Yrd. Doç. Dr. Başar ALTUNTAŞ Ahi Evran Üniversitesi Yrd. Doç. Dr. Mustafa Halid KARAARSLAN Karabük Üniversitesi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
SAĞLIK TURİZMİ DEVLET DESTEKLERİ
Advertisements

  5.4 PROJE TRAFİĞİ Kırsal yolların tasarımı ile ilgili geometrik standartların seçimine esas olan trafik için genelde 20 sene sonraki trafik değeri alınır.
Performans Odaklı Sponsor Reklam Kampanyaları Mart – Aralık 2013
| Dış Kaynak Uzmanı. Misyonumuz : Dış Ticaret ve Lojistik Sektörlerinin tüm alanlarındaki hizmetlerimizle sağladığımız güvenirlilik ve yüksek iş ahlakımız.
DİDEM GÖRGÜLÜ ÖZGE ÇELİK ÜLKELER : AMERİKA İNGİLTERE YENİ ZELANDA ÇİN
%50 Yurtdışı Google Adwords Reklamlarında %50 Tanıtım Desteği Yurtdışı Tanıtım Desteği.
Prof. Dr. Harun Raşit UYSAL
Hazırlayan: Ferid Mövsümov Danışman: Yrd. Doç. Dr. Şahin Emrah.
Yrd. Doç. Dr. Yaprak Gürsoy İstanbul Bilgi Üniversitesi,
TÜRK HAVA KURUMU ÜNİVERVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER FAKÜLTESİ
Tasarım Aşamaları.
Türkiye’deki Öğrencilerin Bilgisayar Oyunu Oynama Alışkanlıları ve Oyun Tercihleri: ODTÜ ve Gazi Üniversitesi Öğrencileri Arası Karşılaştırmalı Bir Çalışma.
BLOGLAR ARACILIĞIYLA Pazarlama SEDAT BAŞDAĞ. Kelimenin ilk oluşumu, "Web" ve "Log" kelimelerinin birleşmesinden oluşmuş, “Weblog” olarak isimlendirilmiştir.
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
12 Yaş üzeri: 2010’da 23.8 milyon 2011’de 24.8 milyon.
Pazarlama Araştırması
Bölüm 5 Satış Süreci.
EMLAK PAZARLAMA STRATEJİLERİ VE UYGULAMALARI
HİZMET PAZARLAMASI Yrd.Doç.Dr. Alparslan Özmen

F1 YARIŞLARI VE TOYOTA Ahmet Murat DEMİR Salih Onur KASAP
Pazarlama Yönetimi Süreci
OKULLARIN INTERNETE TAŞINMASINDA BÖTEB’ LERİN (BİLGİSAYAR ve ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİ BÖLÜMÜ) ROLÜ.
FOCUS.
Tıbbi Cihaz Üreticileri Derneği
Hafta 05: Olasılık Kuramı (Yrd.Doç.Dr. Levent AKSOY)
ORTAK SINAVLAR ÖĞRENCİ ANKETİ DEĞERLENDİRME RAPORU SINAV YÖNETİMİ, MORAL MOTİVASYON VE REHBERLİK DAİRE BAŞKANLIĞI OCAK 2015.
İnteraktif Medya Dünü Bugünü Yarını Uğur Şeker / Dijital Büro İstanbul Yıldız Teknik Üniversitesi Sürekli Eğitim Merkezi 'Mobile Marketing Conference'
TÜKETİCİLERİN İNDİRİM MARKETİ TERCİHİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLERİN ÇOK KRİTERLİ KARAR VERME YÖNTEMLERİNDEN AHP YÖNTEMİ İLE TESPİTİ Yrd. Doç. Dr. Mutlu Yüksel.
ÇEVRECİ YAKLAŞIM VE TÜKETİCİLERİN YEŞİL REKLAMLARA KARŞI TUTUMLARI
Araş. Gör. Araş. Gör. Bekir EŞİTTİ Buket BULUK
Sosyal Pazarlamanın Yeni Aracı: Kitle Fonlaması
Yrd. Doç. Dr. Murat ÖZ Öğr. Gör. Seval MUCUK
Yrd. Doç. Dr. Cemalettin DEMİRELİ
Çukurova Üniversitesi
Fiziksel Özürlü Bireyler Tüketim Kültüründen Nasıl Etkilenir
T.C. KARABÜK ÜNİVERSİTESİ
Dünya’da ve Türkiye’de zeytinyağı gündemi
FİRMANIN YAPMIŞ OLDUĞU REKLAMLARA YÖNELİK TUTUM İLE TÜKETİCİ GÜVENİ DEĞİŞKENLERİ ARASINDA KURUMSAL İTİBARIN ARACI ETKİSİ Yrd. Doç. Dr. Fatih KOÇ Balıkesir.
TRİATLON SPORCULARININ DOPİNGİN KULLANIM NEDENLERİ İLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLER IŞIĞINDA DEĞERLENDİRİLMESİ Cemal GÜNDOĞDU* Evrim ÇELEBİ**
Mağaza İmajının Algılanan Değer, Fiyat ve Satın Alma Niyeti Bağlamında Kuyumculuk Sektöründe İncelenmesi Prof. Dr. Serap ÇABUK – Çukurova Üniversitesi.
Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu (Mis.Öğr.Grv.)
Türk Üniversitelerinde AKTS deneyimi -Arka Planı ve Geleceğe Bakış- Prof. Dr. Lerzan Özkale İTÜ, Bologna Uzmanı I. Bologna Süreci Araştırmaları Kongresi.
TELEKOMÜNİKASYON SEKTÖRÜ
Müşterilere Karar Vermelerinde Yardımcı Olmada Pazarlama Araştırması Kullanma Bu bölüme araştırma sürecini ele alarak başlanmaktadır. Daha sonra.
VII- ŞİRKET DÜZEYİNDE STRATEJİ- ÇEŞİTLENDİRME-BÜYÜME STRATEJİLERİ
Sosyal Medya Kişilerin internet üzerinde birbirleriyle yaptığı diyaloglar ve paylaşımlar bütünüdür.  Zaman ve mekân sınırlaması olmadan (mobil tabanlı),
Öğrencilerin Utangaçlık Düzeylerinin Benlik Saygılarına Etkisi
YURTTA KALAN ÖĞRENCİLERİN KAYGI DÜZEYİNİN DEPRESYONA ETKİSİ NEDİR ?
Elektronik pazarlama: – internetin kar yaratmak amacıyla kullanılması – birçok aşamayı ortadan kaldırmakta – daha hızlı ve daha düşük maliyetli –
TOEIC® SINAVI BİLGİLENDİRME SUNUMU
PROF.DR. FİLİZ GİRAY ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ YÜKSEKÖĞRETİMİN FİNANSMANI.
INBOUND PAZARLAMADA SOSYAL MEDYA VE KADIN TÜKETİCİLERDE SATIN ALMA DAVRANIŞINA OLAN ETKİSİ Yrd. Doç. Dr. Pınar Bacaksız.
Temel Bilgiler İlgili Çalışmalar Araştırmanın Yöntemi Bulgu ve Sonuçlar Araştırmanın Kısıtları ve Gelecek Çalışmalar.
Türkiye Bankalar Birliği Eğitim Merkezi İktisadi İşletmesi Seminerleri
DÖVİZ KAZANDIRICI HİZMET TİCARETİNİN DESTEKLENMESİ
Doç. Dr. Ali Çağlar ÇAKMAK Öğr. Gör. Bekir ÖZKAN
21. Pazarlama Kongresi - Kütahya
HASAN ALİ YÜCEL EĞİTİM FAKÜLTESİ
UYGULAMALI BİLİMLER FAKÜLTESİ PAZARLAMA BÖLÜMÜ
KONU BAŞLIKLARI BİLGİ EKONOMİSİ GELİŞİMİ BİLGİ EKONOMİSİ ÖZELLİKLERİ
Öğr.Gör.Deniz ÜNAL ADIGÜZEL Prof.Dr. Süleyman BARUTÇU
TURİZM PAZARLAMASI Emir Hilmi Üner.
Ezel Nur KORUR1 Erman ÖNCÜ2
ULUSLARARASI TURİZM PAZARLAMASI
Sosyal Oyunlar Volkan Erol1,2 Baran Sakallıoğlu1
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Elektronik-Ticaret’te Arama Motoru Optimizasyonu ve Sosyal Medya
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi
Sunum transkripti:

Yrd. Doç. Dr. Başar ALTUNTAŞ Ahi Evran Üniversitesi Yrd. Doç. Dr. Mustafa Halid KARAARSLAN Karabük Üniversitesi Altuntaş ve Karaarslan | 21. Pazarlama Kongresi | 6-8 Ekim Kütahya 1

  Mobil cihazların yaygınlaşması ve özelliklerinin gelişmesiyle mobil oyun sektörü doğdu ve hızla büyümektedir.  Cep telefonu başında geçirilen zamanın %82’si uygulamalarda geçirilmektedir. Oyun başında geçirilen zaman ise %32’dir (Chaffey, 2015).  Dünya oyun pazarı 100 milyar dolardır. Mobil oyunlar toplam pazarın %27’sini oluşturmaktadır (Newzoo, 2016).  Türkiye’de yaklaşık 30 milyon mobil oyun kullanıcısı bulunmaktadır (Özistek, 2015). Türkiye’deki oyun kullanıcıları yıllık ortalama 17 dolar harcamaktadırlar (Superdataresearch, 2016). Mobil oyun pazarı Altuntaş ve Karaarslan | 21. Pazarlama Kongresi | 6-8 Ekim Kütahya 2

  Mobil oyun pazarı büyüme aşamasında olduğu halde oldukça yoğun rekabet bulunmaktadır.  Pazarda çoğu küçük olmak üzere binlerce oyun üreticisi bulunmaktadır. Bazıları bir programcının tek başına hazırladığı oyunlardır. Oyunun başarılı olması sonucu şirketleşme gerçekleşmektedir.  Ülkeler için ihracat ve istihdam fırsatı sunmaktadır. Güney Kore ve Çin Halk Cumhuriyetlerinde, ABD, Fransa, Kanada başta olmak üzere pek çok ülkede sektöre ciddi devlet destekleri mevcuttur (Kan, 2016: 5). Türkiye’de de sektör oluşum aşamasındadır. Mobil oyun pazarı Altuntaş ve Karaarslan | 21. Pazarlama Kongresi | 6-8 Ekim Kütahya 3

  Eğlence,  Arkadaş bulma,  Gerçeklerden kaçma,  Başarma,  Rekabet etme,  Vakit geçirmek için Mobil oyunlar neden oynanıyor? Altuntaş ve Karaarslan | 21. Pazarlama Kongresi | 6-8 Ekim Kütahya 4

  Mobil oyun pazarı henüz büyüme aşamasında olduğundan yeniliklere açık bir pazardır. Bu sebeple oyun üreticileri için hangi oyunun daha başarı olabileceği veya oyunun nasıl pazarlanması durumunda başarılı olabileceğini öngörmeleri oldukça önemlidir.  Bu sebeple kullanıcıların bir oyunu indirirken neleri, hangi oranda göz önüne aldıklarını tespit etmek oyun üreticilerinin oyun tasarımı ve pazarlamasında önemli bir yol gösterici olacaktır. Araştırmanın önemi Altuntaş ve Karaarslan | 21. Pazarlama Kongresi | 6-8 Ekim Kütahya 5

  Mobil oyunların başarılı olabilmelerinin ilk koşulu kullanıcılar tarafından indirilmektir. İkinci koşulu düzenli olarak kullanılmasıdır. Gelir modeline göre ücretli versiyonunu satın almak veya reklamları tıklamaktır.  Araştırmanın amacı mobil oyun kullanıcılarının oyun tercihlerinde etkili olan faktörlerin önem düzeyini tespit etmektir. Yani kullanıcıların oyunları mobil cihazlarına yüklerken nelerden ne ölçüde etkilendikleri tespit edilecektir. Araştırmanın amacı Altuntaş ve Karaarslan | 21. Pazarlama Kongresi | 6-8 Ekim Kütahya 6

  Literatür taraması sonucu mobil oyun tercihini etkileyen 16 değişken ve bu değişkenlere ait 33 düzey tespit edilmiştir.  Günde 3 saatten fazla oyun oynayan 17 kişiyle birebir görüşme yapılmıştır.  Bu kişilere mobil oyunu, kullanmış oldukları mobil cihazlara (telefon/tablet) yüklemeden önce nasıl karar verdikleri sorulmuş ve araştırmacılar tarafından belirlenmiş olan bağımsız değişkenleri en fazla dikkat ettiklerinden en az etkili olana doğru sıralamaları istenilmiştir. Ön çalışma Altuntaş ve Karaarslan | 21. Pazarlama Kongresi | 6-8 Ekim Kütahya 7

 Bağımsız DeğişkenlerDüzey 1 Düzey 2 Düzey 3 Oyun TasarımıÇekiciİtici Kullanıcı Ara YüzüBasitKarmaşık KarakterlerÇok ÇeşitliSade Kurulum Dosyası BüyüklüğüDüşükYüksek İşgal Ettiği HafızaDüşükYüksek Gereksinim Duyduğu SistemPahalıUcuz) Oyun Oynama ŞekliTuşluDokunmatik İnternet BağlantısıGerekliGerekli Değil Oyun İçerisinde Reklam GösterimiVarYok Oyuncu SayısıYalnızca Tek Oyuncu Çok Oyunculu Şarj TüketimiDüşükYüksek Diğer Kişilerce İndirilmeAzFazla Yüklenme SayısıDüşükYüksek Oyun İçin Verilen Yıldız345 Oyuna Yönelik YorumlarOlumluOlumsuz Oyuncu Adına Sosyal Paylaşım Sitelerinde Paylaşımda Bulunması EvetHayır Mobil oyun tercihini etkileyen değişkenler ve düzeyleri Altuntaş ve Karaarslan | 21. Pazarlama Kongresi | 6-8 Ekim Kütahya 8

  Ön çalışmada 16 olan değişken sayısı 5’e düşürülmüştür. Araştırmanın uygulaması Altuntaş ve Karaarslan | 21. Pazarlama Kongresi | 6-8 Ekim Kütahya 9 Bağımsız DeğişkenlerDüzey 1Düzey 2Düzey 3 İnternet Bağlantısı (IB)GerekliGerekli Değil Şarj Tüketimi (ST)DüşükYüksek Oyuncu Sayısı (OS) Yalnızca Tek Oyuncu Çok Oyunculu Oyun İçi Reklam (OIR)VarYok Yıldız Sayısı (YS)3 Yıldız4 Yıldız5 Yıldız

  Araştırma verisi yüz yüze ve internet üzerinden yapılandırılmış soru formları ile sağlanmıştır.  Konjoint analizine uygun olarak tasarlanan 8 kombinasyon katılımcılara verilmiş ve bunları (1) en uygun olandan (8) en az uygun olana doğru sıralamaları istenilmiştir.  Kolayda örnekleme yöntemi kullanılmıştır.  436 kişi formları doğru şekilde doldurmuştur. Araştırmanın yöntemi ve örneklemi Altuntaş ve Karaarslan | 21. Pazarlama Kongresi | 6-8 Ekim Kütahya 10

 CinsiyetFrekansYüzdeOyun TürüFrekansYüzde Kadın22351,1Strateji11726,8 Erkek21348,9Yarış8720,0 Toplam ,0Eğitici7617,4 Arcade5813,3 YaşFrekansYüzde Simülasyon5211,9 21 ve Altı22150,7Rol Oyunları276,2 22 ve Üstü21549,3Bilgi122,8 Toplam ,0Spor4,9 Aksiyon2,5 Oynama SüresiFrekansYüzde Bulmaca1,2 1 Saatten Az22050,5 Toplam ,0 1-3 Saat Arası15134,6 3 Saatten Fazla6514,9 Toplam ,0 Tanımlayıcı bilgiler Altuntaş ve Karaarslan | 21. Pazarlama Kongresi | 6-8 Ekim Kütahya 11

 Kart No 1Kart No 6 İnternet bağlantısı gerektirmiyor İnternet bağlantısı gerektiriyor Şarj tüketimi düşükŞarj tüketimi yüksek Çok oyunculu Oyun içi reklam var Kullanıcılardan 3 yıldız almış Kullanıcılardan 4 yıldız almış Örnek kombinasyon kartları Altuntaş ve Karaarslan | 21. Pazarlama Kongresi | 6-8 Ekim Kütahya 12

 FaktörDüzeyTahmini FaydaOrtalama Önem Yıldız Sayısı (YL) 31,586 5 Yıldız,245 4 Yıldız,019 3 Yıldız-,264 Oyuncu Sayısı (OS) 19,026 Tekli-,143 Çoklu,143 İnternet Bağlantısı (IB) 18,484 Gerekli,095 Gerekli Değil-,095 Şarj Tüketimi (ST) 16,412 Düşük,044 Yüksek-,044 Oyun İçi Reklam (OIR) 14,491 Var-,093 Yok,093 Sabit (constant) 4,439 Gözlenen ve Beklenen Değerler Arasındaki Korelasyon DeğerAnlamlılık Pearson's R,958,000 Kendall's tau,778,004 Altuntaş ve Karaarslan | 21. Pazarlama Kongresi | 6-8 Ekim Kütahya 13

  Kullanıcıların mobil oyun tercihinde ve bu oyunu mobil cihazına yüklemelerine etki eden en önemli faktörün yıldız sayısı olduğu tespit edilmiştir. Diğer kullanıcılar tarafından verilen 5 yıldız bu faktörün önde gelen düzey olduğu görülmüştür. Mobil oyun tercihine etki eden bir diğer faktör olan oyuncu sayısı, ikinci önemli değişkendir. Bu faktöre bağlı düzeylerden çok oyunculu olması, oyunun tercih edilirliğini artırmaktadır. Sonuç Altuntaş ve Karaarslan | 21. Pazarlama Kongresi | 6-8 Ekim Kütahya 14

  Araştırmanın bir diğer önemli sonucu da erkeklerin, kadınlara kıyasla daha uzun süre oyun oynadıkları; strateji ve yarış oyunlarını daha fazla tercih ettiklerini ortaya koymuştur. Araştırma bulgularına paralel biçimde mobil oyun geliştiricisi firmaların, tutundurma faaliyetleri içerisinde yıldız ve oyuncu sayısını, internet bağlantısı özelliklerini vurgulamaları tavsiye edilmektedir. Sonuç Altuntaş ve Karaarslan | 21. Pazarlama Kongresi | 6-8 Ekim Kütahya 15

  Araştırma sadece Karabük ve Kırşehir illerinde ve kolayda örnekleme yöntemi yapılmıştır.  Araştırmada kullanılan konjoint analizinin doğru sonuç verebilmesi için araştırmaya dahil edilen değişken sayısının kısıtlanması gerekmektedir.  Araştırma sadece oyunu indirme ile ilgili değişkenleri tespit etmiştir. Araştırmanın kısıtları Altuntaş ve Karaarslan | 21. Pazarlama Kongresi | 6-8 Ekim Kütahya 16

  Bundan sonra yapılacak çalışmalar Türkiye genelinde ve tesadüfi örneklem yoluyla yapılmalıdırlar.  Deneysel tasarımlar kullanılarak oyun deneyimini etkileyen değişkenler tespit edilebilir.  Sadece oyunların yüklenmesi için değil, sürekli kullanım ve satın alınmasını belirleyen değişkenlerde tespit edilmelidir. Öneriler Altuntaş ve Karaarslan | 21. Pazarlama Kongresi | 6-8 Ekim Kütahya 17

Yrd. Doç. Dr. Başar ALTUNTAŞ Ahi Evran Üniversitesi Yrd. Doç. Dr. Mustafa Halid KARAARSLAN Karabük Üniversitesi Altuntaş ve Karaarslan | 21. Pazarlama Kongresi | 6-8 Ekim Kütahya 18