KİŞİLER HUKUKU.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Kanunun şümulü, terimler, vazifeliler ve selahiyetliler
Advertisements

Boğaziçi hukuk söyleşileri… “Mal ReJİmlerİ VE TASFİYE USULLERİ”
SAĞLIK PERSONELİNE YÖNELİK ŞİDDETİN HUKUKSAL BOYUTU
M, 30 ha’lık tarlasının 20 ha’ını ölüme bağlı tasarrufla bırakmak istemektedir. M’nin eşi (E) ve iki çocuğu (A ve B) vardır. Bu tasarrufu yapabilir mi?
AİLE HUKUKU İstanbul Üniversitesi Rektörlüğü
HAKLARIN KULLANILMASI VE KORUNMASI
Edinilmiş Mallara Katılma Rejimi ve Tasfiye
HAKLARIN KAZANILMASI VE KAYBI
HAKİKİ ŞAHSİYETİN EHLİYETLERİ
Deniz Ticaret Hukuku Modul 2_1
TACİR Doç. Dr. Mustafa ÇEKER
KONULAR MİRAS HUKUKU MEDENİ KANUNDA MİRAS HÜKÜMLERİ
KİŞİLER Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
KANUNİ MİRASÇILARIN PAYLARININ HESABI
MEDENİ KANUN GENEL ESASLAR
AİLE HUKUKU PRATİK ÇALIŞMA 12
KİŞİLER HUKUKU (ŞAHSIN HUKUKU)
Zirve Üniversitesi Hukuk Fakültesi Doç.Dr.Abdullah Demir
Doç.Dr.Abdullah Demir Zirve Üniversitesi Hukuk Fakültesi
AİLE HUKUKU Ailenin Korunması Projesi Elmadağ ilçe M.E.M. AR-GE BİRİMİ
Miras ortaklığı Mirasın geçmesiyle birlikte mirasçılar arasında terekedeki bütün hak ve borçları kapsayan bir ortaklık meydana gelir. Soru: Miras ortaklığı.
Sosyal Güvenlik Hukuku
Mirasta denkleştirme TMK m Yasal mirasçılar, mirasbırakandan miras paylarına mahsuben elde ettikleri sağlararası karşılıksız kazandırmaları, denkleştirmeyi.
MEZHEPLER.
Tenkis kavram ve Hukuki niteliği
İslam dininin ilk dönemlerinde Müslümanlar sade bir hayat yaşıyorlardı
PROF. DR. YASEMİN IŞIKTAÇ
Canik Başarı Üniversitesi Yrd. Doç. Dr. İsmayıl İsmayıllı
Miras hukuku (genel olarak)
İCRA TAKİBİ TARAFLARI VE TAKİP YOLU DEĞİŞİKLİĞİ
ÖLÜME BAĞLI TASARRUFLAR (İradi Mirasçılık)
Temsil eden(temsilci)
DOÇ.DR.ABDULLAH DEMİR ZİRVE ÜNİVERSİTESİ HUKUK FAKÜLTESİ
BİLGİ YARIŞMASI A Grubu B Grubu C Grubu D Grubu.
TAPU SİCİLİ Mehmet TETİK Tapu Sicili Taşınmaz mal ve üzerindeki hakların durumlarını göstermek üzere, devletin sorumluluğu altında, tescili açıklık.
DAVA İŞLEMLERİ 17 – 21 EKİM 2016.
AYRILIK KARARI VE SONUÇLARI BOŞANMA KARARI VE SONUÇLARI
Hz. Muhammed.
NİŞANLILIK NİŞANLILIK KAVRAMI VE NİŞANLANMA NİŞANLILIĞIN HÜKÜMLERİ
BORÇLAR HUKUKU GENEL HÜKÜMLER-II
VESAYET VESAYET İLE VELAYET ARASINDAKİ FARKLAR VESAYET ORGANLARI
Hakk›n Kazan›lmas›, Kaybedilmesi, Kullan›lmas›ve Korunmas›
DEVLETLER HUKUKU PROF.DR.ABDULLAH DEMİR.
ÇOCUĞUN HUKUKİ KİMLİK ÖZELLİKLERİ
SOYBAĞININ KURULMASI KAN BAĞINA DAYANAN SOYBAĞININ KURULMASI
MİRAS HUKUKU I Adnan Hadzimusiç Mart 2017.
Adnan Hadzimusiç Mayıs 2017
Kırsal Alanları Kentlerden Ayıran Farklılıklar Prof. Dr
ÖĞR.GÖR.İDİL YILDIRIM ARI
Öğr.gör.idil yıldırım arı
LAW 201 INTRODUCTION TO LAW
KİŞİLER HUKUKU Kişiler hukukuna hakim olan temel ilkeler şunlardır:
İslam dininde, fıkıh yani İslam hukuku konusunda anlayış, metod ve uygulama açısından farklı düşüncelere sahip mezhepler bulunur.Bu mezheplerin başlıcaları.
MEZHEPLER (5 MEZHEP) Hamza Solak. HANEFI MEZHEBI  Hanefi mezhebi, (Arapça: الحنفية veya المذهب الحنفي) İslam dininin sünni fıkıh mezheplerinden biri.
Kişiler Hukuku-15. Hafta.
T.C. ANKARA ÜNİVERSİTESİ AYAŞ MESLEK YÜKSEKOKULU
Kişiler Hukuku-10. Hafta.
Başlangıç Hükümleri -5. Hafta
Kişiler Hukuku-11. Hafta.
Hz. Muhammed’in Hayatı.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
DÖH II PRATİK MUSTAFA ALPER ENER.
T.C. ANKARA ÜNİVERSİTESİ AYAŞ MESLEK YÜKSEKOKULU
HUKUK BAŞLANGICI 9.
 Nişanlanma, bir toplumun sosyal yapısında çok etkin bir müessese olan ve toplumun temelini teşkil eden ailenin kurulmasında ilk adımı oluşturmaktadır.
HUKUKA GİRİŞ ÖZEL HUKUKUN DALLARI.
LAW 201 INTRODUCTION TO LAW
OSMANLI HUKUKUNDA REAYA (VATANDAŞ)
V. SEÇİMLİK BORÇLARIN İFASI 1. Kavram 2
Sunum transkripti:

KİŞİLER HUKUKU

GERÇEK KİŞİLER Kişiliğin Başlangıcı İslam hukukunda kişilik, zimmet kavramı ile ifade edilir. Zimmet veya kişilik kişinin haklara ve borçlara ehil olma vasfıdır. Kişilik sağ doğmak şartıyla insanın anne karnında teşekkül etmesi ile yani cenin halinde iken başlar. Ceninin sağ doğması ya gerçekten veya hükmen sağ doğmakla olur. Ana rahminde iken bir müessir fiil sonucu ölen cenin, hükmen sağ doğmuş olduğu kabul edilir. Vücudunun yarısı çıktığında sağ olan cenin, bundan sonra ölse de sağ doğmuş kabul edilir.

Cenin sağ doğmak şartıyla anne karnında iken bazı haklara sahip olur. Buna göre ceninin nesebi sabit olur, miras, vasiyet ve vakıf lehdarı olur. Ayrıca organları teşekkül etmiş cenin, müessir fiil ile düşürüldüğü takdirde gurre denilen diyetin ödenmesi gerekir

Kişiliğin Sona Ermesi Gerçek Ölüm Kural olarak ölen bir kişinin kişiliği sona erdiği için yeni hak ve borçların doğması söz konusu değildir. Ancak ölenin sağlığında iken yapmış olduğu bazı tasarruflardan dolayı sorumluluğu söz konusu olabilir. Bu gibi hallerde kişi hükmen sağ kabul edilmektedir. Mesela, sağlığında iken atmış olduğu ağa yakalanan av hayvanlarının mülkiyeti ölenin olur. Yine sağlığında iken umumi yola kazdığı kuyuya bir insanın veya hayvanın düşmesinden dolayı haksız fiil sorumluluğu doğar

Ölen kişinin terekesinden ilk olarak cenaze masrafları karşılanır. Terekesinde cenaze masraflarını karşılayacak bir şey yoksa devlet hazinesinden, o da yoksa o bölgedeki Müslümanlar tarafından karşılanır. Daha sonra ölenin borçları yine terekeden ödenir. Tereke ölenin borçlarını karşılamıyorsa, Ebu Hanife’ye göre borçlar hukuken düşer, mirasçılardan veya devlet hazinesinden talep edilemez. Sadece manevi sorumluluğu ahirette devam eden bir manevi borç olarak kalır. İmam Muhammed ve Ebu Yusuf’a göre ise tereke tarafından karşılanamayan borçlar düşmez.

Hükmen (Takdiren) Ölüm Bazı hallerde gerçekten öldüğü tespit edilemeyen kimsenin hükmen öldüğü kabul edilir. İrtidad edip darülharbe giden kimse hükmen ölü kabul edilir. Eşi kendisinden ayrılmış sayılır ve mirası mirasçıları arasında paylaştırılır. Takdiren ölümüne hükmedilen diğer kimse mefkud yani gaibdir. Mefkud, kendisinden uzun süredir haber alınamayan, sağ mı ölü mü olduğu bilinemeyen kimsedir

Mefkud, mahkeme tarafından ölümüne hükmedilinceye kadar kazanılmış haklar açısından sağ, kazanılacak haklar bakımından ölü kabul edilir. Buna göre mefkudun evliliği devam eder, malları mirasçılarına paylaştırılmaz, yaptığı sözleşmeler geçerliliğini korur. Ancak kazanılacak haklar açısından ölü sayıldığı için başkasına mirasçı olamaz. Kendisine düşen miras payı ayrılır, geldiği takdirde kendisine verilir, ölümüne hükmedilirse diğer mirasçılara paylaştırılır

Hanefi mezhebine göre mefkudun ölümüne hükmedebilmek için yaşıtlarının ölmesi veya 90 yaşına gelmesi gerekir. Şafii mezhebine göre mefkudun ölümüne hükmedebilmek için 7 yıl geçmesi gerekir. Zaman zaman Şafii mezhebinin görüşüne uygun olarak mahkemelerde karar verilmiştir. 1917 tarihli Hukuk-ı Aile Kararnamesi’nde ise Maliki mezhebinin görüşü kabul edilmiştir. Buna göre normal şartlarda 4 yıl, savaş halinde ise 1 yıl geçmişse mefkudun ölümüne hükmedilebilir