Motivasyon Arş. Gör. Sait SÖYLER.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
Advertisements

MOTİVASYON.
ASDEP Kapsamında Aileyle Görüşme Yöntem ve Teknikleri Doç. Dr. Yusuf GENÇ T.C. AİLE VE SOSYAL POLİTİKALAR BAKANLIĞI ASDEP EĞİTİCİ EĞİTİMİ.
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
İSTANBUL ESENYURT ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İŞLETME ANABİLİMDALI YÖNETİM ve ORGANİZASYON CENK SOYER SÜREÇ YENİLEME DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ REENGINEERINGG.
Rensis Likert ( ) – Sosyal psikolog, Michigan Üniversitesi – Verimsiz, etkinliğin düşük olduğu işletmelerde çalışanlar «işe eğilimli yönetici»
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
Motivasyon ve Örgütsel Motivasyon
Filiz DİKİCİ Psikolojik Danışman ÜSTÜN ZEKALILAR.
Yazılım Mühendisliği1[ 3.hft ]. Yazılım Mühendisliği2 Yazılım İ sterlerinin Çözümlemesi Yazılım Yaşam Çevrimi “ Yazılım Yaşam çevrimin herhangi bir yazılım.
ÖĞRENME SINIF YÖNETİMİ
Öğretim İlke ve Yöntemleri: Öğrenme Stratejileri
SA Ğ LI Ğ IN GEL İŞ T İ R İ LMES İ VE İ L EYLEM PLANI.
MOTİVASYON 1. KONULAR... 2  Genel olarak Motivasyon teorileri  Kapsam teorileri.
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ
EĞİTİMDE DRAMA.
KIRSAL ALANDA İNSAN KAYNAKLARINI GELİŞTİRMENİN TEMEL AMACI NELERDİR?
BAŞVURU SAĞLAMA VE SEÇME
Üretim teknolojisi ve bilişim teknolojisindeki değişim
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ
SAĞLIK İŞLETMELERİNDE İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
3 SINIF YÖNETİMİ Prof.Dr. Mustafa Ergün
Neoklasiklerin ortaya çıkışı
PAZARLAMA KARARLARINI ETKİLEYEN ÇEVRESEL FAKTÖRLER
Kişisel-Sosyal Rehberlik
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
4 Motivasyon Copyright © 2013 Beta Basım Yayın, Sığrı-Gürbüz (Eds)
ÖRGÜTSEL DEĞERLER VE VARSAYIMLARDAKİ DEĞİŞİM
Yönetimin Fonksiyonları Yöneltme (Motivasyon) Denetim
ÖRGÜTSEL BAĞLILIK.
Eğitsel Rehberlik Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ VE ÖĞELERİ
YETİŞKİNLİK DÖNEMİ İlk Yetişkinlik Orta Yetişkinlik Yaş
ÖRGÜTSEL DEĞİŞMEYİ YÖNLENDİREN İÇ GÜÇLER
Olgu Yönetimi Standartları
BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ. BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ.
İŞ TATMİNİ.
Kariyer Yönetimi ve İKY Sistemi
Yönetimin Fonksiyonları-2 Yöneltme Denetleme
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
YÖNETİM- ÖRGÜT TEORİLERİ MODERN EKOL- SİSTEM TEORİSİ
KRİZ YÖNETİMİ Öğretim Görevlisi Meral GÜNEŞ.
Kurumsal Yönetimde İç Denetimin Geleceği Esra Aydın
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
TUTUM VE ALGILAR.
C) BÜROKRATİK YÖNETİM YAKLAŞIMI
YONT221 Küreselleşme ve Yerelleşme
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
PERFORMANS KAVRAMI PERFORMANSIN BOYUTLARI
Gelişim ve Temel Kavramlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
KİŞİSEL REHBERLİK.
TOPLUMSAL TABAKA ve SINIFLAR
Nitel Araştırmalar.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
İnsan Kaynakları Yönetiminin
İnsan Kaynakları Yönetiminin
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
Süreç Kuramları Süreç kuramları, bireylerin nasıl davranışa geçeceğini, kendisini nasıl yönlendireceğini ve davranış değişikliğine göre kendisini nasıl.
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

Motivasyon Arş. Gör. Sait SÖYLER

Motivasyon Kavramı Motivasyon kavramı hareket etmek, harekete geçmek anlamına gelen Latince «Movere» kelimesinden türetilmiştir. İngilizce ve Fransızca karşılığı ise «Motive» dir. Motive kelimesinin Türkçe karşılığı «Güdü»dür. Güdü, bir insanı bir amaç için harekete geçiren güç demektir.

Motivasyonun kaynağını ihtiyaçlar oluşturur Motivasyonun kaynağını ihtiyaçlar oluşturur. Bir ihtiyaç ortaya çıktığında kişi itici bir güç ile uyarılmaya başlar.

İhtiyaç Kavramı Karşılandığında haz, karşılanmadığında üzüntü veren insani olgudur.

İhtiyaç Türleri Fiziksel: Yaşamın idamesi için zorunlu- birincil Ruhsal: Sevgi görme, güven duyma gibi psikolojik- ikincil Toplumsal: Toplumsal gruplara katılmak bir ihtiyaç haline gelebilmekte Örgütsel: En azından geçimini sağlamak için bir işe girme Yönetsel: Ast ve üstlerin görevini yerine getirme ihtiyacı İşlevsel: İş başarma ile ilgili noksanlıkları giderme*

Motivasyonun Özellikleri Kişiseldir Davranışları şekillendirir Çok yönlüdür Davranışın kendisi değil, davranışa iten güçtür

Güdülerin Sınıflandırılması İçgüdüler: Acıkma, susama gibi güdüler. Doğuştandır ve öğrenme gerektirmez. Fizyolojik güdüler: İçgüdülere benzer ancak şiddeti kişiden kişiye farklılık gösterebilir. Isınma gibi. Sosyal güdüler: Toplum yapısı ile alakalıdır. Toplumda değer gören davranışlara yönlendirir. Örneğin evlilik. Psikolojik güdüler: Kişiden kişiye değişen karmaşık yapıdaki güdülerdir. Örneğin kendini gösterme isteği.

Güdüleme Süreci

Çalışanların Sınıflandırılması Psikologlara göre çalışanlar 6 sınıfa ayrılabilir Emniyet arayan çalışan Mükemmeliyetçi çalışan Kendisine önem verilmesini isteyen çalışan Sorumluluk seven çalışan Prestij arayan çalışan Kabul edilmek isteyen çalışan

Her çalışanın psikolojik durumu farklı olacağından motivasyon araçları seçilirken kişilerin psikolojik durumu işverence değerlendirilmelidir.

Bunu sağlayabilmek için; Motivasyon Araçları Güdülemede temel amaç, çalışanları amaçlara ulaşma noktasında isteklendirmek, teşvik etmek ve harekete geçirmektir Bunu sağlayabilmek için; Ekonomik araçlar Psiko-sosyal araçlar Örgütsel- yönetsel araçlar Kullanılmaktadır.

Ekonomik Araçlar Ücret artışı Primli ücret ödemesi Ödüller

Psiko-Sosyal Araçlar Çalışmada bağımsızlık Sosyal katılım Değer ve statü Gelişme ve başarı vb.

Örgütsel- Yönetsel Araçlar Amaç birliği: İşgörenin amaçlarını anlayarak örgütsel amaçlar ile uyumlaştırılması. Yetki ve sorumluluk dengesi: Kişiye yetkisini aşan sorumluluklar verilmemelidir. Eğitim ve yükselme olanakları Kararlara katılma vb.

Güdüleme Teorileri Güdüleme kavramı İhtiyaçların neler olduğu İhtiyaçların davranışa dönüşmesi Güdüleme süreci Güdüleme araçları İncelenmiştir

Kapsam Teorileri Kapsam teorileri insanları çalışma ortamında neyin motive ettiği ile ilgilenirler. Maslow’ un İhtiyaçlar Hiyerarşisi Teorisi Herzberg’ in Çift Faktör Teorisi Başarma İhtiyacı Teorisi Alderfer’ in ERG Teorisi

Maslow’ un İhtiyaçlar Hiyerarşisi Teorisi Bir ihtiyaç giderilmeden diğer basamağa geçilemez. En üst basamaktan alt basamaklara geçiş mümkündür.

Herzberg’ in Çift Faktör Teorisi

Başarma İhtiyacı Teorisi McClelland çalışanaların odaklandıkları ihtiyaç türlerini üç gruba ayırmıştır. Başarma ihtiyacı – Kişiye eğitimler verilerek motive edilebilir. İlişki kurma ihtiyacı – Yöneticiler ile iletişim kanalları açık tutulmalıdır. Güç kazanma ihtiyacı – Yetki ve sorumluluk devri sağlanabilir.

Alderfer’ in ERG (VİG) Teorisi Varolma, İlişki kurma, Gelişme Maslow’ dan temel farkı hiyerarşiye önem vermemesi ve iki ihtiyacın aynı anda ortaya çıkabileceğini savunması (örn. İlişki kurma ve gelişme)

Süreç Teorileri Kapsam teorileri güdüleyici faktörleri vurgularken süreç teorileri güdülemeyi sağlamak için bu faktörlerin kendi aralarında nasıl etkileşimde bulunduğu ile ilgilenir. Pekiştirme Teorisi Beklenti Teorileri Eşitlik Teorisi Amaç Teorisi

Pekiştirme Teorisi Pavlov’ un köpeği: Davranışlar uyaranlar tarafından harekete geçirilir. Sonuçsal pekiştirme Kişileri davranışlara yönelten şey elde etmeyi umdukları sonuçlardır.

Beklenti Teorileri Vroom’un Beklenti Teorisi: Valens, Bekleyiş Kişiyi motive eden ödülün arzulanma derecesi ve gayretin ödül getireceğine duyduğu inançtır.

Beklenti Teorileri Lawler ve Porter’ın Beklenti Teorisi: Valens, Bekleyiş, Bilgi ve Yetenek, Rol Kişi yüksek arzu ve inançla bir gayret gösterse bile bu yüksek performans ile sonuçlanmayabilir. Gayret örgütteki rolünden farklı ise rol çatışmaları yaşanır.

Eşitlik Teorisi Kişilerin girdileri: Çaba, performans, bilgi, tecrübe vb. Çıktıları: Ücret, ikramiye, hoş görülme

Amaç Teorisi Amaç teorisinde, zor ve spesifik amaçların bireylerin performansını artırdığı varsayılmaktadır Örgütsel davranış alanındaki araştırmacılar, işteki çabayı ve performansı artıran özel bazı koşulların var olduğunu belirtmişlerdir. Bunlar; amaçların spesifik olması, amaçların konu ile ilgili olması, amaçların meydan okuyucu olması, amaca bağlılığın olması, amaçların belirlenme sürecine katılımın sağlanması ve amaçlarla ilgili geri bildirimlerde bulunulmasıdır

Çalışma Soruları Motivasyon nedir? İhtiyaç-Motivasyon-Davranış ilişkisini kısaca açıklayınız. Klasik yönetim anlayışından neo klasik yönetim anlayışına geçiş sürecinde motivasyon kavramını irdeleyiniz. Kapsam teorileri ile süreç teorilerinin farkı nedir? Maslow’ un ihtiyaçlar hiyerarşisinde yer alan ihtiyaçlar nelerdir? Çalışanların psikolojik olarak sınıflandırılması yöneticiye nasıl avantajlar sağlar? NOT: Lütfen bütün konulara çalışınız! Bu sorular çalışma yönteminizi kolaylaştırmak için eklenmiştir!