GÜDÜLENMEYİ GELİŞTİRMEDE ÖĞRETMENLERE ÖNERİLER

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KENDİNİ TANIMAK NEDİR ACABA?
Advertisements

II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Çocuğunun Koçu olarak Aile
Etkin ve İşbirliğine Dayalı Öğrenme S
GENÇLERDE ÖZGÜVEN GELİŞİMİ.
Hazırlayan: Öğr.Gör. Funda YORULMAZ
Tam Öğrenme Modeli (Mastery Learning)
Proje Tabanlı Öğrenme Modeli ve Bilgisayar Destekli Eğitim
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
ÖĞRENME STİLLERİ.
3 SINIF YÖNETİMİ Prof.Dr. Mustafa Ergün
HAZIRLAYAN EMEL DOKUR MERMERDAŞ
ÇOCUK EĞİTİMİNİN ANAHTARI: ÖZGÜVEN
Öğrenme ve Bazı Duyuşsal Değişkenler
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 2
Güdülenme Dr. Şirin KARADENİZ.
TEOG VE TERCİH DANIŞMANLIĞI
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
ÖDEV VERME VE DEĞERLENDİRME Meral KOCABAY
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRENME
Dr M SÖZBİLİR Motivasyon
İçerik Öğrenme Öğrenme Teorileri
MEB HİZMET İÇİ EĞİTİM SEMİNERİ EĞİTİMDE YENİ YÖNELİMLER Prof. Dr. Özcan DEMİREL 27 Kasım – 1 Aralık 2006 Mersin.
ÖĞRENCİ MERKEZLİ EĞİTİM
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
ÇOCUĞUN OKUL BAŞARISINI ARTTIRMAK İÇİN VELİYE DÜŞEN GÖREVLER
ÇOCUĞUN OKULA UYUM BAŞARISINI ARTTIRMAK İÇİN VELİYE DÜŞEN GÖREVLER
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
İlkokuma Yazma Öğretiminin İlkeleri
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ
MOTİVASYON.
ANNE BABALAR EV ÖDEVLERİNE NASIL YARDIMCI OLABİLİRLER?
GÜDÜLENME Öğrencilerde Öğrenme İsteği Yaratma
GELECEĞİ PLANLAMAK MESLEK SEÇİMİ.
ZİHİN ENGELLİ ÇOCUKLARDA ZİHİNSEL GELİŞİM
ANNE BABA TUTUMLARI VE OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ÖNEMİ
Öğrenme ve Bazı Duyuşsal Değişkenler Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
HOŞGELDİNİZ Bayram KOÇ.
SINIF YÖNETİMİ.
BAŞARI ÇALIŞMA ve KARİYERLER
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü
EĞİTİM / ÖĞRETİM DURUMLARI (ÖĞRETME)
ARCS Modeli.
Öğretim Modelleri Anlamlı (Okulda) Öğrenme, Tam Öğrenme, Çoklu Zeka, Yapılandırmacılık, Dr. Kerim Karabacak.
SINAV KAYGISININ NEDENLERİ Zamanı iyi kullanamama Kötü çalışma alışkanlıkları Beklenti düzeyi Görev ve sorumlulukları erteleme Başarısız olma ve değerlendirilme.
EĞİTSEL REHBERLİK Yrd.Doç.Dr. İsmail Hakkı TOMAR
KISIM 2 İnançlar ve Biliş
Ailenin Çocuğun Başarısındaki Rolü ,Sağlıklı İletişim ve Aile Sağlığı
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
PROBLEM ALANLARINA GÖRE REHBERLİK
Manavgat RAM Yetenek : Bir duruma uyma konusunda organizmada bulunan ve doğuştan gelen güç, kapasite Yaratıcılık : Bir şeyi herkesten farklı yollarla.
Aile Katılımı Nedir? Çocuğun gelişimi hakkında anne babaları bilgilendirme. Anne babalara duygusal destek sağlama. Çocuklarına öğretmenlik ve rehberlik.
MOTİVASYON.
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
Yapılandırmacı Öğrenme
SINIF YÖNETİMİ VE HAFIZA.
TAM ÖĞRENME MODELİ.
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
Doç. Dr. Berna Aslan ÖĞRETİM İLKELERİ Doç. Dr. Berna Aslan
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
Sağlık Bilimleri Fakültesi
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
Güdülenme ve Bireysel Farklılıklar
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ Gülçin UYSAL Psikolojik Danışman.
TEOG VE TERCİH DANIŞMANLIĞI
TEOG VE TERCİH DANIŞMANLIĞI
Sunum transkripti:

1.İçsel güdülenmeyi geliştirmede odaklanma :Davranışçı yaklaşımlara göre dışsal pekiştireçler(övgü,para,puan vb)davranışta istenen değişikliği oluşturur.Bilinçli kullanılmazsa içsel güdülenmeyi yok edebilir. Çocuklar davranışlarını tamamen dışsal pekiştirençlere göre kontrol etmeye başladığı zaman bu durum içsel güdülenmenin oluşumuna zarar verir.

2.Kuralları açıklayarak ve yönergeler vererek,çocukların özgür iradelerini sürdürmelerini sağlama Öğretmenler çocukların amaçlarını başarmalarına yardım edebilecek bilgiler verebilir.Örn:’’Eğer sözümü kesmeden dinlerseniz herkes eşit duyma ve konuşma şansına sahip olabilir.Tartışmalara katkıda bulunmak istersek elimizi kaldıralım’’ seklinde ifade edilebilir.

3.Çocuklar arasında karşılaştırma ve yarışmayı en aza indirme ve çocuğun dikkatini kendi gelişimine odaklama: Öğretmen çocukları diger akranlarıyla karşılaştırmak yerine kendi gelişimlerine odaklanmalarını teşvik etmelidirler.Örn: ‘’ Berke bak Deniz kitabındaki resimleri hiç dışarı taşırmadan boyadı sende dikkat et ‘’ yerine ‘’Berke bugün boya kitabındaki resimleri daha güzel boyadın’’ demelidir.

4.Çocuğa kendine benzeyen özellikleri olan,başarılı modelleri gösterme: Örn:İzin isteme konusunda baba ‘’eren kalemini kullanabilir miyim ‘’ şeklinde izin isteyerek çocuğuna bu konuda model olabilir.

5.Gerekli olduğu zaman dışsal pekiştireçleri kullanma : Öğretmen çok caba sarf etse de bazı çocuklar başarıları için önemli olan bilgi becerileri kazanmaya istekli olamayabilir.Böyle durumlarda öğretmen dışsal pekiştirenler (serbest zaman,not,puan )vermek zorunda kalabilir.

6.Özel amaçlar oluşturulması için çocukları cesaretlendirme : Sıklıkla çocuklar başkalarının onlar için oluşturdukları amaçlar yerine kendi oluşturdukları amaçlara daha olumlu tepki verirler. Birçok çocuk için ‘’gelecek’’soyut olduğu için geleceği kavramsallaştırmada sorun yaşar. Onlar başlangıçta kısa süreli somut amaçlara olumlu tepki verir.

7.Sosyal amaçlara önem verme : Birçok çocuk ve genç için yetişkinlerin ve akranlarının onayını alma,destekleyici akran grubuna sahip olma,sosyal sorumlulukları üstlenme ve başkalarına yardımcı olma gibi sosyal amaçlara ulaşma öncelik taşır. İşbirliğine dayalı öğrenme aktiviteleri,grup projeleri,alan gezileri gibi etkinlikler sosyal ilişkilerini geliştirirken yeni becerilerde öğrenebilir.

8.Başarısızlığı önemsememe: Örn : çocuk bilgisayara oyun oynarken içeceğini klavyenin üzerine dökebilir. Bu durumda baba aşırı tepki göstermek yerine klavyeye sıvı şeyler döküldüğü zaman bozulabileceğini ve yeni bir klavye almak zorunda kalabileceğini uygun dilde açıklayabilir.

9.Başarı ve başarısızlığın nedenlerin konusunda cesaretlendiren mesajlar verme: Yetişkinler çocuklara başarılı olacağına ilişkin güven vermeli. Örn : ‘’ projen çok yetenekli olduğunu ve çok çalıştığını gösteriyor’’ ‘’ çizgileri taşırmadan resmini boyaman çok güzel olmuş’’ şeklinde ifadeler kullanılabilir.

Öğrencinin akademik içsel motivasyonu hakkındaki özellikler 1. Verilen bir işi sürdürmede öğrencinin yeteneği 2. Öğrencinin verilen bir işin üstesinden gelmek için harcadığı zaman 3. Doğuştan gelen öğrenme merakı 4. Bir etkinliğe yönelik olarak algıladığı yeterlik düzeyi 5. Bir etkinliği seçmeden ortaya koyduğu isteklilik

Motivasyonda dikkat edilmesi gereken ilkeler  Hedeflerin belirlenmesi sürecinde öğrencileri dahil edin.  Hedefleri bireyselleştirin.  İçerikte nelerin öncelikli olduğunu belirleyin.  Öğrenilen konun önemini gösterin.  Öğrencilerin öğrenmeyi öğrenmelerine yardım edin.  Öğrencilerin ilk yaşadıkları tecrübe olumlu olsun.  Bilinmeyenden bilinene doğru açıklama yapın.  Öğrencilerin ilgilerini ve meraklarını uyandırın.

 Başarı için öğrenciyi programlayın.  Öğrencileri başarılı olduklarında ödüllendirin.  Öğrencileri çaba göstermeleri için ödüllendirin.  Öğrenmede model olun.  Öğrenciyi öğrenmeye katın.  Değişik öğretim stratejileri kullanın.  İlgi gösterin ve arkadaşça davranın.

Öğretmenlere öneriler 1.Derse, öğrencilerinize güdülenmeleri motive olmaları için bir neden vererek başlayın. İlginç bulacakları ve sevecekleri bir konuyu işleyeceğinizi söyleyin. İşlenecek konuda öğrenecekleri bilgi veya becerilerin, hayatta işlerine nasıl yarayacağını, onları daha sonraki konulara nasıl hazırlayacağını, konunun neden önemli veya ilginç olduğunu açıklayın.

2. Derse başlarken ilginç, şaşırtıcı, merak uyandırıcı sorular sorun. 3.Örneklerde ve uygulamalarda, öğrencilerin daha önce öğrendiği bilgileri kullanın. Mümkün olduğunca daha önce öğrenmiş oldukları kavramlar ve teoriler şu andaki öğrenmelerini nasıl kolaylaştırdığını onlara gösterin.

4.Bütün öğrencilerin, neyi nasıl yapacaklarını ve ulaşacakları hedefe nasıl gideceklerini bilip bilmediklerinden emin olun. 5. Öğrencilerin kısa vadeli amaçlar belirlemeleri için yardımcı olun. Öğrencinin kısa vadeli amaçları başarması daha kolay olur. Başarı duygusunu tadan öğrenci ise, bir sonraki çalışma için daha iyi motive olur.

6.Ödevin/görevin, öğrencinin yaşı ve yetenek seviyesi için üstesinden gelebileceği uygun bir düzeyde olmasını sağlayın. Eğer ödev çok kolay ise, öğrenci sıkılacak ve motive olmayacaktır. Öğrencinin kabiliyetinin üzerinde bir zorluk düzeyi, ödevi/görevi bırakmaya yol açar. 7.Öğrencilere sorumluluk vererek, kendileriyle yarıştırarak onların başarı güdüsünü geliştirici teknikler kullanın.

8. Bütün öğrencilerin az da olsa saygınlık kazanabilecekleri öğrenme yaşantıları düzenleyin. Her öğrencinin takdir edilme ihtiyacını karşılayacağı ders içi, ders dışı etkinlikler düzenleyin 9.Öğrenciler arasında, zeka, sosyo-ekonomik- kültürel geçmiş, okula ve bazı derslere karşı tutum açılarından, bireysel ayrılıklar olduğunu her zaman dikkate alın. Öğrencilerle ilgilendiğinizi ve onların sizin sınıfınızın öğrencileri olduğunu hissettirin.

10.Öğrencilere seçenekler sunun. Örneğin, eğer öğrenciler ödev nedir, nasıl yapılır ve sunulur gibi ödevle ilgili söz söylerlerse, bir ödeve katılmak için daha çok motive olacaklardır. 11. Öğrencilerde merak, şüphe, keşif, araştırma, kontrol etme isteğini arttırın. Yeni, sürpriz içeren, karmaşık ve belirsiz uyaranlar bilişsel uyarılmaya yol açar, bu da bilgi edinme ve çevreyi anlama isteğini arttırır. Zaman zaman beklenmedik davranışlarda bulunun.

12.Öğrencilerin iştahını kabartın. Öğrencilere daha öğrenmeye başlamadan küçük bir ödül verin. İlk konuyu herkesin anlayabileceği kadar basit işleyin. 13. Sözlü veya yazılı övgü kullanın. 14. Destekleyici bir çevre olmazsa olmaz koşuldur. Öğrenciler, olumsuz duygular hissettiklerinde iyi performans gösteremezler ya da iyi düşünemezler. Ebeveynler ve öğretmenlerin, öğrenci ile geliştirdiği ilişki, güven veren ve destekleyen bir ilişki olmalıdır:

15.Öğretmenler, bir pekiştiren olarak notları denge içinde kullanmalıdırlar. Öğrencilere sınavların ve notların amaçları, sınavların neden ve nasıl hazırlandığı hakkında bilgi verilmesi, sınavların öğrencileri cezalandırmak ya da karşılaştırmak için değil de, onların gelişmesinin ve gayretlerinin değerlendirilmesi amacıyla kullanıldığının açıklanması ve sıkça vurgulanması gerekir

10.

.