ANLATIMDA TEMA VE KONU TEMA KONU Ana Düşünce.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
Advertisements

CÜMLE ÖĞELERİ Cümle, bir duyguyu, düşünceyi, veya olayı anlatan sözcükler topluluğudur. Cümlede her sözcüğün bir görevi vardır. Bu görevli sözcüklere öğe.
PARAGRAFIN ANLATIM YÖNÜ
PARAGRAF.
Ağır ağır çıkacaksın bu merdivenlerden
PARÇADA ANLAM.
ISTiKLAL MARSI İSTİKLÂL MARŞI Mehmet Akif Ersoy.
İSTİKLAL MARŞI KAHRAMAN ORDUMUZA.
Marşımız....
Korkma, sönmez bu şafaklarda yüzen al sancak;
SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER…
TÜRKÇE / Anlatım Teknikleri
PARÇADA ANLAM.
İSTİKLAL MARŞI’NIN AÇIKLAMASI
ZEHRA ÇETİN
PARAGRAF.
5. SINIF TÜRKÇE KONU ANLATIMI
Hayat Bilgisi 2 Bayrağımız.
PARÇADA ANLAM Paragrafın Yapı Yönü
ANLATMAYA BAĞLI EDEBİ METİNLERDE DİL VE ANLATIM
Istiklal marşımızın yaratıcısı... Mehmet Akif ERSOY.
İLK DERSİMİZ HAYAT BİLGİSİ
MİLLÎ MARŞIMIZIN ŞÂİRİ
İLETİŞİM Varlıkların kendi aralarında anlaşmak için oluşturdukları simgeler sistemine denir. Gergin ortamlarda, kişilerin sağlıklı ve olumlu düşünmesi.
T.C. Erciyes Üniversitesi Ziya Eren Eğitim Fakültesi
İSTİKLAL MARŞI.
Öz et.
SEVGİ BÖCÜKLERİ HEPİNİZE EYÜ DERSLER
TÜRKÇE / Parçada Anlam PARÇADA ANLAM Ana Düşünce Yardımcı Düşünce.
TÜRKÇE / Parçada Anlam.
ŞEHİDİM BAYRAKLARI BAYRAK YAPAN,ÜSTÜNDEKİ KANDIR.
CÜMLEDE ANLAM.
Cümlede Anlam.
TÜRKÇE / Paragrafın Anlam Yönü
AYŞENUR BAŞTÜRK Türkçe Öğretmenliği
Sembolizm 19.yüzyılın ikinci yarısında parnasizme tepki olarak ortaya çıkmış bir akımdır.
DİLLERİN SINIFLANDIRILMASI Hazırlık Çalışmaları
İSTİKLAL MARŞI KAHRAMAN ORDUMUZA.
HAZIRLAYAN:AYSEL BAŞKURT 9/B 255
TEMEL FOTOĞRAFÇILIK KOMPOZİSYON.
İSTİKLAL MARŞI VE AÇIKLAMASI.
PARAGRAFTA ANLAM.
CÜMLE Bir duyguyu, düşünceyi, isteği, haberi, durumu, olayı vb. ifade etmek için kurulan ve kendi içinde anlam ve yargı bütünlüğü olan sözcüğe veya söz.
İstiklal Marşının Kabulu. 12 Mart.
İSTİKLAL MARŞI KAHRAMAN ORDUMUZA!.
1 P A R Ç A D A A N L A M TÜRKÇE / Parçada Anlam Parçanın Konusu Parçanın Başlığı Anahtar Sözcükler.
HAZIRLAYAN: hüseyin çaglar Erciyes Üniversitesi Türkçe Öğretmenliği
TUĞBA ÇELİK 6A 264 ÖĞRETMEN: ARİF SÖNMEZ
ANLATIMA HAZIRLIK.
ANLATIM YÖNTEMİ BELİRLEME
ÖMER NASUHİ BİLMEN A.İ.H.L DİL ANLATIM PERFORMANS ÖDEVİ ARSLAN KÖSE.
Bu Sunum; İlköğretim Okulları Türkçe Dersinde “Anlatım Biçimleri ve Paragraf Yapısı “ Konuları Hakkında Bilgi Vermek İçin Hazırlanmıştır.
PARÇADA ANLAM Parçada anlam şiir ve paragraftan oluşur.
CÜMLENİN ÖGELERİ.
İstiklal Marşı Başlat.
Şiir: Duygu, hayal ve düşüncelerin bir düzene bağlı olarak, çekici/etkileyici bir dil ve ahenkli mısralar içinde aktarılmasıdır. EdebiyatEdebiyat türlerinin.
İ STIKLAL M ARŞı VE A NLAMı. Korkma, sönmez bu şafaklarda yüzen al sancak; Sönmeden yurdumun üstünde tüten en son ocak. O benim milletimin yıldızıdır,
GENEL TEKRAR - 6 CÜMLE ÖĞELERİ - VURGU – ARASÖZ FEM DERSHANELERİ
ANLATIMA HAZIRLIK.
KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ
Sema KAHRAMAN Simenli İlköğretim Okulu
KONU: Yaşantımız süresince ya bir şeyler okur, bir şeyler yazarız ; ya da bir şeyler dinler, bir şeyler konuşuruz. Bütün bunların ele aldıkları, işledikleri.
TÜRKİYE.
CUMHURİYET DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER DENEME. GENEL ÖZELLİKLER 1.Öğretici metinle bakımından Cumhuriyet döneminde büyük ilerlemeler kaydedilmiştir 2.Cumhuriyet.
İSTİKLAL MARŞININ KABULÜ 12 mart 1921
Bölüm 5 İLETİŞİM VE EĞİTİM
ÜŞÜYORDU!.. Lütfen kendi akışında ve sesli olarak sonuna kadar izleyiniz…
ZEYNEP YAZGAN. Ahmet Haşim 1884'te Bağdat'ta doğdu, 1933'te İstanbul'da yaşamını yitirdi. Fizan Mutasarrıfı Arif Hikmet Bey'in oğlu. Çocukluğu.
HAZIRLAYAN: Kübra ASLAN Erciyes Üniversitesi Türkçe Öğretmenliği
Sunum transkripti:

ANLATIMDA TEMA VE KONU TEMA KONU Ana Düşünce

TEMA Konuyu oluşturan öğelerden yararlanılarak okura aktarılmaya çalışılan temel duygu veya anlamlara tema denir. Bir sanat eserine, bir metne hâkim olan, o eserde işlenen görüşe de tema denir.

Temayla konu karıştırılmamalıdır. Tema bir eserin ana motifidir Temayla konu karıştırılmamalıdır. Tema bir eserin ana motifidir. Konu ise üzerinde durulan olaydır.  Tema soyuttur. Kişi yer ve zamana bağlı değildir. Tema daha genel,konu ise özel ve somuttur. Konu izlemek ve görmek ile anlaşılır. Tema ise kavranır hissedilir. Tema duygu düşünce ve hayali içerir. Tema belli bir zaman diliminde bir yer ve kişilerle sınırlanmış bir ortamda ele alınırsa “konu”’ya dönüşür. 

ÖRNEK Dalgalan sen de şafaklar gibi ey şanlı hilâl! Olsun artık dökülen kanlarımın hepsi helâl. Ebediyen sana yok, ırkıma yok izmihlâl: Hakkıdır, hür yaşamış, bayrağımın hürriyet; Hakkıdır, Hakk’a tapan, milletimin istiklâl! (Şair burada asırlarca hür yaşamış vatanın ve milletin, inancından ve azminden dolayı, özgürlüğe hakkı olduğunu belirtmiş.) Şiirin teması: Vatan sevgisi, Hürriyet, Bağımsızlık

Mavi yaz akşamları, patikalarda, dalgın, ÖRNEK Mavi yaz akşamları, patikalarda, dalgın, Gideceğim, sürüne sürüne buğdaylara. Ayaklarımda ıslaklığı küçük otların; Yıkasın, bırakacağım başımı rüzgâra. Şiirin Teması: Doğa, Tabiat

KONU Bir metinde üzerinde söz söylenen, yazı yazılan duygu, düşünce, olay veya durumlara konu denir. Konu bir yazının temelini oluşturur. Bu açıdan her şey yazının konusu olabilir. Çünkü hangi duygu, düşünce, olay veya olguyu anlatırsa anlatsın her yazının bir konusu vardır. Yazar, konudan hareketle okura vermek istediği mesajı ele alır. Dolayısıyla konu, yazarın esas anlatmak istediği düşünceyi (ana düşünce) vermek için yararlandığı bir araçtır.

ÖRNEK Merdiven Ağır, ağır çıkacaksın bu merdivenlerden, Eteklerinde güneş rengi bir yığın yaprak, Ve bir zaman bakacaksın semaya ağlayarak… Sular sarardı… yüzün perde perde solmakta, Kızıl havaları seyret ki akşam olmakta… Eğilmiş arza, kanar, muttasıl kanar güller; Durur alev gibi dallarda kanlı bülbüller, Sular mı yandı? Neden tunca benziyor mermer? Bu bir lisan-ı hafidir ki ruha dolmakta, Kızıl havaları seyret ki akşam olmakta… Ahmet HAŞİM Konu : Sonbahar mevsiminde bir akşam vakti Tema : Yaşlanmanın verdiği hüzün

‘’Arkadaşlık, her zaman gölge veren bir ağaçtır’’ ÖRNEK ‘’Arkadaşlık, her zaman gölge veren bir ağaçtır’’ Calvin Coleridge Tema: Arkadaşlık Konu: Arkadaşlığın faydaları

ANA DÜŞÜNCE Metinden hareketle okura verilmek istenen temel düşünceye ana düşünce denir. Ana düşünce, yazıda açıklanacak olan temel yargıdır. O metnin yazılış amacıdır. Konu genel, ana düşünce ise özeldir. Yazar bir konudan söz eder ama onun bu konudan söz etmesinin temelinde o konuyla ilgili bir ana düşünceye ulaşmak, okura bu düşünceyi ulaştırmak amacı vardır. Çünkü yazar, konudan hareketle ana düşünceye ulaşır. Ana düşünce, konudan hareketle vurgulanmak istenen düşünce olduğundan bu düşünceyi bulmak için Bu parçada asıl anlatılmak istenen nedir?” sorusunu sormalıyız. Bu soru, parçadaki ana düşüncenin bulunmasını kolaylaştıracaktır.

BAŞLIK Bir yazının adına başlık denir. Bir yazıya başlık konabildiği gibi, bir paragrafa da konabilir. Bir yazının başlığı gelişigüzel konmaz. Başlık, yazıyla ilgili olmalıdır. Başlık, parçada anlatılanları kapsayıcı nitelik taşımalıdır. Başlık, konunun dışına çıkmamalı, konuyu tam olarak içine almalıdır. Konunun özeti niteliğindeki başlık, iki ya da üç sözcükten oluşmalıdır. Başlık konudan hareketle bulunduğundan öncelikle paragrafın konusunun yani paragrafta anlatılanların belirlenmesi gerekir.

ÖRNEK Aşkın aldı benden beni Bana seni gerek seni Ben yanarım dün ü günü Ne varlığa sevinirim Ne yokluğa yerinirim Aşkın ile avunurum Şiirin Ana Düşüncesi : Gerçek aşkta, başka hiçbir şeyin bir değerinin olmaması, asıl maksadın sevgiliye Allah’a kavuşmak arzusu olduğu şiirin ana fikridir.

HAZIRLAYAN HİLAL ERATİK 10/C 23