Kamu Mali Yönetimine İlişkin Sorunlar. Türkiye’de kamu yönetiminin karşılaştığı en önemli sorun alanlarının başında mali konular gelmektedir. Mali disiplinin.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar

Advertisements

Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Türkiye Cumhuriyeti VERİMLİLİK YÖNETİMİ BECERİLERİ Ali DOĞAN ST Uzmanı 2016 Yılı Verimlilik Projeleri Değerlendirme.
Türkiye’de Çevre Yönetimi ve Belediyeler Pınar Akpınar Proje Yöneticisi UCLG-MEWA Yönetim Kurulu ve Konsey Ortak Toplantısı Çevre Komitesi Toplantısı Sürdürülebilir.
KARADENİZ HAVZASINDA SINIR ÖTESİ İŞBİRLİĞİ PROGRAMI Proje Bütçesinin Hazırlanması - -- Proje Bütçesinin Hazırlanması -
İŞLE 524 – İŞLE 531 Yönetim Muhasebesi
KIRSAL KALKINMA EYLEM PLANI ( )
Siyaset Sosyolojisi.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Kamu Personel Yönetimine İlişkin Sorunlar. Kamu kurumlarının sahip olduğu insan kaynağı ve bu insan kaynağının nicelik ve niteliği özelde kurumsal kapasitenin.
DEVİR SONRASI SULAMA ŞEBEKELERİNİN PERFORMANSINA GENEL BİR BAKIŞ Prof.Dr. Hasan DEĞİRMENCİ Yrd.Doç.Dr. Çağatay TANRIVERDİAraş.Gör. Gülşah ÜĞLÜ Kahramanmaraş.
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
KESİN HESAP KANUN TASARISI
FAALİYET RAPORLARI BİLGİLENDİRME TOPLANTISI ANKARA 2007.
AİLE İŞLETMELERİNDE ROLLER VE STATÜLER AİLE İŞLETMELERİNDE STATÜLER AİLE ÜYESİAİLE DIŞI Girişimci / Kurucu Veliaht Aile Bireyleri işgören Profesyonel Yönetici.
TEFTİŞ SİSTEMİ VE İKS İLİŞKİSİ. İlköğretim Kurumları Standartları (İKS) Teftiş Sisteminde de bazı değişimleri beraberinde getirecektir (?) İlköğretim.
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK 1 YAPILANDIRMACI ÖĞRENME YAKLAŞIMI.
ÖRGÜTSEL ADALET Adaletsizlik Nedir? Örgütlerdeki Adaletsizlikler?
©McGraw-Hill Education, 2014
T.C. ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞI
Kamu Mali Yönetimine İlişkin Sorunlar. Türkiye’de kamu yönetiminin karşılaştığı en önemli sorun alanlarının başında mali konular gelmektedir. Mali disiplinin.
ÖRGÜTLERDE İLETİŞİM TÜRLERİ
SMMM ve YMM’LER İLE DENETİM HİZMETLERİNİN EKONOMİK GELİŞMELERE VE SERMAYE PİYASASINA ETKİSİ Nazım Hikmet YMM, Grant Thornton Türkiye İcra Kurulu Başkanı.
MUHASEBE VE FİNANSMAN ALANI 1-TANIMI VE KAPSAMI işletmelerin kuruluşu, faaliyetlerine ait belgelerin tasnifi, kayıt işlemleri, dosyalama ve arşivleme işlemleri,
Yönetsel Sorunlar. Yöneticiler düşük profilli ve düşük niteliklidir. Kıdem ve liyakat ilkesine uyulmadan yönetici atamasına rastlanılmaktadır. Yöneticilerin.
DÖNEMSONU UYGULAMALARI
YOZGAT TAPU VE KADASTRO XXII. BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ Takım Lideri : Elvan SİVAS Takım Raportörü : İsmail AKSOY Takım Üyeleri :Seval ŞAHİNER Onur EREN Hakan.
Yönetsel Sorunlar. Yöneticiler düşük profilli ve düşük niteliklidir. Kıdem ve liyakat ilkesine uyulmadan yönetici atamasına rastlanılmaktadır. Yöneticilerin.
AĞAÇLANDIRMA VE GENÇLEÇTİRME ÇALIŞMALARININ BİYOLOJİK ÇEŞİTLİLİĞE ETKİSİ İsmail KÜÇÜKKAYA Orm. Yük. Müh.
NETWORK YÖNETIMI Ş. Bü ş ra Güngör NETWORK YÖNETIMI NEDIR? Network, sunucu, yazıcı, bilgisayar ve modem gibi veri ileti ş im araçlarının güncel.
M ESLEKİ E ĞİTİMDE D EĞİŞİM Eğitim Örgütlerinde Değişim Yönetimi Doç. Dr. Aydın BALYER Yalçın SEVER tinyurl.com/ degisimodevi.
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
Üretim teknolojisi ve bilişim teknolojisindeki değişim
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ İç Denetim Başkanlığı
İl Danışma Meclisi Formatı (Basına Açık Bölüm)
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
MESLEK ETİĞİNİN ÖNEMİ Küreselleşen dünyada, hızla artan sermayenin, malların ve hizmetlerin uluslararası dolaşımı, kâr amaçlı rekabete sınır tanımaz bir.
İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı Toplantısı
İŞYERİNİN ÖNEMİ İşyerleri, emekçilerin bir araya geldikleri, üyelerin örgütlenmeyi, sendikayı hissettik-leri ilk yerlerdir. Sendikaların gücü, işyeri örgütlülüğünün.
ÜNİTE 1: FİNANS YÖNETİMİ.
Bu sorunlar neden çözülmeli?
KAMU YÖNETİMİNDE REFORM
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
MUHASEBEYE GİRİŞ Muhasebenin Tanımı Muhasebenin Türleri
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
KRİZ YÖNETİMİ Öğretim Görevlisi Meral GÜNEŞ.
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KARŞILAŞTIRMA ÖLÇÜTLERİ
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM KAR DAĞITIM KARARLARI.
C) BÜROKRATİK YÖNETİM YAKLAŞIMI
Hayvancılık İşletmeleri Açısından Yönetim
Hayvancılık İşletmelerinde Sürü Yönetimi
YONT221 Küreselleşme ve Yerelleşme
ÇOCUK KORUMA HİZMETLERİNDE KOORDİNASYON STRATEJİ BELGESİ
FİNANSAL PİYASALAR VE KURUMLAR
SİSMİK PROSPEKSİYON DERS-3
Kent Planlarının Nitelikleri ve İlkeleri
MAKRO İKTİSAT GİRİŞ Prof. Dr. Metin BERBER.
PERFORMANS KAVRAMI PERFORMANSIN BOYUTLARI
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
Eğitimde Ölçülen Bilişsel Özellikler
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Yönetim Kurulu Başkanı Ekonomide ve bankacılıkta reform;
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Ergenlikte Psikososyal Sorunlar
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Devlet Maliyesi Açık Veri Uygulaması
Sunum transkripti:

Kamu Mali Yönetimine İlişkin Sorunlar

Türkiye’de kamu yönetiminin karşılaştığı en önemli sorun alanlarının başında mali konular gelmektedir. Mali disiplinin uzun yıllar sağlanamaması, sürekli büyüyen bir gelir-gider dengesizliği yaratmış ve büyük miktarlarda borçlanma ile bu dengesizlik aşılmaya, kamu borçlarının finanse edilmesine çalışılmıştır.

Türkiye’de devletin toplumsal yapıya ve kaynaklara nüfuz etme ve kaynak toplayabilme becerisi zayıftır. Öte yandan toplanan kaynakların da toplumsal talep ve beklentiler ile bunların önceliklerine göre yeniden adil bir şekilde dağıtılması mümkün olamamaktadır. Dolayısıyla kaynak toplama ve dağıtmada kurallardan daha çok popülist yaklaşımların esas alındığı ifade edilebilir.

Modern devlet, vergi devletidir. Bu nedenle kamu maliyesinin düzene sokulması en başta vergi toplanabilmesine, vergi toplamada da adil olunabilmesine bağlıdır. Bu açıdan kamu mali yönetiminin temel sorunlarının genel ekonomik sorunlarla yakından ilişkili olduğu da söylenebilir. Böylece vergi yoluyla gelir yaratamayan bir sistemle, yani daha en başında önü tıkanmış bir mali yapıyla karşı karşıya kalındığı ifade edilebilir.

Genel ekonomik sistem içerisindeki kayıt dışılık ve vergilendirmeden elde edilen gelirlerin tabana yayılamaması diğer önemli sorunlar olarak görünmektedir. Kamu mali bürokrasisinin ağır işleyen, çok parçalı ve bürokrasiye boğulan yapısı da mali disiplinin sağlanması açısından sorunların kaynağında yer alır.

Kaynak bölüşümünde siyasi ilişkiler ve patronaj (kayırmacılık) yine bir takım mali sorunların gelişmesine neden olmaktadır. Kamu yönetiminde kaynakların etkin yönetilememesi ve temel yönetim tekniği olarak da (finansman açısından) sürekli iç veya dış borçlanmaya yönelme gerekliliğinin hissedilmesi diğer bir sorun alanıdır.

Kamu yönetiminde stratejik amaçlar ve ölçülebilir hedefler yerine günü kurtarmayı ve gözboyamayı esas alan politikalar geliştirilip yatırımlar buna göre yapıldığından, mali kaynakların kullanılmasında önemli sorunlar ortaya çıkmaktadır. Objektif ve akılcı performans yönetimi mekanizmalarının da bulunmaması nihayet kurumların finansman açığını ortaya çıkarmaktadır.

Borç yönetimi ve finansmanına gerekli özenin gösterilmemesi, yıllar itibariyle borç stoğunun artmasına neden olmaktadır. Kamuda yolsuzlukların önlenmesi ve yolsuzluk yapanların etkin bir şekilde cezalandırılmasına dönük gerekli adımların atılamaması, kamu mali kaynaklarının gereği gibi kullanılmasının önüne geçmektedir.

Borçlanmada standartların geliştirilememiş olması ve yatırım önceliklerinin amaca uygun olarak belirlenememiş olması, kamu maliyesinin diğer önemli açmazları olarak görünmektedir. Mali saydamlık ve hesap verebilirlik anlayışının yerleşmemiş olması, kapalı kapılar ardında iş-işlemlerin yapılması, “yapanın yanına kar kalır" anlayışının gelişmesine neden olmuştur.

Özellikle kamu ihalelerinin yapılış ve uygulanma süreçlerindeki kayırmacılık anlayışı, kaynakların kolay tüketilmesine yol açmaktadır. Kamu kesiminde öteden beri dillendirilen tasarruf tedbirlerinin rasyonel ve işe yarar şekilde uygulanamaması, savurganlık ve özensiz kaynak tüketimine neden olmuştur.

Kamu yöneticilerinin mali açıdan yeterli eğitimi almamış olmaları ve gerek bütçeleme ve gerekse bütçenin kullanımı açısından profesyonelce davranamamaları, kamu mali yönetiminin önemli sorunlarındandır. Aynı işi yapan birçok kamu kurum/kuruluşunun olması, aynı işi yapan birçok kamu örgütüne farklı kaynakların aktarılmasını gerektirmektedir. Bu durum kamu hizmetlerinin finansmanı açısından önemli sorunlar ortaya çıkarmaktadır.

Yerel yönetimlerin popülist yaklaşım ve politikaları, kamu maliyesi üzerinde önemli bir baskı oluşturmaktadır. Yerel yönetimlerin borçlanmasında merkezi idarenin rol alması, diğer bir önemli sorundur. Merkezi yönetimin, yerel yönetimlerden sigorta primi gibi önemli kalemlerde gelir elde edememesi ve buna karşın ilgili hizmetleri sunma zorunluluğunda olması, bir yerinden sonra bu hizmetlerin finansmanı açısından borçlanmaya yönelmesine neden olmaktadır (Yerel yönetim vadesi geçmiş toplam hazine borcu: 4.8 milyar TL/2014. geçmemiş: 8.2).

Kamu personelinin emrine verilmiş araç- gereci özenli kullanmaması, önemli amortisman sorunlarının ortaya çıkmasına neden olmuştur. Bununla birlikte özensiz kullanım nedeniyle araç- gereç ve donanımın kısa vadede yenilenmesi(yeni yatırım yapılması) ihtiyacı ortaya çıkmaktadır.

Kamu İhale Yasası doğrultusunda gerçekleştirilen doğrudan (temin) alımlarda tarafsızlığın kaybedildiği, yanlı ve kayırmacı davranışların ortaya çıktığı görülmektedir. Bu durum kamu kesiminde yolsuzluk, çıkar sağlama ve kayırmacılık izlenimi vermektedir. Kadrolaşma eğilimleri, kamu kesiminde personel giderlerinin her geçen gün artmasına ve ciddi finansman sorunlarına yol açmaktadır (Personel giderleri: 2011: TL; 2012: TL)

Taşra teşkilatının kendine özgü bütçesinin olmaması, yerel düzeyde merkezi idare hizmetlerinin sürdürülmesinde, verimsizlik, etkin olamama ve savurganlığa neden olmaktadır. Mali yönetim konusunda, yöneticilerin yeteneksiz ve bilgisiz olması, özellikle taşra ve hizmet yerinden yönetim kuruluşlarında ciddi problemlere yol açmaktadır.

İç denetim mekanizmalarının hakkıyla uygulamaya geçirilememesi ve nihayet geçirilen yerlerde de iş tasarımının yanlış yapılması, hiyerarşik bir düzen içerisinde düşünülmesi en büyük hatalardan biridir. Bununla birlikte teftiş kurullarının da aynı şekilde hiyerarşik bir düzen içerisinde kendine yer bulması, siyasi müdahale ve etkileşime açık bir yapı oluşturmuştur.

Yatırımların gerçek analizlere dayalı değil de günübirlik kaygılarla yapılması, önemli oranda kaynak israfına neden olmaktadır. Yatırımların uygulanma ve teslim alınmalarında hakkaniyete uygun değerlendirme ve denetlemelerin yapılmaması, kamunun zarar uğratılmasına neden olmaktadır. Mali denetim kurumlarının (örneğin Sayıştay) siyasi müdahalelerden arındırılamamış olması, mali denetimi anlamsız kılmaktadır.