Cumhuriyet Döneminde Öykü ( Hikaye )
Cumhuriyet Döneminde Türk hikâyeciliği en parlak dönemini yaşar. Öykü ( Hikaye ) Cumhuriyet Döneminde Türk hikâyeciliği en parlak dönemini yaşar.
Öykü ( Hikaye ) Edebiyatımızda kısa hikâyeyi başlı başına bir tür olarak önemseyen ilk yazar Ömer Seyfettin olmuş, Maupassant tarzı hikâyenin öncüsü olmuştur.
Öykü ( Hikaye ) Ömer Seyfettin ve Hikâyelerinde tasvir ve ruh çözümlemesinden çok olaya önem vermiş, hikâye ile toplumu düzeltmek istemiştir.
Öykü ( Hikaye ) Hikâyeye modern bir hava getiren hikâyeci Memduh Şevket Esendal ise günlük hayattan kesitler sunarak Çehov tarzı denen durum hikâyesinin öncüsü olmuş;
Öykü ( Hikaye ) Memduh Şevket Esendal hikâyelerinin temelinde insan sevgisini; köylünün, kenar mahalle insanının, küçük memurların gösterişsiz hayatlarını anlatmıştır.
ele almış, insan sevgisi- Öykü ( Hikaye ) Diğer bir durum/kesit yazarı olan Sait Faik Abasıyanık da hikâye- lerinde “küçük insanı" ele almış, insan sevgisi- ni dile getirmiştir.
Öykü ( Hikaye ) Sait Faik'i diğer yazarlardan ayıran özellik kendi kişiliğini hikâye kişileriyle birleştirip onlarla birlikte yaşamasıdır.
Öykü ( Hikaye ) Dilin sadeleşmesi, "Küçük Hikaye"nin Cumhuriyet dönemine ulaşması ve edebiyatımızın Anadolu'ya açılması hususunda, Halide Edip, Yakup Kadri ve Refik Halit, bu dönemin hikaye türünde eser veren tanınmış diğer isimleridir. Bu yazarlar, edebiyatımızdaki şöhretlerim romancı olarak kazanmalarıyla beraber, hikayeyi de ihmal etmemişlerdir. Halide Edip ve Yakup Kadri, Millî Mücadeleyi konu alan hikayeler yazmış; tarihî olayları, memlekette yaşanan dramatik vaziyetleri, Anadolu insaninin durumunu dikkatlere sunmuşlardır.
Öykü ( Hikaye ) "Maupassant tarzı" denilen, "başlangıcı, düğüm noktası, sonu olan"15 hikayeler kaleme alan sadece Ömer Seyfeddin değildir. Devrin diğer sanatkarları da aynı anlayışa bağlanmışlardır. Halide Edip, Yakup Kadri ve Refik Halid'te de Maupassant'ın etkisi açıkça görülmektedir. "Maupassant'ın Normandiya köylülerine ve taşra hayatına bakış tarzı Anadolu Coğrafyası ve insanına tatbik edilir."16 Birçok özelliğiyle Maupassant'ı edebiyatımıza taşıyan Yakup Kadri, "anlatma tekniği" bakımından Daudet'nin de etkisi altında kalmıştır.
Öykü ( Hikaye ) Anadolu'ya açılan, Anadolu insaninin hayatım kendi şartları içerisinde ele alan diğer bir yazarımız Refik Halit de, ferdî gerçekleri sağlam bir gözlemle ortaya koymuştur. "Memleket Hikayeleri" ile bu alandaki ününü artırır. O, karakter tahlilleriyle ve icat ettiği vaka'larıyla türün başarılı örneklerim vermiştir.
Öykü ( Hikaye ) SAİT FAİK ABASIYANIK (1906-1954) * Türk hikâyeciliğinin temel taşlarındandır. * Çehov tarzı hikâyeciliğinin en usta temsilcisidir. * Günlük konuşma dilini, argoyu, halk söyleyişini hikâyelerinde işlemiştir. * Çoğunlukla sıradan insanların hayatlarını eserlerinde işlemiştir. * Eserleri: Sarnıç, Semaver, Şahmerdan, Mahalle Kahvesi, Son Kuşlar, Kayıp Aranıyor, Âlem Dağında Var Bir Yılan, Havada Bulut, yaşamak Hırsı, Şimdi Sevişme Vakti.
Öykü ( Hikaye ) MEMDUH ŞEVKET ESENDAL (1883-1952) * Hikâyeciliğimizin önemli isimlerindendir. * Her gün gördüğümüz ancak önemsemediğimiz kişileri hikâyelerinde işlemiştir. * Hikâyelerinin konusunu genellikle gündelik hayattan seçer. * Günlük konuşmaları içtenlikle yansıtmıştır. * Hikâyelerinde olağanüstü varlıklar ve olaylar yoktur.
Öykü ( Hikaye ) MEMDUH ŞEVKET ESENDAL (1883-1952) Eserleri: Ayaşlı ve Kiracılar Miras Öykü Bir Kucak Çiçek Bizim Nesibe Gödeli Mehmet Güllüce Bağları Yolunda Hava Parası İhtiyar Çilingir Kelepir Mendil Altında Otlakçı Sahan Külbastısı Veysel Çavuş Gönül Kaçanı Kovalar Mutlu Bir Son