Prof Dr Süheyla ÜNAL. Beyin yapıları  Temporal Lob (“Ne”) ◦ Nesne tanımı  Paryetal Lob (“Nerede”) ◦ Mekan bilgisi  Limbik, Dorsolateral Prefrontal.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
/ 151 EğitimYöntemleri Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015.
Advertisements

ÇOCUK GELİŞİMİNE GİRİŞ
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
ASDEP Kapsamında Aileyle Görüşme Yöntem ve Teknikleri Doç. Dr. Yusuf GENÇ T.C. AİLE VE SOSYAL POLİTİKALAR BAKANLIĞI ASDEP EĞİTİCİ EĞİTİMİ.
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM © TemplatesWise.com 1.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
İSTANBUL ESENYURT ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İŞLETME ANABİLİMDALI YÖNETİM ve ORGANİZASYON CENK SOYER SÜREÇ YENİLEME DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ REENGINEERINGG.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
Öğretim  Öğrenci gelişimini amaçlayan, öğrenmenin başlatılması, sürdürülmesi ve gerçekleştirilmesi için düzenlenen planlı etkinliklerden oluşan bir süreçtir.
ŞEKER(DİABETES MELLİTUS DM) HASTALARININ YAŞAM KALİTESİNİ ARTIRMAK İÇİN YAPILMASI GEREKENLER Şeker ya da diyabet denilen hastalık genellikle kalıtsal ve.
Program Tasarım Modelleri
Beynin Yapısal Olarak İncelenmesi sBT (Bilgisayarlı Tomografi): X- ışınlarıyla beynin ince kesitleri alınır sMRG (Manyetik Rezonans Görüntüleme): Beyin.
SA Ğ LI Ğ IN GEL İŞ T İ R İ LMES İ VE İ L EYLEM PLANI.
KIRSAL KALKINMA ve TURİZM Prof. Dr. Bülent GÜLÇUBUK
Sosyal Biliş Nörobiyolojisi ve Patolojileri
Üretim teknolojisi ve bilişim teknolojisindeki değişim
NÖROBİYOLOJİ VE GELİŞİM
İnönü ÜTF Psikiyatri AD
Teröre maruziyet sonrası krize müdahale
AFETE YARDIMDA KARŞILAŞILAN İKİNCİL TRAVMALAR ve BAŞA ÇIKMA
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
Bireysel Farklılıklar ve Öğretim Tasarımı
Kişisel-Sosyal Rehberlik
Prof Dr Süheyla ÜNAL İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Psikiyatri AD
ÖRGÜTSEL DEĞERLER VE VARSAYIMLARDAKİ DEĞİŞİM
Öğretimin Uyarlanması
Selin Metin, Neslihan Serap Şengör
Bütünleştirme uygulamaları
Frontal Lob Anatomisi ve İşlevleri
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
MADDE BAĞIMLILIĞI VE AİLE
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Program Tasarım Modelleri
SPOR PSİKOLOJİSİ Prof Dr Süheyla Ünal.
TUTUM VE ALGILAR.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
PSİKOTERAPİLER Prof Dr Süheyla Ünal.
Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi
Mine KAVAKTAN / Psikolojik Danışman
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Öğretimle İlgili Temel Kavramlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
PROGRAM DEĞERLENDİRME
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Gelişim ve Temel Kavramlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
BELLEK.
DUYGU Dr. Ege AKGÜN.
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
ÖĞRENME.
DİNLEME.
Ergenlikte Psikososyal Sorunlar
Gelişme ve Büyümenin Temelleri
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

Prof Dr Süheyla ÜNAL

Beyin yapıları  Temporal Lob (“Ne”) ◦ Nesne tanımı  Paryetal Lob (“Nerede”) ◦ Mekan bilgisi  Limbik, Dorsolateral Prefrontal and Orbitofrontal Döngüler(“Eğer”) ◦ Yaklaşma ya da kaçınma  Dorsolateral Prefrontal (“Nasıl”) ◦ Sorun çözme için gereken yeni durumlar

Beyin yapıları  Duyguların bilişsel kontrolü ◦ Lateral, ventral, dorsomedial ve dorsolateral PFK  Duyguların otomatik düzenlenmesi ◦ Amigdala ve OFK  Duyguları anlama ◦ Amigdala, insula ve bazal gangliyonlar

Beyin yapıları  İnanışları nedenselleştirme ◦ medial PFK (anterior - ACC)  Arzu ve amaçlara atıf ◦ medial PFK, posterior STS  Baskılayıcı kontrol ◦ ACC  Yapılan ve algılananlar arasında paylaşılan nöral haritalar ◦ Paryetal ve premotor kortikal ağlardaki ayna nöronlar

Psikoterapi...  Düşünce, duygu ve davranışları konuşma, ilişki kurma yoluyla değiştirme  Zihinsel temsilcilerin bilişsel-duygusal bileşenlerinin yeniden düzenlenmesi (Mischel)  Akılcı çözüm yolları ve başa çıkma mekanizmalarının uygulanmaları yoluyla duygusal ve davranışsal yeniden yapılandırma (Linehan)

Psikoterapi...  İçsel modellerin uyarlanması (Bowlby)  Nesne ilişkilerindeki ikilikleri bütünleştirme (Kernberg)  Yeni öğrenmeler aracılığı ile uygun olmayan bilişsel şemalarda değişiklik yapma (Beck)

Psikoterapi-öğrenme  Hipokampal sinaptik plastisiteyi aktive eder ◦ NT, GF ve protein kinaz aktivasyonu ◦ Gen ekspresyonu, bellek proteinleri  PFK’te DA, 5HT, GABA, Glutamat gibi nörotransmitterleri etkileyerek çalışma belleğini düzenler  Latent sinapsları etkinleştirir

Psikoterapi... “Terapist hastayla konuştuğunda ve hasta dinlediğinde terapist sadece göz ve ses ilişkisi kurmaz. Terapistin beynindeki nöronal makinenin aktivitesi, hastanın beynindeki nöronal aktiviteyi (uzun süreli olması umut edilir) etkiler. Bizim sözcüklerimiz hastanın zihnini değiştirir.” Kandel 1998

Plastisiteyi düzenleme  Çevresel uyarıyı düzenleme - aşırı ya da az  Terapötik uyarı sağlama- sözel ya da sözel olmayan ◦ Yeterli süre ve yoğunlukta ◦ Amaca yönelik

 Güvenli ilişki ◦ Farklı bir uyarılma durumu, farklı bir nöral döngüyü harekete geçirir  Uygun düzeyde uyarılma ◦ Biyokimyasal süreçleri aktive eder  Düşünce ve duyguların aktivasyonu ◦ Öğrenme desteğinde yönetici işlevler aktiviteleri koordine eder  Tekrarlayıcı, kalıplaşmış uyaranlar nöronların işlevini değiştirir

 Self-reflection dili ◦ Bellek, duygu düzenlenmesi ve organizasyonun bütünleştirilmesini sağlar  İyimser, olumlu bir kendiliğin kurgulanması ◦ Bellek desteği ◦ Gelecekteki davranışlara rehberlik

Psikoterapinin nörobiyolojisi  Terapistle kurulan yeni bağlanma ilişkisi duygusal öğrenme aracılığı ile örtük belleğin yeniden yapılanmasını sağlar (Amini et al 1996)

 Motivasyon  Geçmiş ilişki örüntülerinin terapistle kurulan ilişkide aktive olması  “Düzeltici duygusal yaşantılar” ve ”koruyucu bir çevre” aracılığı ile yeni ilişki örüntüsünün geliştirilip, pekiştirilmesi

 Motivasyon döngüleri, eyleme geçmek için alternatif güdüler arasında en uygun olanını öncelemeyi sağlar  Motivasyonel sistemler temelde “kendini- düzenleme” işlevinde rol oynar. Yaşama şansını arttırmak için, bir taraftan ihtiyaçları, öncelikleri, beklentileri diğer taraftan da dış ortamın koşullarını göz önünde bulundurur

 Nörotransmitter üretimini arttırır  Büyüme hormonu salgılanmasını sağlar  Nöral bağlantıları zenginleştirir  Kortikal reorganizasyonu harekete geçirir

Motivasyonel görüşme ilkeleri  Empati kurma ve ifade etme  Fark yaratan fark oluşturma  Dirençle birlikte ilerleme  Kendine yeterliği destekleme Miller WR, Rollnick S (2002)

Empati  Yapıcı bir davranış değişikliği kişinin önemli değerleriyle duygusal temelde bağlantı kurulduğunda gerçekleşebilir  Empati aracılığı ile hastanın tempo ve ritmiyle bir “terapi dansı” başlatılır  “Duygusal öğrenme” terapötik bağ temelinde gelişir

Baylis 2006

 Stres etkisi ile bellekteki özellikle amigdaladaki kalıplar, şemalar otomatik olarak aktive olurlar  Bu şemalar uyum sağlamayan, hatayı düzeltmeyen, kişilerarası ilişkilerde sorun yaratan şemalardır

 Geçmişte deneyimlemediği yeni ve güvenli bir ilişki tarzını terapistle kurmak, beynin yeni bir yapı kazanmasını sağlar  Bu yeni yaşantı amigdalanın aşırı aktivasyonunu azaltıp, n. Akkümbensin etkinliğini arttırır  Bu yeni şema temporal bölgede kodlanır

 Hipokampal sinaptik plastisite etkinleşir  Gen ekspresyonunda değişiklik olur, bellek proteinleri üretilir  PFK’teki WM yapılarında nörotransmitterlerin modulasyonu ile İşlevsel- yapısal değişiklikler gerçekleşir

 N Akkumbensin uyarılmasıyla ödüllenen bu ilişki tarzı “koruyucu çevre” etkisiyle pekiştirilir  Bu yeni ilişki tarzında kendini gözlemleme sırasında DLPFK, beynin sağlıklı işlev gören birçok bölgesinden toparladığı bilgileri bütünleştirir  Böylece kendini yönetme kapasitesi artar Beitman

Yeni bilgilerin uzun belle ğ e aktarılması

 Dinamik okullar ◦ Psikopatoloji:  Kişilerarası ilişkileri düzenleyen duygu, düşünce ve davranışlara temel olan temsilciler erken yaşantılar sırasında implisit ve prosedürel bellekte kodlanırlar  Bunlardaki işlev bozukluğu psikopatolojiye neden olur ◦ Beyin yapıları: Lateralize serebral hemisferlerin ve subkortikal bölgelerin işlevlerini birleştiren bağlantılar

Dinamik psikoterapi  Bu anılar için terapistin getirdiği yeni yorumlar aracılığı ile bellek yeniden yapılandırılır  Analiz boyunca terapötik süreci ilerleten değişikliklerin çoğu bilinç dışı prosedürel (verbal olmayan) bilgi ve davranış alanındadır Boston grubu

Dinamik psikoterapi  Hasta ve terapist arasındaki etkileşimde yaşanan anlam anları terapötik ilişkinin yeni bir düzeye ilerlemesine olanak tanıyan yeni bir takım örtük hatıraların kazanımını sağlar  Bu ilerleme bilinçli içgörülere bağlı değildir; yani bilinç dışının bilinçli olmasını gerektirmez Sanders ve ark

Vinemaki (1998)  Major depresyon/Sınırda kişilik bozukluğu olan hastaya haftada bir psikodinamik psikoterapi uygulaması  PFK’te ve talamusta 5HT tutulumunda artışla normal düzeye ulaşma

 Davranışcı okul ◦ Psikopatoloji: Öğrenme ve bellekle ilgili motor işlevlerde bozukluk ◦ Beyin yapıları: Amigdala, bazal gangliyonlar, hipokampus ◦ Terapi yöntemi:Eski alışkanlıkların baskılanması, yeni becerilerin öğrenilmesi

Davranışcı terapi  Bilişsel okul ◦ Psikopatoloji: Sözel düşünce, sayıltı ve şemalarda sorunlu yapılanma ◦ Beyin yapıları: Neokorteks, özellikle frontal korteks ◦ Terapi: Yeni öğrenmeler aracılığı ile uygun olmayan bilişsel şemalarda değişiklik yapma

İnançlar Düşünceler Davranışlar Duygular Yeni bir şey deneme Bilişsel Davranışcı Terapi

Goldapple (2004)  Major depresyonu olan 14 hastaya seans BDT, 13 hastaya paroksetin uygulamasından sonra  HDRS’de benzeri düzeyde azalma  BDT uygulanan hastalarda hipokampus, dorsal singulat aktivitesinde artış, frontal kortekste azalma  Paroksetin grubunda PFK’da artış, hipokampus ve singulatta azalma

Furmark (2002)  18 sosyal fobi hastasına tedavi öncesi topluluk önünde konuşma yapma ödevi sırasında PET çekimi  Hastaları BDT, sitalopram tedavisine veya bekleme listesine alma  Tedaviye yanıt veren hastalarda amigdala, hipokampus, periamigdaloid, rinal ve parahipokampal korteks bölgelerinde kan akımı azalması  Bu düzelmenin 1 yıl devam etmesi

 Tiroid ekseni ◦ Joffe et al depresyonda BDT ile tiroid ekseninde düzelme

 OKB’de yapılan BDT sonrasında sağ kaudat çekirdekte metabolizma azalması  Fobik hastalarda uygulanan BDT sonrasında limbik ve paralimbik bölgelerde aktivite azalması

KAYNAKLAR Fleury G (2005) ‘Connection’ in the First Interview. eutic%20Alliance%20in%20Addiction.ppt Blinder BJ ve ark The Neurobiology Of Psychostructural And Psychotherapeutic Change: Conflict, Defense, And Transformation.

 Nuckols CC. The Science of Recovery: Applying Neuroscience and Neuropsychology to Your Practice chResults.jsp?event=&cg=-200&kw=NUCKOLS chResults.jsp?event=&cg=-200&kw=NUCKOLS  Siegel DJ (2006) Toward an Interpersonal Neurobiology of Psychotherapy /papers/siegel.ppt

 Kandel ER (1999) A new intellectual framework for psychiatry.Am J Psychiatry, 155:  Furmark T, Tillfors M, Marteinsdottir I, et al: Common changes in cerebral blood flow in patients with social phobia treated with citalopram or cognitive-behavioral therapy. Arch Gen Psychiatry 2002; 59(5):425–433