Klinik Araştırmalar. Amaç Bu konu sonunda öğrencilerin klinik araştırmaların planlanması ve raporlanması hakkında bilgi sahibi olmaları amaçlanmıştır.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Biyoistatistiğe Giriş
Advertisements

ÇIKAR-İLİŞKİ BEYANNAMESİ
BİLİMSEL BİR MAKALE NASIL YAZILIR
AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ ÇAY MESLEK YÜKSEK OKULU
Araştırmanın Evreni ve Örnekleme
KLİNİK BİYOKİMYA LABORATUVARINDA KALİTE KONTROL VE STANDARDİZASYON
17. DÖNEM AKUPUNKTUR EĞİTİM PROGRAMINDA TEDAVİYE ALINAN 130 HASTANIN DEMOGRAFİK, KLİNİK ÖZELLİKLERİ VE TEDAVİ SONUÇLARI Dr. Derya Özmen ALPTEKİN Fiziksel.
SOĞUK ALGINLIĞINDA ÇİNKO Dr. Gülay ŞAHİN Ondokuz Mayıs Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile Hekimliği Anabilim Dalı.
TIPTA ÇALIŞMA DÜZENLERİ VE İSTATİSTİKTE TEMEL KAVRAMLAR
Araştırma Etiği (Ahlakı)
Kısmi Etkensel Deney Tasarımı
MÜDAHALE (DENEYSEL) ARAŞTIRMALARI
Psikiyatrik Araştırmalar
Uygulama Ekibi:Antibiyotik Kontrol Ekibi
Kocaeli Üniversitesi Deneysel ve Klinik Araştırmalar Merkezi (DEKART)
Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalı Nefrolooloji Bilim Dalı Yayın Sunumu 15 Ocak 2015 Perşembe Ar. Gör. Dr.
TIPTA UYGULAMA REHBERLERİ
Örnekleme Yöntemleri Şener BÜYÜKÖZTÜRK, Ebru KILIÇ ÇAKMAK,
Önemlilik Testleri Örnekleme yoluyla sağlanan bilgiden hareketle; Kliniklerde hasta hayvanlara uygulanan yeni bir tedavi yönteminin eskisine kıyasla bir.
Yrd. Doç. Dr. Hamit ACEMOĞLU
Meta Analizinde Son Gelişmeler
HİPOTEZ TESTLERİNE GİRİŞ
Slaytların Hazırlanması
Hazırlayan Veteriner Hekim Mahmut YAZGAN
Erken çocuklukta gelişim
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
Uygulama 3.
Bölüm 04 Veri Toplama ve Örnekleme
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
KLİNİK ARAŞTIRMALAR VE BİLİM ETİĞİ
YANLIŞSIZ ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ Öğr. Gör. Fidan Özbey
NİCEL ARAŞTIRMA DESENLERİ
HİPOTEZ TESTLERİNE GİRİŞ
Yrd. Doç. Dr. Aslı SUNER KARAKÜLAH
Çalışmanın adı Yazarlar (sunum yapan kişi belirtilmeli) Kurum.
HAYVAN DENEYLERİNE TEMEL İSTATİSTİKSEL YAKLAŞIM Prof.Dr. Necdet SÜT.
DENEYSEL YAKLAŞIM (Kullanıcı Testleri)
Bilimsel Makale Nasıl Yazılır? (Çalıştay) Zekeriya AKTÜRK Prof. Dr. 19 Mart 2016; 9:00-11:00 / 181.
Dr. Sencer KAYA Aile Hekimliği AD Giriş Proton pompa inhibitörleri (PPI) çoğunlukla zararsız görülseler de diyare, interstisyal nefrit, pnömoni,
NİCEL ARAŞTIRMA DESENLERİ
Hata ayıklama ve uç değerler
 Amaç: Bu konu sonunda öğrencilerin kohort türü araştırma tasarımı hakkında bilgi sahibi olmaları amaçlanmıştır.
Lineer Regresyon. Amaç: Bu konu sonunda Tıp Fakültesi 1. sınıf öğrencilerinin çeşitli bağımsız değişkenleri kullanarak bir nümerik değişkenin değerini.
ANTRENÖRLÜK EĞİTİMİNDE
Araş. Gör. Dr. N. Emel ELVERİCİ ARDIÇ
SEMA ÜNAL- NEZAKET GÖZÜN
ARAŞTIRMANIN TEMELLERİ
BİYOKİMYA (Tıbbi ve Klinik Biyokimya) TLT213
Şimdi buradasınız: Girişim ile ilgili çalışmalar> Tanı ve tarama > Prognoz, Nedensellik, Etiyoloji, Zarar > Sistematik Derlemeler & Meta-analizler >
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Örnekleme Yöntemleri
Teorik Dağılımlar: Diğer Dağılımlar
Özel Körfez Marmara Hastanesi
Prof. Dr. Hamit Acemoğlu Tıp Eğitimi Anabilim Dalı
Prof. Dr Hamit ACEMOĞLU Tıp Eğitimi AD
Proje Oluşturma ve Yönetimi
Numerik Veri Tek Grup Prof. Dr. Hamit ACEMOĞLU.
Balneoterapi uygulama
İç Geçerlik Varılan bir nedensel ilişkide sonucun deney değişkenleri ile açıklanma düzeyi ile ilgilidir. Deneyde kontrol iç geçerliği arttırmak için yapılır.
RADYOCERRAHİ UYGULANAN AKROMEGALİ HASTALARININ KLİNİK VE LABORATUVAR İZLEMİ 
 MELİHA MELİN UYGUR1, DİLEK GOGAS YAVUZ1, DİLEK DERELİ YAZICI1, OĞUZHAN DEYNELİ1,
Evren ve Örneklem.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ 5.DERS
GEAK Çalışma Protokolü Taslağı
Ayşe Özkaraman, Nihal Orlu, Öznur Usta Yeşilbalkan, Ayfer Karadakovan
. Hücre zarından madde geçişine ilişkin kontrollü bir deney yapar. a. Hücre zarından madde geçişine ilişkin deney öncesi bilimsel yöntem basamakları bir.
BENZETİM 2. Ders Prof.Dr.Berna Dengiz Sistemin Performans Ölçütleri
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Hemşirelik Kayıtları Planlama aşamasında hemşirelik girişimleri saptanırken, bunlardan kimlerin, hangi işlevlerden sorumlu olacağı ve ne zaman yerine.
Klinik Bilgi Sistemleri
Abdurrahman İLERİ, Sibel ÖZCAN, Mikail KILINÇ, S. Ateş ÖNAL
Sunum transkripti:

Klinik Araştırmalar

Amaç Bu konu sonunda öğrencilerin klinik araştırmaların planlanması ve raporlanması hakkında bilgi sahibi olmaları amaçlanmıştır. 2

Öğrenim Hedefleri Bu konu sonunda öğrencilerin aşağıdaki hedeflere ulaşması beklenmektedir: Klinik araştırmaların (deneysel araştırmalar) nasıl yapıldığını açıklayabilmek Faz I, II, III çalışmaları açıklayabilmek Klinik çalışmalarda kontrol grubunun önemini savunmak Pozitif ve negatif kontrol grubunu açıklayabilmek Sonuç ölçütlerini açıklayabilmek Randomizasyonu açıklayabilmek ve randomizasyon çeşitlerini sayabilmek – Tabakalı – Blok – Sistematik – Küme 3

Yeni bir tedavinin insanlardaki etkisini incelemek için yapılan araştırmalara klinik araştırmalar denir. Bu araştırmalar klinik öncesi çalışmalar (laboratuvar, hayvan deneyleri) şeklinde, çalışmalar olabileceği gibi; İlacın güvenilirliğini araştıran küçük klinik çalışmalar (Faz I) – kişilik grupta güvenilirlik, tolerabilite, farmakokinetik ve farmakodinamiği araştıran çalışmalar Faz II araştırmalar – kişilik grupta doz, etkinlik ve toksisiteyi araştıran çalışmalar veya Yeni ilacın daha büyük insan gruplarında tam araştırılması Faz III – kişilik çok merkezli gruplarda ilacın tüm yönleriyle araştırılması şeklinde olabilir. 4

Karşılaştırmalar Klinik araştırmalarda karşılaştırma yapmak için mutlaka bir kontrol grubu olmalıdır. Kontrol grubu olmadan bulgularımızı yorumlamamız zordur. Kontrol grubuna başka bir standart tedavi verilebileceği gibi (pozitif kontrol) etik sorun oluşturmaması halinde plasebo da verilebilir (negatif kontrol). 5

Araştırmanın çıktıları (endpoints, outcomes) Ana ölçütün ne olduğu önceden belirlenmelidir. – Birincil sonuç ölçütü (veya ana sonuç ölçütü) denir ve genelde tedavinin etkinliğiyle ilgilidir. – Ayrıca ilacın yan etkileri, hasta memnuniyeti gibi konuları inceleyen ikincil sonuç ölçütleri de olabilir. – Araştırma devam ederken ara ölçümler yapılarak tedavi ve kontrol grupları arasında önemli bir farkın olup olmadığına bakılabilir. Tedavi kolunda anlamlı bir üstünlük olması halinde araştırmaya devam etmek etik olmayabiceğinden araştırmanın durdurulması gerekebilir. 6

Gruplara ayırma Allocation: tedavi veya kontrol gruplarından birine ayrılması. Bu ayırma (allocation) işlemi bir bilgisayar veya rastgele sayılar tablosu aracılığıyla şansa dayalı (rastgele, random) yapılır. Bu işlem randomizasyon (randomization) olarak bilinir. Böylece çalışma ve kontrol gruplarındaki bireylerin demografik özellikler açısından birbirine yakın olmaları sağlanabilir ve ayırma hataları (allocation bias) ve karıştırıcılık (confounding) olarak bilinen sorunlar önlenebilir. 71. sınıf Biyoistatistik

Tedavi ve kontrol gruplarına ayrılan ve randomizasyon yapılan araştırmalar randomize kontrollü araştırmalar (Randomized Controlled Trials - RCT) olarak bilinir ve bu tür araştırmalar ideal kabul edilir. 8

Tabakalı randomizasyon (deneklerimiz geldikleri coğrafi bölgelere göre tabakalara ayrılabilir ve her bölge ayrı ayrı randomize edilir) ve bloklama (deneklerimiz yaş, boy gibi özelliklerine göre belli aralıklarda bloklara ayrılır ve bloklarda ayrı ayrı randomizasyon yapılır) gibi yöntemler kullanılarak randomizasyon daha da hassas hale getirilebilir. Kapıdan giriş sırası, haftanın günü veya doğum tarihi gibi özelliklere göre yapılan sistematik gruplandırmalarda uygulamayı yapan hekimin taraf tutma riski olabilir. Sistematik gruplandırmadan mümkün olduğunca kaçınmalıyız.

Bazen randomizasyonu küme düzeyinde yapabiliriz (örn. bir şehrin belli mahallelerini seçmek veya muayenehaneler içerisinden bazı muayenehaneleri seçmek gibi). Bu durumda kümeler içerisindeki bireylerin birbirine benzeme olasılığı olduğundan örneklem sayısının hesaplanmasında dikkatli olunmalıdır. 10

Körleme Gözlem hatalarını önlemek için körleme yapılır Tek kör Çift kör Üçlü kör 11

Etik Klinik araştırmalarda etik onayı çok önemlidir. İndekslenen tıbbi dergiler makalemizi yayınlamadan önce etik onayını mutlaka soracaklardır. Sağlık bakanlığı bünyesinde oluşturulmuş bölgesel etik kurullardan etik onay alınmalıdır. Etik onayda yönetmelik, yönergeler ve Helsinki Deklarasyonu ( dikkate alınır. Ayrıca her katılımcıdan (veya ebeveynden) bilgilendirilmiş olur (informed consent) alınmalıdır. 12

Araştırma protokolü Araştırmaya başlamadan önce araştırmayı tüm yönleriyle anlatan ve açıklayan bir protokol hazırlanmalıdır. Burada araştırmanın amacı, yöntemi, araştırmaya alınma ölçütleri (dahil edilme kriterleri ve çıkarılma kriterleri – inclusion and exclusion criteria), tedavi planı, veri toplama ve analiz yöntemleri, araştırma ekibi ve problem çıkması halinde neler yapılacağı gibi konular belirtilmelidir. 13

Gerçek bir tedavi etkisini ortaya çıkarabilmek için araştırmanın örneklem sayısının yeterli olması çok önemlidir. Örneklem sayısı ve nasıl hesaplandığı da protokolde belirtilmelidir. Hata olasılığını azaltmak için analizlerin intention-to-treat (tedavi niyeti) esasına göre yapılması önerilmektedir. Bu yöntemde tedaviyi uygulasa da uygulamasa da tüm katılımcıların sonuçları analize dahil edilmektedir. 14

Araştırmadan ayrılan bireyler hakkında da veri sağlanmaya çalışılmalıdır. Sadece araştırmayı tam olarak tamamlayan bireylerin dahil edildiği on-treatment analiz yöntemi tedavi karşılaştırmalarında hatalara yol açabileceğinden tavsiye edilmemektedir.

Tablo: CONSORT bildirisi (Consolidation of Standards for Reporting Trials) 16

17

Şekil: Randomize kontrollü bir araştırma için CONSORT bildirisi taslağı.

Özet Klinik araştırma (deneysel araştırmalar) tasarımı Faz I, II, III çalışmaları kontrol grubunun önemi Pozitif ve negatif kontrol grubu Sonuç ölçütleri Randomizasyon Etik 20