Raporun İlk Bölümü Bozukluğun öyküsü: sorunların başlangıcı, semptomların ayrıntılı tarifi, örnek davranışlar Vakanın gelişimsel ve sosyal öyküsü Vakanın medikal öyküsü Vakanın aile öyküsü

Rapor Hazırlama/2. Bölüm: Vaka Formülasyonu Eğer uygunsa vaka formülasyonu: Uzmandan, dosyadan ve varsa gözlemlerinizden edinilen bilgiler doğrultusunda, kuramsal temelli vaka formülasyonu. Bozukluğun başlangıcında ve sürdürülmesinde literatürde yer alan hangi risk faktörleri ve varsa önemli yaşam olayları incelediğiniz vakayla tutarlı? Bozukluğa ait semptomlar literatürde yer alan hangi kuramsal bakış açıları tarafından nasıl açıklanabilir?

Vaka Formülasyonunda Temel Kuramsal Yaklaşımlar Biyolojik/Genetik Faktörler/Nörolojik İşlevlerde Bozukluk Davranışçı/Öğrenme Kuramları Bilişsel Davranışçı Kuram Psikanalitik Kuram Aile Sistemleri (Aile içi ilişkiler, ebeveyn tutumları, davranışları ve beklentileri)

Patolojilere Temel Kuramlar Çerçevesinde Bakış Kaygı Bozuklukları Depresyon DEHB Öğrenme Bozuklukları Mental Retardasyon Otizm ve Asperger Sendromu Yeme Bozuklukları Biyolojik/Genetik Faktörler/Nörolojik İşlevlerde Bozukluk Davranışçı/Öğrenme Kuramları Bilişsel Davranışçı Kuram Psikanalitik Kuram Aile Sistemleri (Aile içi ilişkiler, ebeveyn tutumları, davranışları ve beklentileri)

Rapor Hazırlama/Son Bölüm Uygun Tanı: Uygun tanı nedir ve bu tanıyı hangi davranışlar ve (eğer vakaya uygulanmışsa) hangi test, ölçek ve envanterler destekliyor? Ayırıcı özellikler, ayırıcı tanı (uzmanla yaptığınız tanı tartışmasından ve literatürden faydalanarak) Varsa eş tanılı bozukluklar (örn., DEHB ve ÖB) Sürdürücü faktörler (örn., bozukluk kronik mi?)

Rapor Hazırlama/Son Bölüm Tedavi Planı: Hangi yaklaşım uygulanıyor, tedavi hedefleri nedir, bu bağlamda hangi teknikler uygulanıyor, vaka tedavinin hangi aşamasında, daha sonra tedavide hangi adımlar uygulanacak? Prognoz: Gidişatı olumlu ve olumsuz yönde etkileyebilecek ne gibi faktörler vardır? Uzmandan aldığınız bilgiler ya da literatür doğrultusunda nasıl bir prognoz öngörebilirsiniz?

Tedavi Yaklaşımları Bilişsel Davranışçı Terapiler Oyun Terapisi Aile Terapisi Ebeveyn Danışmanlığı/Eğitimi Sosyal Beceri Eğitimleri Özel Eğitim

Tedavi Yaklaşımları İncelediğiniz vakanın yaşına göre Sorun alanına/patolojiye göre Uzmanın yetkin olduğu kuramsal bakış açısına göre Gittiğiniz kuruma göre (hastane, özel merkez) değişebilir.

Örnek Vaka: Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB) Vakayı tanıtıcı bilgiler Başlıca yakınma/tanı Mevcut bozukluğun öyküsü: sorunlar ne zaman başladı? Semptomların ayrıntılı tarifi, örnek davranışlar Vakanın gelişimsel ve sosyal öyküsü Vakanın medikal öyküsü Vakanın aile öyküsü Vaka formülasyonu/vakanın kavramsallaştırılması Uygun Tanı: Uygun tanı nedir ve bu tanıyı (eğer vakaya uygulanmışsa) hangi davranışlar ve uygulanan hangi test, ölçek ve envanterler destekliyor? Ayırıcı özellikler, ayırıcı tanı Varsa eş tanılı bozukluklar Sürdürücü faktörler Tedavi Planı Prognoz