BAŞARILI BİR AİLE İLETİŞİMİ İÇİN GEREKLİ İP UÇLARI Esra ÖZDEMİR Rehber Öğretmen ve Psikolojik Danışman.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İLETİŞİM NEDİR? İletişim,nesnel kriterlere dayalı aktaranın ve algılayanın,algısından bağımsız olan bilginin ve kişilerin özelliklerinin ifadesi olan duygu.
Advertisements

ANNE-BABA ÇOCUK İLİŞKİLERİ.
BAŞARILI BİR AİLE İLETİŞİMİ İÇİN GEREKLİ İP UÇLARI
BAŞARILI BİR AİLE İLETİŞİMİ İÇİN GEREKLİ İP UÇLARI
ÇOCUĞUNUZUN OKUL BAŞARISINDA ÖNEMLİSİNİZ!!!
SINAVLARA HAZIRLIKTA AİLELERİN DİKKAT ETMESİ GEREKEN HUSUSLAR.
ÇOCUK EĞİTİMİNDE FARKLI DİSİPLİN YÖNTEMLERİ
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
Psikolojik Danışman Ayçin YILMAZ
SEMİNERİMİZE HOŞ GELDİNİZ…
ZÜBEYDE HANIM ANAOKULU
AİLE EĞİTİM SUNUSU 5.
OKUL-AİLE İŞBİRLİĞİNİN ÖNEMİ
KONUŞMAYI BAŞLATMA VE SÜRDÜRME AMAÇ: Sözel İletişimi başlatabilme ve sürdürebilme DÜZEY: 2. Sınıf ve üstü SÜRE: 45 Dakika MATERYAL:
İLETİŞİM & HASTA MEMNUNİYETİ
ÇOCUK EĞİTİMİNİN ANAHTARI: ÖZGÜVEN
BAŞARILI BİR AİLE İLETİŞİMİ İÇİN GEREKLİ İP UÇLARI
ANNE-BABA ÇOCUK İLETİŞİMİ
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ ve AİLE İÇİ İLİŞKİLER
Yönetimde stres kaynakları ve başa çıkma Dr. Alper Engeler
GELİŞİM PİSKOLOJİSİ.
HAYIR DEMEYİ ÖĞRENELİM Erkan İLGÜN Rehber Öğretmen
(Abisi ve kardeşi de dahil)
0-6 YAŞ GELİŞİM DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
İstediğiniz davranışları nasıl arttırabilirsiniz? a) Överek b) Gülümseyerek, sarılarak, öperek c) Sevdiği bir işi yaparak ( Örneğin bir öykü okuyarak,
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
ÇOCUKLA İLETİŞİM KURMAK
Özgüvenli Çocuk Yetiştirme Seminerini
ANNE-BABA ÇOCUK İLİŞKİLERİ.
OLUMLU DİSİPLİN YÖNTEMLERİ
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
ANNELER İÇİN EVDE DİSİPLİNİ SAĞLAMA YOLLARI
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ
Mustafa kemal Akbay İlköğretim Okulu Veli Toplantısına Hoş Geldiniz.
Güce Çok Programlı Anadolu Lisesi
ANNE BABA TUTUMLARI.
AİLE EĞİTİMİ PROGRAMI.
ANNE BABALAR EV ÖDEVLERİNE NASIL YARDIMCI OLABİLİRLER?
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA.
Girne Orta Okulu Rehberlik Servisi
ERGENLİK DÖNEMİ VE GENÇLERLE İLİŞKİLER
1 CANSAN İLKÖĞRETİM OKULU. 2 “Dünyanın en güzel insanlarına” Sevgili anneme ve babama mektup.
ROTARY BÖLGE VAKFI İŞİTME ENGELLİLER İLK VE ORTA OKULU Toplantı Tarihi:01/12/2010 Toplantı Konusu: İşitme Engelli Öğrencilerle Etkili İletişim Kurabilme.
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
ANNE BABA TUTUMLARI VE OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ÖNEMİ
ŞEHİT ALBAY İBRAHİM KARAOĞLANOĞLU ORTAOKULU
AİLE EĞİTİMİ ÇALIŞMALARI. ÇOCUĞA; İNANDIĞINIZI, GÜVENDİĞİNİZİ VE SEVDİĞİNİZİ BELLİ EDİNİZ !
Pozitif psikoloji İletişim becerileri.
Kişisel Rehberlik Uygulamaları
ÇOCUĞUNUZUN OKUL BAŞARISINDA ÖNEMLİSİNİZ!!!
Hoş Geldiniz Hoş Geldiniz Sunum: Abdurrahman ÇIĞRIK İZMİR.
ŞİDDET eğilimi olan ve SUÇA itilen çocuk ve gençler
ÇOCUKLARIMIZ Çocuklar sizin çocuklarınız değil,
AİLE İÇİ İLETİŞİM VE OKUL BAŞARISI SEMİNERİ HOŞGELDİNİZ FİLİZ OBUZ ERDOĞAN REHBER ÖĞRETMEN.
ÇOCUKLARIYLA İLETİŞİMDE AİLELERE ÖNERİLER
AİLELERE ÖNERİLER AİLELERE ÖNERİLER 1.Çocuk başkalarının yanında kesinlikle eleştirilmemelidir. (Abisi ve kardeşi de dahil)
DUYGULARIMI KONTROL EDİYORUM
Ailenin Çocuğun Başarısındaki Rolü ,Sağlıklı İletişim ve Aile Sağlığı
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ
ÇOCUKLARDA SALDIRGANLIK VE ŞİDDET
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
AKÇAĞLAYAN ORTAOKULU HOŞGELDİNİZ.
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
AİLELER ÇOCUKLARINI NASIL DESTEKLEYEBİLİR?
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ Gülçin UYSAL Psikolojik Danışman.
Sunum transkripti:

BAŞARILI BİR AİLE İLETİŞİMİ İÇİN GEREKLİ İP UÇLARI Esra ÖZDEMİR Rehber Öğretmen ve Psikolojik Danışman

İLETİŞİM NEDİR? İletişim, iki kişi arasında, karşılıklı mesaj alışverişidir. x

İLETİŞİM YÖNTEMLERİ * Kullanılan sözcükler *vücut dili, *Yaratılan ses tonu ve vurgular *mimikler *Konuşma anındaki ses iniş çıkışları *jestler SÖZLÜ İLETİŞİM SÖZSÜZ İLETİŞİM

ETKİLİ AİLE İLETİŞİMİ “Ben önemliyim” “Ben değerliyim” “Beni kabul edin”

DENGEL İ A İ LEN İ N 4 TEMEL KURALI Ebeveynler yetkilidirler! Ebeveynler düşünürler! Söylediklerini gerçekten kastederler! Becerilerini kullanırlar!

EBEVEYNLER YETKİLİDİRLER Yetkiyi elinizde tutun! Tutumlarınızı kontrol edin. Çocuklarınızın size itaat etmelerini bekleyin. Suçluluk duymak ve bahaneler bulmak yok.

Ebeveynler düşünürler ! Her zaman planınız olsun. Ön görülü olun. Çocuğunuzun yaptığı davranışların bir sonraki adımını düşünün ve ona göre eveti - hayırı kullanın.

Söylediğiniz şey, kastettiğiniz şey olsun! 1.Adım : Düşünün.Mutlaka takip edeceğiniz şeyi söyleyin. Anne ile kızın hikayesi ( Düşünme :birazdan gitmemiz gerekiyor.Ayşe’ ye 5 dakika daha oynamasına izin verebilirim. - Ayşe 5 dakika sonra gidiyoruz.

2.Adım : Uyarın. ( 5 dakika sonra) lütfen ayakkabılarını giy, gidiyoruz.

3. Adım : Harekete geçin. Durumu takip edin ve fiziksel bir yardımla, çocuğunuzun yapmasını istediğiniz hareketi yapmasını sağlayın. “(1 dakika sonra ) anne ayakkabıları eline alıp, Ayşe'nin de elinden tutup yalınayak arabaya götürüyor.” Her defasın da, ciddi olarak takip edildiğini görürse bir şeylerin değiştiğini anlayacaktır.

Kaçınılması Gereken Hatalar Teslim olmak. Evet - hayır demeden önce düşünün. Baba süpermarketten aldığı kağıt bardakları oğlunun oyuncak yaptığını gördü. Önce hamle yapıp elinden aldı “bunları su içmek için kullanacağız” dedi. Daha sonra düşündü çocuğa milyonluk oyuncak almıştı, onunla oynamıyor da kağıt bardakla oynuyordu. Pişman olmuştu. Geri adım da atmak istemiyordu. Bir bardak aldı, su doldurdu içti, sonra çocuğa bardağı uzattı. Şimdi oynayabilirsin dedi.

Gerektiğinde Uzlaşmaya Varmak Çocuklarınızın geçerli nedenler göstererek sizi fikirlerinizi değiştirmeye ikna etmelerine izin vererek,onun duygu ihtiyaçlarının ne kadar önemli olduğunu gösterme imkanı bulabilirsiniz.

Belirsiz Beklentiler. Belirsiz Beklenti Doğru dur. Odanı temizle Ali! Belirli Beklenti Sandalyende sessizce otur. Kitaplarını rafa, kıyafetlerini dolaba koy. Ali lütfen mutfağa gelir misin? Dikkat et,sütünü dökeceksin.

Olumsuz Davranışlara Göz Yummak Evde yemek yerken ellerini kullanmasına izin verirsek, dışarıda yemek yerken de aynı davranışı görebiliriz. Anne baba olarak çocuklarımıza model olmalıyız.

Çocuğunuzun olumsuz davranışları Süt istiyorum. Ha? Yoldan çekil. Tuzu ver. Çocuğunuzun olumlu davranışları Bir bardak süt verebilir misin? Efendim İzin verir misin? Tuzu uzatır mısın?

Ebeveynin Olumsuz Davranışları Bana çekici getir! Benimle o şekilde konuşma! Ona dokunma! Ebeveynin Olumlu Davranışları Bana çekici getir misin? Benim duymak istediğim “şimdi yemeğimi alabilir miyim?” demen Lütfen ellerini ona sürme

Tutarsız Olmak Bazen hayırınızı evete dönüştürebilirsiniz. Ancak en büyük problem, tutarsızlığın istisna değil bir kural haline gelmesidir.

Çocuklarınızı Yapmalarını İstediğiniz Şeyi, Yapmalarını İstediğiniz Zamanda Yapmalarını Nasıl Sağlarsınız ?

Söylenerek yaptırmaya çalışmak. ― Yatağını toplaman gerekiyor. ― (biraz sonra) yatağını toplamayı unutma. ― (biraz sonra)yatağın hala dağınık. ― (biraz sonra) yatağını toplayacak mısın?

Umarak yaptırmaya çalışmak. Ebeveyn : -Odanı bu şekilde dağıtman doğru değil. Odanı toplamanı umuyorum. Yalvararak yaptırmaya çalışmak. - Odanı toplar mısın? Böyle davranmandan nefret ediyorum. Ben gelinceye kadar uslu durur musun? Niye böyle yapıyorsun anlamamıyorum. Biraz benim dediğimi yapsan.

Rüşvet teklif ederek yaptırmaya çalışmak. -Arabaya binersen sana çikolata vereceğim. Boş tehditler ile yaptırmaya çalışmak. - Derhal böyle davranmayı kes, yoksa bir daha arkadaşlarını göremezsin.

Emirler vererek yaptırmaya çalışmak. -Derhal buraya gel. Aşağılayarak yaptırmaya çalışmak. -Kardeşinle iyi geçinmeni söyledim. Kedi köpek misiniz siz? Bağırarak yaptırmaya çalışmak. - Hemen içeri gir ! Seni çağırdığım zaman eve gelmen gerekiyor.

Sevgi dolu bir ilişki için: Açık ve net cümleler kullanın Çocukla ilgili değil, durumla ilgili bir ifade kullanmalı. - Ali çöpü dökmüş - Ali, çöp taşmaya müydün? başlamış.

Sorumluluklarını yerine getirerek kazanmalarını sağlayın Kavga sözcükleri - Ödevin bitirene kadar dışarı çıkamazsın. Sorumluluk kuralı - Ödevini bitirdikten sonra dışarı çıkabilirsin.

İsteklerinizi kullanırken açık ifadeler kullanın. Belirsiz ifade -Odanı temizle. - Ahmet ! Çocuğun anladığı -Her şeyi dolaba kaldır. -Merhaba, Ahmet Açık ifade -Lütfen kitaplarını kitaplığa,elbiselerini dolaba koy. -Ahmet, lütfen buraya gel.

Seçenek sunun. - Süt mü, portakal suyu mu istersin? Zamanı seçenek olarak kullanın. - Alışverişe seni arkadaşından aldıktan sonra mı yoksa önce mi gideyim?

dayak Dayak çocuğun iç disiplin kazanmasına yardımcı olmaz. Çocuk: - Canım yandı ama bir şey öğrendim demez. - Haksızlık bu! Beni anlamıyor! Ondan nefret ediyorum diye düşünecektir. Dayak suçun cezası, bir borcun ödenmesi olarak görülür. Dayak ebeveyn kendini güçlü hissetmesini sağlar. Dayak zamanla tek disiplin yöntemi haline gelir. Dayak sağlıklı bir ebeveyn – çocuk ilişkisinin önünü keser. Dayak etkili bir disiplin yöntemi değildir. Dayak insani bir yöntem değildir. Dayak bir şeyler öğretir.

DİSİPLİN “Öz kontrol ve kişilik geliştiren eğitim” yöntemleri. Az konuşup çok iş yapın. Önce düşünün. Bir şey söylediğiniz zaman,onu gerçekten kastedin. Mola Sakinleşmek için ara verin.hızlı davranın. Doğal sonuçlar Çocuğunuzun deneyimlerle öğrenmesine izin verin. Empati ile destekleyin.

Mantıksal sonuçlar Davranışla doğrudan ilintili olursa çok daha etkili olur. “Bir çocuk, yeni bisikletini parkta bıraktığı için neden bir hafta TV seyredemediğini bir türlü anlayamaz. Ama onu parkta bıraktığı için, bir hafta bisiklete binemeyeceği sonucunu daha iyi anlar.”

Dikkati Dağıtma ve Kaçınma 1.Adım. Derin bir nefes alın ve gevşeyin. 2.Adım. Dikkati başka yöne çekin. 3.Adım. Problemi unutun.

Beraberce Problem Çözme 1.Problemi konuşmak için sakin bir zamanı seçin. 2.Problemi duygularınızı katmadan tanımlamaya çalışın. 3.Çocuğun problemi kendi açısından anlatmasına izin verin. Sessizce dinleyin. 4.Mümkün olan bütün çözümleri beraberce tartışın. 5.Hangi çözümü seçeceğinize beraberce karar verin.

Sabır, Tekrar ve Israr. Kendinize karşı daha sabırlı olun. Değişikliklerin oluşması için zaman tanıyın.

Çocuğunuzun Benlik Saygısını Geliştirme Sözcüklerinizi çok dikkatli seçin. Görmek istemediğinizi değil, görmek istediğinizi söyleyin. Olumlu * Yemeğini hatırlıyorsun değil mi? * Ooo, 100 almışsın. Gurur duyuyorsundur, her halde. * Çalışmanı bitirince, lütfen boyalarını çekmecene kaldır. Olumsuz *Yemeğini unutma *100 almışsın! İnanamıyorum. *Her zaman dağınıksın!

Olumlu Düşünce Becerileri Geliştirmelerine Yardımcı Olun Çocuğunuzun olumsuz cümlesi -Bunu yapamıyorum. -Ben matematiği hiç beceremiyorum. Çocuğunuzun olumlu cümlesi -Biraz daha zaman harcayıp tekrar dene. Ben sana inanıyorum. -Daha önce iyi notlar getirdin. Yine yapabileceğinden eminim. Şu fen bilgisinden aldığın pekiyi notuna bak.

Çocuğunuzun En İyi Yönlerini Ortaya Çıkarın Ve Geliştirin. Takdir edin ve yüreklendirin. Yürekten dinleyin: göz teması kurun, çocuğunuzun söylediğine yoğunlaşın, sözlerinizle yada başınızla dinlediğinizi belli edin. Çözümlere dikkat çekin

Sevginizi Gösterin Çocuğunuzu olduğu gibi kabul edin.dokunun,öpün,kucaklayın. Çeşitli şekillerde “seni seviyorum” deyin.

Kardeşler Arası İlişki Gerçekçi beklentileriniz olsun: çatışma normaldir. Huzurlu bir ortam yaratın: rekabeti besleyecek durumlar yaratmaktan kaçının.

Hakemlik yapmayın: geri çekilip izleyin. Kendi problemlerini kendileri çözsünler. Şikayetleri engelleyin. Öneriler verin ve çocuklarınızın karar vermesine izin verin. Olumlu iletişimi yüreklendirin.

Olumlu ilgi gösterin. Çocuklarınızı kendileri olduğu için övün. Karşılaştırma yapmayın. Adalet her zaman eşitlik değildir. Her çocuğun bireysel ihtiyaçlarını ön plana çıkarın. Kardeş sevgisini artırın. Hep iyiyi görün. Çocuklarınız arasında sevgiyi artıracak yorumlar yapın.

Neden bu kadar öfkeleniyorum? Bunu nasıl yenebilirim?

Sakin kalmanın aşamaları 1.Adım Durun Çocukla aranıza mesafe koyun Derin nefes alın Sayı sayın

2.Adım Kendinizi TV izler gibi izleyin. 3.Adım Beklentilerinizi uyarlayın Düşüncelerinizi uyarlayın 4.Kullanacağınız beceriyi seçin,onu destekleyici bir yönteminiz daha olsun.

ÇOCUKLARIMIZLA DAHA SAĞLIKLI İLETİŞİM KURABİLMENİN ANAHTARLARI

Çocuğunuza sık sık söz hakkı verin Kendini ve Duygularını “Ne Düşünüyorsun, Nasıl Hissediyorsun?” gibi sözlerle anlamaya çalışın. Onun fikirlerine değer verdiğinizi hissettirin. Ortak kararlar alın Onun olumlu davranışlarını kesinlikte takdir edin Başarılı taraflarını ön plana çıkarın Yaşına uygun görevler ve sorumluluklar verin ve daha sonra başarısını takdir edin. O konuşurken onun yüzüne bakın ve ciddiye aldığınızı hissettirin. Onun için zaman ayırın. Ona güvenin

Onunla değişik konularda sohbet etme ortamı oluşturun. Aşırı eleştirici ve yargılayıcı olmaktan çekinin. Hatalarını düzeltmesi için fırsat verin. Hatalı davranışlarını konuşarak uyarın ve ona doğru olanı anlatın. Başkalarının yanında onu kesinlikle küçük düşürmeyin. Onu başkaları ile kıyaslamayın. Kabiliyetlerini farkedin ve teşvik edin Çocuğumuz için beklentimizi yüksek olmasın Topluluk içerisinde söz almasını teşvik edin Ona sık sık sevdiğinizi söyleyin.

Kurallar koymalı ve takibini yapmalıyız. Duygularımızı açıkça ifade etmeliyiz. İnat etmemek gerekir. İYİ BİR MODEL OLMALIYIZ. KISACA DUYUP,DİNLEYİP, ANLAMAYA ÇALIŞMALIYIZ. ÖFKEMİZİ KONTROL ALTINA ALMALIYIZ

KATILDIĞINIZ VE DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜRLER…