ALGILANAN RİSK VE TÜKETİCİ ETNOSENTRİZM EĞİLİMİNİN YERLİ MARKA CEP TELEFONLARINA KARŞI TUTUM ÜZERİNDE ETKİSİ Mustafa Bilgehan Kutlu, Cumhuriyet Üniversitesi.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Enflasyon Hedeflemesi ve Kur Dinamikleri: Türkiye Örneği
Advertisements

TEDMER Türkiye Etik Değerler Merkezi Vakfı Etik Barometre Araştırması Nisan 2007 ERA Research & Consultancy.
DİDEM GÖRGÜLÜ ÖZGE ÇELİK ÜLKELER : AMERİKA İNGİLTERE YENİ ZELANDA ÇİN
TÜKETİCİ DAVRANIŞI NEDİR?
HALKLA İLİŞKİLER VE REKLAMCILIKTA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 3
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
PAZARIN BÖLÜMLERE AYRILMASI
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
Prof. Dr. Nilüfer Narlı Değerlendirme 14 Nisan 2009.
MEASUREMENT *Nazan SONDAÇ *Didem ATASEVEN *Halise ARGUÇ.
Hazırlayan : Ali ARSLAN ELETRONİK SOSYAL BİLİMLER DERGİSİ / 2008
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
Anket Geliştirme.
RİSK VE YÖNETİMİ.
İŞ DÜNYASINDA MARKALAŞMA
TÜKETİCİLERİN İNDİRİM MARKETİ TERCİHİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLERİN ÇOK KRİTERLİ KARAR VERME YÖNTEMLERİNDEN AHP YÖNTEMİ İLE TESPİTİ Yrd. Doç. Dr. Mutlu Yüksel.
DERS KİTABINI DEĞERLENDİRME YOLLARI
ÇEVRECİ YAKLAŞIM VE TÜKETİCİLERİN YEŞİL REKLAMLARA KARŞI TUTUMLARI
20.UPK ● Prof.Dr. Bayram Zafer ERDOĞAN ● Yrd.Doç.Dr. Tolga TORUN ● Yrd.Doç.Dr. Sevgi GÖNÜLLÜOĞLU.
Yrd. Doç. Dr. Cemalettin DEMİRELİ
KURUMSAL KİMLİKTE ETİK VURGUSUNUN KURUMSAL SOSYAL SORUMLULUK VE TÜKETİCİ EKSTRA ROL DAVRANIŞI İLİŞKİSİNE ETKİSİ   Doç. Dr. Elif Karaosmanoğlu Istanbul.
Burçak Başak Öğr. Gör. Aykut Yılmaz SAKARYA ÜNİVERSİTESİ
ÖZEL ALIŞVERİŞ SİTELERİNDE YAŞANAN BİLİŞSEL ÇELİŞKİ VE YENİDEN SATIN ALMA NİYETİNE ETKİSİ Yrd.Dç.Dr. Hilal ÖZEN Melike ALTINGÜL.
Tüketicilerin Lüks Marka Algısı Ölçümü
FİRMANIN YAPMIŞ OLDUĞU REKLAMLARA YÖNELİK TUTUM İLE TÜKETİCİ GÜVENİ DEĞİŞKENLERİ ARASINDA KURUMSAL İTİBARIN ARACI ETKİSİ Yrd. Doç. Dr. Fatih KOÇ Balıkesir.
Dr. Elif ÜLKER DEMİREL –Trakya Üniversitesi
Dokuz Eylül Üniversitesi, İşletme Fakültesi
Mağaza İmajının Algılanan Değer, Fiyat ve Satın Alma Niyeti Bağlamında Kuyumculuk Sektöründe İncelenmesi Prof. Dr. Serap ÇABUK – Çukurova Üniversitesi.
Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu (Mis.Öğr.Grv.)
TELEKOMÜNİKASYON SEKTÖRÜ
ÇEVRE DUYARLILIĞI ve GELİRİN YEŞİL ÜRÜN SATIN ALMA DUYARLILIĞI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ Arş. Gör. Emre YILDIRIM Arş. Gör. Merve TÜRKMEN Sakarya ÜNİVERSİTESİ
TÜKETİCİ KİMLİĞİNİN KÜRESEL TÜKETİME ETKİSİ
MÜŞTERİ İÇİN DEĞER YARATMA
Benlik Saygısı ve Akademik Başarı arasındaki ilişki
AROMAT İ K KEK İ K YA Ğ I KOKUSUNUN DERS TUTUMU ÜZER İ NE ETK İ S İ N İ N İ NCELENMES İ.
ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL AĞ KULLANIM DÜZEYİYLE YALNIZLIK DÜZEYİ ARASINDAKİİLİŞKİ MİNYONLAR MERVE ÜÇOK SELMA DURU.
KafaDark Özge Eymur Aşkın Mezgitli
MÜŞTERİ İÇİN DEĞER YARATMA. “Müşteri değeri olgusu, müşteri tatmini unsurlarına ek olarak, ürünün rakipler arasından nasıl seçildiğini, seçim kriterlerinin.
SOSYAL MEDYANIN ETKİSİ - KOZMETİK ÜRÜNLERİN SATIN ALINMASINDA BİR UYGULAMA Danışman Unvan İsim Öğrenci İsim, Numara.
İŞLETMENİN EKONOMİK YAPI İÇİNDEKİ YERİ VE İŞLETMENİN ÇEVRESİ
Doç. Dr. Mahmut BİLEN ENDÜSTRİEL EKONOMİ. ENDÜSTRİDE GİRİŞ VE ÇIKIŞLAR 2 Bu konuyu çalıştıktan sonra :
Pazarlama Yatırımlarının Verimliliğinin Sektörel Bazda İncelenmesi: BIST Örneği Arş. Gör. Dr. Betül Çal Giresun Üniversitesi.
Showrooming: Mağaza İstismarı Erdal ÜNSALAN (Amasya Üniversitesi) Mustafa ÜNSALAN (Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi)
Mobil İnternet, Tüketici Materyalizmi ve Alışveriş Bağımlılığı: Alışveriş Motivasyonlarının Düzenleyici Etkisi Üzerine Bir Araştırma Arş. Gör. A.Bengi.
INBOUND PAZARLAMADA SOSYAL MEDYA VE KADIN TÜKETİCİLERDE SATIN ALMA DAVRANIŞINA OLAN ETKİSİ Yrd. Doç. Dr. Pınar Bacaksız.
Araş. Gör. Dr. N. Emel ELVERİCİ ARDIÇ
21. Pazarlama Kongresi - Kütahya
UYGULAMALI BİLİMLER FAKÜLTESİ PAZARLAMA BÖLÜMÜ
Sınırda Yabancılara Yapılan Satışların İhracat Performansı Açısından İncelenmesi: Sarp Bölgesinde Nicel Bir Araştırma Yrd. Doç. Dr. İsmail Tamer TOKLU.
Tüketici Karar verme Süreci
Araş. Gör. Meryem Berrin BULUT ve Doç. Dr. Nuri BALOĞLU
Yrd. Doç. Dr. Volkan ÖZBEK Aycan KÜLAHLI
Öğr.Gör.Deniz ÜNAL ADIGÜZEL Prof.Dr. Süleyman BARUTÇU
VII.BÖLÜM TUTUMLAR TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Aquatic Baby Tüketicisi Ebeveynlerin Kullandıkları Tesislere Yönelik Tatmin Düzeylerin İncelenmesi ” Aquatic Baby ” Tüketicisi Ebeveynlerin Kullandıkları.
İşletme Yönetimi.
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 12
Türkiye’de Şirketlerin
URAL, A. ve KELEŞ, Y. (2011). Türkiye’deki Üniversitelerde Çalışan Öğretim Elemanlarının Akademik Özgürlüklerine İlişkin Görüşleri. V. Lisansüstü Eğitim.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
PAZARLAMA YÖNETİMİ’NİN TEMELLERİ Prof. Dr. İsmail Üstel.
Likert Tipi Ölçek Geliştirme Aşamaları
KÜRESELLEŞME VE KÜRESEL MARKA ALGISININ SATIN ALMA NİYETİ ÜZERİNE ETKİSİ DOÇ. DR. ERCAN TAŞKIN ARAŞ. GÖR. CEVAT SÖYLEMEZ 02 Ocak 2019 Çarşamba.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Anket ve Likert Ölçekler
Veri Toplama Araçları Anket, Gözlem vb.
Sunum transkripti:

ALGILANAN RİSK VE TÜKETİCİ ETNOSENTRİZM EĞİLİMİNİN YERLİ MARKA CEP TELEFONLARINA KARŞI TUTUM ÜZERİNDE ETKİSİ Mustafa Bilgehan Kutlu, Cumhuriyet Üniversitesi Prof. Dr. Celal Hakan Kağnıcıoğlu, Anadolu Üniversitesi

Cep telefonu ithalatı Türkiye’nin cari açığını olumsuz bir biçimde etkilemektedir. Türkiye’nin 2000 yılında 1 milyar dolar civarında olan cep telefonu ithalatı, 2015 yılında 3,1 milyar dolar seviyelerine ulaşmıştır. Yerli marka cep telefonu üreticileri, ürünlerini yerli temalı reklamlarla tüketicilere sunmaktadır. Buna rağmen yabancı marka cep telefonlarının Türkiye pazarında baskınlığını sürdürdüğü söylenebilir.

Çalışmanın Amacı Tüketici etnosentrizm eğiliminin ve tüketicilerin yerli marka cep telefonlarından algıladıkları riskin, yerli marka cep telefonlarına karşı tutumlarına etkisini teorik olarak incelemek. Yerli marka cep telefonlarından tüketicilerin algıladıkları risk boyutlarının hangilerinin önemli olduğunu ortaya koyabilmek

Tüketici etnosentrizm eğilimi Tüketici etnosentrizmi kavramı, yerel ekonomiye zarar vermesi, işsizliğe neden olması ve vatansever olamayan bir davranış olması gibi nedenlerle, bazı tüketicilerin yabancı ürünleri satın alma davranışını yanlış bulma inançlarını kapsar (Shimp, 1984, s.285). Tutum belirli bir ürüne yönelik tüketicinin hislerini gösterirken, eğilim tüm yabancı ürünlere karşı bir takım tutarlı davranışları ifade eder (Shimp ve Sharma, 1987, s.281).

Algılanan Risk Satın alma davranışını güçleştiren algılanan risk, satın alma sonucu kayıp beklentisi, belirsizlik ve satın alma sonucu karşılaşılabilecek çıktının ciddiyetinin kombinasyonudur (Peter ve Ryan, 1976, s.185). Satın alma ile ilgili tüketicilerin algıladıkları, risk cep telefonu ürünü açısından altı temel boyutta gruplandırılabilir (Demir, 2011, s.268). Bunlar sırasıyla; fonksiyonel risk, finansal risk, sosyal risk, fiziksel risk, psikolojik risk ve zaman riskidir. Risk bileşenlerinin genel risk algısına katkısı ya da tüketiciler açısından önem düzeyi tüketicinin satın alma koşullarına ve ürün çeşidine göre değişmesi beklenmektedir (Stone ve Gronhaug, 1993, s.47).

Araştırma modeli Tüketicilerin yerli marka cep telefonlarından algıladıkları riskin artması, yerli marka cep telefonlarına karşı tutumlarını olumsuz etkileyeceği beklenmektedir. Bu kapsamda; H1: Tüketicilerin yerli marka cep telefonlarından risk algısı arttıkça, yerli marka cep telefonlarına yönelik tutumları olumsuz etkilenir. Tüketicilerin etnosentrizm eğilimi yükseldikçe yerli marka cep telefonlarına karşı tutumları olumlu etkilenmesi beklenmektedir. H2: Tüketicilerin etnosentrizm eğilimindeki artış yerli marka cep telefonlarına yönelik tutumlarını olumlu etkiler.

Araştırma modeli

Araştırmanın örnekleme ve veri toplama süreci Kolayda örnekleme Veriler tarihleri arasında ( DlEknFx8OrOXV2Yw1t-l9956bjdG_c/viewform) linki kullanılarak internet üzerinden toplanmıştır. DlEknFx8OrOXV2Yw1t-l9956bjdG_c/viewform Veri toplama süreci sonunda tam doldurulmuş 489 anket elde edilmiştir

Anket sorularının oluşturulması Tüketicilerin yerli marka cep telefonlarına karşı tutumları, Steenkamp vd. (2003) tarafından oluşturulan ülke kökeni algısı (Country-of origin perceptions) ölçeğinden uyarlanmıştır. Algılanan risk ölçeği, tüketicilerin yerli marka cep telefonları ile ilgili internet sitelerinde yer alan şikâyet ve görüşleri incelenerek oluşturulmuştur. (Likert 1=kesinlikle katılmıyorum, 5=kesinlikle katılıyorum) Tüketici etnosentrizm eğilimi Shimp ve Sharma (1987)- CETSCALE 17 maddeli 5’li Likert (Asil ve Kaya (2013)

Araştırmada kullanılan ölçeklerin güvenirlikleri

Psikolojik risk ölçeğinin güvenirlilik değeri 0,7 düzeyinin altında bulunmuştur. Ps1 maddesi ölçekten çıkarıldığında psikolojik risk ölçeğinin güvenirlilik düzeyi 0,831’e yükselmektedir.

Araştırmada kullanılan ölçeklerin uyum geçerlilikleri Bir yapıyı ölçen maddelerin uyum göstermesi ya da yüksek oranda ortak varyansı paylaşmaları uyum geçerliliği olarak adlandırılmaktadır (Hair vd., 2010). İyi bir uyum geçerliliği için Hair vd. (2010) üç koşul tavsiye etmektedir; Ölçek maddelerine ait faktör yükleri anlamlı ve 0,5 değerinin üzerinde olmalı, Yapılara ait güvenirlilik (construct reliability-Fornell ve Larcker, 1981) değerleri 0,7 değerini aşmalı, Ölçme modelindeki her yapının AVE (average variance extracted- Fornell ve Larcker, 1981) değeri 0,5’i aşmalıdır.

Ölçeklerin uyum geçerliliği

Tüm faktör yükleri p<0,001 düzeyinde anlamlı ve 0,5 değerinden yüksektir. Bunun yanında yapılara ait güvenirlilik değerleri (C.R.) 0,7’yi geçmektedir. Risk ölçeklerinin tümünün AVE değerleri 0,5’in üzerinde hesaplanmaktadır. Tutum ve CETSCALE ölçeklerinin AVE <0,5 olduğundan uyum geçerliliği açısından zayıflığı olduğu görülmektedir.

Araştırmada kullanılan ölçeklerin ayırma geçerlilikleri İki yapı arasında iyi düzeyde ayırma geçerliliği için, yapılar arası korelasyon değerlerinin, her bir yapının AVE değerinin karekökünden küçük olması önerilmektedir (Hair vd., 2010).

Ölçme aracının ayırma geçerliliği açısından sorun teşkil etmediği söylenebilir.

Araştırmaya katılanların demografik özellikleri Araştırmaya katılan 489 kişinin %45’u erkek, %55’i kadındır. Katılımcıların yaş ortalaması 26,60, standart sapması 8,82’idir. Katılımcıların %87,90’ının aylık geliri 3900 TL’nin altındadır.

Katılımcıların ölçek skorları

Ölçme modeli uyum iyiliği

Yapısal model uyum iyiliği

Sonuç ve Öneriler Etnosentrizm eğiliminin tutum üzerinde olumlu etkisi, algılanan riskin olumsuz etkisine göre daha zayıf kaldığı görülmektedir. Yerli marka cep telefonlarına yönelik olumlu tüketici tutumunu oluşturmayı hedefleyen yerli temalı kampanyaların, tüketicilerin algıladıkları riskleri düşürücü unsurlarla desteklenmesi önerilmektedir.

Araştırma sonucunda tüketicilerin risk algısı içinde en önemlilerinin finansal risk (standardized β = 0,801), performans riski (standardized β = 0,777) ve zaman riski boyutları (standardized β = 0,708) olduğu görülmektedir. Buna karşın en önemsiz risk boyutu sosyal risk bulunmuştur. Fiziksel ve psikolojik risk ise orta düzeyde tüketiciler açısından önem arz etmektedir.

Finansal risk tüketicilerin yerli marka cep telefonlarına verdiği paranın karşılığını alamama endişesinden kaynaklanmaktadır. Ülkemizde cep telefonu fiyatlarının tüketicilerin gelirine oranla yüksek seviyelerde olması finansal risk boyutunun tüketici açısından önem arz etmesinde etkili olabilir.

Performans riski ise yerli marka cep telefonlarının fonksiyonel işlevlerinin yetersiz olarak görülmesinden kaynaklanmaktadır. Bu çalışmada yerli marka cep telefonları hız, batarya performansı ve dayanıklılık açısından ele alınmıştır. Yerli marka cep telefonu üreticilerinin hedeflediği kitlelerin kabul edebileceği performans riski düzeyini belirleyip ürünlerini ve iletişim kampanyaları bu eşiğe uygun oluşturması önerilmektedir.

Zaman riski ise yerli marka cep telefonları tamir ve değişim gibi süreçlerde tüketicilerin sorunla karşılaşma riski olarak tanımlanabilir. Yerli marka cep telefonu üreticileri teknoloji açısından yabancı markalarla rekabet edemiyorsa bile servis ve garanti gibi konularda tüketiciye hızlı cevap verecek bir satış sonrası hizmetler sistemiyle rekabet avantajı sağlayabilir.

Psikolojik risk, yerli marka cep telefonu ile hedef kitlenin benliğinin uyuşmamasından kaynaklanmaktadır. Yerli markaların, tüketicilere benliklerini tamamlamakta yardımcı olan iletişim kampanyalarıyla tanıtılması psikolojik riskin azaltılmasında etkili olabilir.

Kısıtlar Kolayda örnekleme, genelleştirilememe Tutum ve CETSCALE ölçeklerinin yetersiz uyum geçerliliği Psikolojik risk ölçeğinin güvenirliliği artırmak amacıyla iki maddeye düşürülmesi

TEŞEKKÜRLER