Bazı Kamu Alacaklarının Yeniden Yapılandırılması.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
5766 SAYILI KANUN İLE 6183 SAYILI AMME ALACAKLARININ TAHSİL USULÜ HAKKINDA KANUNUN ÇEŞİTLİ MADDELERİNDE YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER VE ANILAN KANUNA EKLENEN.
Advertisements

BAZI VARLIKLARIN MİLLİ EKONOMİYE KAZANDIRILMASI HAKKINDA KANUN
6111 SAYILI BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA DAİR KANUN
6111 SAYILI BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA DAİR KANUN
MUHTASAR BEYANNAMELER
İŞ SOHBETİ: DÜNYA VE TÜRKİYE’DEKİ SON EKONOMİK GELİŞMELERE BAKIŞ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI İş Dünyası Vakfı, İstanbul 30 Ocak 2009 T.C. MALİYE.
1 “VARLIK BARIŞI” 5811 sayılı Bazı Varlıkların Milli Ekonomiye Kazandırılması Hakkında Kanun Mürsel Ali KAPLAN Gelir İdaresi Daire Başkanı.
Öğretim Görevlisi Süleyman DAL
KOBİ BİRLEŞMELERİNDE SAĞLANAN TEŞVİKLER
STOK BEYANI-DÜZELTMESİ
4734 Sayılı Kanun Madde 10’da Yer Alan “İhale Dışı Bırakılma Durumları”  İle İlgili Sunulacak Belgeler ve Temin Yerleri.
KONTROL EDİLEN YABANCI KURUM KAZANCI (1)
YENİDEN YAPILANDIRMA EMT İ A, MAK İ NE, TEÇH İ ZAT, DEM İ RBA Ş, KASA VE ORTAKLARDAN ALACAKLAR YAKUP CEYLAN.
1 “VARLIK BARIŞI” 5811 sayılı Bazı Varlıkların Milli Ekonomiye Kazandırılması Hakkında Kanun İmral DURAN Gelir İdaresi Başkanlığı Kurumlar Vergisi ve Menkul.
1 BAZI VARLIKLARIN MİLLİ EKONOMİYE KAZANDIRILMASI HAKKINDA KANUN Garip Ayaz, YMM, CPA, MSA 28 Kasım 2008-ANKARA
6552 SAYILI YASA ÇERÇEVESİNDE
YAPILANDIRMAYA İLİŞKİN 6111 SAYILI KANUN
(STOK, KASA VE ORTAKLAR CARİ HESABINA İLİŞKİN AÇIKLAMALAR)
TİCARİ KAR VEYA ZARARIN HESAPLANMASINDA TEK DÜZEN HESAP PLANINDA YAPILAN DÖNEM SONU KAYITLARI Bilanço Hesaplarında Maliyet Hesaplarında Gelir Tablosu.
Prof. Dr. Rüstem HACIRÜSTEMOĞLU TC. Galatasaray Üniversitesi
1 BAZI VARLIKLARIN MİLLİ EKONOMİYE KAZANDIRILMASI HAKKINDA KANUN TASARISI ANKARA-2008.
ÜNİTE 5 (Bölüm 1) FİNANSAL ANALİZ
YENİDEN YAPILANDIRMA KAPSAMINDA VERGİ ARTIRIMI YAKUP CEYLAN
GENEL MAKRO EKONOMİK DEĞERLENDİRME VE 2009 YILI BÜTÇESİ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI 30 Ocak 2009 – İSTANBUL T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
KISA VADELİ YABANCI KAYNAKLAR
MALİ AF İLE KAMU ALACAKLARININ YENİDEN YAPILANDIRILMASI
AKTİF HESAPLARPASİF HESAPLAR Duran VarlıkDönen VarlıkUVYKKVYK 220 ALICILAR120 ALICILAR400 BANKA KREDİLERİ300 BANKA KREDİLERİ 221 ALACAK SENETLERİ121 ALACAK.
MALİ VE TİCARİ BORÇLARA İLİŞKİN DÖNEMSONU İŞLEMLERİ
1 KARAMAN DEFTERDARLIĞI Ekim Maliye Bakanlığı, - Belediyeler - Büyükşehir Belediyeleri Su ve Kanalizasyon İdareleri.
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
Bu hesap grubunda, kredi kurumlarına olan kısa vadeli borçlar ile kısa vadeli para ve sermaye piyasası araçları ile sağlanan krediler ve vadesine bir.
AKTİF HESAPLARPASİF HESAPLAR Duran VarlıkDönen VarlıkUVYKKVYK 220 ALICILAR120 ALICILAR400 BANKA KREDİLERİ300 BANKA KREDİLERİ 221 ALACAK SENETLERİ121 ALACAK.
Nakdi Sermaye Artırımlarında Vergi Avantajı
ŞİRKET KAPANIŞ İŞLEMLERİ
İŞ KANUNU İLE BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASI İLE BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA DAİR KANUN KANUN NO : 6552.
MALİ TATİL İHDAS EDİLMESİ HAKKINDA KANUN Mustafa Dündar Gelirler Başkontrolörü.
  6736 SAYILI BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA İLİŞKİN KANUN İLE GETİRİLEN MALİ AF Bölüm 2 A. Murat YILDIZ Yeminli Mali Müşavir 1.
1 BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA İLİŞKİN KANUN NEVŞEHİR
YENİ AF YASASI NE GETİRİYOR. Yasa kapsamı nelerdir?  Haziran.2016 tarihine kadar olan amme borçları yasa konusudur,  2. Tahakkuk eden vergi, vergi.
BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA İLİŞKİN KANUN Ağustos 2016 ANKARA.
6736 SAYILI BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA İLİŞKİN KANUN
SMMM SELAHATT İ N Ş AH İ N.  Katma De ğ er Vergisi yani KDV, yapılan mal ve hizmet teslimlerinde, mal veya hizmeti teslim alanın, teslim edene ödedi.
İŞLETME KAYITLARININ DÜZELTİLMESİNE İLİŞKİN HÜKÜMLER
Bazı Kamu Alacaklarının Yapılandırılması.
1 T.C. MALİYE BAKANLIĞI VERGİ DENETİM KURULU MERSİN GRUP BAŞKANLIĞI.
6736 SAYILI BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA İLİŞKİN KANUN KAPSAMINDA YER ALAN DÜZENLEMELER.
7020 SAYILI BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA DAİR KANUN
  6736 SAYILI BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA İLİŞKİN KANUN İLE GETİRİLEN MALİ AF Bölüm 1 A. Murat YILDIZ Yeminli Mali Müşavir 1.
6736 BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA İLİŞKİN KANUN
BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA İLİŞKİN KANUN ( )
7020 SAYILI BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA DAİR KANUN
BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA İLİŞKİN KANUN ( )
BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA İLİŞKİN KANUN
6736 SAYILI KANUN UYARINCA MATRAH ARTTIRIMI
VARLIK BARIŞI VERGİ AFFI
KAMU ALACAKLARININ YENİDEN YAPILANDIRILMASI
15/Şubat/2017 Platform Çalışması
NAKİT SERMAYE ARTIRIMINDA İNDİRİM
6736 Sayılı Bazı Alacakların Yapılandırılması Kanunu
YER ALAN DÜZENLEMELER Aysel ÖZKAN Levent ERGÜVEN Gülşen TURAN
7143 SAYILI BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA İLİŞKİN KANUN
Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılmasına İlişkin Kanun
VERGİ VE DİĞER BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA İLİŞKİN KANUN 26 Haziran 2018.
Ersin GÖKGÜN / Serbest Muhasebeci Mali Müşavir Oda Sekreteri
YAKUP CEYLAN YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİR
İSTANBUL VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
2018 Yılında Uygulamaya Konacak Teşvikler ve Yapılacak Diğer Çalışmalar 23 Şubat 2018.
HESAP PLANI.
KDV Katma değer vergisi, yapılan mal ve hizmet teslimlerinde, mal veya hizmeti teslim alanın, teslim edene ödediği vergi türüdür. İşletmeler de müşterileri.
7143 SAYILI BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA İLİŞKİN KANUN
Sunum transkripti:

Bazı Kamu Alacaklarının Yeniden Yapılandırılması

Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılmasına İlişkin 6736 sayılı Kanun 19/08/2016 tarihli ve sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiş bulunmaktadır. Anılan kanun vergi mükelleflerinin borçlarını kolayca ödemelerini temin edecek düzenlemelerin yanında, yargıya intikal eden vergi uyuşmazlıklarının çözümü konularında da önemli düzenlemeler yapmıştır. Keza Matrah artırımı sayesinde artırım yapılan yıllar için hiçbir koşulda vergi incelemesi yapılmayacağı hüküm altına alınmıştır. Kanundan yararlanmak için başvuruların en geç 31 Ekim 2016 tarihine kadar yapılması gerekmektedir. Bakanlar Kurulu süreyi tarihine uzatabilir.

30/06/2016 tarihinden (bu tarih dahil) önceki dönemlere, beyana dayanan vergilerde bu tarihe kadar verilmesi gereken beyannamelere ilişkin, vergi ve bunlara bağlı vergi cezaları, gecikme faizleri, gecikme zamları Kanun kapsamındadır.

KAPSAM VE TANIMLAR (Md. 1) KAPSAM VE TANIMLAR (Md. 1) MATRAH VE VERGİ ARTIRIMI (Md. 5) MATRAH VE VERGİ ARTIRIMI (Md. 5) KESİNLEŞMEMİŞ VEYA DAVA SAFHASINDA BULUNAN ALACAKLAR (Md. 3) KESİNLEŞMEMİŞ VEYA DAVA SAFHASINDA BULUNAN ALACAKLAR (Md. 3) KESİNLEŞMİŞ ALACAKLAR (Md. 2) KESİNLEŞMİŞ ALACAKLAR (Md. 2) İNCELEME VE TARHİYAT SAFHASINDA BULUNAN İŞLEMLER (Md. 4) İNCELEME VE TARHİYAT SAFHASINDA BULUNAN İŞLEMLER (Md. 4) İŞLETME KAYITLARININ DÜZELTİLMESİ (STOK, KASA vb.) (Md. 6) İŞLETME KAYITLARININ DÜZELTİLMESİ (STOK, KASA vb.) (Md. 6) BAZI VARLIKLARIN MİLLİ EKONOMİYE KAZANDIRILMASI (Md. 7) BAZI VARLIKLARIN MİLLİ EKONOMİYE KAZANDIRILMASI (Md. 7) SOSYAL GÜVENLİK KURUMU ALACAKLARINA İLİŞKİN DÜZENLEMELER (Md. 8,9) SOSYAL GÜVENLİK KURUMU ALACAKLARINA İLİŞKİN DÜZENLEMELER (Md. 8,9) ORTAK HÜKÜMLER (Md. 10) ORTAK HÜKÜMLER (Md. 10) YÜRÜRLÜLÜK, (Md. 13) YÜRÜRLÜLÜK, (Md. 13) YÜRÜTME (Md. 14) YÜRÜTME (Md. 14)

yılına ilişkin tahakkuk eden motorlu taşıtlar vergisinin ikinci taksiti Kanun kapsamı dışında tutulmuştur. Esasen bu verginin ödenme vadesi tarihidir. Bu tarih Pazar gününe denk geldiğinden 213 sayılı Vergi Usul Kanunu’nun 18’nci maddesi gereğince pazartesi tarihine uzamaktadır. Yapılandırmaya konu olacak alacaklar esas itibarıyla 30/06/2016 tarihi dikkate alınarak belirlenmiştir. Böylece tarihinde meydana gelen üzücü darbe girişiminin ekonomi üzerinde meydana getirebileceği olumsuz etkilerin önlenmesi amaçlanmıştır. Daha önceki af kanunlarında en az üç veya altı ay öncesi af için belirlenen tarih olmaktaydı.

Yasa, 6736 sayılı Kanunun 1. maddesinde kapsama giren alacaklar, alacaklı idareler itibarıyla belirlenmiştir. Kanun kapsamında alacakları yeniden yapılandırılan idareler şunlardır; Maliye Bakanlığı, İl özel idareleri, Belediyeler (Büyükşehir belediyeleri dahil),  Alacakların yapılandırılması  Matrah ve Vergi Artırımı  İşletme Kayıtlarının Düzeltilmesi  Bazı Varlıkların Milli Ekonomiye Kazandırılması

Malumları olduğu üzere Maliye Bakanlığınca 2016 yılı için uygulanan gecikme faizi oranı aylık % 1, 40 olarak uygulanmaktadır. ÜFE oranı ise 2016 Temmuz ayı için 0.21 olarak açıklanmıştır. Dolayısıyla gecikmiş vergi borçları için daha düşük faiz oranı ile ödeme kolaylığı sağlanmıştır (Kredi alıp ödense dahi çok avantajlı) tarihinden önce kesinleşmiş ve ödemesi gecikmiş tüm vergi borçları buna göre yapılandırılabilecektir. Peşin ödeme halinde ise ÜFE oranın ayrıca ilave %50 oranında indirim vardır.

Yapılandırılan alacak tutarının, Kanunda öngörülen süre ve şekilde ödenmesi halinde;  Vergi aslına ilişkin gecikme zammı,  Gecikme faizi,  Vergi aslına bağlı vergi cezaları ile bu cezalara uygulanan gecikme zamlarının tamamının, tahsilinden vazgeçilecektir.

a-) Vergi aslına bağlı olan vergi ziyaı cezasının tahsilinden vazgeçilmektedir b-) Vergi aslına Bağlı olmayan usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezalarının %50’si silinmektedir.

Yani a) Vergi aslının yarısını öde, üzerinden ÜFE ye göre gecikme hesaplayalım b) İlk derece red verdi ise borcun tamamını öde, üzerinden ÜFE ye göre gecikme hesaplayalım c) İlk derece kabul dediyse borcun %20 sini yatır, üzerinden ÜFE ye göre gecikme hesaplayalım d) Kısmen kabul kısmen red ise kabul %20 + ÜFE, red %100+ÜFE

Kanunun Kapsadığı Dönemlerle İlgili olup, tarhiyata ilişkin mahkemelerce verilecek taraflardan birine tebliğ edilen ve bu kanunun yayımlandığı tarihten önce (bu tarih dahil) kesinleşen yargı kararına istinaden vergi dairelerince mükellefe ödemeye yönelik tebligatın (Vergi Mahkemesi/Bölge İdare Mahkemesi/Danıştay kararına göre vergi/ceza ihbarnamesi) yapılmaması nedeniyle borcun vadesinin belirlenmediği alacaklar;  Vergi/Gümrük vergisi aslının % 100’si  Asla bağlı olan cezanın %0  Asla bağlı olmayan cezaların % 50’i  Faiz, gecikme faizi ve gecikme zammı yerine TEFE/ÜFE esas alınarak hesaplanacak tutar, Ödenir.

Beyana dayanan gelir vergisi ve kurumlar vergileri için 2011 ila 2015 yıllarına ilişkin olarak kanunda gösterilen oranlarda matrah artırımında bulunulması alinde bu yıllar için hiçbir koşulda sonradan vergi incelemesi yapılmayacaktır. Artırılacak olan matrahlarda vergi oranı sabit % 20 olarak uygulanacaktır. Bununla birlikte ilgili yıllarda beyan ettikleri vergiyi zamanında ve dava açmadan ödeyen vergi mükellefleri için bu oran % 15 olarak uygulanacaktır.

 Matrah ve vergi artırımı aşağıdaki beş vergi grubunda yapılabilecektir: Gelir Vergisi Kurumlar Vergisi Gelir Stopaj Vergisi Kurumlar Stopaj Vergisi Katma Değer Vergisi

Vergi tevkifatı yapmakla sorumlu olan mükellefler, yıllarında beyan ettikleri; a-Ücret ödemeleri, b- Serbest meslek erbabına yapılan ödemeler, c- Kira ödemeleri, d- Yıllara sari inşaat ve onarım işlerine ilişkin ödemeler, e- Çiftçilere yapılan ödemeler, f- Vergiden muaf esnafa yapılan ödemeler, üzerinden yapılan tevkifatlar nedeniyle matrah ve vergi artırımında bulunulabilecektir. Matrah artırımı yapılması halinde vergi incelemesi ve tarhiyat yapılmayacaktır. G- KDV’de Matrah Artırımı

22 Hesaplanan KDV Toplamı  KDV mükelleflerinin, ilgili yıllar içindeki her bir vergilendirme dönemine ilişkin olarak verdikleri 1 No.lu KDV beyannamelerinin “Hesaplanan KDV Toplamı” satırlarında yer alan tutarların yıllık toplamı üzerinden aşağıdaki oranlar kullanılarak ek vergi ödenmesi halinde, ilgili dönemler için KDV incelemesi ve tarhiyatı yapılmayacaktır. KATMA DEĞER VERGİSİNDE ARTIRIM YılArtış Oranı (%) , , ,5

A- İŞLETMEDE YER ALDIĞI HALDE KAYITLARDA BULUNMAYANLAR Gelir ve kurumlar vergisi mükellefleri (adi, kollektif ve adi komandit şirketler dâhil) işletmelerinde mevcut olduğu halde kayıtlarında yer almayan emtia, makine, teçhizat ve demirbaşlarını bir envanter listesi ile vergi dairelerine bildirmek suretiyle defterlerine kayıt edebileceklerdir. Bu kıymetler, mükelleflerin kendilerince veya ilgili meslek kuruluşlarınca belirlenecek rayiç bedel üzerinden kayıtlara intikal ettirilecektir. Bu kıymetler için; a-Teslimleri KDV genel oranına tabi makine, teçhizat ve demirbaşlar ile emtianın rayiç bedeli üzerinden % 10 b-Teslimleri indirimli KDV oranına tabi makine, teçhizat ve demirbaşlar ile emtianın rayiç bedeli üzerinden ise tabi oldukları oranın yarısı, esas alınmak suretiyle KDV hesaplanacaktır. Hesaplanan KDV ayrı bir beyanname ile sorumlu sıfatıyla beyan edilerek beyanname verme süresi içinde ödenecektir.

B- KAYITLARDA YER ALDIĞI HALDE İŞLETMEDE BULUNMAYANLAR Gelir ve kurumlar vergisi mükellefleri (adi, kollektif ve adi komandit şirketler dâhil) kayıtlarında yer aldığı halde işletmelerinde mevcut olmayan emtialarını, aynı nev’iden emtialara ilişkin tespit edilen gayrisafi kar oranını dikkate alarak fatura düzenlemek suretiyle kayıt ve beyanlarına intikal ettirebilirler. Kayıtlarda yer aldığı halde işletmelerde mevcut olmayan emtiaların kayda alınması işlemleri, normal satış işlemlerinden farklı değildir. Bu kapsamda düzenlenecek satış faturasında, emtianın tabi olduğu oranda KDV hesaplanacak ve ilgili dönem beyannamesine dahil edilecektir. Bu hükme göre ödenmesi gereken katma değer vergisi, ilk taksiti beyanname verme süresi içerisinde, izleyen taksitler beyanname verme süresini takip eden ikinci ve dördüncü ayda olmak üzere 3 eşit taksitte ödenecektir. Satış hasılatı yıllık gelir veya kurumlar vergisi matrahının hesaplanmasında da dikkate alınacaktır. Bu kapsamda düzenlenecek faturada yer alacak bedel, söz konusu emtia ile aynı nev’iden olan emtiaların gayrisafi kar oranı dikkate alınarak tespit edilecektir. Gayrisafi kar oranının yasal kayıtlardan tespit edilemediği hallerde, mükelleflerin bağlı olduğu meslek odalarının belirleyeceği oranlar esas alınacaktır.

C-KAYITLARDA YER ALDIĞI HALDE İŞLETMEDE BULUNMAYAN KASA MEVCUTLARI Bu uygulamadan sadece bilanço esasına göre defter tutan kurumlar vergisi mükellefleri yararlanabilecektir. Kurumlar vergisi mükellefleri, 31/12/2015 tarihli bilançolarında yer alan ancak işletmelerinde bulunmayan; Kasa mevcutlarını, İşletmenin esas faaliyet konusu dışındaki işlemleri dolayısıyla (ödünç verme ve benzer nedenlerle ortaya çıkan) ortaklarından alacaklı bulunduğu tutarlar, ortaklara borçlu bulunduğu tutarlar arasındaki net alacak tutarlarını, Bunlarla ilgili diğer hesaplarda yer alan işlemlerini, 30 Kasım 2016 tarihine kadar vergi dairelerine beyan etmek suretiyle kayıtlarını düzeltebileceklerdir. Mükellefler beyan edilecek tutarlar üzerinden %3 oranında vergi hesaplayacak ve beyanname verme süresi içinde ödeyeceklerdir. Beyan edilen tutarlar ve ödenen vergiler gider olarak dikkate alınmayacaktır. Beyan edilen tutarlar için tarhiyat yapılmayacaktır

29  (A) Ltd. Şti., stoklarında bulunan ancak kayıtlarında yer almayan (X) malına ilişkin envanter listesini hazırlamıştır. Genel oranda katma değer vergisine tabi olan bu malın kendisi tarafından belirlenen rayiç bedeli liradır. Şirketin bu bildirimine ilişkin muhasebe kayıtları aşağıdaki şekilde olacaktır. __________________________ / ______________________________ 153 TİCARİ MALLAR TL 191 İNDİRİLECEK KDV TL 525 KAYDA ALINAN EMTİA KARŞ TL (6736 Sayılı Kanunun 10 uncu maddesi) 360 ÖDENECEK VERGİ VE FONLAR TL (Sorumlu sıfatı ile ödenecek KDV) __________________________ / ______________________________ Bu malın satılması halinde kayıtlara intikal ettirilecek satış bedeli TL’nın altında olamayacaktır. STOK AFFI İLE İLGİLİ ÖRNEK - I

30  (B) A.Ş. kayıtlarında yer almayan makine ve demirbaşlarını bildirmek istemektedir. Genel oranda katma değer vergisine tabi olan kıymetlerin mükellefçe belirlenen rayiç bedeli TL olup envantere alınmasına ilişkin muhasebe kayıtları aşağıdaki şekilde yapılacaktır. ___________________________ / ____________________________ 253 TESİS MAKİNA VE CİHAZLAR TL 689 DİĞER OLAĞANDIŞI GİD.VE ZAR TL 526 DEMİRBAŞ MAKİNE VE TEÇHİZAT TL ÖZEL KARŞILIK HESABI (6736 sayılı Kanunun 10 uncu maddesi) 360 ÖDENECEK VERGİ VE FONLAR TL (Sorumlu sıfatıyla ödenecek KDV) ___________________________ / _____________________________ STOK AFFI İLE İLGİLİ ÖRNEK - II

31  ( B) A.Ş., söz konusu makine ve demirbaşlarını 31/12/2016 tarihine kadar satmadığı takdirde 31/12/2016 tarihinde aşağıdaki muhasebe kaydını yapacaktır. __________________________ / ____________________________ 526 DEMİRBAŞ MAKİNE VE TEÇHİZAT TL ÖZEL KARŞILIK HESABI (6736 sayılı Kanunun 10 uncu maddesi) 257 BİRİKMİŞ AMORTİSMANLAR TL _________________________ / _____________________________ STOK AFFI İLE İLGİLİ ÖRNEK - II

32  (B) Anonim Şirketi, örneğimizdeki makine ve demirbaşlarını peşin olarak TL’na satması halinde bu satışa ilişkin yukarıdaki kayıtla birlikte yapılacak muhasebe kaydı aşağıdaki gibi olacaktır. ___________________________ / _____________________________ 100 KASA HESABI TL 257 BİRİKMİŞ AMORTİSMANLAR TL 253 TESİS MAKİNE VE CİHAZLAR TL 391 HESAPLANAN KDV TL 679 DİĞER OLAĞANDIŞI GELİR VE KARLAR TL ___________________________ / ____________________________ Stok Affı kapsamında beyan edilen kıymetlerin rayiç bedelleri, vergi numarasına yer verilmeksizin “Muhtelif Satıcılar (6111 sayılı Kanunun 10 uncu maddesi kapsamında)” kaydı düşülmek suretiyle beyanın yapıldığı döneme ait Ba formuna dahil edilecektir. STOK AFFI İLE İLGİLİ ÖRNEK - II

33 2) Kayıtlarda mevcut olduğu halde işletmede yer almayan mallar ile kasa mevcutları için düzeltme işlemleri yapma. üçüncü ayın sonuna kadar(30 KASI 2016)  Mükellefler, bu tür mallarla ilgili kanunun yayımlandığı tarihi izleyen üçüncü ayın sonuna kadar (30 KASI 2016) şu işlemleri yapacaklar: “Muhtelif Alıcılar (6736 sayılı Kanunun 11/1 maddesi çerçevesinde düzenlenmiştir)”  Kayıtlarda yer alan maliyete, aynı türden mallara ilişkin cari yıl kayıtlarına göre tespit edilen gayrisafi kâr oranının uygulanması suretiyle bulunan tutarın eklenmesi yoluyla “Muhtelif Alıcılar (6736 sayılı Kanunun 11/1 maddesi çerçevesinde düzenlenmiştir)” yazılı fatura düzenlenecek.  Düzenlenen fatura satış işlemi gibi kayda alınacak, malın tabi olduğu oranda KDV hesaplanacak ve beyannamesine dahil edilecek, satış hasılatı yıllık gelir ve kurumlar vergisi matrahının hesaplanmasında dikkate alınacak. STOK DÜZELTME OLANAĞI (STOK AFFI)

34  (Y) Limited Şirketi, kayıtlarında yer aldığı halde stoklarında mevcut olmayan emtialarını faturalandırarak kayıtlarını fiili duruma uygun hale getirmek istemektedir. Şirketin ticaretini yaptığı genel oranda KDV’ne tabi olan (A) malının kayıtlarında bulunan ancak stoklarda yer almayan miktarı 20 ton olup kendi kayıtlarına göre bu malın birim maliyeti 15 TL/Kg ve gayri safi karlılık oranı ise %10’dur. (Y) Limited Şirketi bu mala ilişkin düzenleyeceği faturada TL satış bedeli ve TL KDV gösterecektir. Düzenlenen bu faturanın muhasebe kayıtlarına intikali aşağıdaki şekilde olacaktır. ___________________________ / ____________________________ 689 DİĞER OLAĞANDIŞI GİD. VE ZAR TL (Kanunen Kabul Edilmeyen Gider) 600 YURTİÇİ SATIŞLAR TL (6736 sayılı Kanunun 11/1 maddesi) 391 HESAPLANAN KDV TL ___________________________ / _____________________________ STOK AFFI İLE İLGİLİ ÖRNEK - III

35  Düzenlenen fatura nedeniyle “Ticari Mallar” hesabının düzeltilmesi. ________________________ / __________________________ 621 SATILAN TİCARİ MALLAR MALİYETİ TL 153 TİCARİ MALLAR TL ________________________ / ___________________________  Bu kayıtta yer alan 689 numaralı hesap yerine gerçek duruma uygun olması halinde diğer hesaplardan; Kasa, Bankalar, Alınan Çekler, Alıcılar veya Alacak Senetleri hesaplarından biri kullanılabilecektir. Stok Affı kapsamında kayıtlarda yer aldığı halde işletmede mevcut olmayan emtia nedeniyle düzenlenen faturalar Bs formu ile bildirilmek zorundadır. “Muhtelif Alıcılar (6736 sayılı Kanunun 11/1 maddesi çerçevesinde düzenlenmiştir)” kaydı düşülmek suretiyle beyanın yapıldığı döneme ait Bs formuna dahil edilecektir. STOK AFFI İLE İLGİLİ ÖRNEK - III

tarihi itibarıyla Kasa Mevcutları Ortaklarından Alacaklı Bulunduğu Tutarlar İle Ortaklara Borçlu Bulunduğu Tutarlar Arasındaki Net Alacak Tutarlarını  Sadece Bilanço esasına göre defter tutan kurumlar vergisi mükellefleri, tarihi itibarıyla bilançolarında görülmekle birlikte işletmelerinde bulunmayan Kasa Mevcutları ile Ortaklarından Alacaklı Bulunduğu Tutarlar İle Ortaklara Borçlu Bulunduğu Tutarlar Arasındaki Net Alacak Tutarlarını, kanunun yayımlandığı tarihi izleyen üçüncü ayın sonuna kadar (30 KASIM 2016) vergi dairelerine beyan ederek kayıtlarını düzeltebilecekler Ortaklardan Alacaklar230. Ortaklardan Alacaklar 331. Ortaklara Borçlar431. Ortaklara Borçlar  Ortaklarından alacaklı bulunduğu tutarlar ile ortaklara borçlu bulunduğu tutarlar arasındaki net alacak tutarlarının belirlenmesinde, tek düzen hesap planında yer alan “131. Ortaklardan Alacaklar” ve “230. Ortaklardan Alacaklar” toplamından “331. Ortaklara Borçlar” ve “431. Ortaklara Borçlar” toplamının çıkarılması sonucunda kalan net tutar dikkate alınacaktır. KASA DÜZELTME OLANAĞI (KASA AFFI)

38  (V) A.Ş. Kasada görülen ancak işletmede olamayan kasa mevcudundan kurtulmak için kasa düzeltme yoluna başvurmayı da düşünmektedir tarihli  Bu durumda işletmenin tarihli bilançosundaki kasa hesabında TL görülmekte birlikte gerçekte kasasında TL olduğu tespit edilirse düzeltme şu şekilde yapılacaktır: TL  – = TL düzeltmeye konu tutar olacaktır TL  x % 3 = TL hesaplanacak ve bu tutar beyanname verme süresi içinde ödenirse 2006, 2007, 2008 ve 2009 yıllarına ait kasa incelemesi yapılmayacaktır. KASA DÜZELTİLMESİ İLE İLGİLİ ÖRNEK

39  Beyanla ilgili muhasebe kayıtları aşağıdaki şekilde olacaktır:  Bilançolarında görülmekle birlikte işletmelerinde bulunmayan kasa mevcutlarının, kasa hesabından düşülmesi: __________________________ / ______________________________ 689 DİĞER OLAĞANDIŞI GİDER VE TL ZARARLAR (6736 sayılı Kanununun 11/2 Maddesi) 100 KASA TL _________________________ / _______________________________  Verginin hesaplanması: _________________________ / _______________________________ 689 DİĞER OLAĞANDIŞI GİDER VE TL ZARARLAR 360 ÖDENECEK VERGİ VE FONLAR4.350 TL _________________________ / _______________________________ KASA DÜZELTİLMESİ İLE İLGİLİ ÖRNEK

40  Bilançolarında görülmekle birlikte işletmelerinde bulunmayan kasa mevcutlarından kaynaklanan giderlerin nazım hesaplara (kanunen kabul edilmeyen gider olarak) kaydı: ___________________________ / _____________________________ 950 KANUNEN KABUL EDİLMEYEN TL GİDERLER 951 KANUNEN KABUL EDİLMEYEN TL GİDERLER ALACAKLI HESABI ___________________________ / _____________________________ KASA DÜZELTİLMESİ İLE İLGİLİ ÖRNEK

41  (C) A.Ş.’nin 31/12/2015 tarihli bilançosunda bulunmakla birlikte işletme bakımından gerçekte olmayan ortaklardan alacak ve borç tutarları bilanço hesapları itibarıyla aşağıdaki gibidir Ortaklardan Alacaklar hesabı TL Ortaklardan Alacaklar hesabı TL Ortaklara Borçlar hesabı (85.000) TL Ortaklara Borçlar hesabı (60.000) TL  Bu çerçevede: [( )-( )=] TL olacaktır. Beyan tutarı: [( )-( )=] TL olacaktır. ( x %3=) TL Hesaplanan Vergi: ( x %3=) TL ORTAKLARDAN ALACAKLARIN DÜZELTİLMESİ İLE İLGİLİ ÖRNEK

42  Beyanla ilgili muhasebe kayıtları aşağıdaki şekilde olacaktır:  Bilançolarında görülmekle birlikte işletmelerinde bulunmayan ortaklardan alacakların düşülmesi: __________________________ / ______________________________ 689 DİĞER OLAĞANDIŞI GİDER VE TL ZARARLAR (6736 sayılı Kanununun 11/2 Maddesi) 131 ORTAKLARDAN ALACAKLAR TL 230 ORTAKLARDAN ALACAKLAR TL _________________________ / _______________________________  Verginin hesaplanması: _________________________ / _______________________________ 689 DİĞER OLAĞANDIŞI GİDER VE TL ZARARLAR 360 ÖDENECEK VERGİ VE FONLAR2.400 TL _________________________ / _______________________________ ORTAKLARDAN ALACAKLARIN DÜZELTİLMESİ İLE İLGİLİ ÖRNEK

43  Bilançolarında görülmekle birlikte işletmelerinde bulunmayan ortaklardan alacaklardan kaynaklanan giderlerin nazım hesaplara (kanunen kabul edilmeyen gider olarak) kaydı: ___________________________ / _____________________________ 950 KANUNEN KABUL EDİLMEYEN TL GİDERLER 951 KANUNEN KABUL EDİLMEYEN TL GİDERLER ALACAKLI HESABI ___________________________ / _____________________________ ORTAKLARDAN ALACAKLARIN DÜZELTİLMESİ İLE İLGİLİ ÖRNEK

yılına ilişkin olarak 30/06/2016 tarihinden (bu tarih dâhil) önce tahakkuk eden vergi ve bunlara bağlı vergi cezaları, gecikme faizleri, gecikme zamları Kanun kapsamındadır Buna göre; 2016 yılına ilişkin olarak yıllık tahakkuk etmiş sayılan motorlu taşıtlar vergisi için yapılan tarhiyatların tarihine kadar tahakkuk edenler kapsama girmekte, bu tarihten sonra olanlar Kanunun kapsamına girmemektedir. 197 sayılı Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanununun 9/6. maddesinin gereğince, yıl içinde ilk defa kayıt ve tescil edilen taşıtlara ilişkin, kayıt ve tescilin yapıldığı tarih olan tarihi veya bu tarihten önce olanlar bu kapsama girmekte; bu tarihten sonra olanlar ise girmemektedir.

Ödenecek Tutarlar  Verginin Tamamı  Taşınmaz kültür varlıklarının korunmasına katkı payı tamamı  Faiz ve gecikme faizi yerine TEFE/ÜFE esas alınarak hesaplanacak tutar, Tahsilinden Vazgeçilen Tutarlar  Vergi cezalarının tamamı  Gecikme faizi ve gecikme zammının tamamı  İdari para cezalarının tamamı

1,045 1,083 1,105 1,15

İlk taksit ödeme süresi içerisinde tamamen ödenmesi halinde, bu tutara bu Kanunun yayımlandığı tarihten ödeme tarihine kadar geçen süre için herhangi bir faiz uygulanmaz. Taksitle ödenmek istenmesi halinde, ilgili maddelerde yer alan hükümler saklı kalmak şartıyla, borçluların başvuru sırasında altı, dokuz, on iki veya on sekiz eşit taksitte ödeme seçeneklerinden birini tercih etmeleri şarttır. Tercih edilen taksit süresinden daha uzun bir sürede ödeme yapılamaz. Taksitle yapılacak ödemelerinde ilgili maddelere göre belirlenen tutar; -Altı eşit taksit için (1,045), -Dokuz eşit taksit için (1,083), -Oniki eşit taksit için (1,105), -Onsekiz eşit taksit için (1,15), katsayısı ile çarpılır ve bulunan tutar taksit sayısına bölünmek suretiyle ikişer aylık dönemler halinde ödenecek taksit tutarı hesaplanır. Bu Kanun hükümlerinden yararlanmak üzere başvuruda bulunan borçlulara tercih ettikleri taksit süresine uygun ödeme planı verilir. Ancak, tercih edilen süreden daha kısa sürede ödeme yapılması halinde ödenecek tutar ilgili katsayıya göre düzeltilir.

48  Gerçek ve Tüzel Kişiler tarihine kadar yurt dışında bulunan varlıklarını Türkiye’ye getirmeleri halinde bunları serbestçe tasarruf edebilirler.  Buna göre; Yurt dıs ̧ ında buluna; Para, altın, do ̈ viz, menkul kıymet dig ̆ er sermaye piyasası arac ̧ ları bir veya birden fazla seferde Tu ̈ rkiye’ye getirilmesi mu ̈ mku ̈ ndu ̈ r. Tu ̈ rkiye’ye getirilmekten maksat; Para, do ̈ viz, altın, menkul kıymet ve dig ̆ er sermaye piyasası arac ̧ larının fiziki olarak Tu ̈ rkiye’ye getirilmesi veya bu varlıkların Tu ̈ rkiye’deki banka veya aracı kurumlarda ac ̧ ılacak bir hesaba transfer edilmesi ya da Menkul kıymet ve dig ̆ er sermaye piyasası araç ̧ larının aracı kurumlara bildirilmesidir.

49 Defter tutan mükellefler, dilerlerse bu madde kapsamında Türkiye’ye getirdikleri varlıklarını, işletme kayıtlarına dahil edebileceklerdir. İşletmelere bu şekilde dahil edilen varlıklar, vergiye tabi kazancın tespitinde dikkate alınmayacaktır. Aynı şekilde, söz konusu varlıklar herhangi bir sınırlamaya tabi olmaksızın işletmeden çekilebilecek ve işletmeden çekilen bu varlıklar dağıtılabilir kazancın tespitinde dikkate alınmayacaktır.

50 Bilanc ̧ o esasına go ̈ re defter tutan mu ̈ kellefler, yurt dıs ̧ ından getirdikleri ve kanuni defterlerine kaydettikleri varlıkları ic ̧ in pasifte o ̈ zel bir fon hesabı ac ̧ abileceklerdir. So ̈ z konusu hesap serbestc ̧ e tasarrufa konu edilebilecek, sermayeye eklenebileceg ̆ i gibi ortaklara da dag ̆ ıtılabilecektir. Fon hesabında tutulan bu tutarlar, işletmenin tasfiye edilmesi ha ̂ linde vergilendirilmeyeceg ̆ i gibi 193 sayılı Kanunun 81 inci maddesi ile 5520 sayılı Kanunun 18, 19 ve 20 nci maddeleri uyarınca gerc ̧ ekles ̧ ecek birles ̧ me, devir ve bo ̈ lu ̈ nme hallerinde de vergilendirilmeyecektir.

51 Gelir veya kurumlar vergisi mükellefleri sahip oldukları, Türkiye’de bulunan ancak kanuni defter kayıtlarında yer almayan; Para, Altın, Döviz, Menkul kıymet Arazi, Tapu siciline ayrı sayfaya kaydedilen bağımsız ve sürekli haklar, Kat mülkiyeti kütüğüne kayıtlı bağımsız bölümler 31/12/2016 tarihine kadar kanuni defterlere kaydedebileceklerdir.

52 Teminat istenmeyecek Haciz ve icra işlemleri ödemeler nisbetinde kaldırılacak İlk taksit ödendikten sonra borcu yoktur kağıdı alınabilecek Yapılandırma bozulana kadar haciz ve icra işlemleri durduruluyor Borcunu yapılandıranlar teşviklerden yararlanabilecekler Önceki 6111 veya 6552 sy kanunlardan yararlananlar/aksatanlar da yararlanabilecek SGK’nın 9 milyon borçlusu var ve kapsama giren alacağı 67.7 Milyar TL den bakıp borcu olan herkes başvursun İhtilaflar sulh yoluyla sonlandırılıyor, yargıdan eksilmeler ve mevcut dava yükleri düşünüldüğünde rahatlama yaşanır, dava karar kalitesi ve hızı artar

53 İncelenmesinden korktuğunuz, defter belge kayıtlarınıza güvenemediğiniz yıllar varsa artırın matrahı, incelemeden kurtulun Dışarıda kayıtsız makine-teçhizat-emtia var, al kayıtlarına avantajlı KDV siyle, emtia ise ödediğin KDV yi tahsil edilen KDV den de düş, diğerlerini de gider unsuru yap Kasada para var, kayıtlarda yok, al kayıtlarına avantajlı vergi öde, kayıtdışı ortamdan kurtul, yada kasada para yok kayıtlarda çok, düzelt, işletme kayıtları ve fiili durum homojen hale gelsin Ülke içinde dışında maddi kaynakların var, getir, öde cüzi vergi, hem kayıtlı ol, hem riskten kurtul, paran da kutsallaşsın, hatta kar dağıt stopaj da ödeme, sermayeye de ilave edebilirsin Borçlarını kanundan yararlanıp kredi çekerek bile ödesen yine avantajlısın