ÜRETİM yöntem ve sistem
ÜRETİM SİSTEMLERİ Birbiriyle ilgisiz görünen pek çok şey Üretim sistemleriyle ilgili
İş hayatında siz de bir üretim sisteminin parçası olacaksınız
ÜRETİM SİSTEMLERİ İnsan Makine Malzeme Para Yönetim Zaman demek Ayrıca: Fırsat Tehdit Tehlike Kazanç VAR Bilgi Cesaret gerektirir
ÜRETİM SİSTEMLERİ Üretim-Ürün Sistem Örgüt Üretim Sistemi Tasarım Değerlendirme Çözümleme Modelleme Yönetim Akış-Kuyruk Benzetim EĞİLİMLER
ÜRETİM SİSTEMLERİ ÜREME (Doğal, kendiliğinden …) ÜRETME (Bilinçli, Yönlendirme ile …) ÜRETİM (Belli bir SİSTEM’e göre..)
ÜRETİMİ Yapan Yaptıran Yararlanan (Zarar gören) İNSAN
İNSAN ve ÜRETİM (İnsanı anlamaya çalışmak) İnsan Davranışını Açıklamaya Çalışan YAKLAŞIMLAR Freud (Sağlıksız yapı), Pavlov (Şartlı refleks), Skinner (Labirent), MASLOW (Başarılı kişiler)
MASLOW’un YAKLAŞIMI İYİMSER HİYERARŞİK İspatlanmış DEĞİL AMA çok yaygın
MASLOW ve GÜDÜLER GÜDÜ Bir şeyler yapmaya zorlayan İÇ KUVVET Önce en alt düzeyde ihtiyaçlar, Fizyolojik (sıcaklık, hava, su, gıda, …) Güvenlik (yırtıcı hayvan, düşman, …) Bunlar karşılanırsa daha üst istekler Ait Olma-Sevgi, İtibar, …)
Aşkın Kendini İfade Estetik Anlama İtibar Ait Olma-Sevgi Güvenlik Fizyolojik MASLOW’un İHTİYAÇLAR HİYERARŞİSİ Kendine Yetme-Aşma Kendini Geliştirme Temel İstekler
GÜDÜLER ve TALEP Temel ihtiyaçlar karşılanmalı (Gıda, Giyim, Barınma, …) Bunlar karşılanırsa, sıra daha üst düzey (lüks) isteklere gelir. Bu da çeşit-çeşit MAL ve HİZMET demektir.
TALEP ve ÜRETİM İSTEK duyuluyorsa, Ödeme gücü varsa, Ödeme NİYETİ olursa TALEP Talep varsa Üretmeye değer
ÜRETİLECEK OLAN NEDİR ? ÜRÜN (Talebi olan META’) MAL (ekmek, buzdolabı, motor yağı) (Gözle görülen, elle tutulan) HİZMET (tedavi, savunma, eğlendirme) (Maddi olmayan ancak tatmin sağlayan) Hem MAL, hem de HİZMET (hamburger)
ÜRÜN-MAL-HİZMET MALHİZMET Elle Tutulabilir?EH Tüketici ile 1e1 İlişkiHE Tüketici Katılımı?HE Tüketim Gecikebilir?EH Emek Yoğun?HE Kalite kolay Ölçülür?EH
ÜRÜN’de 3 Ayrı BOYUT Çekirdek Ürün (İhtiyaç karşılama, prestij) Doyum Sağlar Ekmek, markalı giyim, otomobil Somut Ürün (Tamamlayan Nitelikler) Kalite, şekil, marka, ambalaj Zenginleştirilmiş Ürün Garanti, Satış Sonrası Hizmet
ÜRÜNÜN ÖZELLİKLERİ Ürünü isteyen kimdir? MÜŞTERİ (velinimet) İÇ ( ! ) ve Dış müşteri veya İmalatçının bizzat kendisi Müşteri ne istiyor / ne isteyebilir? ŞARTNAME
TANIMLAMA Efradını cami, (onunla ilgili HERŞEYİ İÇEREN) ağyarını mani. (İLGİSİZ HİÇBİR şeye yer vermeyen) LAF KALABALIĞI DEĞİL
ÜRÜNÜ KİM TANIMLAR ? KULLANACAK Olan Tüketecek veya bir başka malın üretiminde yararlanacak olan (Gofret=tüketim malı, buzdolabı=dayanıklı tüketim malı, rulman=ara malı) Fonksiyon NE olacak? (Şartname) YAPACAK Olan Fonksiyon NASIL sağlanacak? (Tasarım )
ÜRÜN NASIL TANIMLANIR? İSİM (Taraflar aynı şeyi anlıyor mu?) ÖRNEK (Dosya kağıdı) Ölçü A4 (210 x 297 mm) Kalınlık (Bir m 2 si kaç g ?) Kalite (1. hamur) Renk (Beyaz ?) mm, g, 1. hamur nedir? Beyaz nasıl ölçülür?
ÜRÜN NASIL TANIMLANIR? ÖRNEK (Ampul) Gerilim (220 / 110 / 24 / 6 / 1.5 V) Güç (10, 20, 30, 60, 100, 500, 1000 W) Aydınlatma (25, 80, 120 Lümen) Işık rengi (Sarı, Gün ışığı, 1600 K) Bağlanacağı yer (Standart, mum, halojen) Volt, Watt, Lümen, Kelvin nedir? Duy şekli, ölçüleri? Diğer donanım (balast, starter,vb.)?
MARKALAR STANDARTLAR Adını vermek yeterli mi? Satıcı- alıcı aynı şeyi mi kast ediyor? Şöyle yuvarlak, kırmızı bir şey, üstünde benekler var, biraz da yumuşakça dense.. Tanım mı, tasvir mi, bulmaca mı? Firma (Murat 124, Etimek, Kola Turka, Kot) Ulusal (TS 88, DIN21, BS, NF, GOST, ASA, JIS) Uluslar arası (Windows, ISO 9000)