İŞ STRESİ VE KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ İş hayatı çalışanın yaşamında önemli bir yer tutmaktadır. Kişi zamanının önemli bir kısmını iş ortamında ve çalışma arkadaşları.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KENDİNİ TANIMAK NEDİR ACABA?
Advertisements

RUH SAĞLIĞI Zafer Zengin Özel Fatih Fen Lisesi Biyoloji Zümre Başkanı
İZMİR YÜKSEK TEKNOLOJİ ENSTİTÜSÜ Sağlık Kültür ve Spor Daire Başkanlığı Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Hizmetleri.
TURİZM SAKTÖRÜNDE PSİKOSOSYAL RİSK ETMENLERİ
STRES YÖNETİMİ.
UZAKTAN EĞİTİMDE ZAMAN YONETiMi Uzm.Nazime Tuncay.
SUNUM.
STRES YÖNETİMİ.
ÜNİVERSİTEYE UYUM SÜRECİ
MESLEKİ REHBERLİK PDR SERVİSİ «Büyüyünce Ne Olacaksın»
ÖZGÜVEN NE DEMEKTİR? Kendine güvenmenin ne anlama geldiği konusunda birçok yanlış görüş vardır ve bunlar özgüven kazanmada insanın önünde engel oluştururlar.Kendi.
SINIF YÖNETİMİNİ ETKİLEYEN ETKENLER.
PSİKOSOSYAL RİSK ETMENLERİ
EDİRNE SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ Psikolog Mehmet PİROĞLU Ebe Nevin ÖZDEMİR.
ÖZEL ANTAKYA ATA İLKOKULU
İŞ YERİNDE STRES ve ETKİLERİ
STRES VE STRES YÖNETİMİ
DAVRANIŞLARIMIZI ETKİLEYEN KALIPLAR
BİR ÖZEL HASTANEDE ÇALIŞAN HEMŞİRELERİN
ANNE BABA TUTUMLARI.
STRES.
ERK İSG&İK – –
STRES YÖNETİMİ Stres Nedir ? Stresin Belirtileri Stres Kaynakları
ÇALIŞAN MEMNUNİYETİ VE MOTİVASYON
Yetkinlikler Yetkinlikler belirli bir görevi başarıyla yerine getirebilmek için beklenen ortak kurumsal davranış ve tutumları tanımlanmaktadırlar.
Çatışma ve Çatışma Çözme
STRES & STRESLE BAŞA ÇIKMA
STRES VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI 1.
KURUM İÇİ İLETİŞİM HAZIRLAYAN HAVA GÜLER.
Yönetimde stres kaynakları ve başa çıkma Dr. Alper Engeler
TV – BİLGİSAYAR – CEP TELEFONU – İNTERNET VE ÇOCUK EĞİTİMİ
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ NEDİR?
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
HAZIRLAYAN:BURCU GÜLBAHAR BAĞLAR RAM
TV – BİLGİSAYAR – CEP TELEFONU – İNTERNET VE ÇOCUK EĞİTİMİ
Patolojik Teknoloji Kullanımı
Bölümün Amacı Bu bölümde öncelikle, karar verme ve yöneticilerin aldıkları farklı karar türleri tanımlanmaktadır. Daha sonra, karar vermeye ilişkin.
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin çevrelerindeki değişimleri nasıl değerlendirmeleri gerektiği ve bu değişimlere nasıl yanıt verebilecekleri.
KİŞİSEL GELİŞİM & İKY.
İŞLETMELERDE İLETİŞİM
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
GİRİŞİMCİLİK VE LİDERLİK
PSİKOSOSYAL RİSK ETMENLERİ
Kişisel Rehberlik.
ÇATIŞMA VE İLETİŞİM.
Ailenin Çocuğun Başarısındaki Rolü ,Sağlıklı İletişim ve Aile Sağlığı
TAKIMA DAYALI PERFORMANS DEĞERLENDİRME
Örgütsel Kariyer Planlaması

Çocuklar niçin spor yapmalı? Spor büyüyen çocuğun fiziksel gelişiminin yanında psikolojik, sosyal yönden gelişimine katkıda bulunur.
GENEL İŞLETME İŞLETMENİN AMAÇLARI
İŞ YERİNDE STRES ve ETKİLERİ
ÇATIŞMA VE ÇATIŞMA YÖNETİMİ
Aile Katılımı Nedir? Çocuğun gelişimi hakkında anne babaları bilgilendirme. Anne babalara duygusal destek sağlama. Çocuklarına öğretmenlik ve rehberlik.
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
NETİM- ÖRGÜT TEORİLERİ NEO-KLASİK EKOL (DEVAM)
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
İş Ahlakı ve Sosyal Sorumluluk Anlayışı
ÖRGÜTSEL SESSİZLİK VE STRES
STRES YÖNETİMİ
ŞİDDET.
SOSYAL UYUM GÜÇLÜĞÜ OLAN BİREYLER. Tanım ve Sınıflandırma Sosyal Uyum: Bireyin aynı anda çevresindeki değişiklikleri algılaması, yeniliklere uyum sağlaması,
KURUMSAL İLETİŞİM.
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ Gülçin UYSAL Psikolojik Danışman.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
STRES. İçerik I. Stres Kavramı II. Yöneticilerde Stres III. Çalışma Yaşamında Stres Kaynakları V. Stresin Belirtileri ve Etkileri VI. Stresle Başa Çıkma.
İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
Sunum transkripti:

İŞ STRESİ VE KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ İş hayatı çalışanın yaşamında önemli bir yer tutmaktadır. Kişi zamanının önemli bir kısmını iş ortamında ve çalışma arkadaşları ile beraber geçirmektedir. Her ne kadar çalışanlar işlerini yaparken mutlu ve huzurlu olmak isteseler de iş ortamı her zaman strese elverişli yerlerdir. Çalışan üzerinde stres yaratan koşullar değişmediği sürece stres ve stresin olumsuz etkisi hem çalışanları hem de yöneticileri ve kurumları önemli ölçüde etkileyecek boyutlara gelmektedir.

İŞ STRESİ VE KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ İş stresi ise çoğunlukla kişinin tüm yaşamını olumsuz yönde etkilemektedir. Sağlık çalışanları ile ilgili yapılan bir çalışmada stresin baş ağrısı, gerginlik, gastrit, ülser ve uyku düzensizliği gibi sağlık sorunlarına neden olduğu bildirilmiştir.

İŞ STRESİ VE KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ İş stresinin ortaya çıkmasının çeşitli nedenleri olabilir. Örneğin stres kurumun içinden, dışından, gruplardan ve çalışanların kendilerinden kaynaklanabilir. Bir işte bireyden pek çok şey ya da çok az şey istenmesi stres yaratabilir. Aşırı sıcak, gürültü, ışık, ya da çok az sorumluluk, çok fazla ya da az iş, aşırı veya az denetim insanlarda strese neden olabilir. Ayrıca stres bireyden bireye farklılıklar gösterebilir. Yüksek başarı güdüsü olan biri için işle ilgili gerilimler onun başarı güdüsünü kamçılarken, bir başkası bu durumla başa çıkabilme yetersizliğinden stres duyabilir. Kısaca stres duymada kişisel farklılıklar önemli bir olgudur.

İŞ STRESİ VE KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ Strese sebep olan kurumsal faktörler arasında rollerde belirsizlik, rol çatışması, kişilerarası çatışma, sorumluluk, kararlara katılım, iş güvenliği, işini kaybetme korkusu, yönetim tarzı, fiziki ortam ve çevre koşulları, iş yükü, zaman baskısı, kariyer engeli, gelir yetersizliği, sınırlı gelişme olanakları, ayrımcılık, rekabet sayılmaktadır.

İŞ STRESİ VE KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ Burada sayılan stres kaynaklarından özellikle sorumluluk, yönetici pozisyonunda çalışanlar için önemli bir stres kaynağıdır. Doğası gereği büyük oranda sorumluluk üstlenmesi gereken yöneticiler, hesap verme ve başka insanların sorumluluğunu üstlenme durumunda daha fazla gerginlik yaşamaktadır.

İŞ STRESİ VE KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ İş stresinin kişilik özellikleri ile ilişkili olduğunu ortaya koyan çalışmalar bulunmaktadır. Kişilik bir kişinin veya kişilerin girdikleri davranışlarının yapısal ve dinamik özelliklerini gösterir. Bu kapsamda yapılan çalışmalar A Tipi kişilik üzerine yoğunlaşmaktadır. A tipi ve B tipi kişilik ilk olarak iki kardiyolog Meyer Friedman ve Rosenman tarafından tanımlanmıştır.

A TİPİ KİŞİLİK A tipi davranış biçimine sahip birey aşırı rekabetçi, kendisini işine adamış ve zamana oldukça duyarlıdır. Bundan başka bu birey agresif, sabırsız ve işe çok fazla yöneliktir. Pek çok güdüye sahiptir ve mümkün olduğu kadar çok kısa sürede ve mümkün olduğu kadar çok fazla başarılı olmak istemektedir. Zaman baskısından hoşlanır ve aceleci tavır takınarak kendini sürekli bir şeyler yapmak zorunda hisseder. Zamanını çok iyi yönettiği söylenemez. Tatilde bile hareketsizliği sevmez, çabuk olmayan insanlara kızar ve oldukça yoğun çalışır ve mesai arkadaşlarından da aynı şeyi bekler. Kendini çoğu zaman başka insanlara göre daha enerjik hisseder. Beklemeye hiç tahammülü yoktur. A tipi bireye karşı açık olunması, hoşgörü gösterilmesi, güveninin kazanılması, anlamsız rekabete girilmemesi bu tip kişilerle ilişkide yararlı olacaktır.

B TİPİ KİŞİLİK B tipi davranış biçimine sahip bireyse, tersine daha az rekabetçi, işine kendisini daha az adayan ve zamana karşı daha az duyarlıdır. Bu tür insanlar zamanla daha az çatışma halindedir ve yaşama karşı daha dengeli ve rahat bir yaklaşım içerisindedir. Kararlı bir hızda çalışır ve kendini daha fazla güven içinde hisseder. B tipi kişinin A tipi kişiden daha çok ya da daha az başarılı olduğu söylenemez. ‘B tipi’ özellikler daha rahat, uysal, az rekabetçi ve daha az saldırgandır. Zamanla daha az yarışırlar, boş zaman etkinliklerine daha çok fırsat tanırlar. B tipi insanlar katı kurallardan arınmış ve esnektirler. Başarı konusunda aşırı hırslı değildirler. Çok kolay sinirlenmez ve tedirgin olmazlar. Yaptıkları işten zevk almayı bilirler. İşlerinde rahat olmaları onlarda suçluluk duygusu oluşturmaz, sakin ve düzenli çalışırlar. Çevresinden ve kendisinden emin kişilerdir.

İŞ STRESİ VE KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ Üst düzeydeki yöneticilik pozisyonları için yapılan mücadelelerde, çok kere A tipi kişilikler, B tipi kişiliklere yenilirler. Çünkü içinde bulundukları şiddetli rekabet duygusu ve ihtiras görüş alanlarını daraltır, zekâlarından gerektiği ölçüde yararlanmalarını engeller.

İŞ STRESİ VE KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ Günler içinde alınması gereken bir karar, hızla birkaç dakika içinde alınabilir. Bu durum da taktik ve stratejik hataların ortaya çıkmasına sebep olabilir. Ancak B tipi kişinin A tipi kişiden daha çok ya da daha az başarılı olduğu söylenemez. Friedman ve Rosenman insanların tamamen saf bir şekilde A tipi ya da B tipi olamayacağını, bunun yerine bu iki tipten birine karşı daha fazla eğilimli olabileceklerini ifade etmişlerdir.

İŞ STRESİ VE KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ İş hayatında stres yaratabilen tüm faktörleri tamamı ile ortadan kaldırabilmek mümkün değildir. Bazı kaynaklar çalışanın verimi için makul bir iş stresinin gerekliliğini de iddia etmektedir. İşle ilgili stresi önlemeye ve azaltmaya yönelik yöntemler örgütsel ve bireysel olarak iki başlık altında toplanabilir.

İŞ STRESİ VE KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ Örgütsel önlemler Çalışanların rollerinin yeniden tanımlanması, sosyal destek sağlama, aşırı iş yükünü ortadan kaldırma, çalışma koşullarını yeniden gözden geçirme, çalışanların kararlara katılımını arttırma, çalışanların güven duygularını geliştirme, stresli personele danışmanlık hizmeti vermek.

İŞ STRESİ VE KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ Bireysel yöntemler Olumlu alışkanlıklar edinmek, ayrıntılarla uğraşmamak, günlük, haftalık, aylık yapılacak işleri sıraya koymak ve önce zor ve sevimsiz işlere öncelik vermek, mükemmeliyetçilikten kaçınmak, yorucu ve zor işleri sabah saatlerinde yapmak, işe yoğunlaşmak, dinlenmek için kendine zaman ayırmak, bütün günü işle doldurmamak, teknolojinin (televizyon, bilgisayar, internet) esiri olmamak, kendine ve aileye zaman ayırmak, yıllık tatil yapmak, her gün yarım saat önce uykudan kalkmayı denemek, planlamaya önem vermek