6736 SAYILI BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA İLİŞKİN KANUN KAPSAMINDA YER ALAN DÜZENLEMELER.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
6111 SAYILI BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA DAİR KANUN
Advertisements

YOUR GLOBAL NETWORK OF LEADING TAX ADVISORS Vergi Gazetesi SAYILI KANUN İLE YAPILAN DÜZENLEMELER (5) (Madde 17)
1. 2 Denizli Vergi Dairesi Başkanlığı Denizli Vergi Dairesi Başkanlığı 01.Eylül Eylül.2008 tarihi itibariyle vadesi dolmuş, 30.Ekim Ekim.2008.
6111 SAYILI BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA DAİR KANUN
6111 SAYILI BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA DAİR KANUN
MUHTASAR BEYANNAMELER
İŞ SOHBETİ: DÜNYA VE TÜRKİYE’DEKİ SON EKONOMİK GELİŞMELERE BAKIŞ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI İş Dünyası Vakfı, İstanbul 30 Ocak 2009 T.C. MALİYE.
ULUTEK A.Ş TEKNOLOJİ GELİŞTİRME
STOK BEYANI-DÜZELTMESİ
BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA DAİR 6552 SAYILI KANUN
BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA DAİR 6552 SAYILI KANUN 1 Gelir İdaresi Başkanlığı Tahsilat ve İhtilaflı İşler Daire Başkanlığı Eylül 2014.
MESUT YİĞİT YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİR
6552 Sayılı Kanun Kamu Alacaklarının Yapılandırılması
Vergi Affı Kanun Tasarısı Dinçer AYDEMİR YMM, Ortak 6 Ocak 2011
YENİDEN YAPILANDIRMA EMT İ A, MAK İ NE, TEÇH İ ZAT, DEM İ RBA Ş, KASA VE ORTAKLARDAN ALACAKLAR YAKUP CEYLAN.
GELİR VE KURUMLAR VERGİSİNDE MATRAH ARTIRIMI
6552 SAYILI YASA ÇERÇEVESİNDE
YAPILANDIRMAYA İLİŞKİN 6111 SAYILI KANUN
KAMU ALACAKLARININ YENİDEN YAPILANDIRILMASI (TORBA YASA)
YENİDEN YAPILANDIRMA KAPSAMINDA VERGİ ARTIRIMI YAKUP CEYLAN
Ymm. Sami KAZICI Ankara YMM Odası Başkanı ANKARA, 10 Mart 2011 MALİ AF KANUNU.
GENEL MAKRO EKONOMİK DEĞERLENDİRME VE 2009 YILI BÜTÇESİ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI 30 Ocak 2009 – İSTANBUL T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
MALİ AF İLE KAMU ALACAKLARININ YENİDEN YAPILANDIRILMASI
1 KARAMAN DEFTERDARLIĞI Ekim Maliye Bakanlığı, - Belediyeler - Büyükşehir Belediyeleri Su ve Kanalizasyon İdareleri.
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
Nakdi Sermaye Artırımlarında Vergi Avantajı
İŞ KANUNU İLE BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASI İLE BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA DAİR KANUN KANUN NO : 6552.
YILLIK GELİR VERGİSİ BEYANI
Primary colors R 0 G 39 B 118 R 0 G 161 B 222 R 60 G 138 B 46 R 114 G 199 B 231 R 201 G 221 B 3 R 146 G 212 B 0 Ertan Özdemir Yeminli Mali Müşavir Ortak,
MALİ TATİL İHDAS EDİLMESİ HAKKINDA KANUN Mustafa Dündar Gelirler Başkontrolörü.
  6736 SAYILI BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA İLİŞKİN KANUN İLE GETİRİLEN MALİ AF MERSİN, 27 Ağustos 2016 A. Murat YILDIZ Yeminli Mali Müşavir.
  6736 SAYILI BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA İLİŞKİN KANUN İLE GETİRİLEN MALİ AF Bölüm 2 A. Murat YILDIZ Yeminli Mali Müşavir 1.
YENİ AF YASASI NE GETİRİYOR. Yasa kapsamı nelerdir?  Haziran.2016 tarihine kadar olan amme borçları yasa konusudur,  2. Tahakkuk eden vergi, vergi.
BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA İLİŞKİN KANUN Ağustos 2016 ANKARA.
SMMM SELAHATT İ N Ş AH İ N.  Katma De ğ er Vergisi yani KDV, yapılan mal ve hizmet teslimlerinde, mal veya hizmeti teslim alanın, teslim edene ödedi.
İŞLETME KAYITLARININ DÜZELTİLMESİNE İLİŞKİN HÜKÜMLER
BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA İLİŞKİN KANUN ( )
Bazı Kamu Alacaklarının Yapılandırılması.
1 T.C. MALİYE BAKANLIĞI VERGİ DENETİM KURULU MERSİN GRUP BAŞKANLIĞI.
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU ALACAKLARININ YENİDEN YAPILANDIRILMASI 2016.
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU SİGORTA PRİMLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ GENEL SAĞLIK SİGORTASI TESCİL ve PRİM DAİRE BAŞKANLIĞI.
PRİM ALACAKLARININ 6736 SAYILI KANUN UYARINCA YAPILANDIRILMASI
7020 SAYILI BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA DAİR KANUN
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ HİZMETLERİNİN DESTEKLENMESİ
  6736 SAYILI BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA İLİŞKİN KANUN İLE GETİRİLEN MALİ AF Bölüm 1 A. Murat YILDIZ Yeminli Mali Müşavir 1.
6736 BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA İLİŞKİN KANUN
BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA İLİŞKİN KANUN ( )
7020 SAYILI BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA DAİR KANUN
BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA İLİŞKİN KANUN ( )
BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA İLİŞKİN KANUN
6736 SAYILI KANUN UYARINCA MATRAH ARTTIRIMI
VARLIK BARIŞI VERGİ AFFI
KAMU ALACAKLARININ YENİDEN YAPILANDIRILMASI
YENİ TEŞVİK SİSTEMİ (BÖLGESEL TEŞVİK UYGULAMASI)
6661 SAYILI KANUN İLE GELEN DESTEK ÖDEMESİ
YER ALAN DÜZENLEMELER Aysel ÖZKAN Levent ERGÜVEN Gülşen TURAN
2018 Yılında Uygulanacak Yeni Teşvikler
  7143 SAYILI BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA İLİŞKİN KANUN İLE GETİRİLEN MALİ AF Emre KARTALOĞLU A. Murat YILDIZ Yeminli Mali Müşavir Yeminli.
Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılmasına İlişkin Kanun
VEYA DAVA SAFHASINDA BULUNAN ALACAKLARLA İLGİLİ DÜZENLEMELER
2018 Yılında Uygulanacak Teşvikler ve Yapılacak Diğer Çalışmalar
VERGİ VE DİĞER BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA İLİŞKİN KANUN 26 Haziran 2018.
Ersin GÖKGÜN / Serbest Muhasebeci Mali Müşavir Oda Sekreteri
İSTANBUL VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
2018 Yılında Uygulamaya Konacak Teşvikler ve Yapılacak Diğer Çalışmalar 23 Şubat 2018.
Çok tehlikeli sınıfta yer ve ondan fazla işçi çalıştıran işyerlerinde işverenlerin ödediği işsizlik sigortası primi 3 yıl süreyle %2’den %1’e düşürülmüştür.
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU BAŞKANLIĞI
7143 SAYILI BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA İLİŞKİN KANUN
İSTİHDAM TEŞVİKLERİ.
Katılım Bankalarında Muhasebe Organizasyonu ve Muhasebe Uygulamaları
Sunum transkripti:

6736 SAYILI BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA İLİŞKİN KANUN KAPSAMINDA YER ALAN DÜZENLEMELER

KANUN KAPSAMINDA YER ALAN DÜZENLEMELERİN ANA BAŞLIKLARI AŞAĞIDAKİ GİBİDİR : Kesinleşmiş Kamu Borçlarının Yeniden Yapılandırılması (Madde No:2) Kesinleşmemiş veya Dava Safhasında Bulunan Alacaklar (Madde No:3) İnceleme ve Tarhiyat Safhasında Bulunan İşlemler (Madde No:4) Matrah ve Vergi Artırımı (Madde No:5) İşletme Kayıtlarının Düzeltilmesi (Madde No:6) Bazı Varlıkların Milli Ekonomiye Kazandırılması (Madde No:7)

KESİNLEŞMİŞ KAMU BORÇLARININ YENİDEN YAPILANDIRILMASI (Madde No:2) KAPSAM Vergi Usul Kanunu kapsamındaki vergi, vergi cezaları, gecikme faizi ve gecikme zamları. Gümrük Kanunu ve ilgili kanunlar kapsamında doğan Gümrük tahsil daireleri tarafından 6183 sayılı Kanuna göre takip edilen gümrük vergileri, idari para cezaları, faiz, gecikme faiz ve gecikme zamları.

Belediyelere bağlı tahsil daireleri tarafından takip edilen alacaklar. Belediye Gelirleri Kanunu kapsamındaki alacaklar (su, katı atık, atık su bedeli),6183 sayılı Kanuna göre takip edilen ve kanunun yayımlandığı tarih itibariyle kesinleşmiş alacaklar)

Sosyal Güvenlik Kurumu’na ait alacaklar. -Sigorta primi, emeklilik keseneği ve kurum karşılığı, işsizlik sigortası primi, sosyal güvenlik destekleme primi ile bunlara bağlı gecikme cezası ve gecikme zammı, -İsteğe bağlı sigorta primleri ve topluluk sigortası primleri ve bunlara bağlı gecikme cezası ve gecikme zammı , -4/b kapsamında ödenmesi gereken sosyal güvenlik destek primi ile bunlara bağlı gecikme cezası ve gecikme zammı,

Sosyal Güvenlik Kurumu’na ait alacaklar. -Özel inşaat ve ihale konusu işlere ilişkin eksik işçilik tutarları üzerinden hesaplanan sigorta primi ile gecikme cezası ve gecikme zammı, -İdari para cezaları ve buna bağlı gecikme cezası, gecikme zammı. -İlgili kanunları gereğince takip edilen damga vergisi, özel işlem vergisi, eğitime katkı payı ile bunlara bağlı gecikme zammı. -Genel Sağlık Sigortası Primleri

İl Özel İdarelerince Takip Edilen Amme Alacakları İl Özel İdarelerinin vadesi 30.06.2016 tarihinden önce olduğu halde 19.08.2016 tarihi itibariyle ödenmemiş bulunan ve 6183 sayılı Kanuna göre takip edilen amme alacakları kapsama girmektedir.

Diğer Alacaklar 1111 sayılı Askerlik Kanunu; 5539 ve 6001 sayılı Karayolları Genel Müdürlüğü ile ilgili Kanun; 2839 sayılı Milletvekili Seçimi Kanunu; 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu; 4925 sayılı Karayolu Taşıma Kanunu; seçimler ve oy kullanmalarla ilgili 2972 ve 3376 sayılı Kanunlar; 5490 sayılı Nüfus Hizmetleri Kanunu; 3984 sayılı Radyo ve Televizyon Kuruluş ve Yayınları Kanunu; kapsamında 30 Haziran 2016 ve öncesinde verilen idari para cezaları.

Diğer Alacaklar Yukarıda sayılanlar dışında kalan ve 6183 sayılı Kanun kapsamında Maliye tarafından takip edilen vadesi 30 Haziran 2016 ve öncesine ait asli ve fer’i amme alacakları. Kanun Kapsamı Dışında Tutulan Kamu Alacakları: Adli ve idari para cezaları -kanun kapsamına giren idari para cezaları hariç-, Petrol Kanunu’na göre alınan Devlet hissesi ve hakkı, Şeker Kanunu’na istinaden alınan şeker fiyat farkı, Akaryakıt fiyat istikrar payı ve akaryakıt fiyat farkı, Maden Kanunu’na  istinaden alınan Devlet hakkı ve özel idare payı ile madencilik fonu, Denizcilik Müsteşarlığı ile ilgili 491 sayılı KHK kapsamında alınan kılavuzluk ve römorkörcülük hizmet payları

6552 sayılı Kanun kapsamında yapılandırılan ve bu kanunun yayımladığı tarih itibari ile ödemeleri devam eden alacaklar. Türkiye Odalar ve Borsalar Birliğine üye olanların oda aidatları, 3568 sayılı Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu hükümlerine göre oda aidat borçları. Esnaf ve Sanatkarların üyesi oldukları odalara olan aidat borçları. Avukatlık Kanunu’ na göre avukat ve stajyer avukatların baro kesenekleri, staj kredisi borçları

Tarımsal Kredi Kooperatiflerine Orman Genel Müdürlüğü’nce kullandırılan Kredilerin ödeme vadesi geldiği halde ödenmemiş kredi borçları Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı’nca tarimsal amaçlı kooperatiflere ve üyelerine kullandırılan muaccel hale gelmiş krediler Organize Sanayi Bölgeleri ve Küçük Sanayi Sitesi Yapı Kooperatiflerine kullandırılan kredilerin ödeme vadesi geldiği halde ödenmemiş kredi borçları

Yeniden Yapılandırmaya Konu Alacakların Dönemi :

Vergi Usul Kanunu Açısından; 30 Haziran 2016 tarihinden (bu tarih dahil) önceki dönemlere, beyana dayanan vergilerde bu tarihe kadar verilmesi gereken beyannamelere ilişkin vergi ve bunlara bağlı ceza, faiz ve zamlar, (Gelir Vergisi 2. taksit hariç) 2016 yılına ilişkin olarak 30.06.2016 tarihinden önce (bu tarih dahil) tahakkuk eden vergi ve bunlara bağlı ceza, faiz ve zamlar,(2016 yılı MTV 2. taksit hariç) 30 Haziran 2016 tarihinden (bu tarih dahil) önce yapılan tespitlere ilişkin olarak vergi aslına bağlı olmayan vergi cezaları,

Vergi Usul Kanunu Açısından; Yıllık Gelir ve Kurumlar Vergisi Beyannameleri için 2015 ve önceki dönemler, KDV ve Muhtasar Beyannameleri için Mayıs 2016 ve önceki dönemler, 2016 yılına ait olup, 30.06.2016 tarihinden önce tahakkuk eden diğer vergiler (MTV için 2. Taksit hariç)

Gümrük Kanunu Açısından; 30 Haziran 2016 tarihinden (bu tarih dahil) önce Gümrük Kanunu ve ilgili kanunlar kapsamında doğan Gümrük tahsil daireleri tarafından 6183 sayılı Kanuna göre takip edilen gümrük vergileri, idari para cezaları, faiz, gecikme faiz ve gecikme zamları.

Belediyelere bağlı tahsil daireleri tarafından takip edilen alacaklar açısından; 30 Haziran 2016 tarihinden (bu tarih dahil) önceki dönemlere, beyanı dayanan vergilerde ise bu tarihe kadar verilmesi gereken beyanlara ilişkin vergi ve bunlara bağlı vergi cezaları, gecikme faizleri, geçime zamları kapsama girmektedir.

Sosyal Güvenlik Kurumu’na ait alacaklar açısından; 2016 yılı Haziran ayı ve önceki aylara ilişkin sigorta primi, emeklilik keseneği ve kurum karşılığı, işsizlik sigortası primi, sosyal güvenlik destekleme primi ile bunlara bağlı gecikme cezası ve gecikme zammı, 2016 yılı Haziran ayı ve önceki aylara ilişkin isteğe bağlı sigorta primleri ve topluluk sigortası primleri ve bunlara bağlı gecikme cezası ve gecikme zammı, 2016 Şubat ayı ve önceki aylara ilişkin 4/b kapsamında ödenmesi gereken sosyal güvenlik destek primi ile bunlara bağlı gecikme cezası ve gecikme zammı,

Sosyal Güvenlik Kurumu’na ait alacaklar açısından; 30 Haziran 2016 tarihine kadar (bu tarih dahil) bitirilmiş olan özel inşaat ve ihale konusu işlere ilişkin eksik işçilik tutarları üzerinden hesaplanan sigorta primi ile gecikme cezası ve gecikme zammı, 30 Haziran 2016 tarihine kadar (bu tarih dahil) işlenen fiillere ilişkin idari para cezaları, gecikme cezası, gecikme zammı. İlgili kanunları gereğince takip edilen 2016 Haziran ve önceki aylara ilişkin damga vergisi, özel işlem vergisi, eğitim katkı payı ile gecikme cezası, gecikme zammı. Genel Sağlık Sigortası Primleri

Örnek 2016 yılı Mayıs ayına ilişkin olup, 2016 yılı Haziran ayında verilen beyannamelerle ilgili olarak Kanun hükümlerinden yararlanılabilecektir. Ancak Haziran 2016 dönemine ait beyannameler 2016 Temmuz ayında verildiği için kapsama girmeyecektir.

HANGİ ALACAKLAR SİLİNECEK ? Maliye Bakanlığına, İl Özel idarelerine ve Belediyelere bağlı tahsil daireleri tarafından takip edilen alacaklarda: Ödenecek Tutarlar Silinecek Tutarlar •Vadesi geldiği halde ödenmemiş yada ödeme süresi henüz geçmemiş Vergi asıllarının tamamı • Vergi aslına bağlı olarak kesilen vergi cezaları ve bunlara bağlı gecikme zamlarının tamamı •Vergi aslına bağlı olmayan vergi cezalarının %50’si ve bu kapsamda idari para cezalarının tamamı •Vergisi aslına bağlı olmayan vergi cezalarının kalan % 50’si •İştirak nedeniyle kesilen vergi cezaların %50’si •İştirak nedeniyle kesilen vergi cezaların kalan %50’si •Gecikme faizi ve gecikme zammı yerine Yİ-ÜFE oranında hesaplanacak tutar •Gecikme faizi, gecikme zammı tutarının tamamı •Bunların dışında kalan asli amme alacaklarının tamamı ve Bazı Kamu Alacaklarının Uzlaşma Usulü ile Tahsili Hakkındaki Kanun’a göre ödenmemiş tutarların tamamı •Bu alacaklara bağlı faiz, cezai faiz, gecikme faizi ve gecikme zammı ile Bazı Kamu Alacaklarının Uzlaşma Usulü ile Tahsili Hakkındaki Kanun’a göre hesaplanan binde 2 oranındaki faiz alacakları

HANGİ ALACAKLAR SİLİNECEK ? Gümrük ve Ticaret Bakanlığı’na bağlı daireler tarafından takip edilenler alacaklarda: Ödenecek Tutarlar Silinecek Tutarlar •Gümrük vergisi asıllarının tamamı •Faiz, gecikme faizi ve gecikme zamları ile vergi aslına bağlı olarak kesilen idari para cezaları •Gümrük Vergisi aslına bağlı olmayan idari para cezalarının % 50’si •Vergi aslına bağlı olmayan idari para cezaların kalan % 50’si •Eşyanın gümrüklenmiş değerine bağlı olarak kesilmiş idari para cezalarının % 30 •Cezaların kalan % 70’i ve asla bağlı faiz , gecikme faizi, gecikme zammı •Faiz, Gecikme faizi ve gecikme zammı yerine Yİ-ÜFE oranında hesaplanacak tutar  

HANGİ ALACAKLAR SİLİNECEK ? Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından takip edilenler alacaklarda: Ödenecek Tutarlar Silinecek Tutarlar • Sigorta Primi, emeklilik keseneği, kurum karşılığı, işsizlik sigortası primi, sgdp, isteğe bağlı sigorta primi, topluluk sigortası, damga vergisi, öiv, eğitime katkı payı asılları, idari para cezalarının % 50’si ile bunlara bağlı gecikme cezası ve gecikme zammı yerine Yİ-ÜFE esas alınarak hesaplanacak tutarın tamamının ödenmesi halinde; • gecikme cezası ve gecikme zamlarıı ile idari para cezalarının kalan % 50’si

* Yıllar itibariyle Yİ-ÜFE aylık değişim oranları 6736 Sayılı Kanun Genel Tebliğinin (Seri No:1) Ek-1 Tablosunda Yer Almaktadır.

BAŞVURU VE ÖDEME Bu maddeden yararlanmak isteyenlerin kanunun yayımlandığı tarihi (19.08.2016) izleyen 2.ayın sonuna kadar (Ekim ayı sonuna kadar) başvuruda bulunmaları gerekir. Ödenecek tutarın ilk taksidi, kanunun yayımlandığı tarihi (19.08.2016) izleyen 3. aydan SGK’ya olan borçlarda 4. aydan başlayacaktır. (Vergi Borçları Kasım ayında SGK Aralık ayında ödenecektir.) Tutarlar ikişer aylık dönemler halinde azami onsekiz eşit taksitte ödenebilecektir. İlk taksit ödeme süresi içinde tamamının ödenmesi halinde, Yİ-ÜFE’ye göre hesaplanacak tutarın % 50’si ayrıca indirilecektir.

BAŞVURU VE ÖDEME Vergi dairesinden olan iade alacakların, bu kapsamda olan borçlara mahsubu istenebilecektir. Taksitle ödenmek istenmesi halinde, 6-9-12-18 taksitle ikişer aylık dönemler halinde ödenebilecektir. Taksitle ödenmesi halinde aşağıdaki katsayılarla ilave faiz hesaplanacaktır.

BAŞVURU VE ÖDEME Taksitlendirilen alacaklarla ilgili olarak, taksitlerin ilk ikisinin ödenmesi koşulu ile kalan taksitlerden, bir takvim yılında iki veya daha az taksitin, süresinde ödenmemesi veya eksik ödenmesi halinde, ödenmeyen veya eksik ödenen taksit tutarlarının son taksiti izleyen ayın sonuna kadar gecikilen her ay ve kesri için 6183 sayılı Kanuna göre belirlenen gecikme zammı oranında hesaplanacak geç ödeme zammı ile birlikte ödenmesi şartı ile kanun hükümlerinden yararlanılır.

BAŞVURU VE ÖDEME İlk iki taksidin süresinde tam ödenmemesi, yada süresinde ödenmeyen veya eksik ödenen diğer taksitlerin belirtilen şekilde de ödenmemesi veya bir takvim yılında ikiden fazla taksidin süresinde ödenmemesi veya eksik ödenmesi halinde (matrah ve vergi artırımı ile ilgili düzenlemeler hariç) bu Kanun hükümlerinden faydalanma hakkı kaybolacaktır.

DİĞER İhtirazi kayıtla verilen beyannameler üzerinden tahakkuk etmiş olan vergilerde kapsama girmektedir. Aynı hükümler Geçici Vergiler, Motorlu Taşıtlar Vergisi, belediyelerce takip edilen su, atık su, katı atık borçları içinde geçerlidir. Madde hükümlerinden faydalanılması açısından, dava açılmaması veya açılmış davalardan vazgeçilmesi ve buna ilişkin dilekçelerin süresi içinde ilgili tahsil dairesine verilmesi gerekmektedir.

DİĞER Kanunun yayımlandığı tarih (19.08.2016) itibari ile yargı kararı ile kesinleştiği halde mükellefe ödemeye ilişkin tebligatın yapılmadığı alacaklarda yararlanabilecektir. Maliye bakanlığı tarafından takip edilen ve vadesi 31.12.2011 olan ve 6183 sayılı kanun kapsamına giren her bir alacağın türü, dönemi, asılları, ayrı ayrı dikkate alınmak sureti ile tutarı 50 TL’yi aşmayan asli alacaklar ile aslı ödenmiş alacaklardan 100 TL’yi aşmayan fer’i alacakların tahsilinden vazgeçilir.

DİĞER Gümrük bakanlığı tarafından takip edilen ve vadesi 31.12.2011 olan ancak ödenmeyen ve 6183 sayılı kanun kapsamına giren her bir alacağın türü, dönemi, asılları, ayrı ayrı dikkate alınmak sureti ile tutarı 50 TL’yi aşmayan asli alacaklar ile aslı ödenmiş alacaklardan 100 TL’yi aşmayan fer’i alacakların, idari para cezalarında 80 TL’nin tahsilinden vazgeçilir. SGK tarafından takip edilen ve vadesi 31.12.2014 ve önceki dönemlere ait olan olan ancak ödenmeyen sigorta primi, işsizlik sigortası primi, sgdp primi ve idari para cezalarının 50 TL’yi aşmayan alacaklar ile bu alacaklara bağlı gecikme cezası ve gecikme zammı ile aslı ödenmiş fer’i alacakların 100 TL’yi aşmayan tutarının tahsilinden vazgeçilir.

KESİNLEŞMEMİŞ VEYA DAVA SAFHASINDA BULUNAN ALACAKLAR (Madde No:3) KAPSAM Bu kapsama Kanunun yayımlandığı tarih itibariyle; Davası devam eden yada dava açma/temyiz süresi karar düzeltilmesi başvurusu geçmemiş olan ikmalen, re’sen yada idarece yapılmış vergi tarhiyatları ve kesilmiş cezalar,

Tarhiyat sonrası uzlaşma hükümlerinden yararlanmak üzere başvuruda bulunulmuş, uzlaşma günü verilmemiş, uzlaşma günü gelmemiş veya uzlaşma sağlanamamış, ancak dava açma süresi geçmemiş alacaklar da bu madde hükmünden yararlanılabilir. Kanunun yayımlandığı tarihten önce pişmanlıkla verilip, ödeme yönünden şartları ihlal edilen beyannameler ile kendiliğinden verilen beyannameler için kesilen ve dava açma süresi geçmemiş olan vergi cezaları, İştirak nedeniyle kesilen vergi cezaları,

Ayrıca; Gümrük vergileri de bu madde kapsamına girmektedir. Gümrük yükümlülüğü doğmuş ve idari itiraz süresi geçmemiş veya idari itiraz mercilerine intikal etmiş tahakkuklar bu madde kapsamındadır.

Tarhiyat öncesi uzlaşma safhasında bulunanlarda ise henüz bir tarhiyat sözkonusu olmadığından bu madde değil, inceleme ve tarhiyat safhasındakilerle ilgili düzenlemeye ait madde geçerlidir.

YARARLANMA ŞARTLARI Bu düzenlemeden faydalanabilmek için dava açılmaması veya açılmış olan davalardan vazgeçilmesi şarttır. Dava açmama yada davadan vazgeçme dilekçelerinin gerekli süre içinde tahsil dairesine verilmesi gerekmektedir.

Bu madde kapsamında başvuruda bulunan, ancak ödeme şartlarını yerine getirmeyen borçluların ilk tarhiyat/tahakkuka göre belirlenen alacaklarının takibine devam edilir. Bu madde hükümlerinden faydalananlar bakımından; Kanunun yayımlandığı tarihten sonra tebliğ edilen yargı kararları uyarınca işlem yapılmayacaktır. Kanunun yayımlandığı tarih itibariyle verilen en son karara (kanunun yayımlandığı tarihten önce taraflardan birine tebliğ edilmiş olan karar) göre, işlem yapılacaktır.

HANGİ ALACAKLAR SİLİNECEK ? İlk derece Yargı Mahkemesinde dava açılmış henüz karar çıkmamış, Dava açma süresi geçmemiş, Uzlaşma hükümlerinden yararlanmak üzere başvuruda bulunulmuş, uzlaşma günü verilmemiş, Uzlaşma günü gelmemiş, Uzlaşma sağlanamamış, ancak dava açma süresi geçmemiş, alacaklar için:

İlk derece mahkemesinin kararı bir üst mahkemece bozulmuş ise, yine bu kapsamda ödeme yapılacaktır.

HANGİ ALACAKLAR SİLİNECEK ? Kanunun yayımlandığı tarih itibariyle; İtiraz / istinaf veya temyiz süreleri geçmemiş, İtiraz veya temyiz yoluna başvurulmuş, Karar düzeltme talep süresi geçmemiş, Karar düzeltme yoluna başvurulmuş, alacaklar için; Kanunun yayımlandığı tarih itibariyle verilen en son karar/kanunun yayımlandığı tarihten önce taraflardan birine tebliğ edilmiş olan en son karar dikkate alınarak işlem yapılacaktır.

En son kararın terkin olması halinde;

En son kararın tasdik veya tadilen tasdik olması halinde;

En son kararın bozma kararı olması halinde; Ödenecek Tutarlar Silinecek Tutarlar • Vergi / Gümrük vergisi aslının % 50’si • Yİ-ÜFE oranında hesaplanacak faiz tutarı • Vergi / Gümrük vergisi aslına bağlı olarak kesilen vergi cezaları / idari para cezalarının tamamı • Asla bağlı olmayan cezaların % 25’i • Asla bağlı olmayan cezaların % 75’i   • Faiz, gecikme faizi, gecikme zammı tutarının tamamı

En son kararın kısmen onama kısmen bozma kararı olması halinde, onanan kısım için;

Son kararın kısmen onama kısmen bozma kararı olması halinde, bozulan kısım için; Ödenecek Tutarlar Silinecek Tutarlar • Vergi / Gümrük vergisi aslının %50’si • Vergi/Gümrük vergisi aslının %50’si •Yİ-ÜFE oranında hesaplanacak faiz tutarı • Vergi/Gümrük vergisi aslına bağlı olarak kesilen vergi cezaları/idari para cezalarının tamamı •Asla bağlı olmayan cezaların %25’i •Asla bağlı olmayan cezaların %75’i   •Faiz, gecikme faizi, gecikme zammı tutarının tamamı

HANGİ ALACAKLAR SİLİNECEK ? En son karar, kanunun yayımlandığı tarihten önce taraflardan birine tebliğ edilmiş olan karardır. Mükelleflerin bu düzenlemelerden faydalanabilmek için davadan vazgeçtiklerini de dikkate alarak ihtiyatlı davranmalarında hukukçuları ile irtibata geçerek dava aşamasını ve “en son kararı’’ tespit etmelerinde fayda bulunmaktadır.

BAŞVURU VE ÖDEME Bu maddeden yararlanmak isteyenlerin kanunun yayımlandığı tarihi izleyen 2.ayın sonuna kadar (Ekim ayı sonuna kadar) başvuruda bulunmaları gerekir. Davadan vazgeçme bildirimi de bu süre içinde yapılmalıdır. İlk taksit ödeme süresi içinde tamamının ödenmesi halinde, hesaplanacak Yİ-ÜFE faiz tutarının % 50’si ayrıca indirilecektir.

Vergi dairesinden olan iade alacakları, bu kapsamda olan borçlara mahsubu istenebilecektir. Taksitle ödenmek istenmesi halinde, 6-9-12-18 taksitle ikişer aylık dönemler halinde ödenebilecektir. İlk 2 taksit süresinde ödenmek şartı ile, bir takvim yılında en fazla 2 taksit, son taksiti izleyen ayın sonuna kadar gecikme zammı ile birlikte ödenmesi halinde şartlar bozulmayacaktır. Aksi halde kanun hükmünden yararlanma hakkı kaybedilir. Taksitle ödenmesi halinde aşağıdaki katsayılarla ilave faiz hesaplanacaktır.

BAŞVURU VE ÖDEME Ödeme Seçeneği Katsayı 6 taksitle ödeme 1,045 1,083 12 taksitle ödeme 1,105 18 taksitle ödeme 1,15

Taksit ödeme süresince, yapılandırmaya konu vergi türleri ile ilgili verilen beyannameler üzerine tahakkuk eden vergilerin «çok zor durumu olmaksızın», bir takvim yılında ikiden fazla vadesinde ödenmemesi yada eksik ödenmesi halinde kalan taksitler için yapılandırma bozulacaktır. (Kesinleşmiş ve kesinleşmemiş alacakların yapılandırması halinde)

İNCELEME VE TARHİYAT SAFHASINDA BULUNAN İŞLEMLER (Madde No:4) KAPSAM Bu Kanunun kapsadığı dönemlere ilişkin olarak, (30.06.2016 tarihinden önceki dönemlerde) bu Kanunun yayımlandığı tarihten önce başlanıldığı halde, tamamlanamamış olan, vergi incelemeleri ile, takdir, tarh ve tahakkuk işlemlerine bu Kanunun matrah ve vergi artırımına ilişkin hükümleri saklı kalmak kaydıyla devam edilir.

Bu işlemlerin tamamlanmasından sonra tarh edilen vergi ve kesilen cezaların kanun kapsamında yapılandırılması halinde; Tarh edilen vergilerin %50’sinin, Kanunun yayımlandığı tarihe kadar hesaplanan gecikme faizi yerine Yİ-ÜFE aylık değişim oranlarına göre hesaplanacak tutarın, Kanunun yayımlandığı tarihten sonra, ihbarnamenin tebliği üzerine dava açma süresinin bitim tarihine kadar hesaplanacak gecikme faizi tutarı vergi aslına bağlı olmayan cezalarda cezanın %25’i (usulsüzlük ve özel usulsüzlük), Ödenmesi şartıyla,

Vergi aslının kalan %50’sinin, Vergi aslına bağlı olmayan cezaların (usulsüzlük ve özel usulsüzlük) kalan %75’inin Vergi aslına bağlı olan (Vergi Ziyaı) cezaların tamamının, Vergi aslına bu kanunun yayımlandığı tarihe kadar uygulanan gecikme faizinin tamamının, İştirak nedeniyle kesilecek vergi ziyaı cezalarında, bu maddede düzenlenen başvuru ve ödeme şartlarını yerine getirmeleri halinde cezanın %75’inin, tahsilinden vazgeçilecektir.

Kanunun yayımlandığı tarih itibarıyla, VUK’nun tarhiyat öncesi uzlaşma hükümlerine göre; Uzlaşma talebinde bulunulmuş, ancak uzlaşma günü gelmemiş, Ya da uzlaşma sağlanamamış olmakla birlikte vergi ve ceza ihbarnameleri mükellefe tebliğ edilmemiş alacaklar için de bu madde hükmü uygulanır. Bu alacaklar için de bu madde kapsamında yapılandırmadan faydalanılabilir.

Takdir Komisyonu Kararları ve Vergi İnceleme Raporları Bu Kanunun kapsadığı dönemlere ilişkin olarak; Kanunun yayımlandığı tarihten önce tamamlandığı halde, bu tarihte ya da bu tarihten sonra vergi dairesi kayıtlarına intikal eden takdir komisyonu kararları ve vergi inceleme raporları üzerine gerekli tarh ve tebliğ işlemleri yapılacaktır. Yapılan tarhiyat üzerine bu maddenin birinci ve ikinci fıkralarında belirtilen şekilde belirlenen tutarın, birinci fıkrada belirtilen süre ve şekilde tamamen ödenmesi şartıyla bu Kanun hükümlerinden yararlanılabilecektir.

Bu maddede düzenlenen yapılandırmadan yararlanmak için gerekli şartlar; İhbarnamenin tebliğ tarihinden itibaren 30 gün içerisinde yazılı başvuruda bulunmak gerekmektedir, İlk taksitin ihbarnamenin tebliğini izleyen aydan itibaren başlamak üzere peşin ya da ikişer aylık dönemler halinde 6 eşit taksitte ödenmesi şartını yerine getirmek gerekmektedir, Bu hükümden yararlanabilmek için ödeme başvurusunda bulunulan alacağa ilişkin dava açılmaması şarttır,

İnceleme aşamasında olan yapılandırılacak alacaklarla ilgili olarak; vergi incelemesine başlandığı tarih, VUK’un 140. maddesinde belirtilen incelemede uyulacak esaslara göre belirlenir. Buna göre; Bu Kanunun yayımlandığı tarihten önce mükellefler nezdinde vergi incelemesine başlanıldığına ilişkin bir tutanağın düzenlenmesi incelemeye başlandığını gösterir. Bu madde hükümlerinden yararlanmak isteyenler, ayrıca VUK’un uzlaşma, tarhiyat öncesi uzlaşma ve cezalarda indirim hükümlerinden yararlanamazlar.

Kanunun yayımlandığı tarihten önce Pişmanlıkla ya da Kendiliğinden Beyanname Verilmesi Halinde; Pişmanlık talebi ile verilip ödeme yönünden şartların ihlal edildiği beyannameler ile, Kendiliğinden verilen beyannameler için kesilen, bu Kanunun yayımlandığı tarih itibarıyla tebliğ edilmemiş olan vergi cezaları bu madde hükümlerine göre yapılandırılarak ödenebilir.

Bu kapsamda asla bağlı vergi cezalarının (vergi ziyaı cezası) bu madde kapsamında tahsilinden vazgeçilebilmesi için; Verginin bu Kanunun yayımlandığı tarihten önce ödenmiş olması veya Bu Kanunun 2. maddesine göre ödenmesi gerekmektedir. (Kesinleşmiş alacaklar)

Kanunun yayımlandığı tarihten sonra Pişmanlıkla Beyanname Verilmesi Halinde; Bu Kanunun kapsadığı dönemlere ilişkin olarak 31 Ekim 2016 tarihine kadar VUK’nun 371. maddesine göre pişmanlıkla beyan edilen matrahlar üzerinden; tarh ve tahakkuk ettirilen vergilerin tamamı ile pişmanlık zammı yerine bu Kanunun yayımlandığı tarihe kadar Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın Bu Kanunda belirtilen süre ve şekilde tamamen ödenmesi şartıyla pişmanlık zammı ve vergi cezalarının tamamının, tahsilinden vazgeçilecektir.

Kendiliğinden beyanname verilmesi; Kanunun kapsadığı dönemlere ilişkin olarak VUK’nun 30. maddesinin 4. fıkrasına göre (defter kayıtlarının ve bunlarla ilgili vesikaların ihticaca salih bulunmaması) 31 Ekim 2016 tarihine kadar kendiliğinden verilen beyannameler üzerinden, tarh ve tahakkuk ettirilen vergilerin tamamı ile hesaplanacak gecikme faizi yerine bu Kanunun yayımlandığı tarihe kadar Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın; bu kanunda belirtilen süre ve şekilde tamamen ödenmesi şartıyla gecikme faizi ve vergi cezalarının tamamının, tahsilinden vazgeçilecektir.

Pişmanlıkla ya da kendiliğinden beyanname verilmesi, matrah artırımı hükümleri saklı kalmak kaydıyla inceleme yapılmasına engel teşkil etmeyecektir.

Emlak Vergisi Bildirimi; 2016 yılı ve önceki vergilendirme dönemlerine ilişkin olarak emlak vergisi bildiriminde bulunmayan veya bildirimde bulunduğu halde vergisi eksik tahakkuk eden mükelleflerce, bildirimde bulunulması ve tahakkuk eden vergi ve taşınmaz kültür varlıklarının korunmasına katkı payının tamamı ile bu Kanunun yayımlandığı tarihe kadar Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak faizin Bu Kanunda belirtilen süre ve şekilde tamamen ödenmesi şartıyla bu alacaklara bağlı gecikme faizi, gecikme zammı ve vergi cezalarının tamamının tahsilinden vazgeçilecektir.

4458 sayılı Gümrük Kanuna ve ilgili diğer kanunlara göre tahakkuku ve tahsili gerektiği halde yükümlü tarafından beyan edilmeyen aykırılıkların, ilgili gümrük idaresine bildirilmesi durumunda, gümrük vergilerinin tamamı ile bu Kanunun yayımlandığı tarihe kadar Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak faizin, bu Kanunda belirtilen süre ve şekilde tamamen ödenmesi şartıyla faizlerin ve idari para cezalarının tamamının tahsilinden vazgeçilir. 31/12/1960 tarihli ve 193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun 64 üncü maddesinde sayılan diğer ücret mükellefleri de bu kanundan yararlanabilecektir.

İncelenen Dönemlerle İlgili Matrah Arttırımı; Bu kanunun 5. maddesinin 7. bendinde düzenlenmiştir. Bu maddeye göre matrah veya vergi artırımında bulunulması, bu Kanunun yayımlandığı tarihten önce başlanılmış olan vergi incelemeleri ile takdir işlemlerine engel teşkil etmez. Ancak, artırımda bulunan mükellefler hakkında başlanılan vergi incelemeleri ve takdir işlemleri (kurum stopaj iadeleri ile KDV iadeleri incelemeleri hariç);

Bu kanunun yayımlandığı tarihi izleyen ayın başından itibaren bir ay içerisinde sonuçlandırılamaması halinde, bu işlemlere devam edilmez. Bu süre içerisinde sonuçlandırılan vergi incelemeleri ile ilgili tarhiyat öncesi uzlaşma talepleri dikkate alınmaz. İnceleme veya takdir sonucu tarhiyata konu matrah veya vergi farkı tespit edilmesi halinde, inceleme raporları ile takdir komisyonu kararlarının vergi dairesi kayıtlarına intikal ettiği tarihten önce artırımda bulunulmuş olması şartıyla inceleme ve takdir sonucu bulunan fark, bu maddenin birinci, ikinci ve üçüncü fıkra hükümleri ile birlikte değerlendirilir.

İnceleme ve takdir işlemlerinin sonuçlandırılmasından maksat, inceleme raporları ve takdir komisyonu kararlarının vergi dairesi kayıtlarına intikal ettirilmesidir.

MATRAH VE VERGİ ARTIRIMI (Madde No:5) KAPSAM Gelir ve kurumlar vergisi mükellefleri ilgili yıllar beyan ettikleri matrahlarını/ vergilerini/ gayrisafi tutarlarını kanunun yayımlandığı tarihi izleyen ikinci ayın sonuna kadar (31 Ekim 2016) kanunda belirlenmiş oranlarda arttırırlarsa, anılan yıllar için matrah artırımı yapılan vergiler açısından inceleme ve tarhiyat yapılamayacaktır. Artırımında bulunulmayan yıllar, dönemler ve vergiler için idarenin inceleme hakkı bulunmaktadır. Matrah artırımı 2011, 2012, 2013, 2014 ve 2015 yılları için yapılabilmektedir.

HANGİ VERGİLERDE MATRAH ARTIRIMINA GİDİLEBİLİR? Gelir Vergisi matrahları Kurumlar Vergisi matrahları Katma Değer Vergisi matrahları Gelir Vergisi Tevkifat matrahları Personel ücretlerinden ödenen gelir vergisi kesintileri Serbest meslek faaliyetlerinden dolayı ödenen gelir vergisi kesintileri Yıllara sari inşaat işleri dolayısıyla ödenen gelir vergisi kesintileri Gayrimenkul sermaye iradı kesintileri Zirai mahsul ve hizmetlerden yapılan vergi kesintileri Esnaf muaflığından yararlananlara yapılan ödemelerden yapılan vergi kesintileri

Kurumlar Vergisi tevkifat matrahları Yıllara sari inşaat işi yapan kurumlardan yapılan vergi kesintileri Kooperatiflere ait taşınmazların kiralanması karşılığında bunlara yapılan kira ödemesi kesintileri Yıllara sari inşaat işi yapan dar mükellef kurumlardan yapılan vergi kesintileri

Yıllık Gelir Ve Kurumlar Vergisi Matrahı Artırımları: Yıllık gelir ve kurumlar vergisi mükellefleri ilgili yıllar beyanlarını 31 EKİM 2016 tarihine kadar aşağıda belirlenmiş oranlarda arttırırlarsa, anılan yıllar için bu vergiler açısından inceleme ve tarhiyat yapılamayacaktır. YILLAR Artırım Oranı (%) 2011 35 2012 30 2013 25 2014 20 2015 15

Arttırılacak matrahlar; üzerinden % 20 oranıyla vergi hesaplanacaktır. Ancak; artırımda bulunulan yıla ilişkin yıllık beyannameler kanuni sürelerinde verilmiş ve tahakkuk eden vergiler zamanında ödenmişse, ayrıca bu vergi türleri açısından Kanunun kesinleşmiş alacakların yeniden yapılandırılması ve dava veya uzlaşma safhasındaki alacaklarla ilgili hükümlerinden faydalanılmamışsa vergi oranı % 15 olarak dikkate alınacaktır. Arttırılacak matrahlar kanunda belirtilen asgari matrahlardan az olamayacaktır. İlgili yılda zarar beyan edilmiş yada sair nedenlerle matrah oluşmamışsa asgari matrahlar dikkate alınacaktır.

% 20 Oranıyla Ödenecek Vergi % 15 Oranıyla Ödenecek Vergi Kurumlar Vergisi Mükelleflerinde Asgari Matrahlara Göre Ödenecek Kurumlar Vergisi YILLAR Asgari Matrah Artırımı % 20 Oranıyla Ödenecek Vergi % 15 Oranıyla Ödenecek Vergi 2011 28.000,00 5.600,00 4.200,00 2012 29.650,00 5.930,00 4.447,50 2013 31.490,00 6.298,00 4.723,50 2014 33.470,00 6.694,00 5.020,50 2015 37.940,00 7.588,00 5.691,00 TOPLAM 160.550,00 32.110,00 24.082,50

Gelir Vergisi Mükelleflerinde Asgari Matrahlara Göre Ödenecek Gelir Vergisi Bilanço Usulüne Göre Defter Tutan Gelir Vergisi Mükelleflerinde (Serbest Meslek Erbabı Dahil) Asgari Matrahlara Göre Ödenecek Gelir Vergisi YILLAR Asgari Matrah Artırımı % 20 Oranıyla Ödenecek Vergi % 15 Oranıyla Ödenecek Vergi 2011 14.000,00 2.800,00 2.100,00 2012 14.820,00 2.964,00 2.223,00 2013 15.740,00 3.148,00 2.361,00 2014 16.740,00 3.348,00 2.511,00 2015 18.970,00 3.794,00 2.845,50 TOPLAM 80.270,00 16.054,00 12.040,50

Gelir Vergisi Mükelleflerinde Asgari Matrahlara Göre Ödenecek Gelir Vergisi İşletme Hesabına Göre Defter Tutan Gelir Vergisi Mükelleflerinde Asgari Matrahlara Göre Ödenecek Gelir Vergisi YILLAR Asgari Matrah Artırımı % 20 Oranıyla Ödenecek Vergi % 15 Oranıyla Ödenecek Vergi 2011 9.500,00 1.900,00 1.425,00 2012 9.890,00 1.978,00 1.483,50 2013 10.490,00 2.098,00 1.573,50 2014 11.160,00 2.232,00 1.674,00 2015 12.650,00 2.530,00 1.897,50 TOPLAM 53.690,00 10.738,00 8.053,50

Gelir Vergisi Mükelleflerinde Asgari Matrahlara Göre Ödenecek Gelir Vergisi Beyana Tabi Geliri Sadece Gayrimenkul Sermaye İradı (Kira Geliri) Olanlarda Asgari Matrahlara Göre Ödenecek Gelir Vergisi (istisna dikkate alınmaz) YILLAR Asgari Matrah Artırımı % 20 Oranıyla Ödenecek Vergi % 15 Oranıyla Ödenecek Vergi 2011 2.800,00 560,00 420,00 2012 2.964,00 592,80 444,60 2013 3.148,00 629,60 472,20 2014 3.348,00 669,60 502,20 2015 3.794,00 758,80 569,10 TOPLAM 16.054,00 3.210,80 2.408,10

Geliri, kar payı, alacak faizi gibi menkul sermaye iradı olanlar için ise işletme hesabına göre defter tutanlar için belirlenen asgari hadlerden aşağı matrah dikkate alınamayacaktır. İşe başlama yada bırakma gibi nedenlerle kıst dönem faaliyette bulunanlar için yukarıda belirtilen asgari matrahlar, faaliyette bulunulan ay sayısı (ay kesirleri tam sayılmak suretiyle ) dikkate alınarak hesaplanacaktır. Matrah artırımında bulunulması, Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce başlanılmış olan vergi incelemesi ile takdir, tarh ve tahakkuk işlemlerine engel teşkil etmez.  

Ancak bu durumda inceleme ve takdir işlemlerinin, Kanunun yayımlandığı tarihi izleyen ayın başından itibaren 1 ay içerisinde sonuçlandırılması gerekir. Bu sürede sonuçlandırılmayan inceleme ve takdir işlemlerine devam edilmez (Md. 5/7). Tamamlanan işlemler sonucunda bulunan matrah farklarından, artırılan matrahlar düşülür. Varsa kalan kısım için tarhiyat yapılır. Kanunun yayım tarihinden önce kesinleşen tarhiyatlar (sonuçlandırılmış düzeltme beyannameleri dahil) matrah artırımına esas dönem matrahı ile birlikte dikkate alınır. Yani artırılacak tutar, ilgili dönem matrahı ile kesinleşen tarhiyatlar toplanarak hesaplanır.  

Artırılan matrahlar üzerinden hesaplanan (tahakkuk eden) vergiler, ilk taksit ödeme süresi içinde peşin olarak ödenebileceği gibi istenirse ikişer aylık aralıklarla 6, 9, 12 veya 18 eşit taksitte ödenmesi de mümkündür. Kredi kartı ile ödeme de mümkündür. Taksitlerin zamanında ödenmemesi, matrah artırımına ilişkin hükümlerden yararlanılmasına engel teşkil etmez. Zamanında ödenmeyen taksitler, 6183 sayılı Kanun kapsamında gecikme zammının bir katı fazlası oranında uygulanacak gecikme zammı ile takip ve tahsil edilir.  

Stopaja tabi yatırım indiriminden yararlanmış olan kurumlar vergisi mükelleflerinin, kurumlar vergisi matrahlarının yanı sıra ilgili yılda beyan ettikleri yatırım indirimi stopajı vergi tutarlarını da yıllar itibariyle belirtilen oranlarda arttırmaları şarttır. (2011yılı için % 35, 2012 yılı için % 30, 2013 yılı için % 25, 2014 yılı için % 20 ve 2015 yılı için % 15)  

Yatırım indirimi tevkifatı beyan edilmemişse bu tevkifat matrahları yukarıda kurumlar vergisi mükellefleri için belirlenen asgari matrahların % 50 sinden az olmamak üzere gerçek tutarlarıyla beyan edilecek ve üzerinden % 15 oranında vergi hesaplanacaktır.   YILLAR MATRAH ARTIRIM ORANI (A) BEYAN EDİLMESİ GEREKEN STOPAJ MATRAHININ ASGARÎ TUTARI (B) 2011 35% 14.000 TL’den az olmamak üzere gerçek yatırım indirimi stopaj matrahı 2012 30% 14.825 TL’den az olmamak üzere gerçek yatırım indirimi stopaj matrahı 2013 25% 15.745 TL’den az olmamak üzere gerçek yatırım indirimi stopaj matrahı 2014 20% 16.735 TL’den az olmamak üzere gerçek yatırım indirimi stopaj matrahı 2015 15% 18.970 TL’den az olmamak üzere gerçek yatırım indirimi stopaj matrahı

Matrah artırımı yapılırken geçmiş yıllar zararına dikkat : Gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerinin matrah artırımında bulundukları yıllara ait zararların % 50’si, 2016 ve izleyen yıllar karlarından mahsup edilemeyecektir. Bu nedenle matrah artırımı yapılan yıllardan kalan geçmiş yıl zarar tutarları dikkate alınarak matrah artırımına gidilmelidir. Örnek: (A) AŞ’nin 2015 yılı mali zararı 1.000.000 TL ise, bu yılla ilgili matrah artırımında bulunulduğunda, bu zararın 500.000 TL’lik kısmının 2016 ve sonraki yıllar kazançlarından mahsup edilmesi imkanı ortadan kalkacaktır.  

Katma Değer Vergisi Matrah Artırımı : KDV mükellefleri yıllar itibariyle beyannamelerinde yer alan “hesaplanan KDV” toplamı üzerinden aşağıdaki oranlarda artış yaparlarsa anılan yıllara yönelik olarak KDV incelemesi ve tarhiyatı yapılamayacaktır.   YILLAR Artırım Oranı (%) 2011 3,5 2012 3 2013 2,5 2014 2 2015 1,5

Artış, matrah üzerinden değil hesaplanan KDV üzerinden yapılacaktır. Aylık olarak artış söz konusu olmayıp ilgili yılın tamamı dikkate alınarak arttırılacak vergi hesaplanacaktır. Hesaplama sırasında; ihraç kayıtlı ve dahil işleme belgesi kapsamındaki tecil – terkin kapsamında yararlanılan teslimlerle ilgili hesaplanan ve tecil edilen vergiler, hesaplanan vergiden düşülecektir.  

Mükellefin ilgili yıldaki beyanlarında istisna veya sair nedenlerle hesaplanan KDV oluşmuyorsa, yada sadece tecil-terkinli KDV söz konusu ise, KDV artışı gelir ve kurumlar vergisi matrah artışına esas tutarlar üzerinden % 18 oranıyla hesaplanacaktır. Ancak, bu durumda ayrıca yıllık gelir yada kurumlar vergisi matrahı artırımı yapılması da şarttır.  

Mükellefin beyanlarında hem istisna hem de diğer işlemlerden kaynaklanan hesaplanan KDV’si varsa KDV arttırımı yukarıda belirtilen şekilde hesaplanan % 18 oranındaki KDV tutarından az olamayacaktır. KDV artırımı yapılması, KDV incelemesi ve tarhiyatı yapılmasını engellemekle birlikte; sonraki döneme devreden KDV ve iade işlemleri nedeniyle inceleme yapılabilecektir.  

Örnek: (V) Ltd. Şti. 2015 yılı için KDV artırımında bulunmuş olup, 2015 yılı Aralık ayı KDV beyannamesinde sonraki döneme devreden KDV tutarı 100.000 TL’dir. Artış yapılsa bile 2015 yılı hesapları incelenerek, 2015 yılı KDV indirimlerinin 100.000 TL’lik kısmı reddedilebilir. Bu durumda 2016 yılına devreden KDV kalmayacağından, 2016 yılı vergilendirme dönemlerinde cezalı tarhiyat söz konusu olabilecektir.  

Ödenen KDV’nin Gelir veya Kurumlar Vergisi Matrahından İndirilememesi, İade Konusu Yapılamaması : 6736 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin üçüncü fıkrasının (f) bendine göre, vergi artırımı sonucu ödenen KDV, gelir veya kurumlar vergisi matrahlarının tespitinde gider veya maliyet unsuru olarak dikkate alınamaz. Ayrıca bu tutarlar, KDV beyannamelerine indirim olarak ithal edilemeyeceği gibi, 1 No.lu KDV beyannamelerine göre ortaya çıkan “Ödenmesi Gereken Katma Değer Vergisi” tutarlarından da indirilemez. Ödenen bu tutarların herhangi bir Şekilde iade edilmesi de mümkün değildir.  

Stopaj (Tevkifat) Artırımları: Aşağıdaki ödemelerle ilgili stopaj (tevkifat) artırımı yapılabilecektir: Ücret ödemeleri, Serbest meslek kazancı elde eden gerçek kişilere yapılan ödemeler, Gayrimenkul sermaye iradı (kira) elde edenlere (kooperatifler dahil, yabancı kurumlara ödenenler hariç) yapılan ödemeler, Yıllara sari inşaat taahhüt işleri yapanlara yapılan ödemeler, Çiftçilerden alınan zirai mahsuller ve hizmetlerle ilgili ödemeler, Vergiden muaf esnaftan yapılan alışlarla ilgili ödemeler, Artışı yapılan tevkifat türü ile ilgili olarak anılan yıla inceleme ve tarhiyat söz konusu olamayacaktır.  

Hesaplanacak vergi (%) Ücret Stopajı Artırımları: Özellikle kayıt ve beyan dışı ücret ödemeleri yapan işverenleri ilgilendiren bu düzenlemede, ilgili yıla ait muhtasar beyannamelerde yer alan gayrisafi ücret ödemeleri toplamı üzerinden aşağıdaki oranlarda hesaplanacak gelir vergisinin beyan edilmesi durumunda, söz konusu yıllara yönelik ücret stopajı incelemesi ve tarhiyatı söz konusu olamayacaktır.   YILLAR Hesaplanacak vergi (%) 2011 6 2012 5 2013 4 2014 3 2015 2

Hesaplanacak Vergi Oranı (%) Gerçek Kişilere Yapılan Serbest Meslek Ödemesi Stopajı Artırımları Bu kapsamda yapılacak stopaj artışında, ilgili yıl muhtasar beyannamelerinde bu stopaj türünde beyan edilmiş gayrisafi tutarların toplamı üzerinden aşağıdaki oranlarda vergi artışı yapılacaktır. YILLAR Hesaplanacak Vergi Oranı (%) 2011 6 2012 5 2013 4 2014 3 2015 2

Gerçek Kişilere Yapılan Serbest Meslek Ödemesi Stopajı Artırımları Yabancı kurumlara serbest meslek kazancı çerçevesinde yapılan ödemelerle ilgili yapılması gereken stopaj bu kapsama girmemektedir. Dönem içerisinde bir ya da daha fazla muhtasar beyanname verilmiş olması halinde sadece verilen beyannamelerdeki tutarların toplamı dikkate alınır. Yıla iblağ edilmez. Matrah artırımında bulunulan yıl içinde hiç muhtasar beyanname verilmemiş olması veya verilmekle birlikte artırılması istenen ödeme türünün beyannamede bulunmaması halinde, İlgili yıllara ilişkin Bilanço esasına göre defter tutanlar için belirlenmiş asgari gelir vergisi matrah tutarlarının % 50 si üzerinden artırım yapılır. (oran % 15)

Bu fıkra uyarınca artırımda bulunulması durumunda ayrıca gelir veya kurumlar vergisi matrah artırımında bulunulmuş olması şartı aranmaz.

Gayrimenkul Sermaye İradı (Kira) Elde Edenlere Ödemelerle İlgili Stopaj Artışı: Bu kapsamda yapılacak stopaj artışında, ilgili yıl muhtasar beyannamelerinde bu stopaj türünde beyan edilmiş gayrisafi tutarların toplamı üzerinden aşağıdaki oranlarla vergi artışı yapılacaktır: Anılan yılda bu kapsamda beyan yoksa, geliri sadece gayrimenkul sermaye iradından oluşan gelir vergisi mükelleflerindeki matrah artışında geçerli asgari matrah tutarının üzerinden %15 oranıyla artış hesaplanır.

Yıllara Sari İnşaat Taahhüt İşleri Yapanlara Ödemelerle İlgili Stopaj Artışı: İnşaat taahhüt işi yapan yabancı veya Türk kurumlarına yapılacak ödemeler de; ilgili yıl muhtasar beyannamelerinde bu stopaj türünde beyan edilmiş gayrisafi tutarların toplamı üzerinden %1 oranında vergi artışı yapılacaktır: Anılan yılda bu kapsamda beyan yoksa, bilanço esasına göre defter tutan gelir vergisi mükellefleri için geçerli olan asgari matrah tutarları üzerinden % 3 oranıyla artış hesaplanır.

Çiftçilere Yapılan Ödemelerle İlgili Stopaj Artışı: Çiftçilere Yapılan ödemeler de; ilgili yıl muhtasar beyannamelerinde bu stopaj türünde beyan edilmiş gayrisafi tutarların toplamı üzerinden İlgili Yıllarda Geçerli Tevkifat Oranının %25’i oranında vergi artışı yapılacaktır. Anılan yılda bu kapsamda beyan yoksa, bilanço esasına göre defter tutan gelir vergisi mükellefleri için geçerli olan asgari matrah tutarları üzerinden % 2 oranıyla artış hesaplanır.

Esnaf Muaflığından Yararlananlara Yapılan Ödemelerle İlgili Stopaj Artışı: Esnaf Muaflığından Yararlananlara Yapılan ödemeler de; ilgili yıl muhtasar beyannamelerinde bu stopaj türünde beyan edilmiş gayrisafi tutarların toplamı üzerinden İlgili Yıllarda Geçerli Tevkifat Oranının %25’i oranında vergi artışı yapılacaktır. Anılan yılda bu kapsamda beyan yoksa, bilanço esasına göre defter tutan gelir vergisi mükellefleri için geçerli olan asgari matrah tutarları üzerinden % 5 oranıyla artış hesaplanır.

Matrah ve Vergi Artırımı İle İlgili Ortak Hususlar: Matrah artırımı için EKİM AYI sonuna kadar (31 EKİM 2016) Vergi Dairesine müracaat edilmelidir. Matrah veya vergi artışı nedeniyle hesaplanan vergilerin kısmen yada tamamen ödenememesi halinde, matrah yada vergi artışının avantajları kaybedilmemektedir. Ancak; ödenemeyen tutarlar gecikme zammı bir kat fazla uygulanarak 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre tahsil edilecektir. Artırımlar nedeniyle ödenen vergiler gider kaydedilemez, indirim, mahsup ve iade konusu yapılamaz. Bu Kanunun yayımından önce yapılan ve kesinleşen vergi tarhiyatları mükellefin beyanına eklenerek artışa esas tutar bulunacaktır.

Kanunun yayımından önce başlamış ve devam eden incelemeleri bulunan mükelleflerin matrah yada vergi artışı yapma hakları bulunmaktadır. Daha önce incelenmiş yıllar için artırımda bulunulabilir. Belgeleri tamamen yada kısmen sahte olarak düzenleyenler ile defter ve belgelerini yok eden yada yok edip sahifelerini değiştirenler matrah ve vergi artışı hükümlerinden faydalanamayacaktır. Vergi Usul Kanunu’na göre kaçakçılık suçu oluşturan diğer fiilleri işleyenlerin matrah ve vergi artırımı hükümlerinden faydalanabileceği anlaşılmaktadır. Örneğin; sahte fatura kullananlar matrah yada vergi artışı yapabileceklerdir.

Matrah ve vergi artışı yapılmış olması, mükellefin anılan yıla ait defter ve belgelerini saklama ve inceleme elemanına ibraz etme sorumluluğunu ortadan kaldırmamaktadır. Matrah veya vergi artışı yapılmayan yıllar yada artışı yapılan yıldaki bu kapsama girmeyen vergiler açısından inceleme ve tarhiyat yapılması mümkündür. Matrah ve vergi artışları; yıllık gelir ve kurumlar vergisi, KDV ve bazı stopajları kapsamaktadır. Bu vergiler dışındaki vergi türlerinde (örneğin; ÖTV, damga vergisi, tapu harcı) geçerli değildir.

Matrah yada vergi artırımı ile ilgili doğru beyan edilmemesi veya vergi hataları nedeniyle eksik tahakkuk eden vergiler, ilk taksit ödeme süresi sonunda tahakkuk etmiş sayılır. Matrah veya vergi artışı sadece artırılan vergi türü açısından bir korunma sağlanmaktadır. Örneğin; kurumlar vergisi matrahını arttıran mükellef KDV artırımı yapmaz ise, KDV açısından yapılacak bir incelemede bulunan matrah farkı üzerinden cezalı KDV tarhiyatı yapılabilir. Matrah yada vergi artışı, artırımı yapılan yıl için korunma sağlamaktadır. Örneğin; 2011 yılı için KDV artırımı yapan mükellefin bu artırımı 2011 yılına avantaj sağlarken artırım yapılmamışsa 2012 yılı inceleme sonuçlarına bir faydası olmayacaktır. Mükellefin matrah artırımında bulunduğu yılla ilgili olarak bu vergiler açısından bir iadesi söz konusu ise, matrah artışı bu incelemenin yapılması ve sonucunda işlem yapılmasını engellemeyecektir.

Örnek: (B) Ltd. Şti 2015 yılında sonuçlanan yıllara sari inşaat işlerinden dolayı hak edişlerinden tevkif edilmiş olan 100.000 TL tutarındaki iadeyi almıştır. Anılan yıla ilişkin olarak matrah artırımında bulunsa bile, bu iade tutarı kapsamında daha sonra vergi incelemesi yapılabilecek, buna ilişkin olarak cezalı vergi istenilebilecektir.

ÖDEME Peşin ödeme seçeneği tercih edilirse tahakkuk eden verginin tamamının en geç 30 KASIM 2016 tarihine kadar ödenmesi şarttır. İlk taksiti Kasım 2016 dan başlamak üzere birer ay ara ile 6, 9, 12 ve 18 taksitle ve ödeme seçenekleri mevcuttur. Taksitli ödeme talep edilirse aşağıdaki katsayılar uygulanır.

İncelemesi Devam Edenlerde Matrah ve Vergi Artırımı Kanunun yayımından önce başlamış ve tamamlanmamış vergi incelemelerine muhatap olan mükellefler matrah veya vergi artırımında bulunabilirler. Ancak matrah yada vergi artırımında bulunan mükellefler nezdindeki anılan dönemlere ait incelemelerin Kanunun yayımını takip eden ayın sonuna kadar (30 EYLÜL 2016 tarihine kadar) sonuçlandırılamaması halinde (iade taleplerine ilişkin incelemeler hariç) incelemeye devam edilemez. Takdir işlemleri için de aynı şekilde hareket edilecektir.

İncelemesi Devam Edenlerde Matrah ve Vergi Artırımı İncelemenin sonuçlandırılması; inceleme raporları yada takdir komisyonu kararlarının vergi dairesi kayıtlarına intikal etmesidir. Eğer incelemeler bu süre içinde tamamlanırsa, inceleme raporlarının ve takdir komisyonu kararlarının vergi dairesi kayıtlarına intikal ettirilmesinden önce matrah yada vergi artışında bulunulmuş olması şartıyla, bulunan farklar matrah ve vergi artışından düşülerek işlem yapılacaktır. Mükellefin beyan ettiği matrah yada vergi artışının üstünde bir fark kalıyorsa tarhiyat bu kalan kısım için söz konusu olacaktır.

Örnek Bu Kanunun yayımından önce başlamış olan vergi incelemesi 2016 yılı Eylül ayında sonuçlandırılmış olup, mükellefin 2012 yılı için 100.000 TL kurumlar vergisi matrah farkı tespit edilmiştir. Mükellef anılan yıl için inceleme raporunun vergi dairesi kayıtlarına intikalinden önce 2012 yılı için kurumlar vergisi matrahını 80.000 TL olarak arttırmıştır. Buna göre; inceleme raporu ile tespit edilen matrah farkından mükellefin beyan ettiği matrah artışı düşülmek suretiyle kalan (100.000 TL - 80.000 TL =) 20.000 TL’lik kısmı üzerinden mükellefe tarhiyat yapılacaktır. Mükellefin 20.000 TL’lik bu tarhiyat için, bu Kanunun inceleme ve tarhiyat safhasındaki alacakların yapılandırılmasıyla ilgili hükümlerinden faydalanması mümkündür.

İŞLETME KAYITLARININ DÜZELTİLMESİ (Madde No:6) Kanun Kapsamında İşletme kayıtlarının Düzeltilmesine İlişkin Getirilen İmkanlar Üç Ana Başlık Altında Toplanmıştır : İşletmede Mevcut Olduğu Halde Kayıtlarda Yer Almayan Emtia, Makine, Teçhizat ve Demirbaşlar, Kayıtlarda Yer Aldığı Halde İşletmede Bulunmayan Mallar, 31.12.2015 Tarihli Bilançolara Göre Kayıtlarda Yer Aldığı Halde İşletmede Bulunmayan Kasa Mevcudu ve Ortaklardan Alacaklar ile bunlarla ilgili diğer işlemler beyan edilemek suretiyle yasal kayıtların gerceğe uygun hale getirilmesi imkanı sağlanmıştır.

İşletmede Mevcut Olduğu Halde Kayıtlarda Yer Almayan Emtia, Makine, Teçhizat ve Demirbaşların Kayda Alınması: Gelir ve Kurumlar Vergisi Mükellefleri işletmelerinde mevcut olduğu halde kayıtlarda yer almayan emtia, makine, teçhizat ve demirbaşları, kendilerince veya bağlı oldukları meslek kuruluşlarınca tespit edilecek rayiç bedelleriyle bu kanunun yayımlandığı tarihi izleyen üçüncü ayın sonuna (30 Kasım 2016) kadar bir envanter listesi ile vergi dairesine bildirmek suretiyle kayıtlarına alabileceklerdir. Emtia ; Ticari Mal, Mamul, Yarı Mamul, İlk Madde ve Malzemeyi kapsamakta olup buna ilave olarak makine, teçhizat ve demirbaşlar dışındaki iktisadi kıymetler düzenleme kapsamına girmemektedir.

Bilanço esasına göre defter tutan mükellefler aktiflerine kaydettikleri emtia ile makine, teçhizat ve demirbaşlar için iki ayrı karşılık hesabı açılacakdır. Makine, teçhizat ve demirbaşlar için ayrılan karşılık birikmiş amortisman kabul edilecek, emtia için ayrılan karşılık ise sermaye yedekleri arasında görülecektir. Emtia için ayrılan karşılık, ortaklara dağıtılması veya işletmenin tasfiyesi halinde sermayenin unsuru sayılacak ve vegilendirilmeyecektir. Bildirilen değerlerden amortismana tabi olanların bildiren değerleri üzerinden amortisman ayrılamayacakdır.

Uygulama kapsamında beyan edilen makine, teçhizat, demirbaş ve emtianın rayiç bedeli üzerinden; - Genel oranda (%18) KDV’ye tabi olanlar için %10 oranında, - İndirimli oranda (%1-%8) KDV’ye tabi olanlar için ise varlığın tabi olduğu KDV’nin yarısı (%0,5 - %4) esas alınarak KDV hesaplanması ve hesaplanan bu KDV’nin sorumlu sıfatıyla ayrı bir beyanname ile beyan edilmesi ve beyan edilen KDV’nin beyanname verme süresi içinde ödenmesi gerekmektedir. Emtia için sorumlu sıfatıyla beyan edilen KDV’nin indirimi mümkündür. Ancak makine, teçhizat ve demirbaşlar üzerinden beyan edilen ve ödenen KDV’nin indirim konusu yapılması mümkün değildir.

Özel Tüketim Vergisine tabi malları bu kapsamda beyan eden mükellefler beyan tarihindeki miktar ve emsal bedeli üzerinden hesaplanan ÖTV’lerini KDV’ye ilişkin beyanname verme süresi içinde ayrı bir beyanname ile beyan ederek öderlerse, bu mallar için ÖTV Kanunun 4 maddesinin 3 numaralı fıkrası hükmü (belgesiz mal bulundurma) uygulanmayacak ve bu ÖTV için vergi cezası kesilmeyecektir. Beyan edilen malların satılması halinde satış bedeli kayıtlı değerden düşük olamayacaktır. Olması durumunda aradaki olumsuz fark gelir veya kurumlar vergisi matrahına ilave edilecektir.

Kayıtlarda Yer Aldığı Halde İşletmede Bulunmayan Mallar: Mükelleflere kayıtlarında yer aldığı halde işletmelerinde bulunmayan emtialarını, beyan etme imkanı getirilmiştir. Bu kanunun yayımlandığı tarihi izleyen üçüncü ayın sonuna kadar aynı cinsten emtialara ilişkin cari yıl kayıtlarına göre tespit edilen gayri safi kar oranını (karlılık oranının tespit edilememesi halinde bağlı olduğu meslek odalarının belirleyeceği oranları) dikkate alarak fatura düzenlemek ve her türlü vergisel yerine getirmek suretiyle kayıtlarından çıkarabileceklerdir. Fatura düzenleneceğinden faturaya bağlı gelir kaydı ve KDV ile varsa diğer vergilerde hesaplanacaktır. Faturanın alıcı kısmına bu kanun kapsamında düzenlendiğinin yazılması yeterli olabilecektir. Duran varlıklar için bu düzenlemeden faydalanılması mümkün değildir.

Bu hükme göre ödenmesi gereken katma değer vergisi, ilk taksiti beyanname verme süresi içinde, izleyen taksitler beyanname verme süresini takip eden ikinci ve dördüncü ayda olmak üzere üç eşit taksitte ödenir. Bu madde hükmünün uygulanmasına ilişkin olarak geçmişe yönelik vergi cezası ve gecikme faizi uygulanmaz.

Kayıtlarda Yer Aldığı Halde İşletmede Bulunmayan Mallar: Eczaneler, stoklarında kaydi olarak bulunduğu halde fiilen bulunmayan ilaç stoklarını; kanunun yayımlandığı tarihi izleyen 3. ayın sonuna kadar maliyet bedeli üzerinden fatura düzenlemek sureti ile kayıtlarından çıkarabileceklerdir. Maliyet bedeli üzerinden % 4 oranında hesaplanan KDV ayrı bir beyanname ile beyan edilerek beyanname verme süresi içinde ödenecektir. Ödenen vergi gider yazılamayacak, beyan edilen KDV indirilemeyecektir.

Kayıtlarda Yer Aldığı Halde İşletmede Bulunmayan Kasa Mevcudu ve Ortaklardan Alacaklar :   Bilanço esasına göre defter tutan kurumlar vergisi mükellefleri, 31/12/2015 tarihi itibarıyla düzenledikleri bilançolarında görülmekle birlikte işletmelerinde bulunmayan kasa mevcutları ve işletmenin esas faaliyet konusu dışındaki işlemleri dolayısıyla (ödünç verme ve benzer nedenlerle ortaya çıkan) ortaklarından alacaklı bulunduğu tutarlar ile ortaklara borçlu bulunduğu tutarlar arasındaki net alacak tutarları ile bunlarla ilgili diğer hesaplarda yer alan işlemlerini bu Kanunun yayımlandığı tarihi izleyen üçüncü ayın sonuna kadar vergi dairelerine beyan etmek suretiyle kayıtlarını düzeltebilirler.

Beyan edilen tutarlar nedeniyle ilave bir tarhiyat yapılmaz. Beyan edilen tutarlar üzerinden %3 oranında hesaplanan vergi, beyanname verme süresi içinde ödenir. Ödenen vergiler, gelir veya kurumlar vergisinden mahsup edilmez; beyan edilen tutarlar ve ödenen vergiler, kurumlar vergisi matrahının tespitinde gider olarak kabul edilmez.   Beyan edilen tutarlar nedeniyle ilave bir tarhiyat yapılmaz. Beyanda bulunan kurumlar vergisi mükelleflerinin bu beyanları nedeniyle 2016 yılı geçici vergi beyannamelerinde düzeltme gerektiği takdirde, düzeltme işlemleri bu fıkrada öngörülen beyanname verme süresi içinde yapılır ve düzeltme işlemleri nedeniyle herhangi bir ceza veya faiz aranmaz.

BAZI VARLIKLARIN MİLLÎ EKONOMİYE KAZANDIRILMASI (Madde No:7) Hangi Varlıklar Kapsama Girmektedir 1.Yurt dışında bulunan : Para, Altın, Döviz, Menkul Kıymet, Diğer Sermaye Piyasası Araçlarını bu maddedeki hükümler çerçevesinde 31/12/2016 tarihine kadar Türkiye’ye getiren gerçek ve tüzel kişiler, söz konusu varlıkları serbestçe tasarruf edebilirler.

Avantajlar: 213 sayılı Kanun uyarınca defter tutan mükellefler, birinci fıkra kapsamında Türkiye’ye getirilen varlıklarını, dönem kazancının tespitinde dikkate almaksızın işletmelerine dâhil edebilecekleri gibi aynı varlıkları vergiye tabi kazancın ve kurumlar için dağıtılabilir kazancın tespitinde dikkate almaksızın işletmelerinden çekebilirler.  

Bu Varlıkları , yurt dışında bulunan banka veya finansal kurumlardan kullanılan ve bu maddenin yürürlük tarihi itibarıyla kanuni defterlerde kayıtlı olan kredilerin en geç 31/12/2016 tarihine kadar kapatılmasında kullanılabilir. Bu takdirde, defter kayıtlarından düşülmesi kaydıyla, borcun ödenmesinde kullanılan varlıklar için Türkiye’ye getirilme şartı aranmaksızın bu madde hükümlerinden yararlanılır.

Bu maddenin yürürlük tarihi itibarıyla kanuni defterlerde kayıtlı olan sermaye avanslarının, yurt dışında bulunan para, altın, döviz, menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçlarının bu maddenin yürürlüğe girmesinden önce Türkiye’ye getirilmek suretiyle karşılanmış olması hâlinde, söz konusu avansların defter kayıtlarından düşülmesi kaydıyla bu madde hükümlerinden yararlanılır.

2.Türkiye’de bulunan: (Ancak kanuni defter kayıtlarında yer almayan) Para, Altın, Döviz, Menkul Kıymet , Diğer Sermaye Piyasası Araçlarını , Taşınmazlarını 31/12/2016 tarihine kadar, dönem kazancının tespitinde dikkate almaksızın kanuni defterlere kaydedebilirler.

Avantajlar : Bu takdirde, söz konusu varlıklar vergiye tabi kazancın ve kurumlar için dağıtılabilir kazancın tespitinde dikkate alınmaksızın işletmeden çekilebilir.

ŞARTLAR ve ORTAK HÜKÜMLER: Yurtdışından Türkiye’ye getirilen veya Türkiye’deki Varlıklardan kanuni defterlere kaydedilen varlıkların elden çıkarılmasından doğan zararlar, gelir veya kurumlar vergisi uygulaması bakımından gider veya indirim olarak kabul edilmez. Yurtdışından Türkiye’ye getirilen veya Türkiye’deki Varlıklardan kanuni defterlere kaydedilen varlıklar nedeniyle, madde hükmünden yararlananlar ve bunların kanuni temsilcileri hakkında, başkaca bir neden ile gerekli olması hâli saklı kalmak üzere sırf bu işlemin yapılmış olmasından dolayı ve bu işlemden hareket edilerek, hiçbir şekilde vergi incelemesi ve vergi tarhiyatı ile herhangi bir araştırma, inceleme, soruşturma veya kovuşturma yapılamaz, vergi cezası ve idari para cezaları kesilemez.

Bakanlar Kurulu, bu maddede yer alan süreleri, bitim tarihlerinden itibaren altı aya kadar uzatmaya; Maliye Bakanlığı, madde kapsamına giren varlıkların Türkiye’ye getirilmesi, bildirim ve beyanı ile işletmeye dâhil edilmelerine ilişkin hususları, bildirim ve beyanların şekli, içeriği ve ekleri ile yapılacağı yeri, maddenin uygulanmasında kullanılacak bilgi ve belgeler ile uygulamaya ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkilidir.

Katılımınız İçin Teşekkür Ederiz… AS / NEXIA TÜRKİYE Adres: Büyükdere Caddesi No:23 Kat:7 34381 Şişli / İSTANBUL / TÜRKİYE Tel: 0212 225 68 78 Web: www.nexiaturkey.com.tr AS NEXIA TÜRKİYE